Skate Startet 24.Mars.2018 Link til dette innlegget Startet 24.Mars.2018 Jeg skal montere teinehaler Northlift LH 300 i båten for å fiske kreps. Ved full belastning, tung last, har den strømforbruk på 50A. Jeg er usikker på om denne skal kobles til startbatteriet (145Ah) eller forbruksbatteri på 2x92 Ah. Og videre lurer jeg på hvilken kabeltykkelse jeg skal bruke(ca. 6m lengde) og om denne kabelen bør sikres(hvor stor sikring?) nær batteriene. Det er en innebygd bimetall/automatsikring i haleren. Jeg tenkte også å koble meg via hovedstrømbryter som er 1 m fra teinehaleren. Båten er en Viknes 770. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2018 (redigert) Jasså @Skate, dårlig med tilbakemelding her ser jeg Da må du kanskje høre på meg allikevel Tok en liten sjekk på kabelkalkulatoren nå. Med 6m hver vei og 35 kv kabel får du ca 0,4V i spenningsfall. Det burde være greit. Satt da strømmen til 60A for å ta litt i. Sikring så nærme batteriet som mulig, alltid! Legg den på forbruk, da får du størst CCA å ta av. Denne vil jo uansett ikke bli brukt uten at motoren er i gang. På din båt har du vel BEP vsr så vidt jeg husker? Det betyr vel at BEPèn skiller bankene når spenningen faller under 12,8V, noe som antagelig vil skje under drift hvis du legger den på startbatteriet og går på tomgang. PS: Har du fått limt på den plata til braketten ennå? Hvis ikke har du en ny mulighet i morgen, da melder de sol. Du vet, hvis du ikke får ut fingern og får på den teinehaleren din snart, så kommer det en ombygd Draco og fisker opp all krepsen du har tenkt å fiske etter Redigert 26.Mars.2018 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
000 Svart 26.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2018 Trenger ikkje så tjukk kabel som det.En fjerdedel, 10 kvadrat holder lenge. De drar stort sett bare noen få ampere utenom akkurat om noe sitter fast og da blir det kun et øyeblikk likevel og er ikkje noe tema. Og om en prøver seg på noe tungt som skal hales så slår den innebygde sikringen ut rimelig fort - rett irriterende fort . Du altså vil aldri få varmgang i en slik kabel da den innebygde slår ut lenge før det blir noe tema som helst. Ellers er den innebygde sikringen for å beskytte apparatet. Om du vil beskytte kabel mot kortslutningsbrann så må du ha sikring på sjølve kabelen. Korvidt det er nødvendig kan alltids diskuteres mht rådende forhold men det er aldri feil. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 26.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2018 Eit alternativ til sikring berre for kabelen sin del, når forbruker har sikring sjølv, kan vera det som heiter kortslutningssiker forlegning. Der vert kvar av ledningane (pluss og minus) lagt i kvar sin strømpe. Desse strømpene kan vera K-rør, vannrør av plast, hageslange eller strømpe for kortslutningssikker forlegning. Sitér dette innlegget Link to post
Skate Svart 27.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2018 Takk for innspill. Da er jeg et stykke lenger på vei. Det blir nok 35mm2 kabel, som sikres med 100 A sikring nær batteriene? Sitér dette innlegget Link to post
Skate Svart 26.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2018 (redigert) Løfter denne tråden igjen med spørsmål om sikring av kabel. Jeg velger nå å gå for en 25 kvadrat kabel fra batteri og frem til teinehaler. Denne skal sikres nær batteriene. Jeg har funnet en tabell for kabelsikring. Betyr det at denne kabelen skal sikres med en 60 AMP ANL sikring? Finner stort sett bare 80 og 100 AMP ANLsikringer. Redigert 26.April.2018 av Skate (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 26.April.2018 Link til dette innlegget Svart 26.April.2018 (redigert) Knurrbart skrev On 26.3.2018 at 6.27: Trenger ikkje så tjukk kabel som det.En fjerdedel, 10 kvadrat holder lenge. De drar stort sett bare noen få ampere utenom akkurat om noe sitter fast og da blir det kun et øyeblikk likevel og er ikkje noe tema. Og om en prøver seg på noe tungt som skal hales så slår den innebygde sikringen ut rimelig fort - rett irriterende fort . Du altså vil aldri få varmgang i en slik kabel da den innebygde slår ut lenge før det blir noe tema som helst. Ellers er den innebygde sikringen for å beskytte apparatet. Om du vil beskytte kabel mot kortslutningsbrann så må du ha sikring på sjølve kabelen. Korvidt det er nødvendig kan alltids diskuteres mht rådende forhold men det er aldri feil. Rett på meg om eg tar feil nå. Men har du for tynne kabler, og får spenningsfall ved belastning, vil bimetall sikringen slå ut tidligere, pga lavere spenning gir høyere strøm og temperatur? Har en lh200 til sammenligning, veldig ofte, ved pent vær, går den uten stor belastning. Men med litt sjø/strøm, så jobber den mye hardere da eg må trekke hele båten mot bølger/sjø til siste søket er løftet. Eg mener tykke kabler er viktig. Eg har gått godt over anbefalt fra northlift begge gangene eg monterte haleren I båt. Og trekker lenker langt bedre enn mange andre innlegg eg leser rundt om på nett. Redigert 26.April.2018 av Fjordland (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skate Svart 27.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2018 Takk for innspill, Fjordland. Hvilken dimensjon har du på kabelen frem til teinehaleren? Og evt. sikringstørrelse. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 27.April.2018 Link til dette innlegget Svart 27.April.2018 Det må du gjerne mene men det er bortkastede penger. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 29.September.2018 Link til dette innlegget Svart 29.September.2018 Fjordland skrev On 26.4.2018 at 22.03: Eg mener tykke kabler er viktig. Eg har gått godt over anbefalt fra northlift begge gangene eg monterte haleren I båt. Og trekker lenker langt bedre enn mange andre innlegg eg leser rundt om på nett. Tar opp igjen denne tråden. Hvordan kobler du fks. en 25mm2 kabel til kontakten som følger med Northlifthaleren ? Der er jo ikke plass til mere enn 16mm2. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 29.September.2018 Link til dette innlegget Svart 29.September.2018 (redigert) Var akkurat en annen tråd angående kontakter til halere. Konklusjon var vel at såkalte «truck» kontakter var det som ville fungere best. Selv kjøpte jeg disse som jeg bruker til 50mm2 kabler. De finnes i flere størrelser for forskjellige kabler. Redigert 29.September.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lfb6 Svart 29.September.2018 Link til dette innlegget Svart 29.September.2018 Jannmar skrev for 2 timer siden: ... Hvordan kobler du fks. en 25mm2 kabel til kontakten som følger med Northlifthaleren ? --- Northlift kabelsko til dekkskontakt Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 29.September.2018 Link til dette innlegget Svart 29.September.2018 Kjellg skrev for 6 timer siden: Selv kjøpte jeg disse som jeg bruker til 50mm2 kabler. Det der er for 4awg/25mm2 kabler. Jeg tipper du har 25mm2 kabler. Men hvordan gikk dette, fikk du mer guff i haleren din ? Selv kjøpte jeg disse og denne i 150A utførelse for bruk på teinehaleren og 25mm2 kabel. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 29.September.2018 Link til dette innlegget Svart 29.September.2018 (redigert) Mix skrev for 3 timer siden: Det der er for 4awg/25mm2 kabler. Jeg tipper du har 25mm2 kabler. Men hvordan gikk dette, fikk du mer guff i haleren din ? Selv kjøpte jeg disse og denne i 150A utførelse for bruk på teinehaleren og 25mm2 kabel. Selvsagt. Det gikk litt fort i svingene her :) Merkbar forbedring. Kraften har jeg ikke prøvd ordentlig men jeg hører det godt på motoren når den går for fullt. Redigert 29.September.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 29.September.2018 Link til dette innlegget Svart 29.September.2018 Kjellg skrev 31 minutter siden: Merkbar forbedring. Det høres bra ut. Du tok nok ett riktig valg mhp. oppgradering av kabling. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.