Sea Major Startet 31.Mars.2018 Del på Facebook Startet 31.Mars.2018 Jeg lurte på om det var noen flere her (det er det jo helt sikkert) som har montert dieselvarmer for vann, samt radiatorer og defroster? Det er sikkert mange løsninger ute og går, som fungerer og evt. ikke fungerer... Jeg har tenkt på en løsning der jeg benytter meg av eksisterende rør fra gammel luftvarmer med en defroster, pluss et par radiatorer på nye steder i båten. I tillegg (det som er hovedgrunnen) skal det varme varmtvannsberederen, og muligheter for å gå via motoren. Har laget en skisse over hva jeg har tenkt, er det noen som har noen komentarer til løsningen? :-) Sitér dette innlegget Link to post
Saltos Svart 31.Mars.2018 Del på Facebook Svart 31.Mars.2018 Jeg har et slikt oppsett, og det gir god og jamnt varme. Anbefales. Fra ebern i min båt deles splittes sløyfa mellom en krets som går til radiatorer og en som går til varmeveksler i varmtvannstank. På den måte vil ebern kunne både varme vann til forbruk og varme i båten. I tillegg er det en pumpe på båten, som kan kjøre vann rundt i båten uten at eberen går og dermed varme båten fra varmvannstanken. Dersom motor er saltvannskjølt så ville jeg ikke blandet det inn i resten av varmesystemet. Ruster og går i stykker mye raskere. Da tenker jeg i såfall du bør skille sløyfene med en varmeveksler, men selv det kan ruste og så får du saltvann inn i resten av systemet. Så det blir mer å passe på. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 31.Mars.2018 Del på Facebook Svart 31.Mars.2018 Det er ikke en jeanneau du har? Jeg skrev en artikkel om min installasjon på en 43-foter som ligger der (en del år siden). Men man må være medlem for å se den. Det er jeg ikke lenger. Husker at jeg installerte med tre parallelle sløyfer. Brukte ikke varmeveksler men kjørte motorens kjølevann rundt i hele båten (men med mulighet for å lukke for hele sløyfa om det ble lekkasje). Det fungerte bra og var veldig fleksibelt. Savner noe av det på båten jeg har nå. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
"LISE" Svart 1.April.2018 Del på Facebook Svart 1.April.2018 Holder selv på med utvidelse av vannvarmer-innstallasjonen ombord. Ikke kommet så langt, men skal beskrive underveis i prosjekttråden min som du finner i signatur. Jeg velger å gå for seriekobling av komponenter i sløyfa, og sette inn platevarmeveksler mellom varmesystem og motor. Dette for å unngå å varme opp motor unødig, ha separate system og mindre lekasjepunkter for motor. Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post
Sea Major Svart 1.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2018 Takk for svar :-) Bruker dere reguleringsventiler inn på hver varmeveksler (Det gjelder vel bare om det er paralellkoblet) eller er det "fri flyt" igjennom? Hvordan regulerer dere temperaturen på hver ovn? Og så lurer jeg på om det har noe å si hvor sirkulasjonspumpa står i systemet? Jeg tenkte egentlig å bruke motoren som ekspansjonstank... Hvis man velger å kjøre en separat sløyfe til motor med varmeveksler så må man vel ha en tank på hovedsløyfa... Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 1.April.2018 Del på Facebook Svart 1.April.2018 Mange måter å gjøre dette på. Skal du regulere på hver ovn, må du ha samlestokk, og separat sløyfe til hver radiator. Samlestokken kan godt vøre en tur og en returvei gjennom båten, og radiatorer koblet på dette. Bruk gjerne motor som ekspansjonstank. Da må du koble på motor slik som radiatorer, med kraner på tur og retur på motor. Hvis du ønsker at motor skal varmes, har du begge kraner åpne. Hvis du kun ønsker ekspansjonstanken, stenger du en kran. Kran nr 2 er kun ved lekkasje på radiatorsystemet. Da lukker du begge, men kan ikke bruke varmeanlegget. Du klarer aldri å suge luft ut av systemet med vanlig sirkulasjonspumpe. Sørg for at pumpe suger tett på ekspansjonstanken, og presser luft og vann igjennom. Ved motorgange blåser vannpumpa på motor ut all luft uansett. Ihvertfall hvis du kan stenge alle radiatorer, og lufte en og en(dvs blåse ut lufta ved hjelp av ferskvannspumpe på hovedmotor) Har du ikke trykksatt anlegg, er det best å koble radiatorene i serie, for å få vekk luft. En annen måte å gjøre det på er trykksatt anlegg med egen ekspansjonstank, og microbobleutskiller. Da virker det uansett, og du slipper å få en ny hobby, som fort kan bli lufting av radiatorer, og grunnforskning på vannets vei gjennom rør og slanger. Tro du meg, jeg har mange timers erfaring.... Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 1.April.2018 Del på Facebook Svart 1.April.2018 God ide å bruke eksisterende luftslanger og defroster. Defroster ha normalt høyt strømforbruk, men det er fint å kunne blåse friskluft rundt i båten(husk å hente friskluft fra uttak ute). Det er likevel greit å ha i allefall en viftekonvektor i hovedkabin slik at du kan varme båten uten å bruke defrosterenehten. Da sikrer du lavt strømforbruk. I forrige båt hadde jeg kun vannbåren med viftekonvektorer, men savnet muligheten til å kjøre varmluft spesielt på "varme" regnfulle dager. I nåværende båt har jeg både vannbåren og luftvarmer i tillegg.(Var luftvarmer da jeg kjøpte båten). I forrige båt valgte jeg å ha et vannbårent system separat fra motor(kostnadspørsmål, plateveksler koster mer enn økte drivstoffkostnader). Det beste er selvfølgelig plateveksler mellom motor og varmestystem slik at motorens kjølevannsystem er skilt fra vannbårent system. Du trenger ikke samlestokk for å separat justere hver radiator/viftekonvektor, men du trenger da å paralellkoble radiatorer og ha en kran ved hver enhet. Det blir uansett mange koblinger/slanger uansett hvordan du gjør dette om du ønsker den muligheten. Det blir også en ikke ubetydelig kostnad(men det veier ofte ikke så tungt når det er hobby man snakker om). Jeg har i dag kun to viftekonvektorer. En i akterkabin og en i hovedkabin. Alt er koblet i serie med motor, vv-bereder og viftekonvektorer. Motorens ekspansjonstank er høyeste punkt og jeg har kun et t-stykke med kran og slange for å fylle/tømme systemet. Det er også stoppekraner ut/inn på motor for å kunne stenge systemet ved evt. lekkasje slik at motor fortsatt skal kunne brukes. Dette er et litt primitivt system, men det fungerer godt og gir lettere/billigere installasjon og færre mulige lekkasjepunkter. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 1.April.2018 Del på Facebook Svart 1.April.2018 Paralellkobling av radiatorer er på en måte samlestokk. Sitér dette innlegget Link to post
jeb Svart 1.April.2018 Del på Facebook Svart 1.April.2018 (redigert) her er mitt system fra vannvarmer min går ikke gjennom motor eller varmtvanns tanken men er et frittstående anlegg med ekspansjons tank og 2 radiatorer og 2 luftvarmer vifter. Redigert 1.April.2018 av jeb (see edit history) Sitér dette innlegget Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
Sea Major Svart 1.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2018 Stemmer det Bostrøm, og det blir ikke så mange meter med slage hvis man legger EN sløyfe rundt i båten i steden for en samlestokk med lange slanger til og fra ut til hvert punkt. i hvert fall sånn som jeg har tenkt å legge det opp. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 1.April.2018 Del på Facebook Svart 1.April.2018 Prøv gjerne det, men husk at dette gjør det problematisk å fjerne luft med vanlig sirkulasjonspumpe. Ferskvannspumpen på HM klarer det nok... I en båt er ofte grunnflaten under 15m2. At det blir for varmt på WC f.eks. Er neppe noe problem. Min anbefaling er derfor at du kjører alt i serie, og har tilførsel lengst vekk fra skyveluka først. Dvs. Det varmeste vannet. Sparer deg for masse lufteproblematikk. Jeg kan selge deg 12 volts pumpe med stor effekt, fra tidligere oppsett/ utprøvinger. Tror den gir 22l. Pr minutt. Jeg for min del endte opp med trykksatt anlegg, og fyrkjele fra Kabola. Kan også finne frem diverse radiatorer i forskjellige størrelser, beregnet på 16mm radiatorslange.... Sitér dette innlegget Link to post
Sea Major Svart 1.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2018 Men hvis man kjører i serie så er det ingen mulighet til å stenge/strupe på en av radiatorene, med mindre man lager en bypass og tre ventiler på hver. Er ikke helt sikker på om jeg skjønte hva du mente med "tilførsel vekk fra skyveluka" og "lufteproblematikk..." :-) Sitér dette innlegget Link to post
jeb Svart 1.April.2018 Del på Facebook Svart 1.April.2018 Sea Major skrev 21 minutter siden: Men hvis man kjører i serie så er det ingen mulighet til å stenge/strupe på en av radiatorene, med mindre man lager en bypass og tre ventiler på hver. Er ikke helt sikker på om jeg skjønte hva du mente med "tilførsel vekk fra skyveluka" og "lufteproblematikk..." :-) Det er derfor jeg har sammlestokk med mulighet til og stoppe vannet fra og komme til den bakerste radiatoren eller andre steder Sitér dette innlegget Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
Sea Major Svart 1.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2018 Jepp, det var derfor jeg tenkte å gjøre det sånn som på tegningen, som i prinsippet er det samme. Har bare ikke tegnet inn ventiler på radiatorene. En samlestokk vil være ugunstig i dette tilfellet, da det blir dobbelt så mange slanger Sitér dette innlegget Link to post
"LISE" Svart 1.April.2018 Del på Facebook Svart 1.April.2018 Jeg planlegger et anlegg i serie, men med motorstyrt treveisventil før hver radiator/defroster, slik at jeg kan velge om de skal være med i sløyfa eller ikke. Hos meg er det naturlig å gjøre det slik, da fysisk plassering av radiator/defroster ligger i en "ring" og passer godt med prioritert rekkefølge. Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post
Sea Major Svart 2.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2018 Ja, det er vel bare snakk om å gjøre det som er mest praktisk for den enkelte båt. Det går sikkert også an å kombinere en sløyfe i serie i tillegg til andre paralelle sløyfer. Jeg tror uansett jeg vi ha mulighet til å regulere med en ventil inn på hver radiator Har noen av dere filter på sløyfa? Sitér dette innlegget Link to post
"LISE" Svart 2.April.2018 Del på Facebook Svart 2.April.2018 Ingen filter på varmesløyfa, men har et på kjølevannet fra motor, før det går inn på platevarmeveksler. Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post
Sea Major Svart 17.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2018 Jeg tenker... Hvis jeg skal ha en varmeveksler mellom motorens kjølevæske og varmtvannet, må jeg ikke da ha en pumpe til på motorsløyfa for å få vannet rundt? I den grad det er viktig å varme motoren.... Andre veien er for såvidt greit. Når motoren går kan man kjøre sirk.-pumpa på varmesløyfa og få varme rundt. Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 17.April.2018 Del på Facebook Svart 17.April.2018 Du vil nok få litt lunk i motoren uten pumpe da varmt vann vil stige og det vil skape litt sirkulasjon. Sitér dette innlegget Link to post
"LISE" Svart 18.April.2018 Del på Facebook Svart 18.April.2018 Du vil som nevnt få en liten selvsirkulasjon her. Men om du skal bruke dette opplegget for å forvarme motor 20 min før oppstart går nok den selvsirkuleringen for tregt og du må ha pumpe. Selv har jeg foreløpig ingen plan om pumpe. Båten blir kun brukt en håndfull ganger når det er ordentlig kaldt på vinter. Ellers lever jeg godt med kaldstarter i 10g. Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post
NilsPils Svart 18.April.2018 Del på Facebook Svart 18.April.2018 Her er en skisse av opplegget mitt i M/Y Saowanee med en Webasto Thermotop C. Som det fremgår er kretesene koblet i parallel med kraner. Jeg kan åpne/stenge for hver enkelt krets med ventiler . Parallelkobling gir dessuten stor fordel med mindre strømningsmotstand enn seriekobling. Motorens ekspansjonstank er også tilkoblet med en kran. Denne må normalt stå åpen. For lufting av systemet har jeg to stusser med kraner (ikke vist på skissen) slik at jeg kan spyle gjennom systemet fra vannslangen i marinaen og over bord (eller i en bøtte). På den måten får jeg effektiv utlufting av systemet. Det virker bra uten å lufte hver enkelt krets separat. Etterpå, etter noen motortimer med systemet tilsluttet, er det da viktig å justere frosvæskeblandingen. Erfaringen er at systemet virker som forutsatt, bortsett fra at det går med en del strøm når en skal varme kabinen. Derfor er det begrenset hvor lenge det kan brukes i uthavn. Vi bruker det til oppvarming mest om høsten når en ligger kortere tider av gangen i uthavn mellom motortimer teinetrekking og fisking. Når vi går for motor behøver vi ikke Webastoen i drift. Akurat nå har jeg problemer med å få Webastoen til å tenne, men det er en annen sak . . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Sea Major Svart 19.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2018 Takk for mange gode svar og tips ? Er i full gang med montasjen. Noen ting går som planlagt, og andre løsninger dukker opp underveis etter hva som er praktisk best/mulig. Men en annen ting: Er det ikke lurt å ha en form for sikkerhetsventil... vet ikke hvor mye trykket i systemet øker som følge av termisk utvidelse... det er kanskje ikke noe problem? ? Må også da nevne at jeg har bestemt meg for å gå for varianten med varmeveksler mellom motorens kjølesystem og varmesløyfa, med egen ekspansjonstank. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 19.April.2018 Del på Facebook Svart 19.April.2018 Sea Major skrev 42 minutter siden: Takk for mange gode svar og tips ? Er i full gang med montasjen. Noen ting går som planlagt, og andre løsninger dukker opp underveis etter hva som er praktisk best/mulig. Men en annen ting: Er det ikke lurt å ha en form for sikkerhetsventil... vet ikke hvor mye trykket i systemet øker som følge av termisk utvidelse... det er kanskje ikke noe problem? ? Må også da nevne at jeg har bestemt meg for å gå for varianten med varmeveksler mellom motorens kjølesystem og varmesløyfa, med egen ekspansjonstank. Et fornuftig valg. Det er en dårlig ide rent teknisk å utvide motorens kjølevannssystem så mye som utgangspunktet var lagt opp til. Det gir en rekke lekkasjemuligheter som alle kan føre til full stans på motor. Med veksler unngår du dette. Sikkerhetsventil trenger du ikke å tenke på med en atmosfærisk utluftet ekspansjonstank montert på sugesida til pumpa. (Forutsetter at ekspansjonstanken blir stående høyest i systemet). Evt. forlegger du i tillegg en liten slange fra trykksida av pumpa tilbake til ekspansjonstanken for å holde sirkulasjon gjennom tanken, noe som kan være nyttig ved f.eks. innmiksing av frostvæske. Høyt plassert ekspansjonstank gjør også systemet enklere mht. lufting. Evt. finnes det tette ekspansjonstanker med belg og mulighet for forlading (N2 eller luft). Det er jo også en mulighet men kan gi litt utfordringer mht. fylling av anlegget samt å få lufta ut om det ikke er tatt utvidede hensyn til det. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 19.April.2018 Del på Facebook Svart 19.April.2018 Dersom du også skal ha mulighet til å kjøre motorvarme inn i systemet bør du bruke motorens ekspansjonstank. Jeg ser ikke helt problemet med det så lenge du har ventiler og kan stenge av forbindelsen hvis nødvendig. Uansett, er jeg eninig i at ekspansjonstank bør stå høyt og være luftet mot atmosfæren. Trykksatt system med sikkerhetsventil vil kunne gi mange problemer. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Chiefengineer Svart 19.April.2018 Del på Facebook Svart 19.April.2018 NilsPils skrev 51 minutter siden: Dersom du også skal ha mulighet til å kjøre motorvarme inn i systemet bør du bruke motorens ekspansjonstank. Jeg ser ikke helt problemet med det så lenge du har ventiler og kan stenge av forbindelsen hvis nødvendig. Uansett, er jeg eninig i at ekspansjonstank bør stå høyt og være luftet mot atmosfæren. Trykksatt system med sikkerhetsventil vil kunne gi mange problemer. Her er jeg uenig, motorens ekspansjonstank er dimmensjonert til å fungere med kjølevannsmengden i motor som vannvolum. Med en betydelig utbygging blir ekspansjonstanken for liten og du risikerer også plunder når du begynner å regulere denne kretsen på de ulike forbrukerne. Avlufting og luft inn i motorens kjølesystem kan også by på problemer. Med en varmeveksler unngår du denne problemstillingen og du kan dessuten bestemme å benytte varmekolben i VV-berederen enten som varmeelement til sekundærkretsen under stillstand der landstrøm er tilgjengelig SAMT som valgfri oppvarming av motor ved å sette inn en liten sirkulasjonspumpe i primærkretsen som du kan slå av/på, dvs. på "motorsiden" av varmeveksleren. Slik kan du enten holde motor varm fra varmtvannsberederens element eller la være ved å ikke kjøre denne pumpa under landligge. Du kan også kjøre sirkulasjonspumpa i primærkretsen litt i forkant av avgang for å starte opp en noenlunde oppvarmet motor med varmen fra sekundærkretsen. Og reversere oppvarmingen under gange der motor gir varme til sekundærkretsen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.