Jump to content

KMV 528S med 1987 Yamaha 60 hk, hvilken propell?


paarsand

Recommended Posts

Hei båtvenner!

 

Jeg har en motor jeg forsøker å finne meg en ny propell til da den gamle har fått en stygg sprekk i eksoshuset/løpet/senteret på propellen jeg ikke er særlig fornøyd med å fortsette med.

 

Utfordringen er som følger. Gammel propell har ikke en eneste merke/skrift på seg, så jeg har ingen referanser.

 

Har vært på båtbua og maritim i fredrikstad, de mener propellen jeg har er uorginal, og at de ikke vet hva slags propell jeg skal ha.

 

Motoren er en (litt ukjent årstall) Yamaha 60hk, før autolube, antagelig 1987. Motorkoden er 6H2. Det står på plata på den.

 

Jeg har sakset disse nummerne (se bilde) fra en delekatalog jeg har funnet på nettet, og funnet noen alternativer, problemet her er at alle har 13 splines, mens min har 15 (!)

 

Kan noen hjelpe meg? Motoren sitter på en KMV 528S. Og føler at dagens propell gjør at jeg kjører med alt for høyt turtall, maksfart er rundt 28 knop, og mener at båten skal være god for ca 35 når alt spiller på lag. 

29550309_10155479274020658_1121353259_n.png

IMG_20180401_150954_HDR.jpg

IMG_20180401_151000_HDR.jpg

IMG_20180401_151023_HDR.jpg

Link to post

Fant meg en fin propell på ebay faktisk, til under 500-lappen. men det stoppet seg veldig når den var 13 splines, noe alt jeg finner er. kan ikke fatte hvorfor min er 15. 

 

Står på annonsen her også at det er 60hp fra 1974 til 1990 om du ser på alternativ nummer 3. Noe som virker å være vanligst. 15 virker ukurrant. :| https://www.ebay.com/itm/5-Types-Marine-Boat-Motor-Propeller-for-Yamaha-2HP-2-0HP-20-30-40-50-60-50-13HP/401405670878?hash=item5d75a475de%3Am%3AmgyR8dOcP-jKGuN3fw0cgMQ

 

Er forøvrig villig til å legge litt mer penger i det altså, men det var et av flere eksempler. Men noen rådyr stålpropell er ikke denne gamle sliteren verdt :)

Redigert av paarsand (see edit history)
Link to post

Jeg ville tatt turen innom en autorisert Yamaha-forhandler. De har tilgang til alle relevante kataloger og dokumenter, og finner nokså sikkert ut av propellproblemet selv om motoren er gammel. Det betyr kanskje noen hundrelapper mer enn å handle online på egenhånd, men den vinningen forsvinner fort hvis man kjøper noe som ikke passer. I noen tilfeller handler propellvalg om siste dråpe av ytelse. Men bunnlinjen er at propellen er en kritisk del av fremdriftssystemet som bringer båt og mannskap ut fra og tilbake til havnen.:smiley:

Link to post

om du ser på øverste bildet så er det ei skive som kan tas løs , så er det god mulig du finner noe merking under den.  Ser ut som at det er innstemplet en K der? 

 

høres rart ut om du har målt diameter til 11 komma noe , motoren din er ifg koden en 3 syl og den har 15 splines og diametre rundt 13"

 

At kataloger på nett oppgir 13 splines kan komme av at 60 3syl ikke ble solgt i usa på 80 tallet (bare som 70) , men det fantes en 60hk 2syl en periode i starten på 80 talletr

 

vil tippe 17"  - eller 19" som ibizafan foreslår over er tingen.    Var det oppgitt noe turtall med de dataene?  

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

I en gammel yamaha kjørefakta bok som jeg har, er din båt testet.

max fart .       1 pers.   33,2 knop.        2 pers   32,9 knop.       25,8 l/t.   4 pers.     31,4 knop

5000rpm.                                                               28,6 knop.      18,3 l/t.                     28,0 knop

4500rpm .                                                              25,3 knop.      14,1 l/t.                     24,5 knop

 

Benyttet propell er 3x13x19

Delenr Prop:6E5-45941-00-EL

Motor hevet 0mm på akterspeil

 

 

Det kan tenkes at du kan bruke en propell med 21" stigning hvis du ikke er avhengig å kjøre med mye last innimellom, der må du prøve deg frem.

Link to post

55hk har mindre girhus og annen utveksling (og 13 splines) , yamaha sine propeller er merket med G som du ser i bildet over. Propellene til 60-130hk er merket med en K 

3syl 60/70hk er ganske lavt giret (2.33:1) og kan derfor dra like tunge propeller som større motorer

 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Wow, trodde jeg skulle få varsler når dere svarte her, så glemte meg helt bort.

 

Takk for masse nyttig informasjon, basert på kjøreboka forsøker jeg meg på en 19. :)

 

Har vært hos Yamahaforhandleren i nærheten av meg i høst, de kunne da ikke anbefale meg en propell og anbefalte meg å kontakte båtprodusenten (duh).... Men jeg trenger ingen yamahaforhandler når jeg har dere.

 

Hvilke gevinster i toppfart tror dere jeg får ved en 21? gitt at jeg ofte ikke kjører veldig tungt lastet? 

Link to post

jeg tror ikke du vil vinne noe særlig toppfart i hele tatt med 21"   - og den vil dra ned turtallet på full gass slik at motoren jobber tyngre og aksen blir tregere.  Jeg foretrekker å ha propell som gir opp mot 5500 omdreininger på full gass med lett last  

 

with skrogene er veldig lettdrevne , men virker som at det begynner å butte imot når farta blir stor nok  - de får ikke løftet seg mer opp av vannet 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

For meg så ser det ut til at motorens maxturtall vil havne på 5700+Rpm med 2 personer ombord, forutsatt girutveksling på 2,33. Du vil da muligens nærme deg 5800rpm med en mann ombord. Det er litt over de 5500 rpm som er oppgitt som maks.

 

Ved å gå fra 19" til 21" vil turtallet synke mellom 300 og 400 rpm, noe dårligere akselerasjon, noe bedre drivstoff forbruk i marsjfart (antagelig noen få prosent bedre) og  kanskje 0,5- 1 knop høyere fart, avhengig av motorens effektkurve på høyere turtall. Du vil også få noe lavere støy med 21" enn med 19". 

 

På bakgrunn av dette mener jeg 21" kan være riktig hvis bruk hovedsakelig er 1 og 2 mann og lite utstyr.

Hvis du kjører mye med høy last og mange passasjerer, er det uten tvil 19" du må prøve først.

 

Kom gjerne med tilbakemelding når du har fått testet dette.

Link to post

har du husket å regne med slipp %   5500, 19" og 10% slipp gir 33 knop som testdataene over viser  

 

har kjørt samme motor med 19 og 21" på wesling 490 og Gromling 15, begge mindre og lettere båter, baserer min anbefaling på det

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Ja, har tatt med slipp, men brukte samme slipp som er ved 5000rpm/ 28,5 knop. Får da ca 15% slipp, 5770 rpm  med 2 personer o Mulig dette er feil tankegang......

I denne testboken er ikke maksturtall oppgitt på noen båter. Det står bare maks og fart

 

Bruker vanligvis 10% slipp selv når jeg regner på dette, pleier å stemme bra det,  men finner ut at det er større slipp her....

 

Wesling 490 er også teste her, med samme motor, den er testet med 17".......og får en beregnet slipp ved 5000rpm på ca 3,5%  og 29 knop. Meget lav slipp det, kan være unøyaktigheter i propell.....

 

Skal prøve å få lagt ut bilde av begge testene ila dagen.

 

Link to post

vil si de stemmer ganske bra, bortsett fra at jeg fikk ca samme tall med 19" propell.   

Men syns det virka litt rart med 4" forskjell i stigning på 60 og 70hk som jo stort sett er samme motorene 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

er jo en viss forskjell i propelldiameter og dermed bladareal/grep.    (Men en liten trykkleif har nok lurt seg inn - yamahas alu 17" er 13.25" i diameter og ikke 13.5" ) 

 

hva 00 / 01 evt. betyr har jeg ikke oversikt over 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...