Jump to content

Hvordan fungerer kuleventil for skroggjennomføring under vannlinjen?


Vildensky

Recommended Posts

Hei, skal bytte skroggjennomføringer under vannlinjen på en 40 år gammel seilbåt. Tenker det er OK med messing og ikke True Design.Om balja lever om 15 år så skal jeg saktens skifte dem igjen. 

 

Men jeg skjønner faktisk ikke helt hvordan disse fungerer. (jaja... jeg vet.... ) 

 

F.eks er det en ventil under utslagsvasken som går ut i bunn. Samme med en i cockpit. Men jeg fatter ikke hvordan det blir trykk nok i slangen til at det faktisk renner ut under båten når den ligger i vann. 

 

Kan noen forklare? :diving:

Link to post

-vannet i slangen står like høyt som vannet inntil skroget. 

Så om du lukker ventilen og napper av slangen, så vil det nok stå littegranne vann der. 

 

Kuleventilen fungerer såher: 

inni ventilhuset er det en hul kule, som er kuttetet i topp og bunn. Kulen er fester til håndtaket. Når du beveger håndtaket roteres kulen og de to sidene som ikke er kuttet av på kulen, utgjør nå topp og bunn.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Gjør et forsøk jeg også :giggle:

 

Sitat

Kan noen forklare? :diving:

 

Det hydrostatiske trykket blir bestemt av væskesøylehøyden. Dvs at høyden fra ventilen og opp til servanten gir et hydrostatisk trykk når slangen fylles med vann. Slangens diameter har ingen betydning for trykket, kun hvor høyt vannet står i slangen. Når vannet står like høyt i slangen som vannlinjen på utsiden av skroget er trykket utjevnet, og vannet vil ikke renne. 

 

Lagt til:

Ser du kom meg i forkjøpet med et spørsmål. Slike kuleventiler er manuelle. Dvs at de er enten åpne eller stengte. Men vannet vil uansett ikke fosse inn selv om ventilen er åpen så lenge du har en slange på innsiden av skroget som stikker høyere opp enn vannlinja.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Vildensky skrev 2 minutter siden:

undertrykket fra vannet presser kulen

 

Vanntrykket gjør ingenting med en kuleventil, det er en mekanisk sak på linje med en kran i huset ditt hjemme som du selv kan åpne/lukke. Ikke noe hokus pokus altså. Den er altså ikke noen egentlig ventil som kan slippe vann gjennom kun en vei.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Guest Avmønstret#
Sjeldenutpå skrev 10 minutter siden:

Så det er viktig å ha kontroll på at slanger og klemmer er i god stand. Får du en sprekk i slangen så fylles båten vist kuleventilen står åpen.

 

Og hvis den delen av slangen som sprekker er under vannlinja. 

Link to post

Betyr også at det står sjøvann innestengt i kula når du stenger for vinteren. Da kan dette vannet fryse og sprenge kula, så går du ned når våren kommer.

Bruk klare slanger og tøm kjøleveske i vasken til du ser det renner inn i ventilen. Da kan du stenge uten at det fryser.

Skal båten på land kan den bare stå åpen.

Det er vanlig å ha to slangeklemmer på alle slangestusser som er under vannlinja. De skal vanligvis trekkes til slik at ca halve godstykkelsen på klemma trykkes inn i slangen 

Mons

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...