Jump to content

Lofoten / Vesterålen sommer 2018

Finn Thon

Recommended Posts

Omtrent 1 juli plukker jeg opp fruen på flyplassen i Bodø.
Deretter skal vi tilbringe 4 uker i Lofoten og Vesterålen

Vi skal seile, se vann og fjell og gå turer der vi er. Ikke spektakulære klatreturer, men vi er heller ikke redd for å bli svette. Så ønsker vi oss en god porsjon flott natur. Og litt lokalkultur.

Fint å få vasket tøy en gang i blant. Og toppladet batteribanken.
Vi har gummijolle med motor og ligger gjerne på svai i en værtrygg bukt.

Vi har en 37-foter som stikker 2,10 dypt. Vi har seilt i snart 40 år så vi tåler et basketak, og tar greit en seilas gjennom natten.

Har aldri seilt i dette farvannet.
Håper ikke det oppfattes som freidig, men gjennom dette forum hadde jeg håpet at noen som er kjent i farvannet vil hjelpe oss med et reiseforslag for disse ukene.
Det er ennå lenge til avreise (ca. 1 Juni fra Oslo) så det er ingen bråhast med tilbakemelding.
Eller om noen kjenner til en reiseblogg / hjemmeside fras en tilsvarende tur.

Takker så lenge - nå er det snart båtpusss !!

Velkommen til Baatplassen Finn Thon :flag_bp:

Tipper du får mange gode tips etterhvert. Folk elsker å følge slike tråder som dette dersom du er flink til å legge ut bilder hyppig :yesnod:  Mens du venter og planlegger kan du jo lese tråden til Tom Rør

https://baatplassen.no/i/topic/122470-mon-bijou-på-langtur-sommeren-2016/

Ikke helt samme område, men delvis, og mange god beskrivelser og bilder.

Med såpass lang tid som fire uker til rådighet og med Bodø som utgangspunkt ville jeg startet seliasen langs "innlandet" nordover. Dvs. visitert "nødvendige" severdigheter som Kjerringøy, Helnessund, Nordskot, Engeløya,  Tranøy etc. Her kommer perlene praktisk talt på en snor som f.eks. Vettøysundet som er en liten idyll sør i Steigen der man kan ligge smult for anker med nydelige sandstrender rett ved leia. Så har dere god tid til å fortsette gjennom Tjeldsundet nordover, passere Harstad mot Risøyrenna der Vesterålen ligger rett foran føttene. Besøke alle de fine plassene på yttersida av Vesterålen. Barkestad, Skipnes osv. før kursen legges gjennom Raftsundet med Trollfjorden og stedene i austre Vågan, Risvær etc.

Fortsatt skulle det være god tid til å se resten av Lofoten med Svolvær, Nyvågar, Vestvågøya, Nusfjord, Reine og Å. Reinefjorden er et absolutt must med gåturen over til Bunes. En tur opp på Hermansdalstinden i Moskenes er også å anbefale. 

Da er kanskje også seilasen ut til Værøy og Røst innen rekkevidde. 

Den delen av turen dere planlegger, og som vi var på, er spektakulært. Det er ingen steder som kan måle seg med det farvannet. Ser du fikk tips om Å, men der er visst ikke gjestehavna så bra. Vi valgte å legge oss i Sørvågen, og da kan du besøke det lille søte telemuseet. Der fikk vi personlig omvisning av innehaveren. Trollfjorden er også verdt et besøk, og er du heldig er det ledig plass på brygga helt innerst. En natt der er sikkert ikke å forakte heller. God tur og lykke til. ????

Når dere først er så langt som til Reine ville nå jeg ha fortsatt turen derfra ril Værøy og Røst etter min smak er det nå mer å se på der en i hele resten av Lofoten. Fra Røst er det nå bare 8-10 timers seilas til Bodø. På den strekningen kan der jo også stikke innom Givær og Helligvær. I Helligvær er det kommunal gjestebrygge med Vann og strøm.

Helgelandskysten er ikke noe dårlig alternativ til Lofoten, men hvis dere seiler nordover fra Bodø, og velger å gå via Steigen, vil jeg anbefale Straumshavn rett vest for Hamarøyskaftet. Ydyllisk sted som var godt omtalt i Seilmagasinet for ikke så lenge siden. Er det vær til det vil det også være verdt å ta en tur på yttersiden av Lofoten, og Senja hvis dere går lengre nord. Jeg har selv valgt Helgelandskysten de siste årene, men det skyldes mye at vi har små barn ombord, og mulighetene er så mange flere på Helgelandskysten i tillegg til korte avstander, og færre turister. 

Hadde mine måneder i uniform der nord en gang på 70tallet.

Vi var innom mange flotte plasser. Har glemt hva de het alle småplassene..  Men nå var det klar himmel og steinkaldt store deler av tiden vi var der.

Må si som andre har nevnt: Utrolig flott natur du aldri kommer til å glemme. Glemmer heller ikke gjestfriheten.

Må innrømme jeg satt benket nesten døgnet rundt foran kassen da Hurtigruten ble sendt på direkten.

Tilgangen til havneguider og lignende for disse områdene er langt dårligere enn man er vant til for Sør- og Østlandet. Et hederlig unntak er

https://www.norwegiancruisingguide.com/

Dette er en guide utviklet over mange år av seilere og utgis av alle steder i Canada! Her vil dere finne tur- og havnetips langt utover det som finnes i norske publikasjoner. Anbefales. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Raftsundet/Trollfjorden er et must. Om mulig bør dere sette av en runde innover forbi Digermulen mot Risvær, utrolig flott område.

Dersom dere følger løypa nevnt over her og går opp Tjeldsundet til Harstad i starten er jo 4 uker såpass lang tid at dere kanskje også rekker et sveip innom yttersida av Senja før dere krysser over mot Andenes og tar yttersida sørover mot Øksnes?  Det er vesentlig mer dramatisk natur på yttersida av Senja og Vesterålen enn det du ser i Tjeldsundet, Risøyrenna, Sortlandssundet m.m. - men samtidig en god del støvelhav og større krav til navigasjonen...

Lofoten trenger man vel snart ikke besøke :-) det meste er ihjelfotografert og vist fra alle kanter på TV og internett, men Henningsvær er en fin plass.

mvh, Arne
www.tiarora.no

• 1 måned senere...

Da er det pakket og klart.

Tipsene over er prikket i kartene. UT.no ligger i favoritter. Nye fjellstøvler er kjøpt inn. Kart og havneguider er på plass.

Kaster loss fra Sandvika på lørdag morgen. 4 uker til Bodø. 4 uker i Lofoten, Vesterålen og litt Senja. 4 uker hjem igjen.
Seiler dønn alene (selvvalgt) fra Sandvika til Bodø der folket kommer pr. fly

Har åpen FB-side (Finn Thon) jeg forsøker å benytte som logg og legge ut bilder og film. Ønsker ingen "venner" eller kommentarer. Sirkus kan spottes på marinetraffic.com. Går du forbi på brygga og kjenner igjen navnet på båten så inviter deg på et glass rødvin :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...