Jump to content

XPS isolasjon som fundament til dekk

jokern

Recommended Posts

hei. Skal lage ett lite dekk, 160x131cm, med  noen luker, til en pram. Vekt av fundament, trykkbelastning og forhold til fukt/vann er viktig.

Skal jeg lage noe av konstruksjonsvirke blir vekta på fundamentet (uten dekksplate av kryssfiner)  ca 19kg (uten å ha peiling på belastningberegning).

Leser om XPS isolasjon at de har de egenskapene nevnt ovenfor. I følge 2 utsalgsforretninger og forhandler er oppsug av vann ikke noe problem og plater lar seg lime.

Er det noen som har forsøkt benytte xps til tilsvarende forhold? Erfaringer med dette? eventuelt gjort praktisk forsøk med xps i vann?

Fordeler jeg foreløpig kan se: Liten vekt, 3tonn trykk pr. kvm, forhold til fukt/vann minimalt(?), slipper behandling av trevirke., rimelig (ca 200nkr for 60x120x5 cm).

Ulempe: Brennbart (bør innkapsles iflg leverandør).

mvh.

On 05/04/2018 at 11:53 AM, Trønderbygger said:

Du kan bruke xps sjekk ut draco tråden til komodo ?

Men du må da bruke epoxy og ikke polyester resin fordi polyester etser vekk xps og isopor ?

Tenker foreløpig å lage 2x2" tverrbjelker og 1 langsgående 2x4" bjelkje, av 5cm tykk  XPS og stable disse over hverandre,limt sammen med epoxy,  (muligens dekke hver stabel med 1lag glassfiberduk for å holde bjelkene samlet) , til dekkhøyde (ca 48cm).

Deretter dele inn rom v.h.a. XPS plater med noe glassfiberduk som forsterkning, alle med samme høyde over dekk.

Er i tvil om videre med tanke på vekt og bøyfasthet for dekk:

1) Bør  jeg legge (lime)   finerplate  over XPS bjelkelagene og veggene, som dekkoverflate?

2) Bør jeg forsøke lage dekkoverflate av pvc divinicell med glassfiberduk og epoxy på begge sider?

Hvis 2, hvilke tykkelse bør divincell ha og hvor mange lag med glassfiberduk og tykkelse på denne bør jeg bruke?

Samme gjder også alternativ 1: tykkelse på kryssfiner, antall lag med glassfiberduk og tykkelse (vekt) på duken?

mvh

Snudd 5.jpg

Jeg driver å lager samme løsning som deg. Stringere i XPS (hermer etter Komodo), men skal bruke XPS som dekk også (Komodo har Divinycell). Jeg skal armere i mellom xps der det er dobbelt med vevd duk og epoxy. Tenkte på å bruke dryppstopplater (PVC) oppå XPS og deretter duk, men tror jeg nøyer meg med duk. Tror det ender med 1 lag epoxy oppå xps-dekk. Deretter 4 lag CSM og vev annenhver gang i Polyester (slutter med CSM). Totalt 1600 - 2000 g/m2. Blir det ikke sterkt nok, skal det være lett å reparere og evt. legge mer duk senere.

XPS i 250 og opp burde gi en del styrke, men jeg tror dette er litt upløyd mark så du må nok ta høyde for at du må overdrive eller være forberedt på at det ikke er sterkt nok over tid.

Er foreløpig på tokt bak i akterspeilet på min. Starter ikke på stringere før etter 14. april. Dekk etter det. Min foreløpige plan:

stringerskisse.png.a30d3ef34331a5ea8f5559a22483cf76.png

dorkskisse.png.e0359796018ae6fcab701c0c32fc0a4f.png

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

7 hours ago, WithVital said:

Jeg driver å lager samme løsning som deg. Stringere i XPS (hermer etter Komodo), men skal bruke XPS som dekk også (Komodo har Divinycell). Jeg skal armere i mellom xps der det er dobbelt med vevd duk og epoxy. Tenkte på å bruke dryppstopplater (PVC) oppå XPS og deretter duk, men tror jeg nøyer meg med duk. Tror det ender med 1 lag epoxy oppå xps-dekk. Deretter 4 lag CSM og vev annenhver gang i Polyester (slutter med CSM). Totalt 1600 - 2000 g/m2. Blir det ikke sterkt nok, skal det være lett å reparere og evt. legge mer duk senere.

XPS i 250 og opp burde gi en del styrke, men jeg tror dette er litt upløyd mark så du må nok ta høyde for at du må overdrive eller være forberedt på at det ikke er sterkt nok over tid.

Er foreløpig på tokt bak i akterspeilet på min. Starter ikke på stringere før etter 14. april. Dekk etter det. Min foreløpige plan:

stringerskisse.png.a30d3ef34331a5ea8f5559a22483cf76.png

dorkskisse.png.e0359796018ae6fcab701c0c32fc0a4f.png

Cool. Har tidligere kikket (raskt) gjennom Komodo tråden uten å finne noe spesifikke erfaringer i prod av stringers. Får se nøyere gjennom imorgen.

Kommer nok til å følge med dersom du beskriver erfaringer fra prosjektet ditt videre da jeg ligger etter i løypa. Jeg er avhengig av utetemp. for å legge 3 lag med epoxylim innvendig før jeg kan gå igang med innventar.

Skal kikke nærmere på HDPU skummet du har brukt. (for å plane dørken?). Prammen min har ca 5 grader vinkling fra midtlinje (semi V-bunn).

Tenker jeg gjør det samme og retter opp dørken fra start av 1.spant til akterende dersom skummet ikke har stor vekt. Ellers kapper jeg til bunn fra xps med vermetråd og legger noe glassfibermatte og epoxy over dette.

Toppbordet for de 2 toftene i prammen veier 5kg hver med xryssfiner. Blir nok xps her også da det synes å spare noen kilo.

Tenker dekke dørken med 5mm syntetisk teak etter dette. Tenkte først å bruke teppe, men ble frarådet dette på et US forum. Syntetisk teak kan jo virke som noe overkill for en pram :) 

Skal du ha luker i dekket? Limer du i så fall inn treverk for hengsler/låsemekanismer?

Pusser du over XPS med sandpapir før liming?

Noen spesiell grunn til at du ikke bruker divinicell til dekk? Mener divinicell har større bøyemotstand enn xps men har ikke fått sjekket andre specs på dette materialet.

Bra med XPS o.l. at man lett kan forme materialet og dermed lage forskjellige type skjøter (som i tre) etter behov. Blir jo større limeflate enn ende til ende skjøter :)

Videre lurer jeg på nytte av å laminere XPS med kun epoxylim. Vektmessig blir vel gevinsten liten da xps vekta er lav, men kanskje bedre bøyfasthet?

Får kappe opp 5cm tykkelser i tynnere biter nå jeg får skjæreverktøyet fra Kina. Tester nok også med tykk glassfibermatte mellom lagene i samme slengen.

Nå trenger jeg bare høyere utetemperaturer  for epoxyjobbing :)

Redigert av jokern (see edit history)
jokern skrev for 9 timer siden:

Cool. Har tidligere kikket (raskt) gjennom Komodo tråden uten å finne noe spesifikke erfaringer i prod av stringers. Får se nøyere gjennom imorgen.

Tror dette er direktelink til siden med stringere:

Sitat

Kommer nok til å følge med dersom du beskriver erfaringer fra prosjektet ditt videre da jeg ligger etter i løypa. Jeg er avhengig av utetemp. for å legge 3 lag med epoxylim innvendig før jeg kan gå igang med innventar.

Ja den utetemperaturen er viktig. Venter selv, men skal klare å lure den opp noen grader fra 14. april :) Mye tull og rot, men tråden "min" er her:

Sitat

Skal kikke nærmere på HDPU skummet du har brukt. (for å plane dørken?). Prammen min har ca 5 grader vinkling fra midtlinje (semi V-bunn).

Tenker jeg gjør det samme og retter opp dørken fra start av 1.spant til akterende dersom skummet ikke har stor vekt. Ellers kapper jeg til bunn fra xps med vermetråd og legger noe glassfibermatte og epoxy over dette.

Jeg gjenbruker det HDPU-skummet som allerede var i dobbeltbunnen. Finner ikke HDPU-skum i Norge, men MOGTEK har et LDPU -skum som er Veritas-godkjent. Forskjellen er HighDensity vs Low Density. Kan ikke si det 100% sikkert, men jeg tror amerikanerne bruker "SeaCast" osv fordi det er HDPU og mer "bærende" / trykkstabilt.

MOGTEK-skum:

Sitat

Toppbordet for de 2 toftene i prammen veier 5kg hver med xryssfiner. Blir nok xps her også da det synes å spare noen kilo.

Tenker dekke dørken med 5mm syntetisk teak etter dette. Tenkte først å bruke teppe, men ble frarådet dette på et US forum. Syntetisk teak kan jo virke som noe overkill for en pram :) 

Skal du ha luker i dekket? Limer du i så fall inn treverk for hengsler/låsemekanismer?

ikke tre. Gjenger heller aluminium og bruker maskinskruer, Kan hende jeg feller ned 12 eller 20mm syrefaste muttere i plate i et mønster i dekk så de er synlige og tilgjengelige for innfesting av diverse (stoler, utstyr osv). Men kan like godt hende jeg glemmer det :)

Sitat

Pusser du over XPS med sandpapir før liming?

bare noen raske drag over. Vet ikke om det er noe vits, for jeg er ganske sikker på at XPSen ryker før limingen (hvis epoxy) uansett :)

Sitat

Noen spesiell grunn til at du ikke bruker divinicell til dekk? Mener divinicell har større bøyemotstand enn xps men har ikke fått sjekket andre specs på dette materialet.

Har ikke råd til Divinycell. Divinycell er magisk for polyester, men det er i bunn og grunn bare PVC. Bare 1000 ganger dyrere :)

Sitat

Bra med XPS o.l. at man lett kan forme materialet og dermed lage forskjellige type skjøter (som i tre) etter behov. Blir jo større limeflate enn ende til ende skjøter :)

Videre lurer jeg på nytte av å laminere XPS med kun epoxylim. Vektmessig blir vel gevinsten liten da xps vekta er lav, men kanskje bedre bøyfasthet?

Hvis du tenker å bare bruke epoxy som lim for å lage et laminat av to XPS-plater, tror jeg det kun gir høy stivhet. XPS og Epoxy uten glass eller lignende er stivt og porøst. Helt greit om du skal ha duk utenpå alt tror jeg. Men du kan antakelig montere XPS mot hverandre med noe MaxiBond-aktig. Har ingen peiling på disse enkomponent tubelimene, men det er det sikkert noen som har. Youtube foreslår at jeg skal bruke 3M 5200 eller Adiseal (som jeg ikke tror man får i Norge pr i dag).

Hvis du kan kombinere to egenskaper når du laminerer, kan du få et nytt "produkt". F.eks. vurderer jeg å bruke 10-13mm XPS med duk og epoxy imellom for å lage en XPS som ikke "kan" knekke. XPS er så hardt at det må mikrometer til for å se bøying i 50mm-plater, men 10mm kan man fint få en liten kurve på. Lås denne kurven i duk og epoxy, og du får et "produkt" som er hardt som XPS og fjærer heller enn å knekke (for eksempel).

Tester du ut noe, håper jeg du deler dine erfaringer :)

Sitat

Får kappe opp 5cm tykkelser i tynnere biter nå jeg får skjæreverktøyet fra Kina. Tester nok også med tykk glassfibermatte mellom lagene i samme slengen.

Jeg skal også ha bombesikre plater ;)

Sitat

Nå trenger jeg bare høyere utetemperaturer  for epoxyjobbing :)

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Da har jeg, uten noe peil på dimensjonering forsøkt sette opp vekt for dekket , 2kvm, dersom det benyttes gran,furu kryssfiner,epoxylim, glassfiberduk som materiell.

Ønsker gjerne forslag til lettere struktur for fundament til fundamentet innen de materialer brukt i illustrasjonen nedenfor, for fordekket på båten ,da jeg har 0 kunnskaper i konstruksjon med tre, glassfiber.

mvh

kostnad1.jpg

Måling av XPS, bøyning, deformasjon og knekking parallelt av 100x5x5cm XPS "bjelker."

Ved måling av bøyning og knekking, emnets ytterpunkter hviler på 2 fundamenter med økende trykk på midten.

Avstand mellom ytterpunktene: 30-60-90cm.

Ved deformasjon, trykk tilføres over hele emnets overflate.

Jeg er i stor tvil på dimensjoner for å lage  dekk og dets fundament (struktur) og vil prøve å få en ide om dimensjonering for mindre vekt av fundament/dekk.

Tenker måle dette for xps kjerner (lengde 1m) med west epoxylim og med/uten glassfiberduk.

For å avlese/justere trykkkraft mot emnet ser jeg behov for enten:

a) noen som har tilgang eller kan gi tilgang til justerbarpresse

eller

b) ei vekt ala fiskevekt, men for ca 300kg--> ?

Tenker å måle:  5x5 cm "bjelker" av XPS :

1a) Kun kjerne
2a) Kjerne med 1lag epoxylimpå hver side
3a) Kjerne med 2 lag epoxylim på hver side
4a) Kjerne med 3 lag epoxylim på hver side

1b) Kjerne med 1lag epoxylimpå ene side pluss 200g glassfiberduk samme side.

2b) Kjerne med 1lag epoxylimpå ene side pluss 450g glassfiberduk samme side.

Gå videre med det som gir vesentlig best bøyemotstand deretter minst deformasjon, eller ved liten forskjell, fortsette med  200g duk :

3b) 1.lag duk med epoxylim rundt hele emnet
Vurdere resultat
3c) 2.lag duk

.
.
.
GOAL, I CAN WALK ON MY DECK WITHOUT SINKING MY BOAT.

Vel,vel. Får se om noen kan ordne med evt vekt eller presse, da? Har 1000kg taljer men kan ikke avlese trekkraften.

Noen som ser poeng i eksempelvis kutte kjernebredde i 5 biter med epoxylim imellom?

....ellers er det selve dekksplata da og....tofter.....trur jeg må låne en båt denne sesongen og nå sner det igjen :)

Bilde kun for illustrasjon.

måle.png

On 08/04/2018 at 8:49 PM, jokern said:

Da har jeg, uten noe peil på dimensjonering forsøkt sette opp vekt for dekket , 2kvm, dersom det benyttes gran,furu kryssfiner,epoxylim, glassfiberduk som materiell.

Ønsker gjerne forslag til lettere struktur for fundament til fundamentet innen de materialer brukt i illustrasjonen nedenfor, for fordekket på båten ,da jeg har 0 kunnskaper i konstruksjon med tre, glassfiber.

mvh

kostnad1.jpg

On 05/04/2018 at 11:09 AM, jokern said:

hei. Skal lage ett lite dekk, 160x131cm, med  noen luker, til en pram. Vekt av fundament, trykkbelastning og forhold til fukt/vann er viktig.

Skal jeg lage noe av konstruksjonsvirke blir vekta på fundamentet (uten dekksplate av kryssfiner)  ca 19kg (uten å ha peiling på belastningberegning).

Leser om XPS isolasjon at de har de egenskapene nevnt ovenfor. I følge 2 utsalgsforretninger og forhandler er oppsug av vann ikke noe problem og plater lar seg lime.

Er det noen som har forsøkt benytte xps til tilsvarende forhold? Erfaringer med dette? eventuelt gjort praktisk forsøk med xps i vann?

Fordeler jeg foreløpig kan se: Liten vekt, 3tonn trykk pr. kvm, forhold til fukt/vann minimalt(?), slipper behandling av trevirke., rimelig (ca 200nkr for 60x120x5 cm).

Ulempe: Brennbart (bør innkapsles iflg leverandør).

mvh.

Har fått tips fra båtdesigner om følgende løsning til dekk. 15mm gabon kryssfiner i combo med  3stk 2x2",  men ender fremdeles opp rundt totalt 30kg (epoxylim innkluddert). Evt luker må svaies deretter vil jeg tro(?).

MOD.png

Interessant ide`:thumbsup: Har du lest tråden min om dracoprosjektet? Der er det mye fabulering og diskusjon rundt kjernemateriale og sandwich.

jokern skrev On 9.4.2018 at 16.46:

Måling av XPS, bøyning, deformasjon og knekking parallelt av 100x5x5cm XPS "bjelker."

.....

Tenker å måle:  5x5 cm "bjelker" av XPS :

1a) Kun kjerne
2a) Kjerne med 1lag epoxylimpå hver side
3a) Kjerne med 2 lag epoxylim på hver side
4a) Kjerne med 3 lag epoxylim på hver side

Dette bør du slå fra deg. Uansett om du skal bruke XPS eller divinycell som kjernemateriale i en sandwichkonstruksjon, må du ha et laminat på hver side av kjernen. Det er laminatet som tar opp strekk og trykkrefter. Det normale er å ha like tykt laminat på hver side. Den letteste konstruksjonen du kan bruke er da 5cm XPS med et lag WR (woven roving) og epoxy på hver side. Dette vil bli utrolig sterkt i forhold til vekten, men et dekk du skal gå på må ha tykkere laminat om ikke annet for å ta opp punktkreftene. Hvis ikke vil du deformere kjernen. En test av kun kjernematerialet i forhold til nedbøying er lite interessant. Kun et lag epoxy uten duk er også uinteressant i mine øyne.

11 hours ago, Komodo said:

Interessant ide`:thumbsup: Har du lest tråden min om dracoprosjektet? Der er det mye fabulering og diskusjon rundt kjernemateriale og sandwich.

Dette bør du slå fra deg. Uansett om du skal bruke XPS eller divinycell som kjernemateriale i en sandwichkonstruksjon, må du ha et laminat på hver side av kjernen. Det er laminatet som tar opp strekk og trykkrefter. Det normale er å ha like tykt laminat på hver side. Den letteste konstruksjonen du kan bruke er da 5cm XPS med et lag WR (woven roving) og epoxy på hver side. Dette vil bli utrolig sterkt i forhold til vekten, men et dekk du skal gå på må ha tykkere laminat om ikke annet for å ta opp punktkreftene. Hvis ikke vil du deformere kjernen. En test av kun kjernematerialet i forhold til nedbøying er lite interessant. Kun et lag epoxy uten duk er også uinteressant i mine øyne.

hei og takk for inspill. Interessant tråd du har der. Holder fortsatt på med lesing av tråden og dets undertråder  :)
Du har nok rett i det du skriver over og har igrunnen tenkt å sløyfe dette. Blir nok at jeg kun tester med epoxy/duk på alle sider, men.....

Jeg fikk ett forslag fra designeren av prammen som bruker 1stk 2 kvm 15mm Gaboon kryssfiner og 3 "bjelker" med bue 2" som dekkløsning. Dette vil sannsynligvis gi en sikker konstruksjon mht. å gå på dekket.

Gaboon kryssfiner vil veie ca 9kg. Legges 2 lag hver side med kun epoxy bliir det ca 700g tillegg, Tot ca 9.7kg.

5cm tykk xps vil veie ca 3,6kg. I tillegg kommer ca 2.7kg for hvert lag jeg legger på platen. Brukes det minst 2 lag med epoxy OG 450g glassfiberduk  på kjernen blir totalvekta ca 10,2kg. Har ikke peil på om 2 lag vil være nok med samme fundament som ved kryssfinerdekk?

Gjeldende kun dekksplaten blir jeg noe betenkt :)

Gjeldende "bjelker/stringers" eksempelvis 5x5cm synes det som om det kan være mer vekt å spare (?)

Men tenker så langt jeg vil ha plant dekk for lukene så blir muligens en blanding av gaboon x-finer (ca 2kg lettgere enn furu kryssfiner) dekk med noe innslag av xps-stringers og rominndeling med xps. Så får jeg se noe av egenskapene til xps etter test med dette :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...