joern-eo Startet 21.Mars.2018 Link til dette innlegget Startet 21.Mars.2018 Da var "ny" båt anskaffet. Det ble en Rinker 312, 2004 modell. 2 stk 4LHA-STZP Yanmar, med Bravo 2. Motorene har ca 570 timer, altså lite på såpass mange år. Stor nok for oss to voksne og to hunder, bred og god. Også kommer spørsmålene... 1. Selger opplyser 222 hk. Manualen opplyser 230/240 hk avh av drivstofftemp. Hva er riktig? 2. Selger opplyser at han har blitt rådet til å bytte turboene. Visstnok noe oljefilmproblemer... Noen erfaringer? Bytte før de "må" byttes? 3. Selger har byttet ett eksosbend/blandebend. På disse motorene er det selvsagt den dyre varianten.. Bør jeg bare bytte det andre med en gang ? Andre kommentarer mottas også med takk! Sitér dette innlegget Link to post
"LISE" Svart 21.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2018 Først og framst gratulerer med ny båt! Når det gjelder motoren er jeg langt fra noen ekspert, men mange kyndige folk her inne så det får du nok gode svar på. Likevel er mine tanker: 1. Korrekt info finner du nok på merkeskilt på motoren. Er nok også andre her inne som kan si noe on dette utifra motorbetegnelse og årsmodell. 2. Bruker motorene olje? Kan oljefilmproblemer være at turboen lekker olje til eksosen som gir oljefilm på vannet? Noe ulyd i turboen? Hvordan er turbotrykket? Får du maks turtall? 3. Blandebend ser jeg er et gjengående tema for disse motorene. Jeg har en Ford fra ca. 1985 der jeg fikk lekasje i fjor. Fikk en lokal mekaniker til å kappe ut og sveise inn nytt der det var tæring. Kanskje er dette også mulig for deg? Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post
joern-eo Svart 22.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2018 Jeg ordla meg nok litt klønete vedr oljefilm. Båten står på land (inne), og jeg har ikke fått prøvekjørt. Jeg har vært på jakt etter slik båt lenge og av og til får man bare kline til. Båten er inspisert og alt er veldig strøkent, også motorrom der det har vært mekanikere som har gjort alt. Velger å holde litt av kjøpesummen tilbake inntil båten er på vannet og startet. Men,- det er nå jeg har tid... Motorene bruker etter selgers opplysninger ikke olje. Han har sett en tynn oljefilm rundt turboen på den ene motoren, og han har fått råd om å bytte begge. Råd kan jo komme fra så mange...og derfor må jeg undersøke litt mer før jeg bestemmer meg. Er turbo noe men kan bytte selv ? Er ikke inne på turbomotorer, tidligere båter hadde Volvoer (AQAD41) Sitér dette innlegget Link to post
joern-eo Svart 22.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2018 (redigert) Og her er den.. Redigert 22.Mars.2018 av joern-eo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 23.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2018 Flott båt, har en kompis som har maken. Grattis Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Kenneth82 Svart 23.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2018 Gratulerer med flott båt - må sesongen bli lang og varm Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.