hiway Startet 3.April.2018 Del på Facebook Startet 3.April.2018 Pensjonisttilværelsen nærmer seg , og det er da tid for å realisere ønske om båt. Skal brukes til lett sjøfiske - inkl bruk av et par teiner , et garn etc- i smult farvann på Vestlandet. Det må være mulig å ta en enkel overnatting i båten på sommerstid, men fortrinnsvis blir det dagsturer. Antall personer for fiske er max 2. Siden jeg ikke er spesielt "handy" i motorveien, trenger jeg noe som er mest mulig problemfritt. Siden jeg for en stor del kommer til å fiske alene, er sikkerhet vesentlig , slik som god høyde på rekker m.m.Fart er av mindre betydning. Jeg har ikke behov for 30 knop- kan klare meg godt med 6-7 knop. Har ingen spesielle preferanser ang innenbords eller utenbords-motor. Valget vil være hva som gir minst problemer/hva som er enklest å passe/holde vedlike. Trenger også et godt ekkolodd og en grei/enkel kartplotter. Budsjett ca. kr 500.000 Jeg hører gjerne på tips ( og hvorfor) til valg av båttype/merke, ny kontra brukt ( hva er vesentlig å vektlegge ved kjøp av brukt) ,motortype, innenbords eller utenbords , båtstørrelse inkl råd for valg av ekkolodd ( som jeg vet svært lite om) og kartplottere. takker for gode råd Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 3.April.2018 Del på Facebook Svart 3.April.2018 Kjekk liten båt for to som er kjempegrei å fiske med. Finnes med flere motortyper har selv hatt en med 100 hk VW diesel og det var mer en nokk i den båten. Greit med et hus vor en kan få god varme fra motoren når en er ute en vinterdag. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=117174019 Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 3.April.2018 Del på Facebook Svart 3.April.2018 Hansvik 700 Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 3.April.2018 Del på Facebook Svart 3.April.2018 Saga 25 eller 26 i lukket versjon. Spesielt godt egnet for bruk hele året. Forholdsvis rimelige og enkle båter å vedlikeholde, og Saga leverer fortsatt reservedeler. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 3.April.2018 Del på Facebook Svart 3.April.2018 (redigert) https://www.finn.no/116351874 lillebroren: https://www.finn.no/116871220 Redigert 3.April.2018 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 3.April.2018 Del på Facebook Svart 3.April.2018 Som pensjonist og derved snart voksen synes jeg fortøyningsplassen er helt avgjørende. Hvis du må over baugen for å komme i land en glatt vinterdag er utformingen av adkomst til baugen og selve baugen viktig. Teinehaler ol må være slik at du når det meste fra styreposisjonen. Personlig liker jeg å ha en dieselmotor under dekk med uttak for varmvann og nok av strøm til elektrisk teinehaler mm. Velger du en påhengs som kan tiltes opp har du litt større mulighet hvis du driver mot land, dreggen holder baugen mot vinden og teinetauet ligger i ei klyse rundt propellen. Skrev først når du driver mot land, men det er absolutt ikke alle som opplever det - tror jeg. Sitér dette innlegget Mons Link to post
.Snorre Svart 4.April.2018 Del på Facebook Svart 4.April.2018 Hva med denne? https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=116177166 Av nyere årgang og bør kunne gi flere år med båtglede. Stødig med kjøl som begrenser avdrift.. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 4.April.2018 Del på Facebook Svart 4.April.2018 Skal det fiskes skal du iallefall ikkje ha en båt med påhengsmotor. Desse styrehusbåtene med påhengs driver fortere av gårde enn noe annet og er totalt ubrukelige til denslags. Du må ha en halvplaner type båt med innabords og fast aksling Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.April.2018 Del på Facebook Svart 4.April.2018 Enig i det, bortsett fra at med det fartskravet TS har behøver det ikke være en halvplaner. En Isegransjark kan f.eks være et alternativ. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
hiway Svart 4.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2018 takker for interessante og gode råd. Registrerer kommentar angående båt/påhengsmotor/avdrift. For en amatør virker denne type båter imidlertid "ryddige"-motor på hekken , ingen gjenomføringer av hylser etc etc. Kan noen si noe vettugt om vedlikehold innebord kontra utenbords ? takker for synspunkter råd Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 4.April.2018 Del på Facebook Svart 4.April.2018 (redigert) Viknes 770? Redigert 4.April.2018 av boble65 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 4.April.2018 Del på Facebook Svart 4.April.2018 Når det kommer til vedlikehold er det vel enklere på en innenbords diesel en en påhengsmotor. På en innenbords diesel skifter en olje på motoren og diesel og oljefilter årlig er typisk jort på en liten time. På en moderne påhenger skifter en også olje på motoren bensinfilter og oljefilter men den må også på land for skifte av olje i undervannshuset. Med en innenbordsmotor har du tilgang på varme fra motorens kjølevann og skikkelig med strøm til teinehalere juksamaskiner og annet utstyr. I tillegg til at en diesel er langt billigere i drift. T tillegg er det vel andre ting en kan kose seg med i pansjonisttilværelsen en å bære bensin. Etter mitt skjønn er påhengsmotorer på mer en 10Hk ren idioti. Sitér dette innlegget Link to post
hiway Svart 4.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2018 Grei tale Bårdp! Olje og oljefilter antar jeg de fleste fikser selv påen standard maskin ( yanmar, saab eller lig) ? Når du inkluderer diesel i årlig skift , mener du tømming/rensing av dieseltank, eller tapping av diesel fra hele systemet ? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.April.2018 Del på Facebook Svart 4.April.2018 regner med det mentes diesel- eller oljefilter. Hender man må ta større sjau , men det er gjerne om det har kommet vann elle forurenset diesel på tanken. En annen fordel med innenbordsmotor - du kan få vridbar propell eller sluregir, noe som gjør det veldig lett å avpasse framdrift etter vær og vind når du ligger på fiskeplassen Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bårdp Svart 4.April.2018 Del på Facebook Svart 4.April.2018 Sitat Sitat Grei tale Bårdp! Olje og oljefilter antar jeg de fleste fikser selv påen standard maskin ( yanmar, saab eller lig) ? Når du inkluderer diesel i årlig skift , mener du tømming/rensing av dieseltank, eller tapping av diesel fra hele systemet ? Da tenkte jeg på dieselfiltret. Rensing av tank trenger en vel ikke å gjøre vært år enten det nå er diesel eller bensin. Sitér dette innlegget Link to post
hiway Svart 5.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2018 til dere som åpenbart har peiling på båt ( takk for gode tilbakemeldinger - læringskurven her er bratt!!) https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=113485158 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=116177166 hva synes dere om disse - er dette noe for en nybegynner, eller blir dette å ta vann over hodet for slike som meg ? Er prisen fornuftig ? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.April.2018 Del på Facebook Svart 5.April.2018 Tobiasen må jo være ideell tenker jeg, av nyere dato og med kurant motor som har sluregir. Samt om den skal brukes til endel fisking, at den har selvlensende dekk. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
hanto1 Svart 5.April.2018 Del på Facebook Svart 5.April.2018 Holder en knapp på Tobiasen til fiske. Kurant motor og god marsjfart. Viksund er mere turbåt og er stor og treg. Stort + for ny motor. Prisen er vel tålig ok for begge. Er litt utradisjonel når det kommer til båt og vil ikke ha større båt enn jeg har bruk for. NB 750 er også verd å sjekke ut. Bra utnyttet både ute og inne. Sitér dette innlegget Link to post
.Snorre Svart 5.April.2018 Del på Facebook Svart 5.April.2018 Her er en grei NB 750: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=103086282 Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 5.April.2018 Del på Facebook Svart 5.April.2018 Saga 25 i lukket versjon. Selvlensende akterdekk med utvendig styreposisjon: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=117342168 Sitér dette innlegget Link to post
REMA Svart 5.April.2018 Del på Facebook Svart 5.April.2018 Tror den beste low budget fritidsfiskebåten med mye plass er Øien 620. For 200.000 får du den med alt av utsyr, inkludert kraftblokk og garn/teinehaler. Den er riktignok åpen, så vet ikke helt om den passer til ditt behov. Når det kommer til lukket fiskebåt til under 500.000 ville jeg kanskje tatt en titt på Merry Fisher, og andre lignende båter. Vet ikke så mye om disse, men ser flere i området som bruker dem. Når det er sagt er det flere litt mindre sjarker på finn til under 500.000. Disse er riktignok ganske gamle, noe som kanskje vil føre til en del vedlikehold. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 5.April.2018 Del på Facebook Svart 5.April.2018 Hank skrev 59 minutter siden: Saga 25 i lukket versjon. Selvlensende akterdekk med utvendig styreposisjon: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=117342168 Denne har jo drev =mer vedlikehold. og var forholdsvis overpriser Og ikke så stort akterdekk og må arbeides med. Sagaen er vel best med aksling. Nb750 er jo en veldig grei båt til fiske og fritid. Tobias er jo og veldig innafor. Gode båter. Hansvik 700 har jeg forstått er litt støyende. Men okei båt det og? Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 5.April.2018 Del på Facebook Svart 5.April.2018 boble65 skrev 16 minutter siden: Denne har jo drev =mer vedlikehold. og var forholdsvis overpriser Og ikke så stort akterdekk og må arbeides med. Sagaen er vel best med aksling. Enig i den vurderingen. Saga med aksling er ellers rimelig i drift og vedlikehold. Vanlig motorstørrelse for de utgavene er rundt 80 hk som gir en grei marsjfart på 12 knop. De begynner jo også å trekke på årene, men Saga 26 er arvtakeren (samme skroget). Sitér dette innlegget Link to post
hiway Svart 5.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2018 da virker det som det kan være fornuftig å holde seg borte fra drev-løsninger ? ser at NB foreslås som en god variant, og de finnes for rundt 4-600000 som synes å være i god stand med motorer som ikke er gått vesentlig mer enn 1000 timer. Det samme gjør Viknes 770. Vet ikke hva som er forskjellen på NB/Viknes. For 600000 nærmer man man også en ny Tobias. Åpenbart mye å velge mellom ! Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 10.April.2018 Del på Facebook Svart 10.April.2018 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=117774498 Her har du? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.