Jump to content

Sprekk i filterhus for sjøvann - Volvo D6 370 - 2006

HansH

Recommended Posts

Kjørte i går oppstart av babord motor -Volvo Penta D6-370D-B fra 2006 etter å ha skiftet drivreim. Ved litt gasspådrag i fri oppdaget jeg at det piplet vann ned langs siden av filtrehuset (Volvo Penta P/N 3583342 STRAINER HOUSING ) for sjøvann. Nærmere inspeksjon avdekket en sprekk langs øverste rille som er ca 5 cm nedenfor toppen. Det er altså ikke lekkasje rundt lokket, men en horisontal sprekk tvers igjennom plastikken i selve filterhuset ca 5 cm nedenfor lokket.

Når turtallet ble kjørt opp på 1100-1200 og oppover presset vannet seg gjennom sprekken langs den horisontale avstiver-rillen og rant ned på dørken. Sprekken er ca 5 cm lang og ser ut som den vil utvide seg dersom jeg kjører på med mer turtall og trykk.

Mitt spørsmål til forumet er: Er dette noe andre har opplevd?.

PS: Det skal ikke ha vært frostsprengning. Har hatt frostvæske i systemet samt flere varmelementer inn mot motorblokka.

Antar at dette ikke lar seg reparere, eller kan det evt sveises igjen, selv om dette er en type hardplast? (stemplet ">POM<" på undersiden ).

IMG_0269.jpg.e2f45528022726861a071ab61e000a03.jpg

IMG_0268.jpg.90edfe5ac799b60c8ab21313b35ca600.jpg

Har opplevd tilsvarande på eldre Volvo-sjøvannsfilter av den typen som er montert på innkomande slange. ( KAMD )

Desse ser ut til å vera produsert i same materialet som ditt filter. Typisk feil var brest i filterhuset i området ved festebraketten, dette resulterte i ein marginal lekkasje som var vanskeleg å lokalisera utan å benda på plasten. Eg tetta midlertidig med Tec7 utvendig, men erstatta filteret ved fyrste anledning

- Skift ut heile greiene.. Eg ville ikkje likt ein reparasjon på det materialet.

Redigert av Havlengt (see edit history)

Takker. Fikk samme råd idag hos lokalt VP-verksted. Nytt filterhus kom på ca 4.500,- så det var jo ikke helt billig. Lite å finne av slikt på bruktmarkedet også. Fant en i USA på eBay som ville kommet på ca 3.000 inkl frakt men moms oppå. Det blir for mye til å være en god brukthandel.

HansH skrev for 23 timer siden:

Takker. Fikk samme råd idag hos lokalt VP-verksted. Nytt filterhus kom på ca 4.500,- så det var jo ikke helt billig. Lite å finne av slikt på bruktmarkedet også. Fant en i USA på eBay som ville kommet på ca 3.000 inkl frakt men moms oppå. Det blir for mye til å være en god brukthandel.

Det ligger ett helt nytt Volvo filter på Finn.no til 350,- det er til 1-1/2» slangestusser. Mulig du har 2» ???

• 5 år senere...
HansH skrev On 28.3.2018 at 13.24:

Har du delenr på nytt filterhus? Måttet du bytte til nyere type, eller er det mulig å skaffe likt som gammelt hus?

@Scand 360 dc Har dessverre ikke data på dette. Var på forrige båt og skjedde for 5 år siden. Så vidt jeg husker var det bare "ny" type som var tilgjengelig. Selve huset så jo nokså uforandret ut, men det hadde altså glasslokk som festes inn med klips og vingemuttere. Det gamle lokket var som bildet høyere opp viser, lagd av gjennomsiktig plast og ble skrudd på med gjenger. Antar Volvo har kommet til at de kun selger den "nyere" varianten som forhåpentligvis er i bedre kvalitet.

• 5 uker senere...

Da har jeg også måtte bestille nytt filterhus. Oppdaget en liten sprekk i toppen av huset før sjøsetting. Har holdt tett, men under pådrag lekker det litt ut. Da er det bare å bytte. Fikk tak i nytt fra Bøe drevservice/marinedeler. 20230523_185926.jpg.f4d11168716d889cbc51a8a071a93b30.jpg20230523_185929.jpg.9ba05ddc125b8004d7fa902ab7806e09.jpg

HansH skrev On 28.3.2018 at 10.37:

Nærmere inspeksjon avdekket en sprekk langs øverste rille som er ca 5 cm nedenfor toppen. Det er altså ikke lekkasje rundt lokket, men en horisontal sprekk tvers igjennom plastikken i selve filterhuset ca 5 cm nedenfor lokket.

Legg duk og epoxy rundt .

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Ser flere sprekker rundt innfesting også, tror ikke dette er rett sted å prøve å reparere. Sprø plast er noe herk. Best å bytte ut. Det som kan være litt skummelt, er at lekkasjen kun oppdages under belastning. Så det kan være vanskelig å forstår hvor saltvannet i dørken stammer fra. Kan være greit for andre å vite om.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...