Jump to content

Tette hull i glassfiberbåt

AndersDale

Recommended Posts

Men da dropper jeg å legge 2k lakk siden det er snakk om under vannlinjen, men nå har jeg hatt på 4 lag med epoxy primer på reperasjonen og på en del andre plasser på tidligere reperasjoner som ikke har vært behandlet med primer. Men når jeg nå skal legge bunnstoff vil jeg legge på en primer til bunnstoffet også. Skal jeg legge den primeren oppå epoxy primeren også, eller bare over det gamle bunnstoffet?

20180520_142118.jpg

20180520_142130.jpg

20180520_142144.jpg

Nå tror jeg kanskje jeg har misforstått noe. Jeg har lagt på epoxyprimer på de stedene på båten hvor det tidligere har vært gjort reparasjoner og det ikke lå bunnstoff på. Har kjøpt en sealer/primer fra biltema som jeg tenkte å påføre resten av skroget som har gammelt bunnstoff. Jeg trodde at denne sealeren også kunne brukes som primer for bunnstoff. Men nå ser jeg at det kun kan brukes som primer for tre og metall. Og at det kun er ment som sealer for gammelt bunnstoff på glassfiberbåter. Er det slik å forstå at etter jeg har hatt på sealer på det gamle bunnstoffet, så må jeg legge på f.eks. epoxyprimer oppå sealeren igjen som primer for bunnstoffet? Om noen skjønte det?

Nei, men det er snakk om en sealer frå biltema som er til å legge oppå gammelt bunnstoff for å få feste til det nye bunnstoffet, men som skrevet er denne sealeren kun ment som sealer for gammelt bunnstoff og primer til bunnstoff på tre og plastbåter, mens til glassfiberbåter er den kun en sealer til gammelt bunnstoff. Så det jeg lurer på er om jeg må legge denne sealeren på det gamle bunnstoffet også legge epoxyprimer oppå sealeren igjen for å få en primer til det nye bunnstoffet.

man kan bli forvirret av mindre ja.    Som en hovedregel, ikke 2K produkter oppå 1K.  

Så , ikke epoxy utenpå, men bunnstoff 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev 14 minutter siden:

man kan bli forvirret av mindre ja.    Som en hovedregel, ikke 2K produkter oppå 1K.  

Så , ikke epoxy utenpå, men bunnstoff 

Ok, men då lurer jeg på om jeg skal slipe bort det gamle bunnstoffet og legge på epoxyprimer også smøre på bunnstoff. Deler av båten er jo allerede malt med epoxyprimer så da er det vel ikke lurt å grise på med sealer innimellom viss det kan reagere med den epoxyprimeren som allerede er lagt.

AndersDale skrev for 7 timer siden:

Ok, men då lurer jeg på om jeg skal slipe bort det gamle bunnstoffet og legge på epoxyprimer ...

Her er mitt råd. 

• Dersom du er veldig nøye og vil ha et førsteklasses resultat, sliper du hele bunnen fri for bunnstoff, matter ned gammel gelcoat, reparerer eventuelle sprekker, primer med 4 strøk primer, og stoffer.
  • Dersom dette er en bruksbåt som ikke skal leve i 200 år til kan du bare prime over skadestedet (men det har du vel alt gjort?), og stoffe hele bunnen til slutt. 

Fant du rådene i tråden jeg tipset om?

Komodo skrev for 8 timer siden:

Her er mitt råd. 

• Dersom du er veldig nøye og vil ha et førsteklasses resultat, sliper du hele bunnen fri for bunnstoff, matter ned gammel gelcoat, reparerer eventuelle sprekker, primer med 4 strøk primer, og stoffer.
  • Dersom dette er en bruksbåt som ikke skal leve i 200 år til kan du bare prime over skadestedet (men det har du vel alt gjort?), og stoffe hele bunnen til slutt. 

Fant du rådene i tråden jeg tipset om?

Takker for tips. Siden dette er en båt som bare skal brukes ganske lokalt til fisking og slikt så tror jeg vi går for å skrape bort løst bunnstoff og bare stoffer hele båten. Alle skadesteder er lagt på epoxyprimer. Var en veldig artig tråd å lese om Dracoen din. Der har du gjort en fantastisk jobb ?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...