Jump to content

Vannvarme i båten


Sea Major

Recommended Posts

Jeg lurte på om det var noen flere her (det er det jo helt sikkert) som har montert dieselvarmer for vann, samt radiatorer og defroster?

Det er sikkert mange løsninger ute og går, som fungerer og evt. ikke fungerer...

Jeg har tenkt på en løsning der jeg benytter meg av eksisterende rør fra gammel luftvarmer med en defroster, pluss et par radiatorer på nye steder i båten.

I tillegg (det som er hovedgrunnen) skal det varme varmtvannsberederen, og muligheter for å gå via motoren.

Har laget en skisse over hva jeg har tenkt, er det noen som har noen komentarer til løsningen? :-) 

bavaria varme.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg har et slikt oppsett, og det gir god og jamnt varme. Anbefales.

 

Fra ebern i min båt deles splittes sløyfa mellom en krets som går til radiatorer og en som går til varmeveksler i varmtvannstank. På den måte vil ebern kunne både varme vann til forbruk og varme i båten. I tillegg er det en pumpe på båten, som kan kjøre vann rundt i båten uten at eberen går og dermed varme båten fra varmvannstanken.

 

Dersom motor er saltvannskjølt så ville jeg ikke blandet det inn i resten av varmesystemet. Ruster og går i stykker mye raskere. Da tenker jeg i såfall du bør skille sløyfene med en varmeveksler, men selv det kan ruste og så får du saltvann inn i resten av systemet. Så det blir mer å passe på.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke en jeanneau du har? Jeg skrev en artikkel om min installasjon på en 43-foter som ligger der (en del år siden). Men man må være medlem for å se den. Det er jeg ikke lenger. Husker at jeg installerte med tre parallelle sløyfer. Brukte ikke varmeveksler men kjørte motorens kjølevann rundt i hele båten (men med mulighet for å lukke for hele sløyfa om det ble lekkasje). Det fungerte bra og var veldig fleksibelt. Savner noe av det på båten jeg har nå.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Holder selv på med utvidelse av vannvarmer-innstallasjonen ombord. Ikke kommet så langt, men skal beskrive underveis i prosjekttråden min som du finner i signatur.

 

Jeg velger å gå for seriekobling av komponenter i sløyfa, og sette inn platevarmeveksler mellom varmesystem og motor. Dette for å unngå å varme opp motor unødig, ha separate system og mindre lekasjepunkter for motor.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar :-) 

Bruker dere reguleringsventiler inn på hver varmeveksler (Det gjelder vel bare om det er paralellkoblet) eller er det "fri flyt" igjennom?

Hvordan regulerer dere temperaturen på hver ovn?

Og så lurer jeg på om det har noe å si hvor sirkulasjonspumpa står i systemet?

Jeg tenkte egentlig å bruke motoren som ekspansjonstank... Hvis man velger å kjøre en separat sløyfe til motor med varmeveksler så må man vel ha en tank på hovedsløyfa...

Link to post
Share on other sites

Mange måter å gjøre dette på. 

 

Skal du regulere på hver ovn, må du ha samlestokk, og separat sløyfe til hver radiator. Samlestokken kan godt vøre en tur og en returvei gjennom båten, og radiatorer koblet på dette. Bruk gjerne motor som ekspansjonstank. Da må du koble på motor slik som radiatorer, med kraner på tur og retur på motor. Hvis du ønsker at motor skal varmes, har du begge kraner åpne. Hvis du kun ønsker ekspansjonstanken, stenger du en kran. Kran nr 2 er kun ved lekkasje på radiatorsystemet. Da lukker du begge, men kan ikke bruke varmeanlegget.

 

Du klarer aldri å suge luft ut av systemet med vanlig sirkulasjonspumpe. Sørg for at pumpe suger tett på ekspansjonstanken, og presser luft og vann igjennom. Ved motorgange blåser vannpumpa på motor ut all luft uansett. Ihvertfall hvis du kan stenge alle radiatorer, og lufte en og en(dvs blåse ut lufta ved hjelp av ferskvannspumpe på hovedmotor) Har du ikke trykksatt anlegg, er det best å koble radiatorene i serie, for å få vekk luft.

 

En annen måte å gjøre det på er trykksatt anlegg med egen ekspansjonstank, og microbobleutskiller. Da virker det uansett, og du slipper å få en ny hobby, som fort kan bli lufting av radiatorer, og grunnforskning på vannets vei gjennom rør og slanger.

 

Tro du meg, jeg har mange timers erfaring....

Link to post
Share on other sites

God ide å bruke eksisterende luftslanger og defroster. Defroster ha normalt høyt strømforbruk, men det er fint å kunne blåse friskluft rundt i båten(husk å hente friskluft fra uttak ute). Det er likevel greit å ha i allefall en viftekonvektor i hovedkabin slik at du kan varme båten uten å bruke defrosterenehten. Da sikrer du lavt strømforbruk. 

 

I forrige båt hadde jeg kun vannbåren med viftekonvektorer, men savnet muligheten til å kjøre varmluft spesielt på "varme" regnfulle dager. I nåværende båt har jeg både vannbåren og luftvarmer i tillegg.(Var luftvarmer da jeg kjøpte båten). 

 

I forrige båt valgte jeg å ha et vannbårent system separat fra motor(kostnadspørsmål, plateveksler koster mer enn økte drivstoffkostnader). Det beste er selvfølgelig plateveksler mellom motor og varmestystem slik at motorens kjølevannsystem er skilt fra vannbårent system.

 

Du trenger ikke samlestokk for å separat justere hver radiator/viftekonvektor, men du trenger da å paralellkoble radiatorer og ha en kran  ved hver enhet. Det blir uansett mange koblinger/slanger uansett hvordan du gjør dette om du ønsker den muligheten. Det blir også en ikke ubetydelig kostnad(men det veier ofte ikke så tungt når det er hobby man snakker om).

 

Jeg har i dag kun to viftekonvektorer. En i akterkabin og en i hovedkabin. Alt er koblet i serie med motor, vv-bereder og viftekonvektorer. Motorens ekspansjonstank er høyeste punkt og jeg har kun et t-stykke med kran og slange for å fylle/tømme systemet. Det er også stoppekraner ut/inn på motor for å kunne stenge systemet ved evt. lekkasje slik at motor fortsatt skal kunne brukes.

 

Dette er et litt primitivt system, men det fungerer godt og gir lettere/billigere installasjon og færre mulige lekkasjepunkter. 

Link to post
Share on other sites

Prøv gjerne det, men husk at dette gjør det problematisk å fjerne luft med vanlig sirkulasjonspumpe. Ferskvannspumpen på HM klarer det nok...

 

I en båt er ofte grunnflaten under 15m2. At det blir for varmt på WC f.eks. Er neppe noe problem. Min anbefaling er derfor at du kjører alt i serie, og har tilførsel lengst vekk fra skyveluka først. Dvs. Det varmeste vannet. Sparer deg for masse lufteproblematikk.

 

Jeg kan selge deg 12 volts pumpe med stor effekt, fra tidligere oppsett/ utprøvinger. Tror den gir 22l. Pr minutt. Jeg for min del endte opp med trykksatt anlegg, og fyrkjele fra Kabola. Kan også finne frem diverse radiatorer i forskjellige størrelser, beregnet på 16mm radiatorslange....

Link to post
Share on other sites

Men hvis man kjører i serie så er det ingen mulighet til å stenge/strupe på en av radiatorene, med mindre man lager en bypass og tre ventiler på hver.

Er ikke helt sikker på om jeg skjønte hva du mente med "tilførsel vekk fra skyveluka" og "lufteproblematikk..."

 

:-) 

Link to post
Share on other sites

Sea Major skrev 21 minutter siden:

Men hvis man kjører i serie så er det ingen mulighet til å stenge/strupe på en av radiatorene, med mindre man lager en bypass og tre ventiler på hver.

Er ikke helt sikker på om jeg skjønte hva du mente med "tilførsel vekk fra skyveluka" og "lufteproblematikk..."

 

:-) 

Det er derfor jeg har sammlestokk med mulighet til og stoppe vannet fra og komme til den bakerste radiatoren eller andre steder

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

Jeg planlegger et anlegg i serie, men med motorstyrt treveisventil før hver radiator/defroster, slik at jeg kan velge om de skal være med i sløyfa eller ikke. Hos meg er det naturlig å gjøre det slik, da fysisk plassering av radiator/defroster ligger i en "ring" og passer godt med prioritert rekkefølge.

Link to post
Share on other sites

Ja, det er vel bare snakk om å gjøre det som er mest praktisk for den enkelte båt.

Det går sikkert også an å kombinere en sløyfe i serie i tillegg til andre paralelle sløyfer.

Jeg tror uansett jeg vi ha mulighet til å regulere med en ventil inn på hver radiator

 

Har noen av dere filter på sløyfa?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg tenker... Hvis jeg skal ha en varmeveksler mellom motorens kjølevæske og varmtvannet, må jeg ikke da ha en pumpe til på motorsløyfa for å få vannet rundt? I den grad det er viktig å varme motoren.... Andre veien er for såvidt greit. Når motoren går kan man kjøre sirk.-pumpa på varmesløyfa og få varme rundt.

Link to post
Share on other sites

Du vil som nevnt få en liten selvsirkulasjon her. Men om du skal bruke dette opplegget for å forvarme motor 20 min før oppstart går nok den selvsirkuleringen  for tregt og du må ha pumpe. Selv har jeg foreløpig ingen plan om pumpe. Båten blir kun brukt en håndfull ganger når det er ordentlig kaldt på vinter. Ellers lever jeg godt med kaldstarter i 10g.

Link to post
Share on other sites

Her er en skisse av opplegget mitt i M/Y Saowanee med en Webasto Thermotop C. Som det fremgår er kretesene koblet i parallel med kraner. Jeg kan åpne/stenge for hver enkelt krets med ventiler

 

hotwaterSystem.JPG.528268eb5b5b54dcfe762ccc5f74b63a.JPG.

 

Parallelkobling gir dessuten stor fordel med mindre strømningsmotstand enn seriekobling. Motorens ekspansjonstank er også tilkoblet med en kran. Denne må normalt stå åpen.

 

For lufting av systemet har jeg to stusser med kraner (ikke vist på skissen) slik at jeg kan spyle gjennom systemet fra vannslangen i marinaen og over bord (eller i en bøtte). På den måten får jeg effektiv utlufting av systemet. Det virker bra uten å lufte hver enkelt krets separat. Etterpå, etter noen motortimer med systemet tilsluttet, er det da viktig å justere frosvæskeblandingen.

 

Erfaringen er at systemet virker som forutsatt, bortsett fra at det går med en del strøm når en skal varme kabinen. Derfor er det begrenset hvor lenge det kan brukes i uthavn. Vi bruker det til oppvarming mest om høsten når en ligger kortere tider av gangen i uthavn mellom motortimer teinetrekking og fisking. Når vi går for motor behøver vi ikke Webastoen i drift.

 

Akurat nå har jeg problemer med å få Webastoen til å tenne, men det er en annen sak . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode svar og tips ? Er i full gang med montasjen. Noen ting går som planlagt, og andre løsninger dukker opp underveis etter hva som er praktisk best/mulig. Men en annen ting: Er det ikke lurt å ha en form for sikkerhetsventil... vet ikke hvor mye trykket i systemet øker som følge av termisk utvidelse... det er kanskje ikke noe problem? ? Må også da nevne at jeg har bestemt meg for å gå for varianten med varmeveksler mellom motorens kjølesystem og varmesløyfa, med egen ekspansjonstank. 

Link to post
Share on other sites

Sea Major skrev 42 minutter siden:

Takk for mange gode svar og tips ? Er i full gang med montasjen. Noen ting går som planlagt, og andre løsninger dukker opp underveis etter hva som er praktisk best/mulig. Men en annen ting: Er det ikke lurt å ha en form for sikkerhetsventil... vet ikke hvor mye trykket i systemet øker som følge av termisk utvidelse... det er kanskje ikke noe problem? ? Må også da nevne at jeg har bestemt meg for å gå for varianten med varmeveksler mellom motorens kjølesystem og varmesløyfa, med egen ekspansjonstank. 

 

Et fornuftig valg.

 

Det er en dårlig ide rent teknisk å utvide motorens kjølevannssystem så mye som utgangspunktet var lagt opp til. Det gir en rekke lekkasjemuligheter som alle kan føre til full stans på motor. Med veksler unngår du dette.

 

Sikkerhetsventil trenger du ikke å tenke på med en atmosfærisk utluftet ekspansjonstank montert på sugesida til pumpa. (Forutsetter at ekspansjonstanken blir stående høyest i systemet). Evt. forlegger du i tillegg en liten slange fra trykksida av pumpa tilbake til ekspansjonstanken for å holde sirkulasjon gjennom tanken, noe som kan være nyttig ved f.eks. innmiksing av frostvæske.

 

Høyt plassert ekspansjonstank gjør også systemet enklere mht. lufting.

 

Evt. finnes det tette ekspansjonstanker med belg og mulighet for forlading (N2 eller luft). Det er jo også en mulighet men kan gi litt utfordringer mht. fylling av anlegget samt å få lufta ut om det ikke er tatt utvidede hensyn til det.

Link to post
Share on other sites

Dersom du også skal ha mulighet til å kjøre motorvarme inn i systemet bør du bruke motorens ekspansjonstank. Jeg ser ikke helt problemet med det så lenge du har ventiler og kan stenge av forbindelsen hvis nødvendig.

 

Uansett, er jeg eninig i at ekspansjonstank bør stå høyt og være luftet mot atmosfæren. Trykksatt system med sikkerhetsventil vil kunne gi mange problemer.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 51 minutter siden:

Dersom du også skal ha mulighet til å kjøre motorvarme inn i systemet bør du bruke motorens ekspansjonstank. Jeg ser ikke helt problemet med det så lenge du har ventiler og kan stenge av forbindelsen hvis nødvendig.

 

Uansett, er jeg eninig i at ekspansjonstank bør stå høyt og være luftet mot atmosfæren. Trykksatt system med sikkerhetsventil vil kunne gi mange problemer.

 

Her er jeg uenig, motorens ekspansjonstank er dimmensjonert til å fungere med kjølevannsmengden i motor som vannvolum. Med en betydelig utbygging blir ekspansjonstanken for liten og du risikerer også plunder når du begynner å regulere denne kretsen på de ulike forbrukerne. Avlufting og luft inn i motorens kjølesystem kan også by på problemer.

 

Med en varmeveksler unngår du denne problemstillingen og du kan dessuten bestemme å benytte varmekolben i VV-berederen enten som varmeelement til sekundærkretsen under stillstand der landstrøm er tilgjengelig SAMT som valgfri oppvarming av motor ved å sette inn en liten sirkulasjonspumpe i primærkretsen som du kan slå av/på, dvs. på "motorsiden" av varmeveksleren. Slik kan du enten holde motor varm fra varmtvannsberederens element eller la være ved å ikke kjøre denne pumpa under landligge.

 

Du kan også kjøre sirkulasjonspumpa i primærkretsen litt i forkant av avgang for å starte opp en noenlunde oppvarmet motor med varmen fra sekundærkretsen. Og reversere oppvarmingen under gange der motor gir varme til sekundærkretsen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...