Vildensky Startet 3.April.2018 Del på Facebook Startet 3.April.2018 Hei, skal bytte skroggjennomføringer under vannlinjen på en 40 år gammel seilbåt. Tenker det er OK med messing og ikke True Design.Om balja lever om 15 år så skal jeg saktens skifte dem igjen. Men jeg skjønner faktisk ikke helt hvordan disse fungerer. (jaja... jeg vet.... ) F.eks er det en ventil under utslagsvasken som går ut i bunn. Samme med en i cockpit. Men jeg fatter ikke hvordan det blir trykk nok i slangen til at det faktisk renner ut under båten når den ligger i vann. Kan noen forklare? Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 3.April.2018 Del på Facebook Svart 3.April.2018 Det vil være nok trykk i slangen til å presse ut vannet slik at nivået i slangen tilsvarer havoverflaten. Det vil altså stå vann i slangen like høyt opp som havoverflaten utenfor båten. Hvis det var forståelig... Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 3.April.2018 Del på Facebook Svart 3.April.2018 (redigert) -vannet i slangen står like høyt som vannet inntil skroget. Så om du lukker ventilen og napper av slangen, så vil det nok stå littegranne vann der. Kuleventilen fungerer såher: inni ventilhuset er det en hul kule, som er kuttetet i topp og bunn. Kulen er fester til håndtaket. Når du beveger håndtaket roteres kulen og de to sidene som ikke er kuttet av på kulen, utgjør nå topp og bunn. Redigert 3.April.2018 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vildensky Svart 3.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2018 Takk for gode svar. Betyr det at undertrykket fra vannet presser kulen opp i stengt posisjon så vann ikke fosser inn, men når du får mer overtrykk enn undertrykk så vil vannet renne ut frem til det er trykk-utlignet. Mye å sette seg inn i :) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 3.April.2018 Del på Facebook Svart 3.April.2018 (redigert) Gjør et forsøk jeg også Sitat Kan noen forklare? Det hydrostatiske trykket blir bestemt av væskesøylehøyden. Dvs at høyden fra ventilen og opp til servanten gir et hydrostatisk trykk når slangen fylles med vann. Slangens diameter har ingen betydning for trykket, kun hvor høyt vannet står i slangen. Når vannet står like høyt i slangen som vannlinjen på utsiden av skroget er trykket utjevnet, og vannet vil ikke renne. Lagt til: Ser du kom meg i forkjøpet med et spørsmål. Slike kuleventiler er manuelle. Dvs at de er enten åpne eller stengte. Men vannet vil uansett ikke fosse inn selv om ventilen er åpen så lenge du har en slange på innsiden av skroget som stikker høyere opp enn vannlinja. Redigert 3.April.2018 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars H. Svart 3.April.2018 Del på Facebook Svart 3.April.2018 Vildensky skrev 2 minutter siden: undertrykket fra vannet presser kulen Vanntrykket gjør ingenting med en kuleventil, det er en mekanisk sak på linje med en kran i huset ditt hjemme som du selv kan åpne/lukke. Ikke noe hokus pokus altså. Den er altså ikke noen egentlig ventil som kan slippe vann gjennom kun en vei. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Vildensky Svart 3.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2018 Aha! Da skjønner jeg. Takk for god hjelp og gode svar :) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 3.April.2018 Del på Facebook Svart 3.April.2018 (redigert) Blander du mellom kuleventil og tilbakeslagsventil? Redigert 3.April.2018 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 3.April.2018 Del på Facebook Svart 3.April.2018 Så det er viktig å ha kontroll på at slanger og klemmer er i god stand. Får du en sprekk i slangen så fylles båten vist kuleventilen står åpen. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.April.2018 Del på Facebook Svart 3.April.2018 Sjeldenutpå skrev 10 minutter siden: Så det er viktig å ha kontroll på at slanger og klemmer er i god stand. Får du en sprekk i slangen så fylles båten vist kuleventilen står åpen. Og hvis den delen av slangen som sprekker er under vannlinja. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 3.April.2018 Del på Facebook Svart 3.April.2018 Betyr også at det står sjøvann innestengt i kula når du stenger for vinteren. Da kan dette vannet fryse og sprenge kula, så går du ned når våren kommer. Bruk klare slanger og tøm kjøleveske i vasken til du ser det renner inn i ventilen. Da kan du stenge uten at det fryser. Skal båten på land kan den bare stå åpen. Det er vanlig å ha to slangeklemmer på alle slangestusser som er under vannlinja. De skal vanligvis trekkes til slik at ca halve godstykkelsen på klemma trykkes inn i slangen Sitér dette innlegget Mons Link to post
BØstrøm Svart 3.April.2018 Del på Facebook Svart 3.April.2018 Bare for å slå det fast, en gang for alle... En kuleventil er kulerund i sin natur. Den ventilerer like godt begge veier... Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 3.April.2018 Del på Facebook Svart 3.April.2018 (redigert) Redigert 3.April.2018 av Arne Henriksen (see edit history) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.