Engers Startet 22.Mars.2018 Del på Facebook Startet 22.Mars.2018 Jeg har en Bavaria 33 sport fra 2008. Jeg har aldri tømt septiken på denne ved en tømmestasjon tidligere. Nå har det kommet en tømmestasjon like ve der jeg har bågten, så tenker at jeg skal tømme der fremover. Det jeg lurer på angående dette, er om jeg må åpne noe / gjøre noe i båten før jeg kobler på slangen på brygga. Eller er det bare å kjøre på.. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.Mars.2018 Del på Facebook Svart 22.Mars.2018 (redigert) Antar du har dekkstømming/ wast? ? Redigert 22.Mars.2018 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Engers Svart 22.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2018 Ja. Det er et lokk man skrur av ( som er på de fleste båter tror jeg ) Så kan man bare holde stussen på tømmestasjonen ned i hullet.. Sitér dette innlegget Link to post
Ms Fortuna Svart 22.Mars.2018 Del på Facebook Svart 22.Mars.2018 Skal bare være å tømme uten noe mer dikkedarer, men godt råd, åpne hendelen på tømmeslangen litt rolig i begynnelsen, så ikke ting kommer litt for fort ut når du ikke er vant med dette... Er det lov å spørre hvor denne tømmestasjonen har kommet? Så kan jeg evt oppdatere tømmestasjonkartet http://msfortuna.no/septik.html Sitér dette innlegget Link to post
Engers Svart 22.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2018 Den kom i fjor / forfjor tror jeg. Oksenøya Marina - Bærum Sitér dette innlegget Link to post
Ms Fortuna Svart 22.Mars.2018 Del på Facebook Svart 22.Mars.2018 Oksenøya ja, den er allerede registrert. En fin og enkel tømmestasjon det der. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 22.Mars.2018 Del på Facebook Svart 22.Mars.2018 Ms Fortuna skrev for 4 timer siden: Skal bare være å tømme uten noe mer dikkedarer, men godt råd, åpne hendelen på tømmeslangen litt rolig i begynnelsen, så ikke ting kommer litt for fort ut når du ikke er vant med dette... Er det så enkelt? Noen må stenge ventilen til tømming overbord ellers suger de havet tomt. Og det er viktig at det kommer nok luft inn i tanken ellers blir den hul kinnet. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ms Fortuna Svart 22.Mars.2018 Del på Facebook Svart 22.Mars.2018 Hos meg stenges aldri tømmeventil ut til sjø, det sitter en pumpe i mellom tank og ut, og vannet kommer ikke i retur der. Har tømt med landsuger så mange hundre ganger at det er helt sikkert, hos meg vel og merke. Lufting til tank er en annen slange, som står åpen hele året, så det er riktig det er helt vesentlig. Så altså, er bare å sette gummimoffa ned i tømmestuss på dekk og tømme, etter min erfaring. Men altså har aldri suget havet tomt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Mars.2018 Del på Facebook Svart 22.Mars.2018 Står tømmeventilen åpen hos meg, så er septiktanken tom. Og tvungen tømming vil bare suge luft. Litt forskjellige konfig her og der. Det beste er nok at man leser bruksanvisningen og forholder seg til egen båt. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.Mars.2018 Del på Facebook Svart 22.Mars.2018 (redigert) TS må nesten se på opplegget sitt. I seilbåten går dekkstømmingen direkte fra tanken. I Grandezzaen er det en Y-splitt mellom tank og pumpe. ( skrogventil holder jeg alltid stengt med mindre jeg skal tømme) Redigert 22.Mars.2018 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 22.Mars.2018 Del på Facebook Svart 22.Mars.2018 Bavaria har et veldig enkelt opplegg. Du trenger bare å koble rett på tømmestasjonen. Antar du også har tanken montert hengende i et skap i skutesiden. Åpne-/lukkeventilen er da basert på fritt fall ut og når du har denne ventilen lukket så kan du tømme tanken via dekksavsuget. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.