Kjellg Startet 4.April.2018 Link til dette innlegget Startet 4.April.2018 Har en Mikuni MY30 hvor dielpumpe har en irriterende tikking. Hører det særlig når jeg skal legge meg om kvelden. Hvordan kan man støydempe den? Tenkte å pakke den inn i en boks med glava rundt. Noen som har en formening om det og er det en fordel å montere pumpa på gummiføtter? Link to post
Gudrun Svart 4.April.2018 Link til dette innlegget Svart 4.April.2018 Fant dette beskrevet i manualen for varmeren du har: "For å unngå lyd (forplantninger) fra pumpeslagene, anbefales å montere pumpen i en skumgummihylse eller lignende. Denne festes med plaststrips." Link to post
Morten1989 Svart 4.April.2018 Link til dette innlegget Svart 4.April.2018 Kansje du kan bruke noe av dette til og isolere rundt pumpa? http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-og-rordeler/Tilbehor/Rorisolasjon-2000023027/ Link to post
Lazyjack Svart 4.April.2018 Link til dette innlegget Svart 4.April.2018 Det beste er å la være å kjøre den om natten. Du slipper tikkingen og risikerer ikke å bli kullosforgiftet om det oppstår lekkasje. Link to post
lassepelle Svart 4.April.2018 Link til dette innlegget Svart 4.April.2018 Hei. Se litt ned i denne tråden. De har løst det med støy fra pumpa. Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.April.2018 Link til dette innlegget Svart 4.April.2018 Tre gummislange/dieselslange så mykje som mulig over alle de tynne plastrørene. Det demper bra. Pakk gjerne inn pumpa med noko isolasjon, eg kjenner ikkje til farer eller ulemper med det. Og sjølvsagt må pumpa monterast på gummilabb. Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Kjellg Svart 4.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2018 Takk skal dere ha alle sammen, da skal jeg gå i gang med det. Har den gående om natta ja, men jeg bor i nord og så har jeg 2 co alarmer i kupe og en i rommet der varmer står. Vet om farene med co men tror jeg er ganske sikret med alarmene montert. Link to post
Kjellg Svart 4.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2018 Sjeldenutpå skrev 1 time siden: Tre gummislange/dieselslange så mykje som mulig over alle de tynne plastrørene. Det demper bra. Pakk gjerne inn pumpa med noko isolasjon, eg kjenner ikkje til farer eller ulemper med det. Og sjølvsagt må pumpa monterast på gummilabb. Så plastrøret lager også støy? Det hadde jeg ikke tenkt på. Takk skal du ha :) Link to post
Lazyjack Svart 4.April.2018 Link til dette innlegget Svart 4.April.2018 (redigert) 37 minutes ago, Kjellg said: Takk skal dere ha alle sammen, da skal jeg gå i gang med det. Har den gående om natta ja, men jeg bor i nord og så har jeg 2 co alarmer i kupe og en i rommet der varmer står. Vet om farene med co men tror jeg er ganske sikret med alarmene montert. OK, da får du innvilget dispensasjon Redigert 4.April.2018 av Lazyjack (see edit history) Link to post
VirtualMe Svart 4.April.2018 Link til dette innlegget Svart 4.April.2018 Jeg har montert pumpen(e) i en plastboks fra Biltema, isolert med motor-roms isolasjon. De harde slangene er lagt inni vanlig drivstoffslanger i gummi; Link to post
Kjellg Svart 4.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2018 Takk skal dere ha. Da blir det noe isolasjon fra bt og muligens en boks. Men det med å isolere slangene var jeg ikke klar over. Men klart, resonansen går vel godt i sånne harde plastrør. :) Link to post
Komodo Svart 4.April.2018 Link til dette innlegget Svart 4.April.2018 Sjeldenutpå skrev for 5 timer siden: Tre gummislange/dieselslange så mykje som mulig over alle de tynne plastrørene. Det demper bra. Hva med å bytte ut stive plastslanger med gummislanger? Problemet med plastslanger er vel at "hjerterytmen" til pumpa forplanter seg via dieselen til slangen som er hard. Har man en myk gummislange vil denne pulseringen dempes. Sjeldenutpå skrev for 5 timer siden: Og sjølvsagt må pumpa monterast på gummilabb. Eller enda bedre; heng den opp i en strikk! Hvis du forsøker å holde pumpa mot et skott i båten mens den går, så holder du den løst i hånda, så kjenner du hvor mye forskjellen har å si. Pulseringen forplanter seg i skroget. Et alternativ (som jeg har tenkt på) er å montere pumpa på en liten brakett, og montere denne braketten i båten med slike: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Motordeler/Motoroppheng/Gummipute-universal-2000017974/ Har også grublet på om det kan være lurt å plassere braketten til varmeren på slike. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kjellg Svart 4.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2018 Komodo skrev for 2 timer siden: Et alternativ (som jeg har tenkt på) er å montere pumpa på en liten brakett, og montere denne braketten i båten med slike: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Motordeler/Motoroppheng/Gummipute-universal-2000017974/ Og den fant du bare sånn uten videre? :) Har sittet hele jæ... ettermiddagen og googlet etter slike. Tror jeg har trålet hele Biltema på web, og ikke funnet dem. Men de lå vel sikkert på den ene sida jeg ikke så :) Hehe Takk, du gjorde dagen min sååå mye bedre ?? Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.April.2018 Link til dette innlegget Svart 4.April.2018 Tror de blir for stive. Husker i hine hårde dager når vi hang harddisker i PC opp i strikk så de "hang fritt", det fungerte veldig bra. Link to post
Kjellg Svart 4.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2018 Pinkvin skrev 9 minutter siden: Tror de blir for stive. Husker i hine hårde dager når vi hang harddisker i PC opp i strikk så de "hang fritt", det fungerte veldig bra. Skal dra å se på dem i morgen. Men jeg ser at å pakke inn pumpa i en eller annen form for støydempingsmatte og så henge den opp i strikk kanskje er det beste? Sjekker ut de på BT. Link to post
VirtualMe Svart 4.April.2018 Link til dette innlegget Svart 4.April.2018 Hos Biltema har de noen mindre utgaver av disse gummi-foringene. Har brukt disse til å henge opp vannvarmeren, og det fungerer godt. Brukte dem til noen vannpumper også. Mener det er M6 og ca 3-4 cm lange(gummi delen). Link to post
Komodo Svart 4.April.2018 Link til dette innlegget Svart 4.April.2018 Ja, det var den jeg linket til. Stod med en slik i hånda her om dagen på BT i Fredrikstad. De minste der er ganske myke. Men som @Pinkvin skriver, og som jeg også allerede har nevnt, det beste er vel å henge den opp i strikk. Er det ikke det de gjør med akvariepumper for at de ikke skal høres? Du kan jo bruke slik strikk man får i båtbutikker som ser ut som tau, vet ikke hva de heter. Men så mye støy er det jo heller ikke på den pumpa da Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kjellg Svart 4.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2018 Støy er relativt :) Du hører den når motor ikke går, men du hører den sinnsykt godt når du ligger der og skal sove. Og jo mere du hører etter jo mere støyer den. Alle sånne smålyder er så sinnsykt irriterende når du ligger der og lytter etter dem. Har to prosjekt jeg må få fikset i år. Det ene er denne pumpa og det andre er kjøleskapet. Jaja, man har vel lite å irrritere seg over når man gjør så mye ut av slike ting ? Link to post
Gunga Din Svart 5.April.2018 Link til dette innlegget Svart 5.April.2018 Komodo skrev for 6 timer siden: ........ Er det ikke det de gjør med akvariepumper for at de ikke skal høres? Først en liten avsporing...... jeg var vel 10-12år, altså bortåt 50 år siden, drev med akvarier.....yes pumpen bråkte, alt for mye på båtmessen de åren delte Porolon ut prøver på støydempingsmatte ca 10*15cm....jeg fikk med meg ett antall prøver hjem å snekkre sammen en liten boks, limte disse Porolonmattene inne i boksen på alle sider, i med pumpa.....helt lydløst. kommer tilbake til mitt rom etter noen time, da svømmer Scalarene på platten, de sjangler rundt i akvariet limmet hadde avgitt noe.......stakkers Scalarer.........fikk skiftet ut 1/3 av vannet, å pumpa opp i luften, snart var de edru igjen, de overlevte !!! tilbake på sporet pumpen til Ebern henger i strips og med gummislang på GD.....jeg hører den ikke på natten eller på dagen heller for den delen S/Y Gunga Din Link to post
Kjellg Svart 6.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2018 Fikk støydempet pumpa med en matte fra BT. Er som natt og dag. Nå hører jeg ikke pumpa i det hele tatt fra salongen. :) Fikk også satt på diesel filter, noe som ikke var fra før. Stripet bare hele 'pakken' opp. Takk skal dere ha for tipsa allesammen Link to post
frankive Svart 22.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2022 (redigert) Er det ingen varme som genereres fra disse pumpene i det hele tatt, så man kan isolere de på denne måten uten problemer? Har en eberspracher D2 2k som går på parafinolje, den også tikker veldig selv om den er montert med gummi mot skroget. Redigert 22.Mars.2022 av frankive (see edit history) Link to post
S/Y Emma Svart 22.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2022 Kan ikke forestille meg at pumpa lager nevneverdig med varme. Det er snakk om noen korte tikk i sekundet, det er ikke en motor som går kontinuerlig. Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Roger jo Svart 22.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2022 (redigert) Laaget en omvent T av to finerplater varmeren mot finerplaten isolert med med 5mm gummi gummi slange før pumpa og inn på varmeren Finer platen hviler på 40mm Armaflex. Pumpa i org gummi oppheng hadde Armaflex rundt den men måtte fjerne den da jeg ikke hørte pumpen tikke ved start, noe som jeg vil. Redigert 22.Mars.2022 av Roger jo (see edit history) Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 22.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2022 (redigert) dude i følge min manual skal pumpen monteres med 15° til 35° helling. Redigert 22.Mars.2022 av Roger jo (see edit history) Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn