NilsPils Svart 19.April.2018 Link til dette innlegget Svart 19.April.2018 (redigert) 6 hours ago, Chiefengineer said: Her er jeg uenig, motorens ekspansjonstank er dimmensjonert til å fungere med kjølevannsmengden i motor som vannvolum. Med en betydelig utbygging blir ekspansjonstanken for liten og du risikerer også plunder når du begynner å regulere denne kretsen på de ulike forbrukerne. Avlufting og luft inn i motorens kjølesystem kan også by på problemer. ......................... Dette er en ukjent problemstilling for meg. Varmesløyfen med Webasto, to luftvarmere og varmtvannstank blir ganske liten i forhold til motorens kjølevannsvolum. Vi snakker om rundt et par liter, altså en relativt liten utbygging. Det er ikke problem med overbelastning av motorens ekspansjonstank, luft eller annet hos meg. Noe annet blir det kanskje dersom en skal ha lange varmesløyfer til diverse radiatorer rundt i båten. Men, det enkleste er ofte det beste . . . . . ., Redigert 19.April.2018 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Sea Major Svart 22.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2018 En annen ting jeg lurte på. Jeg har en Eberspächer DW5Z og det er jo ikke som jeg kan se noen pumpe for vann inni. Det fulgte med en sirkulasjonspumpe, men det er bare en kontakt og den regner jeg med skal på dieselpumpa. Har dere sirkulasjonspumpa helt separat fra styringspanelet, og starter/stopper den når varmeren er startet/stoppet? Må vel det for å kunne sirkulere når bare motoren går... ? Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 23.April.2018 Link til dette innlegget Svart 23.April.2018 Eberspächer D 5 W Z er en bilvarmer beregnet for å gå sammen med bilens motor som tilleggsvarme til denne hvor motoren sirkulerer kjølevæsken og har således ingen utgang for drift av vannpumpe. Den er ofte programmert for å samarbeide med bilens elektronikk slik at mange utgaver ikke fungerer uten å være koblet opp mot bilen den er beregnet for. Er det en "standard" utførelse kan varmer kjøres med et + - signal inn på gul ledning og med separat styrt vannpumpe. Utførelsen går frem av produktnummeret ( ikke oppgitt )som står på varmerens typeskilt. Sitér dette innlegget Link to post
Sea Major Svart 6.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2018 Etter litt frem og tilbake og vurderinger så har jeg foreløpig kommet frem til denne løsningen (se skisse) Prøver også å få til at sirkulasjonspumpen starter ved motorstart og ved start av varmer via et relè, samt en separat av/på-bryter. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 9.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2018 NilsPils skrev On 19.4.2018 at 18.49: Dette er en ukjent problemstilling for meg. Varmesløyfen med Webasto, to luftvarmere og varmtvannstank blir ganske liten i forhold til motorens kjølevannsvolum. Vi snakker om rundt et par liter, altså en relativt liten utbygging. Det er ikke problem med overbelastning av motorens ekspansjonstank, luft eller annet hos meg. Noe annet blir det kanskje dersom en skal ha lange varmesløyfer til diverse radiatorer rundt i båten. Men, det enkleste er ofte det beste . . . . . ., Det stemmer, om du ser på dette dokumentet her tillates det f.eks kun 5 liter utvidelse av kjølesystemet på en D6 med standard ekspansjonstank: http://www.plaquet.be/images/stories/PDF/VolvoPenta/D6/General/t_d6_435_I.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Sea Major Svart 16.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2018 Prosjektet nærmer seg sluttfasen, men er det noen som kan si med sikkerhet hva som er inn og ut fra vannpumpa på motoren (VP MD2030)? Og bypasser den termostaten? Dette er sløyfa som går til vv-berederen, og etter min logiske tanke så er det den som går inn der det er merket rødt på berederen som skal være varmt vann fra pumpa og det er den til venstre, den som er merket blå ut av berederen kommer i retur og inn på høyre side. har nå flyttet disse over til en varmeveksler og vil helst at strømmen skal gå riktig vei for best effekt. Sitér dette innlegget Link to post
Sea Major Svart 19.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 Fant etter hvert ut at dette måtte være feil, da «returen» ble varm først... Motorens manualer sier ingenting om dette, men fant til slutt en baskrivelse på nett, og det er den høyre slangen som er tilførsel. Så etter å ha slitt litt med luft i systemet og fått det ut, så ble dette helt knall ? Siste jobb blir å få lagt opp diesel, og få drift på selve varmeren, men det får bli etter ferien Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.