pantzatt Startet 1.April.2018 Link til dette innlegget Startet 1.April.2018 Lenge siden jeg har vært på forumet nå, men jeg kommer ydmykt krypende tilbake i søken etter hjelp (igjen). Saken er den den at vi har en Princess 32 MKII 1986modell med Penta TMD40B dobbelinstallasjon. Båten er ett smykkeskrin (for oss i hvert fall) og har fungert problemfritt siden den ble kjøpt i fjor. Da vi sist fortøyde hadde vi ingen ulyder eller andre tegn til problemer. Oljetrykk, temperatur, røyk og turtall var 100%. Motoren fikk gå litt på tomgang før vi stanset den. Når vi skal starte den en mnd. etterpå vil ikke babord motor starte. Startmotoren bare klikker og trekker ned volten noe hinsides. Tenker da at det er startmotor eller solenoid som er defekt og bytter styrbord med babord og vice verca. Fortsatt bare "klikker" det på babord mens styrbord starter hvor lett som helst. Har også prøvd nytt batteri ettersom det gamle var noe slitent. Prøvde så å snu motoren på svinghjulet. Det går bra ene veien men ikke andre. Etter å har snudd motorene en turn eller to, virker det som motor vil starte, men setter seg fast igjen. Løftet av ventildekselet og sjekket at ventilene sitter "løst" i den grad de skal kunne beveges. Nå er jeg tom for tårer og ideer og håper det finnes noen med erfaring som vil sette meg på riktig spor??? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 1.April.2018 Link til dette innlegget Svart 1.April.2018 Høres nå nesten ut som du har fått veske inn på en sylinder eller to. Ta ut alle dysene og prøv og tørne motoren. Sitér dette innlegget Link to post
pantzatt Svart 1.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2018 Ja, jeg skal ta meg en tur ned i båten i morgen ettermiddag og ta ut dysene. Kommer vel til med inspeksjonskamera i dysehullet? Men vil det da indikere defekt topp-pakning det da? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 1.April.2018 Link til dette innlegget Svart 1.April.2018 Fu ser ikke noe særlig i dysehullet det sitter et flameskjold i bunnen av dysehullet med bare et lite hul i og dysen står ikke direkte inn i sylinderen men i er helvettes forkammer. Det kan være mange årsaker til veske i sylinderne, Toppakning, sprukket sylinderforing, sprukket topp, eller vann som har kommet inn fra eksossiden. Men om du tørner motoren med dysene ute vil du nå se mo det spruter ut veske fra noen av dysehullene. Sitér dette innlegget Link to post
pantzatt Svart 1.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2018 Skjønner, vel får skru dem ut og prøve mens jeg håper på det beste da. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 1.April.2018 Link til dette innlegget Svart 1.April.2018 KAn du vært uheldig og fått frostsrengning og vann i sylinderen(e) høres mest sånn ut ...lykke til med feilsøkning ....Enig med de andre plukk ut dysene og prøv å tørne ...er det veske der så ser du det ..sjekk hvis mulig sylinderene med camera Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
KongKing Svart 1.April.2018 Link til dette innlegget Svart 1.April.2018 (redigert) Gi starteren noen kakk med en hammer. Edit: Kryssbyttet du startere og feilen fortsatt var der? Da hjelper det ikke med hammerkakking... kk Redigert 1.April.2018 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 2.April.2018 Link til dette innlegget Svart 2.April.2018 Du skriver i tråden at når du har tørnet motoren så virker det som den vil starte før den setter seg fast igjen? Hvis det er mulig prøv og bruk starteren fra den motoren som fungerer så kan du kanskje eliminere det meste på strømsiden for hvis den går noe rundt etter at du har tørnet den tror jeg ikke det er snakk om vann eller lignende, men mulig lager eller viklinger i starter er jo bare en tanke. Lykke til. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Marqies Svart 2.April.2018 Link til dette innlegget Svart 2.April.2018 Ikke prøv mer uten å ta ut dyser, du kan være uheldig å bøye råder. Dyser ute kjør på starter i minst 20 sek, monter tilbake, prøv å starte, er en råde bøyd vet du det øyeblikkelig. Over haling neste. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 3.April.2018 Link til dette innlegget Svart 3.April.2018 (redigert) KongKing skrev On 1.4.2018 at 23.38: Gi starteren noen kakk med en hammer. Edit: Kryssbyttet du startere og feilen fortsatt var der? Da hjelper det ikke med hammerkakking... kk Starteren virker jo hvorfor slå og dunke i den ..................... Vrod skrev On 2.4.2018 at 10.20: Du skriver i tråden at når du har tørnet motoren så virker det som den vil starte før den setter seg fast igjen? Hvis det er mulig prøv og bruk starteren fra den motoren som fungerer så kan du kanskje eliminere det meste på strømsiden for hvis den går noe rundt etter at du har tørnet den tror jeg ikke det er snakk om vann eller lignende, men mulig lager eller viklinger i starter er jo bare en tanke. Lykke til. Motoren møter motstand da er det ikke noe poeng i å bytte rundt på startere samtidig kan uforsiktig fremgang her lage enda mere skader .....dyser ut ...og ta det derfra er eneste fornuftige ..... Blir forundret over folk som har null peiling på motor som slenger ut en haug med antakelser da de ikke vet men tipper...vær så snill ikke gjør det uten at dere vet det dere sier er trygt for den stakkaren som har problemer det kan fort bli veldig mye dyrere Redigert 3.April.2018 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
KongKing Svart 3.April.2018 Link til dette innlegget Svart 3.April.2018 LALUNA II skrev for 4 timer siden: Starteren virker jo hvorfor slå og dunke i den Er jo det jeg skriver... siden han har eliminert at det er noe feil med starteren så hjelper det ikke å gi den noen kakk. Ellers enig med din oppfordring. Skal vokte meg for å komme med tips om ting jeg ikke har mye greie på. kk Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 3.April.2018 Link til dette innlegget Svart 3.April.2018 Å gi starteren eit par kakk med ein hammer, hjelper kun hvis ein eller fleire børster heng litt fast, og då som nødløsning. Ein riktig løsning på problemet er å opna startaren og massera børstane so dei går greit.Ting som er sagt her, som får meg til å tru at dette ikkje hjelper her er at starteren drar ein masse med strøm, og nærmest flater ut batteriet. Om ein børste heng, bruker starteren vesentlig mindre strøm. Kryssbytting av starter, begge starterene virker når dei står på den friske motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 4.April.2018 Link til dette innlegget Svart 4.April.2018 LALUNA II skrev for 18 timer siden: Starteren virker jo hvorfor slå og dunke i den ..................... Motoren møter motstand da er det ikke noe poeng i å bytte rundt på startere samtidig kan uforsiktig fremgang her lage enda mere skader .....dyser ut ...og ta det derfra er eneste fornuftige ..... Blir forundret over folk som har null peiling på motor som slenger ut en haug med antakelser da de ikke vet men tipper...vær så snill ikke gjør det uten at dere vet det dere sier er trygt for den stakkaren som har problemer det kan fort bli veldig mye dyrere Hva annet en antakelser kan vi bidra med over nett angående en motor vi ikke vet mere om en det trådstarteren gir av info? Siden du vet bedre en alle her burde vel du kunne bidra med en super løsning og hvorfor skal han ta ut dysene på en motor han får tørnet rundt? Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Bårdp Svart 4.April.2018 Link til dette innlegget Svart 4.April.2018 Jeg er helt imponert over hvor mye rare forslag folk får seg til å komme med på dette nettstedet. Om en motor ikke vil tørne rundt og en ser at starteren trekker strøm er det vel nærliggende på prøve å finne ut hvorfor motoren ikke vil tørne. Det kan jo være feil på startmotoren eller motoren sitter fast. Hva gjør enda? Går løs på startmotoren med en hammer eller prøver å tørne motoren for hand. Jeg ville valgt den siste metoden. Om da motoren ikke lar seg tørne for hand sitter den jo fast og en kan glemme alt som har med batterier og startmotor. Om en da kjører på med stor kraft for å tørne motoren og det står veske i en sylinder vil en jo risikere å ødelegge råder eller veivaksel. Derfor er det første en gjør når en møter en slik problemstilling å ta ut dysene slik at eventuell veske i en sylinder får mulighet til å komme ut. Om en da finner ut at det er veske i en sylinder som er problemet får en ta av toppen for å finne ut årsaken til at det er veske der. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 4.April.2018 Link til dette innlegget Svart 4.April.2018 Helt riktig Bårdp ........billigste måte å feilsøke i riktig rekkefølge Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
dude Svart 4.April.2018 Link til dette innlegget Svart 4.April.2018 er det ikke litt mindre arbeid å ta ut en glødelugg for å sjekke om det kommer noe ut når man tørner motoren? Dyser krever mer "spesialverktøy" og sitter gjerne fastere. pluss at man da må ha av injektorrør, som igjen har sine risikoer og utfordringer. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 4.April.2018 Link til dette innlegget Svart 4.April.2018 Jo en kan ta ut glødepluggene gjør samme nytta. Men nå er det nå ikke særlig problematisk å ta ut dysene på disse motorene. Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 5.April.2018 Link til dette innlegget Svart 5.April.2018 pantzatt skrev On 4/1/2018 at 14.34: Prøvde så å snu motoren på svinghjulet. Det går bra ene veien men ikke andre. Etter å har snudd motorene en turn eller to, virker det som motor vil starte, men setter seg fast igjen. Løftet av ventildekselet og sjekket at ventilene sitter "løst" i den grad de skal kunne beveges. Nå er jeg tom for tårer og ideer og håper det finnes noen med erfaring som vil sette meg på riktig spor??? Her har jeg streket under det trådstarter har skrevet i sitt innlegg om motoren som han har problemer med og der får han tydeligvis tørnet den rundt så hva som da er problemet vet jeg ikke men det finner dere sikkert ut av. Lykke til. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Chris284 Svart 5.April.2018 Link til dette innlegget Svart 5.April.2018 Her ville jeg tatt ut glødepluggene og dreiet motor rundt for hånd. Må dreie mer enn 1-2 ganger for å få alle 6 stempler rundt. Drei den vei motor går, normalt med urviser når du ser forfra. Andre veien blir det ofte stopp pga tannhjul i registeret har skråskjærte tenner, blir "backlash" eller lignende ? Om du har fått dreiet rundt så alle stempler har gått en runde, kan du kjøre på starter og se om motor går rundt. Kjør med stopp knapp aktivert eller nødstopp på injektor pumpen, så det ikke kommer diesel inn. Du kan jo prøve med ett par dråper olje inn i hullet til gløding for å smøre sylinder vegg, når du merker at stempel går ned når du dreier for hånd. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.