Jump to content

Båt til lett sjøfiske, 7 knop holder, innen eller utenbords, maks 500k, tips?


hiway

Recommended Posts

Pensjonisttilværelsen nærmer seg , og det er da tid for å realisere ønske om båt. Skal brukes til lett sjøfiske - inkl bruk av et par teiner , et garn etc-  i smult farvann på Vestlandet. Det må være mulig å ta en enkel overnatting i båten på sommerstid, men fortrinnsvis blir det dagsturer. Antall personer for fiske er max 2.  Siden jeg ikke er spesielt "handy" i motorveien, trenger jeg noe som er mest mulig problemfritt. Siden jeg for en stor del kommer til å fiske alene, er sikkerhet vesentlig , slik som god høyde på rekker m.m.Fart er av mindre betydning. Jeg har ikke behov for 30 knop- kan  klare meg godt med 6-7 knop. Har ingen spesielle preferanser ang innenbords eller utenbords-motor. Valget vil være hva som gir minst problemer/hva som er enklest å passe/holde vedlike. Trenger også et godt ekkolodd og en grei/enkel kartplotter. Budsjett ca.  kr 500.000

Jeg hører gjerne på tips ( og hvorfor) til valg av båttype/merke, ny kontra brukt ( hva er vesentlig å vektlegge ved kjøp av brukt) ,motortype, innenbords eller utenbords , båtstørrelse inkl  råd for valg av ekkolodd ( som jeg vet svært lite om) og kartplottere.

takker for gode råd

Link to post

Som pensjonist og derved snart voksen synes jeg fortøyningsplassen er helt avgjørende. Hvis du må over baugen for å komme i land en glatt vinterdag er utformingen av adkomst til baugen og selve baugen viktig.

 

Teinehaler ol må være slik at du når det meste fra styreposisjonen.

Personlig liker jeg å ha en dieselmotor under dekk med uttak for varmvann og nok av strøm til elektrisk teinehaler mm.

Velger du en påhengs som kan tiltes opp har du litt større mulighet hvis du driver mot land, dreggen holder baugen mot vinden og teinetauet ligger i ei klyse rundt propellen.

Skrev først når du driver mot land, men det er absolutt ikke alle som opplever det - tror jeg.

 

 

Mons

Link to post

takker for interessante og gode råd. Registrerer  kommentar angående båt/påhengsmotor/avdrift. For en amatør virker denne type båter  imidlertid "ryddige"-motor på hekken , ingen gjenomføringer av hylser etc etc. Kan noen si noe vettugt om vedlikehold innebord kontra utenbords ?

takker for synspunkter råd

 

Link to post

Når det kommer til vedlikehold er det vel enklere på en innenbords diesel en en påhengsmotor. På en innenbords diesel skifter en olje på motoren og diesel og oljefilter årlig er typisk jort på en liten time. På en moderne påhenger skifter en også olje på motoren bensinfilter og oljefilter men den må også på land for skifte av olje i undervannshuset. Med en innenbordsmotor har du tilgang på varme fra motorens kjølevann og skikkelig med strøm til teinehalere juksamaskiner og annet utstyr. I tillegg til at en diesel er langt billigere i drift.

T tillegg er det vel andre ting en kan kose seg med i pansjonisttilværelsen en å bære bensin.

Etter mitt skjønn er påhengsmotorer på mer en 10Hk ren idioti.

Link to post

regner med det mentes diesel- eller oljefilter.   Hender man må ta større sjau , men det er gjerne om det har kommet vann elle forurenset diesel på tanken. 

 

En annen fordel med innenbordsmotor - du kan få vridbar propell eller sluregir, noe som gjør det veldig lett å avpasse framdrift etter vær og vind når du ligger på fiskeplassen    

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

 

 

Sitat
Sitat

Grei tale Bårdp!

Olje og oljefilter antar jeg de fleste fikser selv påen standard maskin ( yanmar, saab eller  lig) ?

Når du inkluderer diesel i årlig skift , mener du tømming/rensing av dieseltank, eller tapping av diesel fra hele systemet ?

 

Da tenkte jeg på dieselfiltret. Rensing av tank trenger en vel ikke å gjøre vært år enten det nå er diesel eller bensin.

Link to post

Tobiasen må jo være ideell tenker jeg, av nyere dato og med kurant motor som har sluregir.   Samt om den skal brukes til endel fisking, at den har selvlensende dekk.   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Holder en knapp på Tobiasen til fiske. Kurant motor og god marsjfart. Viksund er mere turbåt og er stor og treg. Stort + for ny motor. Prisen er vel tålig ok for begge.

Er litt utradisjonel når det kommer til båt og vil ikke ha større båt enn jeg har bruk for. NB 750 er også verd å sjekke ut. Bra utnyttet både ute og inne.

Link to post

Tror den beste low budget fritidsfiskebåten med mye plass er Øien 620. For 200.000 får du den med alt av utsyr, inkludert kraftblokk og garn/teinehaler. Den er riktignok åpen, så vet ikke helt om den passer til ditt behov. Når det kommer til lukket fiskebåt til under 500.000 ville jeg kanskje tatt en titt på Merry Fisher, og andre lignende båter. Vet ikke så mye om disse, men ser flere i området som bruker dem. 

Når det er sagt er det flere litt mindre sjarker på finn til under 500.000. Disse er riktignok ganske gamle, noe som kanskje vil føre til en del vedlikehold. 

Link to post
Hank skrev 59 minutter siden:

Saga 25 i lukket versjon. Selvlensende akterdekk med utvendig styreposisjon:

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=117342168

Denne har jo drev =mer vedlikehold.  og var forholdsvis overpriser Og ikke så stort akterdekk og må arbeides med. 

Sagaen er vel best med aksling.

 

Nb750 er jo en veldig grei båt til fiske og fritid.  

Tobias er jo og veldig innafor. Gode båter. 

Hansvik 700 har jeg forstått er litt støyende. Men okei båt det og? 

 

Link to post
boble65 skrev 16 minutter siden:

Denne har jo drev =mer vedlikehold.  og var forholdsvis overpriser Og ikke så stort akterdekk og må arbeides med. 

Sagaen er vel best med aksling.

 

 

Enig i den vurderingen. Saga med aksling er ellers rimelig i drift og vedlikehold. Vanlig motorstørrelse for de utgavene er rundt 80 hk som gir en grei marsjfart på 12 knop. De begynner jo også å trekke på årene, men Saga 26 er arvtakeren (samme skroget).

Link to post

da virker det som det kan være fornuftig å holde seg borte fra drev-løsninger ?

ser at NB foreslås som en god variant, og de finnes for rundt 4-600000 som synes å være i god stand med motorer som ikke er gått vesentlig mer enn 1000 timer. Det samme gjør Viknes 770. Vet ikke hva som er forskjellen på NB/Viknes. For 600000 nærmer man man også en ny Tobias. Åpenbart mye å velge mellom !

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...