sael Svart 28.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2018 Jeg googlet nå: "båtforsikringer erfaringer"...det er bare Norske sjø /Fender Marine som dukker opp. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 29.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2018 Det gjorde jeg også og jeg forstår ikke hva du snakker om ! https://www.google.no/search?q=båtforsikringer+erfaringer&oq=båtforsikringer+erfaringer&aqs=chrome..69i57&sourceid=chrome&ie=UTF-8 Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
sael Svart 6.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2018 Kjernen i min "påskenøtt": Jeg har nå avsluttet forespørsler på forsikring til min 31' Saga i sammenligning med Norske Sjø på tilnærmet samme grunnlag. - Norwegian er 3% høyere enn Norske Sjø - Trygg er 21% billigere enn Norske Sjø - IF er 19% billigere enn Norske Sjø. Norske Sjø navnet er bare en avtale KNBF har etablert mot Fender Marine; en avtale med et 'merkenavn'...kunstige saker?. (I forretningsverden kalles dette bare en avtale/kontrakt). KNBF påpeker at for å oppnå forsikring i Norske Sjø/Fender Marine må man være medlem i KNBF. Dette er feil, og er en useriøs markedsføring fra KNBF. Fordelen som fremlegges som "meget god" av KNBF dreier seg om opp mot NOK 500,- avhengig av båttype/forsikringsbeløp. Av dette tilføres det noen kroner inn i penge-bingen til KNBF. De fleste av oss har hus&hage-, bilforsikring, etc sammen med båten. I mitt tilfelle ble båtforsikringen ytterligere redusert med ca 10% ved å samle mine forsikringer. For min båt er Norske Sjø avtalen på ingen måte gunstig. GOD HELG! Sitér dette innlegget Link to post
LAKA Svart 6.April.2018 Link til dette innlegget Svart 6.April.2018 Har svært dårlig erfaring med Norske sjø i forbindelse med skadeoppgjør for et par år siden. De opptrådte svært respektløst og saken hadde endt i retten om ikke jeg til slutt godtok et for meg dårlig forlik. Mulig de har bedret seg de siste årene, men jeg er langt fra sikker. Sitér dette innlegget Link to post
sael Svart 6.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2018 Jeg startet denne påskenøtten basert på en fortelling om "dårlig behandling" i Norske Sjø høsten 2017....ifg min venn var det uklare retningslinjer/ vegring med oppgjør som førte til 'tap' ift om båten hadde vært forsikret et annet sted. Sitér dette innlegget Link to post
mbm Svart 7.April.2018 Link til dette innlegget Svart 7.April.2018 glalaks skrev On 26.3.2018 at 15.44: ... Må vel ha en takst av båten også for å bruke norske sjø. Koster 5-600kr.. Tror du blander takst her med sikkerhets-besiktigelse; En slik sikkerhets-besiktelse er imidlertid, slik jeg forstår det, ikke et krav, men en anbefaling som «belønnes» med 15% rabatt på forsikringspremien om båten er forsikret i Norske Sjø. Besiktelsen er gyldig i fem år og koster flg knbf.no KNBF medlemmer: Kr 600 (delt på 5 = kr. 120 / år). Ikke KNBF medlemmer: Kr. 950 (delt på 5 = 190 / år). http://knbf.no/besiktigelse-av-bat KNBF medlemskap kr. 350 /år http://knbf.no/medlem Jeg har selv båten forsikret i Norske Sjø og betaler rundt kr 2.800 i årlig premie. Har standard kasko hvor verdi på båt er satt til 500’. Medlemskap KNBF + besiktelse kommer i tillegg. I mitt tilfelle så utgjør den årlige rabatten for besiktet båt rundt kr 620 / år. Dette utgjør (med gjeldende priser) en samlet rabatt på kr 3.100 i løpet av femårsperioden besiktelsen er gyldig Forsikringskostnader pr år: Forsikringspremie Norske Sjø: Kr. 2.800.- Medlemskap KNBF: Kr. 350.- Besiktelse: 120.- (Hvert 5. år kr 600 (600 / 5) Totalt: Kr. 3.270.- Norske Sjø har forøvrig en online premiekalkulator hvor man enkelt kan sjekke pris på forsikring. https://www.norskesjo.no/#calc Sitér dette innlegget Link to post
SES_71 Svart 12.April.2018 Link til dette innlegget Svart 12.April.2018 Hei Kan bare si noe om min egen erfaring med Norske sjø og basert på dette vil jeg si : LIGG UNNA super useriøst skade oppgjør mye rot og tull , gikk tilbake på avtaler , dette er sikker 6-7 år siden men ble gjensidige på meg . Har hatt ett oppgjør med de siden ( skade på jolle ) og har kun god ord og si om dem . Sitér dette innlegget Link to post
sael Svart 14.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2018 Sitat Alfred Sælid skrev On 06.04.2018 at 19.39: - Trygg er 21% billigere enn Norske Sjø - IF er 19% billigere enn Norske Sjø. For min båt er altså denne "Norske Sjø" avtalen særdeles ugunstig. Det er da også betenkelig at KNBF 'designer' ett merkenavn utfra en forsikringsavtale. Hvorfor ikke kalle "en-spade-for-en-spade"...og fortelle i markedsføringen at i forsikringsspørsmål har KNBF en samarbeids avtale med Fender Marine? ...i likhet med andre "tilbud" som fremkommer på web-siden til KNBF... Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 14.April.2018 Link til dette innlegget Svart 14.April.2018 Alfred Sælid skrev 25 minutter siden: For min båt er altså denne "Norske Sjø" avtalen særdeles ugunstig. Det er da også betenkelig at KNBF 'designer' ett merkenavn utfra en forsikringsavtale. Hvorfor ikke kalle "en-spade-for-en-spade"...og fortelle i markedsføringen at i forsikringsspørsmål har KNBF en samarbeids avtale med Fender Marine? ...i likhet med andre "tilbud" som fremkommer på web-siden til KNBF... Hva så? Jeg treffer da ofte tilbydere av ulike tjenester som er dårligere enn de jeg har i dag men føler da ingen behov for å starte en lang polimikk om de ulike tilfellene. Muligens Norske Sjø ikke vil ha deg som kunde jfr. tilbudet? Disse innleggene dine er forøvrig veldig preget av at du har store problemer med ditt forhold til KNBF, noe som fremsettes med ujevne mellomrom gjennom ulike innfallsvinkler mot KNBF på forumet. Denne gangen er det forsikringsavtalene til medlemmene det gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 14.April.2018 Link til dette innlegget Svart 14.April.2018 KNBF har med Norske Sjø et godt tilbud til båtforeninger når det gjelder bryggeanlegg etc. Siden de har mange båtforeninger som er kollektive medlemmer er dette en stor del av denne avtalen, men det vet du vel Alfred. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
sael Svart 14.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2018 Attn.: Chief'n... Så langt er jeg kommet til at KNBF er dessverre bare en "parasitt" organisasjon... derfor ser jeg litt på andre ting enn uberettiget momskompensasjon... Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 14.April.2018 Link til dette innlegget Svart 14.April.2018 @Alfred Sælid Du har kommet til at KNBF er en "parasitt" organisasjon sier du. KNBF er den eneste organisasjonen som taler "motorbåtfolkets sak" så vidt jeg vet. Er det feil å ha en slik organisasjon, eller er det bare det at du er uenig i hva de gjør, eller misfornøyd med at de gjør for lite ? Hvilket alternativ finnes som kan stå på barrikadene når det er behov ? Eller er det fremdeles dette med kollektivt medlemskap som plager deg ? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Chiefengineer Svart 15.April.2018 Link til dette innlegget Svart 15.April.2018 VannTro skrev for 2 timer siden: @Alfred Sælid Du har kommet til at KNBF er en "parasitt" organisasjon sier du. KNBF er den eneste organisasjonen som taler "motorbåtfolkets sak" så vidt jeg vet. Er det feil å ha en slik organisasjon, eller er det bare det at du er uenig i hva de gjør, eller misfornøyd med at de gjør for lite ? Hvilket alternativ finnes som kan stå på barrikadene når det er behov ? Eller er det fremdeles dette med kollektivt medlemskap som plager deg ? Gammer'n gir seg bare ikke: http://litlebergen.baatforening.no/minorg/litlebergen/web.nsf/(ntr)/DDD83048D567BB5BC1257D8D007546E6/$File/20141104_mail fra Alfred Sælid.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 15.April.2018 Link til dette innlegget Svart 15.April.2018 7 hours ago, VannTro said: @Alfred Sælid Du har kommet til at KNBF er en "parasitt" organisasjon sier du. KNBF er den eneste organisasjonen som taler "motorbåtfolkets sak" så vidt jeg vet. Hva er deres innsats for at også de som bruker bensin til fremdrift av sin båt skal ha fordelen av avgiftsfrihet (lavere avgift) på bensin? For å sitere et innlegg fra et mangeårig medlem her som ikke lenger er aktiv: "Så er det i gang igjen ser jeg, dette evindelige gnålet om avgiftsfritak for bensinbåter. Syvert sa diplomatisk at vi bør ligge lavt mhp. dette en tid framover. Jeg ville kanskje heller sakt at vi bør ligge lavt...til evig tid." Og siden har KNBF ligget lavt! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
VannTro Svart 15.April.2018 Link til dette innlegget Svart 15.April.2018 Jeg er ikke sikker på at de vil fortsette med det nå som Frp har begynt å snakke om det igjen. Det er i hvert fall ingen annen interesseorganisasjon for motorbåtfolk så vidt jeg vet og det var hovedpoenget. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Mouche Svart 15.April.2018 Link til dette innlegget Svart 15.April.2018 Godt mulig at de er den eneste interesseorganisasjonen for motorbåtfolket drevet frem av diesel, men av frykt for egne interesser så driter de en lang marsj i de som er drevet frem av bensin. Fint at de er royale da! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
VannTro Svart 15.April.2018 Link til dette innlegget Svart 15.April.2018 Alfred har diesel Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Chiefengineer Svart 15.April.2018 Link til dette innlegget Svart 15.April.2018 Bensin til båtbruk med en med lavere forbrukersubsidiesats til staten enn bilbensinen vil jo lage et par praktiske utfordringer som må løses. Tenker da på dette med farget diesel, kontroller av bilparken etc. Sitér dette innlegget Link to post
sael Svart 16.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2018 https://finanseksperten.no/batforsikring/ Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 16.April.2018 Link til dette innlegget Svart 16.April.2018 On 15.4.2018 at 2:29 PM, Chiefengineer said: Bensin til båtbruk med en med lavere forbrukersubsidiesats til staten enn bilbensinen vil jo lage et par praktiske utfordringer som må løses. Tenker da på dette med farget diesel, kontroller av bilparken etc. Du har sikkert rett i at det vil være noen praktisk utfordringer, men hva så? Kan jeg anta at du kjøper "avgiftsfr"i diesel og ikke bensin til din maritime bruk? Hvorfor gadd jeg å spørre! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Chiefengineer Svart 16.April.2018 Link til dette innlegget Svart 16.April.2018 Mouche skrev 37 minutter siden: Du har sikkert rett i at det vil være noen praktisk utfordringer, men hva så? Kan jeg anta at du kjøper "avgiftsfr"i diesel og ikke bensin til din maritime bruk? Hvorfor gadd jeg å spørre! Jeg kjøper den marinedieselen som finnes på tankanleggene langs kysten. Og den er ikke avgiftsfri, det betales både merverdiavgift og mineraloljeavgift av den, noe f.eks. en fisker slipper. Sum summarium så koster den meg dermed omtrent dobbelt så mye pr. liter som fiskeren betaler som får den avgiftsfri. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 16.April.2018 Link til dette innlegget Svart 16.April.2018 Nå skrev jeg ikke avgiftsfri, men "avgiftstfri" hvilket du sikkert noterte deg? https://glommenbunkerservice.no/marina/ Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Chiefengineer Svart 16.April.2018 Link til dette innlegget Svart 16.April.2018 Det er uansett kun fiskebåter som fyller avgiftsfri diesel i Norge gjennom refusjonen de får på mva og mineraloljeavgiften, alle andre må betale avgifter i ulike grader. http://www.garantikassen.no/no/ordningene/refusjon_av_mineraloljeavgift/ Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 16.April.2018 Link til dette innlegget Svart 16.April.2018 (redigert) Da foreslåt jeg at du kontakter Glommen Bunkersservice AS og alle de andre som hevder å levere avgiftsfri diesel til fritidsbåter og ber dem endre sine hjemmesider? Eller? Det anbefales å bruke avgiftsfri diesel (også kjent som anleggsdiesel) til båter. http://www.norboat.no/nyheter/?article_id=841 Redigert 16.April.2018 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mouche Svart 16.April.2018 Link til dette innlegget Svart 16.April.2018 Og en til, denne gangen fra KNBF selv sågar; http://knbf.no/nyheter/item/store-negative-konsekvenser-av-a-fjerne-avgiftsfritaket-pa-bat-diesel Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.