Jump to content

Fjärrstyrning och övervakning via Apple Homekit i en Windy 37 Grand MIstral

mikaels

Recommended Posts

Jag ville gärna dela lite erfarenheter från ett litet projekt senaste veckorna med att modernisera båten lite.

Nu kan jag från min iphone eller ipad:

- Fjärrstyra båten, exvis när jag åker till båten kan en värmefläkt starta och varmvattenberedaren sättas på

- Automatisera en avfuktare, exvis sätt igång den om relativa luftfuktigheten är över 75%

- Ha frostvakt (automatisera en värmefläkt om temperaturen faller under någon grad)

- Övervaka temperaturer mm i olika delar av båten

- Strömma ljud och bild till TV och stereo

- Filma eventuella objudna gäster live till telefonen

- Se om lilleman (1.5 år) vaknar på natten och man sitter i grannbåten (babywatch).

- och se en live feed på hur vädret är i hamnen, och hur varmt det är, hemifrån.

Det finns flera olika produkter på marknaden för detta. Jag känner inte till alla så väl, utan valde att utgå från saker jag delvis redan hade, och så ville jag att samtliga funktioner skulle hänga ihop i samma system, så man slapp en massa olika appar och lösningar. Eftersom jag har en iphone och en Apple TV så kikade jag lite vad man kunde göra med Apple's Homekit som bas. Den som är påläst kan säkerligen skapa liknande features, och potentiellt billigare med andra lösningar. Poängen är inte att rekommendera något här utan jag ville bara berätta lite hur jag gjorde för att få just denna lösningen att fungera.

Slutresultatet är jag väldigt nöjd med och jag ville därför gärna dela med mig lite om detta, ifall någon annan går i liknande tankar.

Här är hur jag gjorde, och de prylar jag använde;

1. Homekit hub (och mediacenter)

Apple TV (4e gen). Denna är omgjord till att drivas av 12V. Det finns många guider på youtube för detta. Jag följde denna instruktionen; 

2; Airplay for streaming av ljud

En Apple Airport Express använder jag enbart för att det finns en optisk ljudutgång på den och att den stöder Airplay. Genom denna kan jag i min iphone välja att strömma ljud i mkt hög kvalitet till båtens stereo som tyvärr är för gammal för att stödja exvis bluetooth. Man kan enkelt plugga in en vanlig 3.5mm kabel för analogt ljud i Airport expressen som man sedan kopplar till stereon. För lite extra bra ljud kopplade jag en optisk (Toslink) kabel som går till en dedikerad DAC som drivs på 5V och som sedan är kopplad till båtens stereo. Man kan ju alternativt modifiera en Airport Express till att ta 12V, men det enklaste tyckte jag var 5V, och därmed drivs den och min DAC ur två vanliga USB uttag. Jag använde denna guiden; 

3; Internet och WiFi

Här använde jag en DLINK DWR-921 4G router, eftersom den har ett externt nätaggregat som ger 12V. Alltså kan jag skippa 230V nätaggregatet och istället driva denna direkt på 12V utan modifikation. Det jag gjorde var bara att tillverka en kabel som passade. I routern sitter ett 4G simkort för internetåtkomst. Inkopplat via kabel sitter Apple TVn på ena LAN kontakten, och Airport Expressen i en av de andra. Vill man skippa några kablar kan man givetvis ansluta både Apple TV, och Airport Expressen via WiFi till routern. Routern skapar också ett lokalt WIFI i båten som fungerar även för exvis plottern och ipads. Framförallt gör internetanslutningen i kombination med en Apple TV det möjligt att nå båten även när jag inte är vid den, eftersom Apple TVn fungerar som Homekit-hub !

4; Homekit prylar

Här finns hur mkt som helst att välja på. Jag har följande i båten;

- 4 st Elgato Degree (för temperatur, relativ luftfuktighet, lufttryck). En i förpik, en i salongen, en i midcabin och en i cockpit. 

- 3 st Elgato Energy (fjärrstyrning av kupéfläkt, luftavfuktare, varmvattenberedare)

- 1 st Logitech Logi Circle 2 (med kabel - obs att jag började med en batteridriven "wire-less" variant men den saknar homekit stöd, så jag bytte denna mot varianten med strömkabel istället för batteri!). Denna har även inbyggd rörelsesensor och har fått mkt fina omdömen. Denna får ström via en 5V kabel (USB) och kommunicerar via bluetooth och WiFi för bild och ljudöverföring till Apple TVn / Homekit.

- 1 st Elgato Door & Window (sensor när någon går in i båten)

Lite bilder nedan från installationen. Jag ska sätta fast allt rejält med dubbelhäftande tejp också.

AppleTV4_12v.jpg

Elgato_Airport_Logitech.JPG

Homekit.PNG

Elgato_home.PNG

Temp_luft_tryck.PNG

Installation färdig.JPG

Skaffade denna DA-omvandlaren (DAC) för den går på 5V / usb power och är superliten och smidig;

https://www.hifiklubben.se/stereo/da-omvandlare/argon-nanodac-da-omvandlare/

Den kopplades ihop med Apple Airport Express via denna kabeln; 

https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/kablar/optisk-kabel/valueline-optical-toslink-3-5mm-1a0m/245722.13714/

alternativt till att använda en Airport Express är att ta ut ljudet via Apple TVn, dock saknar den en dedikerad ljudutgång och man får då ta ljudet via HDMI (som jag kopplat istället till TVn), men det finns säkert adapters för detta om man vill koppla HDMI till lämplig ljudingång på stereon alternativt. De äldre varianterna av Apple TV har faktiskt ljudutgång men de är klurigare att modifiera till 12V drift, och så har de ett äldre operativsystem osv.

För att få USB 5V ström använde jag dessa;

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbehor/usb-tillbehor/usb-laddare/usb-laddare-for-chassimontage-p96656

obs att apple airport express inte bara har optisk ljudutgång. Vill man inte ha det ”perfekta” ljudet så kan man lika gärna skippa DAC och optisk kabel och istället använda en vanlig analog 3.5mm ljudkabel till stereon. Låter i princip lika bra i ärlighetens namn, dock är jag lite extra petig med att det ska finnas förutsättningar att låta riktigt bra när separata slutsteg och nya högtalare är installerade. (Blir nog inte i år utan kanske till nästa sommar :) )

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...