paarsand Startet 1.April.2018 Link til dette innlegget Startet 1.April.2018 Hei båtvenner! Jeg har en motor jeg forsøker å finne meg en ny propell til da den gamle har fått en stygg sprekk i eksoshuset/løpet/senteret på propellen jeg ikke er særlig fornøyd med å fortsette med. Utfordringen er som følger. Gammel propell har ikke en eneste merke/skrift på seg, så jeg har ingen referanser. Har vært på båtbua og maritim i fredrikstad, de mener propellen jeg har er uorginal, og at de ikke vet hva slags propell jeg skal ha. Motoren er en (litt ukjent årstall) Yamaha 60hk, før autolube, antagelig 1987. Motorkoden er 6H2. Det står på plata på den. Jeg har sakset disse nummerne (se bilde) fra en delekatalog jeg har funnet på nettet, og funnet noen alternativer, problemet her er at alle har 13 splines, mens min har 15 (!) Kan noen hjelpe meg? Motoren sitter på en KMV 528S. Og føler at dagens propell gjør at jeg kjører med alt for høyt turtall, maksfart er rundt 28 knop, og mener at båten skal være god for ca 35 når alt spiller på lag. Sitér dette innlegget Link to post
paarsand Svart 1.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2018 Jeg er litt redd for at delekatalogen jeg har funnet er feil, enda jeg har bestilt deler utifra den før. Første siden i den sier 6H2, noe plata på motor også sier, så ta gitt at den er riktig :) Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 1.April.2018 Link til dette innlegget Svart 1.April.2018 Vet du stigning og diameter? Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
paarsand Svart 1.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2018 Stigning har jeg ikke peiling på siden det ikke er noen skrift på propellen, men jeg har målt den til 11 3/8", Eller nesten 12" (1ft) om du vil. Sitér dette innlegget Link to post
paarsand Svart 1.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2018 (redigert) Fant meg en fin propell på ebay faktisk, til under 500-lappen. men det stoppet seg veldig når den var 13 splines, noe alt jeg finner er. kan ikke fatte hvorfor min er 15. Står på annonsen her også at det er 60hp fra 1974 til 1990 om du ser på alternativ nummer 3. Noe som virker å være vanligst. 15 virker ukurrant. :| https://www.ebay.com/itm/5-Types-Marine-Boat-Motor-Propeller-for-Yamaha-2HP-2-0HP-20-30-40-50-60-50-13HP/401405670878?hash=item5d75a475de%3Am%3AmgyR8dOcP-jKGuN3fw0cgMQ Er forøvrig villig til å legge litt mer penger i det altså, men det var et av flere eksempler. Men noen rådyr stålpropell er ikke denne gamle sliteren verdt :) Redigert 1.April.2018 av paarsand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 1.April.2018 Link til dette innlegget Svart 1.April.2018 Jeg ville tatt turen innom en autorisert Yamaha-forhandler. De har tilgang til alle relevante kataloger og dokumenter, og finner nokså sikkert ut av propellproblemet selv om motoren er gammel. Det betyr kanskje noen hundrelapper mer enn å handle online på egenhånd, men den vinningen forsvinner fort hvis man kjøper noe som ikke passer. I noen tilfeller handler propellvalg om siste dråpe av ytelse. Men bunnlinjen er at propellen er en kritisk del av fremdriftssystemet som bringer båt og mannskap ut fra og tilbake til havnen. Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 1.April.2018 Link til dette innlegget Svart 1.April.2018 propell 13x19 fart 33,2 1 pers 2.pers 32,9 Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
ivar Svart 1.April.2018 Link til dette innlegget Svart 1.April.2018 om du ser på øverste bildet så er det ei skive som kan tas løs , så er det god mulig du finner noe merking under den. Ser ut som at det er innstemplet en K der? høres rart ut om du har målt diameter til 11 komma noe , motoren din er ifg koden en 3 syl og den har 15 splines og diametre rundt 13" At kataloger på nett oppgir 13 splines kan komme av at 60 3syl ikke ble solgt i usa på 80 tallet (bare som 70) , men det fantes en 60hk 2syl en periode i starten på 80 talletr vil tippe 17" - eller 19" som ibizafan foreslår over er tingen. Var det oppgitt noe turtall med de dataene? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mort1 Svart 1.April.2018 Link til dette innlegget Svart 1.April.2018 I en gammel yamaha kjørefakta bok som jeg har, er din båt testet. max fart . 1 pers. 33,2 knop. 2 pers 32,9 knop. 25,8 l/t. 4 pers. 31,4 knop 5000rpm. 28,6 knop. 18,3 l/t. 28,0 knop 4500rpm . 25,3 knop. 14,1 l/t. 24,5 knop Benyttet propell er 3x13x19 Delenr Prop:6E5-45941-00-EL Motor hevet 0mm på akterspeil Det kan tenkes at du kan bruke en propell med 21" stigning hvis du ikke er avhengig å kjøre med mye last innimellom, der må du prøve deg frem. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.April.2018 Link til dette innlegget Svart 2.April.2018 (redigert) 21" blir nok for mye her tenker jeg, ut fra min erfaring med samme motor på mindre båter Redigert 2.April.2018 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
LuckyFalls Svart 2.April.2018 Link til dette innlegget Svart 2.April.2018 Nå vet jeg ikke utvekslingen på gearet på din 60hk, men denne propellen satt originalt på en Yamaha 55hk 2syl. som jeg hadde. 13x19K høres for meg litt mye ut, da det er hva jeg har på en F100 i dag. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.April.2018 Link til dette innlegget Svart 2.April.2018 (redigert) 55hk har mindre girhus og annen utveksling (og 13 splines) , yamaha sine propeller er merket med G som du ser i bildet over. Propellene til 60-130hk er merket med en K 3syl 60/70hk er ganske lavt giret (2.33:1) og kan derfor dra like tunge propeller som større motorer Redigert 2.April.2018 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
paarsand Svart 2.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2018 Wow, trodde jeg skulle få varsler når dere svarte her, så glemte meg helt bort. Takk for masse nyttig informasjon, basert på kjøreboka forsøker jeg meg på en 19. :) Har vært hos Yamahaforhandleren i nærheten av meg i høst, de kunne da ikke anbefale meg en propell og anbefalte meg å kontakte båtprodusenten (duh).... Men jeg trenger ingen yamahaforhandler når jeg har dere. Hvilke gevinster i toppfart tror dere jeg får ved en 21? gitt at jeg ofte ikke kjører veldig tungt lastet? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.April.2018 Link til dette innlegget Svart 2.April.2018 jeg tror ikke du vil vinne noe særlig toppfart i hele tatt med 21" - og den vil dra ned turtallet på full gass slik at motoren jobber tyngre og aksen blir tregere. Jeg foretrekker å ha propell som gir opp mot 5500 omdreininger på full gass med lett last with skrogene er veldig lettdrevne , men virker som at det begynner å butte imot når farta blir stor nok - de får ikke løftet seg mer opp av vannet Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mort1 Svart 2.April.2018 Link til dette innlegget Svart 2.April.2018 For meg så ser det ut til at motorens maxturtall vil havne på 5700+Rpm med 2 personer ombord, forutsatt girutveksling på 2,33. Du vil da muligens nærme deg 5800rpm med en mann ombord. Det er litt over de 5500 rpm som er oppgitt som maks. Ved å gå fra 19" til 21" vil turtallet synke mellom 300 og 400 rpm, noe dårligere akselerasjon, noe bedre drivstoff forbruk i marsjfart (antagelig noen få prosent bedre) og kanskje 0,5- 1 knop høyere fart, avhengig av motorens effektkurve på høyere turtall. Du vil også få noe lavere støy med 21" enn med 19". På bakgrunn av dette mener jeg 21" kan være riktig hvis bruk hovedsakelig er 1 og 2 mann og lite utstyr. Hvis du kjører mye med høy last og mange passasjerer, er det uten tvil 19" du må prøve først. Kom gjerne med tilbakemelding når du har fått testet dette. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.April.2018 Link til dette innlegget Svart 2.April.2018 har du husket å regne med slipp % 5500, 19" og 10% slipp gir 33 knop som testdataene over viser har kjørt samme motor med 19 og 21" på wesling 490 og Gromling 15, begge mindre og lettere båter, baserer min anbefaling på det Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mort1 Svart 3.April.2018 Link til dette innlegget Svart 3.April.2018 Ja, har tatt med slipp, men brukte samme slipp som er ved 5000rpm/ 28,5 knop. Får da ca 15% slipp, 5770 rpm med 2 personer o Mulig dette er feil tankegang...... I denne testboken er ikke maksturtall oppgitt på noen båter. Det står bare maks og fart Bruker vanligvis 10% slipp selv når jeg regner på dette, pleier å stemme bra det, men finner ut at det er større slipp her.... Wesling 490 er også teste her, med samme motor, den er testet med 17".......og får en beregnet slipp ved 5000rpm på ca 3,5% og 29 knop. Meget lav slipp det, kan være unøyaktigheter i propell..... Skal prøve å få lagt ut bilde av begge testene ila dagen. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 3.April.2018 Link til dette innlegget Svart 3.April.2018 ja, det er nok endel variasjon mellom forskjellige propeller, oppgitt kontra effektiv pitch Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mort1 Svart 3.April.2018 Link til dette innlegget Svart 3.April.2018 Her er bilder fra Yamaha kjørefakta på 528 Og her er på Wesling 490 Stemmer disse dataene på Wesling 490 med dine erfaringer, Ivar? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 3.April.2018 Link til dette innlegget Svart 3.April.2018 vil si de stemmer ganske bra, bortsett fra at jeg fikk ca samme tall med 19" propell. Men syns det virka litt rart med 4" forskjell i stigning på 60 og 70hk som jo stort sett er samme motorene Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mort1 Svart 4.April.2018 Link til dette innlegget Svart 4.April.2018 Observerte forskjellen mellom 60-70 hk selv, regnet ut slipp med 70 hk for gøy. 70 hk nesten 14% slipp, 60 hk ca 3,5 % slipp, begge ved 5000rpm. Interresant. Jeg ser at det står 00 og 01 til slutt i delenr til propellene. Har det noe betydning for utforming av propellbladene. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.April.2018 Link til dette innlegget Svart 5.April.2018 er jo en viss forskjell i propelldiameter og dermed bladareal/grep. (Men en liten trykkleif har nok lurt seg inn - yamahas alu 17" er 13.25" i diameter og ikke 13.5" ) hva 00 / 01 evt. betyr har jeg ikke oversikt over Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.