Guest Balder.. Startet 1.April.2018 Del på Facebook Startet 1.April.2018 (redigert) Hei på dere. Har en Lowrance Elite 5DSI med ekkolodd og plotter. Er veldig fornøyd med denne enheten men har noen spørsmål ang ekkoloddet. Jeg ser fiskestimer svært detaljert og godt som "haglskurer" på skjermen, altså som en tett ansamling av prikker, det samme gjør jeg med enkeltfisk som står på bunnen, de ses da som tydlige prikker, er det litt størrelse på fisken...feks torsk ca5kg+....ses den som en rød tydelig prikk, mindre fisk eller noen få fisker ses som svarte/mørke prikker, veldig førnøyd med nøyaktigheten og hvor detaljert jeg ser fisken. Jeg kan alltid når vi ligger å pilker plustelig si att akkurat nå er det feks 2 større fisker under båten så nå biter det straks og det stemmer i nesten alltid. Det tok meg en stund...2-3mnd...for å forstå/tyde dette ekkoloddet da jeg var vant til de enklere og ofte upålitelige modellene med vanlige fiskesymboler som like gjerne kunne være luftbobler feks fra propell/skrog/turbulens fra vann ol som fisk. Så til 48000kr spørsmålet....jeg ser alltid fisken som "prikker", MEN...når jeg passerer over forankringstauene/trossene som går fra land og ut til oppdrettsanlegg vises de som 100% perfekte "fiskebuer" slik jeg egentlig ønsker å se fisken markert, disse tau/trossene er kun 5-7cm tykke...ser dem ved å se ned i sjøen på ca 10-12m dyp...hvordan i huleste henger dette sammen ??? Disse "perfekte" fiskebuene fra tau/trosse er like tydelige på ekkoloddet om jeg driver sakte over eller passerer i masjfart på 20knop. Noen som har en forklaring på dette ? jeg er jo veldig imponert av nøyaktigheten på ekkoloddet nå når jeg har lært å tyde det men skulle gjerne også kunne se fisken som fiskebuer når jeg ser att den markerer tau på denne måten. Bildet viser hvordan en liten ansamling fisk vises på skjermen. Redigert 1.April.2018 av Balder.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 1.April.2018 Del på Facebook Svart 1.April.2018 Grunnen til dette er at du bruker "down view"-funksjonen som bruker høy frekvens (455kHz). Denne funksjonen gir deg et veldig høgt detalnivå av bunnen, men kan være vanskelig å oppdage fisk. Om du setter ekkoloddet til vanlig ekkoloddmodus og setter frekvensen til 84kHz (mest sansynlig denne frekvensen og 200khz du kan velge), så vil du få den visningen du egentlig er ute etter. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 5.April.2018 Del på Facebook Svart 5.April.2018 Takk for svar, denne modelken har kun 455/800kHz og ingen ekkoloddmodus, det er i utgangspunktet ikke tenkt/produsert for ekkolodd for fisking slik jeg har forstått det. Etter en opplæringsperiode er jeg nå superfornøyd med det som ekkolodd, har ett vanlig ekkolodd i tillegg, dette er så upålitelig att jeg nå kun bruker det som gruntvannsalarm innstilt på 2-4m under loddet på downriggen. Men synes det er merkelig att ett tykt tau som passeres gir en "klassisk fiskebue" og en mye større fisk vises som en prikk, klarer ikke å skvise logikken ut av det Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 5.April.2018 Del på Facebook Svart 5.April.2018 Hmm.. Da har du kansje en annen svinger enn den som leveres originalt? Jeg har akkurat samme ekkoloddet i min skjærgårdsjeep, og jeg har mulighet å velge 84kHz/200kHz og 455kHz/800kHz. har også mulighet å kjøre splitskjerm mellom vanlig ekkolodd og down view. Sitér dette innlegget Link to post
Daggad Svart 6.April.2018 Del på Facebook Svart 6.April.2018 Det er jo svingeren som bestemmer frekvensen da. Og som bellen sier så er det veldig rart om den kun har 455/800. Jeg bruker en HDI svinger. Den har 50/200, 455/800 og Chirp (variabel frekvens) Titt mer på ekkolodd innstillingene, tipper du har de lavere frekvensene også. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 7.April.2018 Del på Facebook Svart 7.April.2018 Sier disse bildene dere noe...er det en "uvanlig" utgave ? Kjøpt av forhandler i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 7.April.2018 Del på Facebook Svart 7.April.2018 Elite-5 DSI har bare downscanning. Grunnen til at at du ser fortøyningstauene som buer er nok en kombinasjon av hvordan disse ligger i vannet, vinkelen du kjører over dem på og strålevinklene til DownScan svingeren. På grunn av svært liten strålevinkel (2-3 grader) i lengderetningen vises fisker alltid som prikker på DownScan. Sitér dette innlegget Link to post
TB22 Svart 8.April.2018 Del på Facebook Svart 8.April.2018 (redigert) Noe ala dette https://sites.google.com/prod/view/3dmapper/sjøfoto?authuser=0 Sidescan/downscan Redigert 8.April.2018 av TB22 (see edit history) Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
Båtsjauer Svart 8.April.2018 Del på Facebook Svart 8.April.2018 bildet er fra elite-7ti. Dette er også et forankringspunkt:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.