Jump to content

Norske sjø - Fender Marine forsikring


sael

Recommended Posts

Har dere erfaring med denne KNBF ordningen som kalles Norske Sjø?

- Norske Sjø er ikke forsikringsselskap, men en 'avtale' med Fender Marine(?)

- Betingelse: Må være medlem i KNBF...!

Jeg ringte Fender Marine nå (55332800) og fikk tilbud langt over den forsikringen jeg har på båten i Trygg forsikring....

Dette som en liten "påskenøtt" - dere som er i KNBF > ring og sjekk med andre selskap.

GOD PÅSKE !

Link to post

Er det noen som har erfaring med 'oppgjør' med Norske Sjø?

Tidligere sjekket jeg Fender Marine med Norwegian Broker og da ble Fender en 1000-lapp dyrere. I den sammenligningen var det også viktig å se på Norwegian spesifikke punkter:

 

1)    Er forsikringssummen den samme, og utbetales det markedsverdi eller kjøpesum ved totalskade. (Våre vilkår erstatter kjøpesum dersom forsikringssummen tilsvarer dette. Skal vi forsikre til markedsverdi går premien for forsikringen betydelig ned.)

2)    Er maskinhavari inkludert. (standard i våre vilkår)

3)    Hvor stor avkortning/aldersfradrag blir det i skadeoppgjøret når gammelt erstattes med nytt. (Vi har ikke avkortning på kaskoskader)

4)    Er varmgangsskader på motor dekket. (Vi har ikke unntak for dette)

5)    Dekkes skader forårsaket av is/frost. (Vi har ikke unntak for dette)

 Men Norwegian falt omsider ut med bedre tilbud fra Trygg....

Morsom påskenøtt dette....

 

Redigert av sael (see edit history)
Link to post
Alfred Sælid skrev 55 minutter siden:

Er det noen som har erfaring med 'oppgjør' med Norske Sjø?

Tidligere sjekket jeg Fender Marine med Norwegian Broker og da ble Fender en 1000-lapp dyrere. I den sammenligningen var det også viktig å se på Norwegian spesifikke punkter:

 

1)    Er forsikringssummen den samme, og utbetales det markedsverdi eller kjøpesum ved totalskade. (Våre vilkår erstatter kjøpesum dersom forsikringssummen tilsvarer dette. Skal vi forsikre til markedsverdi går premien for forsikringen betydelig ned.)

2)    Er maskinhavari inkludert. (standard i våre vilkår)

3)    Hvor stor avkortning/aldersfradrag blir det i skadeoppgjøret når gammelt erstattes med nytt. (Vi har ikke avkortning på kaskoskader)

4)    Er varmgangsskader på motor dekket. (Vi har ikke unntak for dette)

5)    Dekkes skader forårsaket av is/frost. (Vi har ikke unntak for dette)

 Men Norwegian falt omsider ut med bedre tilbud fra Trygg....

Morsom påskenøtt dette....

 

Prøv å få en skade med NB, så kanskje du ikke er så entusiastisk lenger. Nå har vel du et relativt stort horn i siden til KNBF, så du er vel ikke helt nøytral?

Tryg solgte meg en forsikring mens den forrige båten lå i UK, men det selgeren ikke visste, var at de dekket ikke båter som lå der, og heller ikke turen hjem.

Jeg har Gjensidige, og hvis man ikke for enhver pris bare ser på premien, men heller hva de dekker, så føler jeg meg trygg. 

Og ja, jeg har fått bekreftet hvor ryddige de er ved skade.??

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post

Var kunde hos norske sjø i 2-3 år. Så priset de seg plutselig ut. Gikk opp mye i fjor, så bytta til gjensidige. Sparte litt penger, pluss evt utbytte. Er også medlem gjennom båtforening. Må vel ha en takst av båten også for å bruke norske sjø. Koster 5-600kr..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Spennende dette...jeg fikk ikke email fra Fender Marine som avtalt, så jeg ringte opp igjen. Da var den personen jeg snakket med gått for dagen, men det forhindret ikke 'nr 2. men' å sjekke samme data. Nå ble sluttsummen kr 640,- mer i premie. Hvorfor avvik? da begynte han å tvile på om jeg hadde fortalt det samme... noe jeg bekreftet igjen utfra mine notater. 

 -  Egenandelen gjemte jeg førstegang; nå fortalte han at det var 1% på markedsverdien.

- Han fortalte også at det var ikke nødvendig og være medlem i KNBF for å tegne forsikring,    men da måtte han legge på kr 500, som ikke-medlem i KNBF. Det var kjekk info!

- Motorskader er ikke med i forsikringen

- Lettbåten er ikke med...

Jeg venter på email om dette.

Link to post

Hei

Jeg  har erfaring med med oppgjør med Norske sjø, min forholdvis nye Nordkapp nobless sank i min flytebrygge, erfaringen med  Norske sjø var derifra katastrofalt dårlig og en totalt useriøs opptreden fra Norske sjø. Jeg orker ikke forklare hele historien her inne, men enden på visa var at norske sjø ikke tok ansvar for i å sikre båt og utstyr forsvarlig etter hendelsen der de liksom skulle ha et apparat som tok seg av alt , de ønsket i utgangspunktet også ikke å dekke noe som helst,  i tillegg lagret de alt ute over vinteren og skader ble mye større enn de burde vært hvis det hadde vært et profesjonell apparat med proff håndtering, dette var det motsatte...

 Saken  endte med tvist der jeg bruke en liten formue på advokater for å få Norske sjø til å komme til en dårlig minnelig ordning, saken dro ut i tid så jeg orket ikke mere....

De var hele tiden fraværende og tok lite eller etterhvert inget ansvar . Anbefaler alle å styre unna dette selskapet de ligger og høyt på statistikken til forsikringsklagenemnda. Jeg betaler gladelig  mer premie til If bare jeg slipper en slik opplevlse jeg hadde med Norske Sjø....

Redigert av Fant71 (see edit history)
Link to post

Hei "Fant71"...

en god venn av meg på Nøtterøy har også dårlig erfaring med Norske Sjø systemet, som han også kaller "useriøst". Og da han forteller sin historie til andre, har han fått veldig 'moralsk støtte' ifg han selv. Det er grunnen til at jeg startet denne informasjonen her. Det er vanskelig å trekke slutninger på noen få tilfeller. Det er vel slik at ingen forsikringsselskap er helt perfekt i forsikringstakers øyne, selv om de høres bra ut(?).

 

Det som forundrer meg så langt i min lille 'påskenøtt' er:

- jeg har mottatt forsikringstilbud som ligger NOK 2705,- høyere enn Trygg Forsikring, og Norsk Sjø dekker ikke maskineri.

- jeg har snakket med 2 representanter i Norske Sjø, og fått to forskjellige svar...

- KNBF tjener på denne ordningen 'minst' like mye som medlemmet...

Jeg sjekker litt videre på dette

Link to post

Nå ser jeg helt bort fra KNBF-siden av denne saken, men jeg valgte å forsikre i Pantaenius i 2014. De er definitivt ikke rimeligst, men jeg har inntrykk av at de er i en klasse for seg selv når det gjelder dekning. Ved totalhavari/forlis dekker de også avtalt forsikringssum, ikke markedspris.

Jeg har heller ikke hørt noen "skrekkhistorier" med dem og de forsikrer utelukkende båter.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Norske Sjø var faktisk rimeligst for min del (seilbåt) og det er med maskinskade.

Dette gjelder for inntil 10 år gammel motor. (Kan være jeg husker feil her, men har ikke papirene foran meg)

Jeg har hatt forsikringsoppgjør som gikk relativt greit.

Har hatt forsikringsoppgjør med NB og det var ingen positiv opplevelse. De hevder de srår på din side i et oppgjør, men opplevde vel det stikk motsatte...

(Er kollektiv medlem knbf)

Link to post
Alfred Sælid skrev for 14 timer siden:

Har dere erfaring med denne KNBF ordningen som kalles Norske Sjø?

- Norske Sjø er ikke forsikringsselskap, men en 'avtale' med Fender Marine(?)

- Betingelse: Må være medlem i KNBF...!

Jeg ringte Fender Marine nå (55332800) og fikk tilbud langt over den forsikringen jeg har på båten i Trygg forsikring....

Dette som en liten "påskenøtt" - dere som er i KNBF > ring og sjekk med andre selskap.

GOD PÅSKE !

 

Jeg har hatt forsikring i Norske Sjø (Fender Marine) i 7 år og er meget godt fornøyd. Både var prisen konkurransedyktig, de hadde motorskadeforsikring tilgjengelig og da jeg etter noen år hadde bruk for forsikringen etter en orkanskade på kalesje/cockpittrekk gikk oppgjøret helt knirkefritt. Ettersom jeg er såpass pedant at jeg ville montere/tilpasse de nye trekkene selv ble jeg også premiert ekstra med dette.

 

Om et forsikringsselskap er bra avgjøres ikke av den premien man betaler, men gjennom kundebehandlingen og skadeoppgjøret den dagen du har behov for det.  

 

Forøvrig: Tryg er ikke i nærheten av å matche Norske Sjø på pris på min båttype. Når båtene kommer over en viss verdi er det heller ikke alle "vanlige forsikringsselskaper" som vil forsikre de og man blir henvist til mer spesialiserte sjøforsikringsselskaper.

Link to post

Det å vurdere andre sin saksbehandling etter skade er vanskelig, de som har hatt oppgjør er nødvendigvis noe subjektiv.

De kan ha blitt urimelig behandlet, eller også hatt en dårlig sak...

I den grad det oppstår en tvist og denne ender opp i Finansklagenemda (tidligere forsikringsklagenemda), så er det klart at vilkårene er styrende.

I så måte er NB og Pantaenius sine vilkår svært gode.

Hvis noen har interesse av hvorledes tvister behandles og vurderes i nemda kan sakene søkes opp her.

Velg lystbåt/fiskebåt og klikk på "Vis uttalelser"

Vær OBS på at f.eks. Norske sjø kan opptre med ulike navn under "Finansforetak" alt etter hvor Norske sjø selv har plassert forsikringen.

De har blant annet benyttet Zurich Forsikring.

Link to post

Jeg har også Norske Sjø, da de utelukkende var best på pris.

Har ingen erfaring med skadeoppgjør, fra de så langt, (heldigvis).

Jolle er vel ikke inkludert i utgangspunktet her, men ringte inn da jeg kjøpte meg en, og de la den inn uten kostnad for dette året, og en økning på en 100 lapp neste år.

 

Det som er viktig å se på, er dette med aldres fradrag, og hvilke type skader som er mest sannsynlig at vil inntreffe for deg. Jeg vil f.eks. anse at å gå på et skjær, og ødelegge begge drevene/propeller er noe av det med høyest risiko under bruk.

Da opererer Norske Sjø, som mange andre med aldersfradrag på 7% for hvert år, etter båten er 7 år gammel, og maks 80%. Denne maksimale fradragssatsen oppnår man relativt raskt. Dvs. at de i prinsippet da kun dekker 20% av skaden, og man kan derfor glemme reparasjon av de ødelagte drevene på verksted med nye original deler, og man må se seg om etter tilsvarende brukte drev i markedet, med ukjent tilstand/slitasje. Det var jo forsovidt det du hadde før du gikk på skjæret også, men da ofte med mere vedlikeholdshistorikk/utskifting av slitedeler fra tidligere.

Skrogskader og reparasjoner/arbeid ifm. dette er det ikke aldersfradrag for.

 

Codan forsikring reklamerer med at de ikke har aldersfradrag, men har ikke sjekket hvordan disse ligger i pris i forhold.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...