Jump to content

Tette hull i glassfiberbåt


AndersDale

Recommended Posts

Jeg skal til å tette et hull i en glassfiberbåt. Det er en silverviking bygget av glassfiber og den er ca 15 fot. Hullet jeg skal tette er ca 15 x 20 cm. Jeg har aldri reparert en båt noensinne så tips tas gjerne imot.

Jeg kommer bare til fra utsiden btw. Hvordan skal jeg gå fram og hvilke "materialer" er det best å bruke?

Link to post

Hei, og velkommen til forumet :smiley:

 

Bilder av skaden vil hjelpe slik at folk kan komme med mer konkrete råd.

 

Du kan jo begynne å lese litt om reparasjon av større hull og reparasjon av store gjennomgående sprekker i glassfiberbåt. Linkene tar for seg bruk av epoksy. Noe dyrere enn bruk av polyester, men epoksy limer også bedre, dermed er det gjerne lettere å lykkes og få en sterk reparasjon.

 

Lykke til :smiley:

Link to post

Takk for tipset. Legger ved et par bilder av hullet. Har noen tips til hvordan jeg kan kan forhindre at limet fra evt. epoxyen skal renne inn? Er det bare å prøve å gå noe god tape på baksiden av hullet? Kommer som sagt bare til frå utsiden

20180406_204904.jpg

Link to post

Du har jo god tilgang til innsiden av hullet. Jeg ville lagt (limt fast) et mothold. Kanskje av papp med plastfilm (gladpack / kjøkkenfolie hvis epoxy) eller aluminiumsfolie (hvis polyester) på og skråslipt 5-7cm rundt åpningen og lagt lapper. Pappen vil råtne, men det går nok greit inni der :)

 

hull.png.810a934372ca4e395349ed29408ca75b.png

 

Og Youtube flommer over av forslag og forsøk, men denne er helt fin hvis du får det til:

 

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post

Leser at et lag med 600g glasfiberduk tilsvarer ca 1mm tykkelse. Bør jeg i dette tilfellet gå for å legge 8 lag med 600g vevd glasfiberduk siden godset på båten er 8mm. Hvor mye epoxy vil jeg trenge til dette tror dere? Har også lest at jeg bør bruke en aluminiumsfolie for å få ut luftbobler, men west systems bare bruker en plastskrape. Hva er best? Har en utfordring til med tanke på at hullet er der som det er en kant/vinkel på båten. Ikke bare en rett flate å tette på.

Link to post

Epoxy har sterkere binding til grunnmaterialet enn polyester, men jeg hadde nok allikevel brukt polyester til denne reppen. Men jeg hadde muligens slipt vekk enda litt mer bunnstoff enkelte steder. Slip flatene du skal støpe på kileformet slik at det går ut i null rundt hullet. Bruk vanlig pappkartong som du limer fast på innsiden med dobbeltsidig tape e.l. Du kan også støpe ei tynn glassfiberplate (et par lag duk) som du trer inn i hullet og fikserer ved hjelp av ståltråd, og limer på innsiden med polyester eller epoxy (det du vil bruke), da får du en enda sikrere reparasjon. Hvis jeg kun hadde støpt mot papp ville jeg lagt et lag først, og latt det herde helt ut, mattslipt og bygget videre på det. 7-8 lag i en operasjon er ikke noe problem på den størrelsen der. Hvis du bruker polyester kan du med fordel legge deg på 1% herder, da slipper du å få varmgang. Bruker du epoxy kommer det an på hvilken type herder du har, der kan du ikke mikse og trikse med herderforholdet. Plastskrape for å dra ut luftbobler på epoxyen fungerer bra. Jeg har klippet ut en bit av ei spylervæskekanne og brukt til det, andre anbefaler nal, men da er det gjerne snakk om større arealer. 

Link to post

Er lett å brette papp til å passe fint som backing. Men hullet er større enn jeg trodde, og jeg ville skråslipt fra (minst) bunnstoffkanten du har og inn mot hull (men det har du kanskje allerede gjort?). Du kan støtte opp med noen firkantlister bak "stegene" som du kan lime inn først. Jeg ville ikke kun brukt CSM (Chopped Strand Mat / "glassfiberduk"), men minst halvparten (i tykkelse) vevd duk / Woven Roving.

All bearbeiding av våt nylaminert glassfiber er for å forme og for å få ut luft. Jeg bruker pensel til forming og legger plastfolie oppå epoxyen og klemmer ut luftbobler for hånd eller med rulle eller hva som helst. Når epoxyen er halvveis herdet drar jeg av plastfolien. Det er bedre å måtte slipe bort epoxy som tøt ut enn å ha en epoxyrik laminat.

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post

Som andre sier så finnes det mange oppskrifter på nett. Jeg synes denne er bra (på tysk, men du forstår det likevel om du ikke kan tysk): 

http://www.yacht.de/yacht_tv/das-leck-muss-weg--lochreparatur/a91721.html

 

Generelt sett må du som sagt skråslipe kantene av hullet, "forskale" innsiden og bygge opp på nytt med glassfiber og epoxy/polyester. Jeg vil anbefale epoxy + vevd glassfiberduk, det blir sterkest og lett å jobbe med. Ikke bruk matte med korte fiber (CSM) med epoxy.  Du klipper til duk som er gradvis mindre fra hull + skråsliping og innover, den største duken først. Siden du laminerer fra oversiden kan du enkelt legge på et og et lag. jeg foretrekker å bruke tapetskrape og pensel ikke rulle.  Forskaling kan du f.eks. ordne med en kloss med styrofoam du limer mot innsiden av veggen på innsiden og så skjære + slipe det i flukt med innsiden av skroget (polystyren går bare med epoxy, polyester vil smelte skummet, med plyester må du i så fall bruke pvc-skum som f.eks. divinycell). Komodos forslag med en plate du fester mot innsiden er å anbefale om du ikke kan lage skumkloss. 

 

Ser av det siste bildet at at biten du skar ut(?) ligger på skroget. Kan denne brukes? I så fall kan du skråslipe også denne langs kanten og bruke den. har du laget en skumkloss kan du lime den på den, omtrent som du ser ca 10 min ut i denne videeon: http://www.yacht.de/yacht_tv/weiches-deck--so-wirds-repariert-ii/a91553.html 

 

Hvis ikke kan du eventuelt "sy den på ved å bore små hull både i biten og skroget og sy fast biten med en glassfibertråd før du laminerer sprekken - eventuelt stripse den fast og laminere første laget rundt hullene før du klipper bort stripsene når første laget er herdet. 

 

 

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post

Da har jeg bestemt meg for å skråslipe kanten rundt hullet og få bakom noe papp med plast på og en hjørnelist eller noe lignende til øvre kant på hullet. Går for å bruke epoxy da jeg likte å høre at den limer bedre mot den gamle glassfiberen. Skal på biltema seinere i dag å hamstre og da må jeg kjøpe, aceton, epoxy og hardner, glasfibervev ( ser at biltema har max 300g vev, må jeg da legge 16! lag for å opprettholde 8mm tykkelse på hullet?). Tenker at når glasfiberen er ferdigherdet så smører jeg på med epoxyprimer og så maler jeg over med 2k polyuretanlakk, og tl slutt bunnsmøring. Er det noe jeg glemmer her nå? Skal det være en slags primer mellom 2k lakken og bunnstoffet? Tips til andre ting jeg trenger eller bør/kan gjøre?

Link to post

Etter tilsvarende jobb med epoksy, brukte jeg kun epoksyprimer før stoffing. Tror det ble 5 strøk.

 

Ellers kan det vel være lurt å kjøpe noe sparkel også. Biltema sin epoksysparkel er ok å jobbe med, bare pass på at den herder godt ut før du sliper.

Link to post

Epoksyprimer trengs strengt tatt ikke (bortsett fra eventuell heft til bunnstoff), du reparerer jo skaden med epoksy. Etter sliping (og avfetting) av overflaten er den klar. 

 

Du må nok legge en del lag med glassfiber ja, men hvis du klarer støtte opp fra innsiden kan du støpe noen lag i slengen. Hvis ikke du får til innvendig støtte kan du legge 3-4 lag med vev og la dette få herde flr du støper videre. Det er en fordel å ikke blande opp for mye lim om gangen da denne kan gå varm og bli seig. Sånn sett bedre å blande oppi en gammel isboks enn disse blandebegrene som er å få kjøpt, blandebegrene har så lite areal i bunn at limen ikke får avgitt varme like godt som om den hadde blitt blandet ut i en boks med større areal. Hvis du f.eks. limer 5-6 lag med glassfibervev i første runde kan du blande opp ny sats etter du har klippet til mer vev til neste runde. Så lenge flaten er såpass stor skal det en del til at det går varmgang i selve støpen.

 

Sist jeg støpte slik med epoksy støpte jeg igjen noen gode hull i skroget etter overflødige gjennomføringer. Holdt på med to støp samtidig, vekslet mellom hver støp slik at limen hadde sjansen til å bli kvitt varmen som oppstår i herdeprosessen. Slik fikk jeg støpt to hull med 12mm tykkelse i løpet av en ettermiddag/kveld. Selv om epoksyen blir hard trenger den ideelt sett flere dager på å sette seg skikkelig før sjøsetting, men slikt som stoffing og annen overflatebehandling kan utførers så snart epoksyen har herdet ferdig.

 

Hvis du tenker ta støpingen over flere dager bør støpen fra dagen før først avfettes godt og så slipes over før nye lag med epoksy og vev (epoksy kan skille ut voks i løpet av herdeprosessen, denne voksen legger seg på overflaten). Avfetting må gjøres før sliping, for å unngå å «slipe ned» voksen i overflaten.

 

Bruker mest WestSystems og Aeropoxy selv, men har også brukt noen kanner med lamineringsepoksyen til Biltema. Opplever denne som god, så lenge man er nøyaktig med blandingsforholdet. I motsetning til polyester der herderen starter en herdeprosess er epoksy avhengig av riktig blandingsforhold (herder og base kobles på molekylbasis) for å herde skikkelig.

 

En annen ting; bruk hansker! Du ønsker ikke bli allergisk mot epoksy. Og bruk skikkelig støvmaske når du sliper. Klærne kan med fordel være gamle hivbare klær, hvis ikke bør de vaskes godt etter sliping. Skal du jobbe med epoksyen innendørs bør du sørge for god lufting.

Link to post

enig med sistemann her , få hullet tettet skikkelig først, bygg deretter opp formen med feks epoxysparkel 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Hvorfor ikke bruke 160 grams duk her? Med de kantene som skal formes er den lett å forme. Du kan i alle fall ha de første lagene med tynn duk før du kjører på med tykkere duk. Gjorde selv noe arbeid for litt siden, og skjønte først etterpå at jeg burde startet med tynnere duk før jeg gikk på den tykkere - den tykkere er ikke så lett å få til å sitte rundt vinkler. Nå er mitt arbeid ikke synlig, men det skulle visstnok gitt bedre heft til første laget.

Link to post
52 minutes ago, nordan family 27 said:

Hvorfor ikke bruke 160 grams duk her? Med de kantene som skal formes er den lett å forme. Du kan i alle fall ha de første lagene med tynn duk før du kjører på med tykkere duk. Gjorde selv noe arbeid for litt siden, og skjønte først etterpå at jeg burde startet med tynnere duk før jeg gikk på den tykkere - den tykkere er ikke så lett å få til å sitte rundt vinkler. Nå er mitt arbeid ikke synlig, men det skulle visstnok gitt bedre heft til første laget.

 

Radier mindre enn ca finger er problematisk, også med 160 g/m2- duk. 

Link to post

Ok, så når jeg skal til å legge glasfiberduk så kan jeg med fordel legge et par lag med litt tynnere duk først for å bygge opp "kanten" lettere.

La dette herde (hvor lenge?). 

For så å avfette (med aceton?) og slipe og legge tykkere duk inntil orginal tykkelse er oppbygd.

Hvor mange lag kan jeg legge på en gang? 4-5?.

Hvor lenge skal de første lagene jeg legger herde før jeg kan legge på flere lag?

Vil det være enklere eller vanskligere for meg som er helt forbanna amatør på dette å bygge opp profilen (kanten) etterpå med sparkel som nevnt over her? Det estetiske er ikke viktig på denne båten, så jeg vil helst gjøre det så enkelt som mulig, men det må selvsagt være så skikkelig at det blir tett :)

Link to post
Hakkannen skrev On 14.4.2018 at 16.10:

Epoksyprimer trengs strengt tatt ikke (bortsett fra eventuell heft til bunnstoff), du reparerer jo skaden med epoksy. Etter sliping (og avfetting) av overflaten er den klar. 

 

 

Jeg tenkte i forhold til det jeg har lest at etter at hullet er tettet med epoxy og glassfiber så ville jeg ha på epoxyprimer på det tettede hullet og på noen andre steder på båten der det har vært lappet før. De andre reperasjonene vet jeg ikke om det er brukt polyester eller epoxy på. Etter å ha smørt på med epoxyprimer på alle gamle reperasjoner ville jeg ta på 2k polyuretanlakk. Etter dette tenkte jeg å ta på primer for bunnstoff på hele undersiden båten der bunnstoffet skal være, og male på nytt bunnstoff. Det høres litt voldsomt ut men det må kanskje så mange komponenter til for å få alt til å sitte? Epoxy primer for å få 2k lakken til å sitte, og primer for bunnstoff for å få bunnstoffet til å sitte?

Link to post

Høres voldsomt ut. jeg ville ha reparert med polyester, grunnet med epoxyprimer over hele bunnen (etter å ha fjernet bunnstoffet) og deretter lagt på bunnstoff. Bare tull å holde på med lakk under vannlinjen.

 

Hvis ikke båten ligger ute året rundt kan den også klare seg uten epoxyprimeren, mem den kan jo gjøre nytte som fester for bunnstoffet da...

 

Hvorfor skar du ut en så stor bit av skroget? Var det en stor skade der?

 

 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
AndersDale skrev for 11 timer siden:

Det høres litt voldsomt ut men det må kanskje så mange komponenter til for å få alt til å sitte? Epoxy primer for å få 2k lakken til å sitte, og primer for bunnstoff for å få bunnstoffet til å sitte?

 

Ikke nødvendig med polyuretanlakk over reparasjonen under vannlinja, over vannlinja blir jo noe annet.

 

Etter du har slipt deg ned til ønsket form på reparasjonen kan du smøre på et tynt strøk med ren epoksy for å imregnere eventuelle fibrer i overflaten av glassfibervevet som ikke er fullstendig fylt opp med epoksy fra før. Samme med de gamle reparasjonene. Da har du i praksis coatet/primet overflaten med epoksy du allerede har fra før. Klart, du kan du jo gå til innkjøp av dedikert epoksyprimer hvis du ønsker bedre vedheft til bunnstoffet, men primeren er ikke tettere mot vanninntrengning enn lamineringsepoksyen i seg selv, hvis det er det man tenker på.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post

Du kan støpe hele smæla i ett. Trenger ikke primer, men du må regne med å måtte slipe og sparkle er par runder etter støping. Du kan lage sparkel selv av lamineringsepoxy og fyllstoff, selv liker jeg best silika- pulver type cab-o-sil eller denne: https://www.westsystem.no/p/11350/406-colloidal-silica

Biltema har en type,s.k mikroglassballonger, de etterlater en veldig grov overflate men kan brukes om du ikke får tak i noe annet. 

Link to post
  • 1 måned senere...

Har omsider fått støpt igjen hullet og har lagt på et lag med epoxyprimer. Lurer på hvor mange lag jeg bør ha på med epoxyprimer før jeg lakker med 2k lakk? Står på boksen at jeg må vente i 16 timer før jeg maler over igjen. Men gjelder det også når jeg bare skal male over med samme type for å evt få et tjukkere lag med epoxyprimer?

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...