mons Startet 7.April.2018 Del på Facebook Startet 7.April.2018 Vi leser om mange trivelige henteturer her på nettsiden, men det er nok ikke alle som går like bra. 4 Kristiansandere på vei fra Molde til Kristiansand traff skjær og gikk ned ved Førde i natt. Kan se ut for at de har valgt å gå forholdsvis langt inn (trangt og kl 0145 på natta) selv om de neppe har vært mer en noen timer om bord i denne båten (30-40 nm fra Molde). Vet ikke været, men det ser ut for at de har fått vinden imot og kanskje derfor valgt å gå inn? Bare spekulasjoner, men jeg synes det kan være interessant å diskutere muligheter for at ting går feil. Mye å lære av slike diskusjoner selv om vi ikke finner fasit. Kanskje noe som vet hvilket skjær de traff? https://www.firdaposten.no/nyheiter/atloy/bat/bat-med-fire-personar-koyrde-pa-grunn/s/5-16-226317 https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/l1b9vL/Kristiansandere-matte-redde-seg-i-land-da-cabincruiser-sank-i-natt (låst artikkel) Fedrelandsvennen skriver at det var en 39-foter, og at en skadet seg alvorlig i hodet. Ingen mistanke om promille. ASKVOLL: Klokken 01.46 natt til lørdag fikk politiet melding om at en båt hadde gått på skjær ved Måsnesholmen like ved Atløy i Askvoll kommune. Om bord i en 39 fots cabincruiser var det fire menn, alle hjemmehørende i Kristiansand. De hadde vært i Molde og kjøpt båten. Vi går vel inn i etpar måneder nå der vi skal lese om flere båter som får problemer på henteturer enten det er pga navigering, dritt i diesel, kjøpt katta i sekken, dårlig tid eller hva det måtte være. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Brigg Svart 7.April.2018 Del på Facebook Svart 7.April.2018 Trist sak, håper det går bra med de involverte. Og at de hadde rukket å tegne forsikring på båten. En saksopplysning Mons: Avstanden fra Molde til Askvoll er betydelig lengre enn 40 nm. I følge distansetabellen i Den Norske Los er avstanden Molde - Florø 116 nm. I tillegg skjedde dette et stykke sør for Florø slik at distansen de har gått med båten er mer enn 130 nm. I følge Firda skjedde dette ved Måsnesholmen, da er det snakk om NV på Atløy. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
LALUNA II Svart 7.April.2018 Del på Facebook Svart 7.April.2018 Ikke godt å tippe hvor de har gått på her er litt av hvert de kan treffe her staker/grunner etc. Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
sap_2000 Svart 7.April.2018 Del på Facebook Svart 7.April.2018 Huff og huff. Hva som kan ha går galt her er umulig å vite utifra artiklene. Om stedet i firdaposten stemmer, så husker jeg godt hvor det er. Om man kommer nordfra er det naturlig å ta snarveien innenfor (syd av) Måsnesholmen. Helt grei lei, men har bare gått der i dagslys. Kan nok være mer tricky om natten. Først rundt en jernsøyle på BB og så en rød flytestake på SB før man sikter seg inn mellom rød og grønn stake i Hinnøysundet hvor det også er en lykt på odden og en jernsøyle øst for den grønne. Er 1,5 og 2+ meters grunner stakene står på. Håper det går bra med han som skadet seg i hodet og de andre ombord. Materielle ting kan erstattes. Legger ut et par screenshot fra en video tatt i hinnøysundet et par hundre meter etter passasjen syd av Måsnesholmen. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Trophy Svart 7.April.2018 Del på Facebook Svart 7.April.2018 Ta en snarvei om natta i ukjent område er vel" no no" synes eg Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
dude Svart 7.April.2018 Del på Facebook Svart 7.April.2018 Snarvei og snarvei.. Dette er vel en merka lei når man først velger å gå på utsiden av Atløy? Godt merket ser det også ut til å være, men plotter skal ikke være mange sekunder offline før man sliter her i bekmørket om man går etter en forhåndsplotta kurs. i etterpåklokskapens lys er det vel lett å si at det hadde vært mer fornuftig å gå på innsiden, så unngikk man den paddemarka der ute. Uansett viktigst at det går bra med folkene, båter er det endelig nok av. Er det noen som pleier å være her, eller noen som kjenner dem? Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 7.April.2018 Del på Facebook Svart 7.April.2018 (redigert) Utrolig trist. Det viser hvor viktig det er å ha et skikketblikk og 100% konsentrasjon ved kjøring i mørket. Og ikke minst passe på nattsynet. (dimme alt av lys, evt bruke nattlys) ? Redigert 7.April.2018 av TrikkerN Lønning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 7.April.2018 Del på Facebook Svart 7.April.2018 Mørkekjøring i trangt farvann uten radar er ikke ¨å anbefale annet enn på store åpne strekker og der en er lokalkjent og selv da veldig forsiktig Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
mons Svart 7.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2018 Tippet bare avstanden fra et tydeligvis dårlig kart baki hodet.. Med 130 NM har de i alle fall hatt tid til å sette seg inn i båten før det ble mørkt. Det hender jeg kjører fort innaskjærs selv om det er mørkt. Med to separate plottere og god radar føles det relativ trygt, men da er det full konsentrasjon hele tiden. Er det lyst nok til å se holmer og lignende i Florø på den tiden av døgnet nå hvis man beholder nattsynet? - antar bare at de har holdt en viss fart ettersom det ble både personskade og nokså fort sunket båt - Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 7.April.2018 Del på Facebook Svart 7.April.2018 Dette er den store skrekken. Uten å hverken konkludere eller tillegge noen skyld så er dette en av grunnene til at man alltid velger ekstra sikkerhetsmargin på sikkerhetsmarginen. En av grunnene til at jeg var lote lysten på å gå over Sletta på torsdag blant annet. Det ville sikkert gått bra.. men. Når det ikke er absolutt nødvendig så kan en velge å vente. I denne saken her er jeg utrolig glad for at de kom seg på land. De klarte å få start på motor og kjørt inn til land. Godt gjort i en panikk stemning tenker jeg. Det er ikke bra å havne i sjøen på natten på denne tiden av året. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Gunga Din Svart 7.April.2018 Del på Facebook Svart 7.April.2018 Vet man noe av vad de brukte ombord radar/plotter etc og fart ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
GunR Svart 7.April.2018 Del på Facebook Svart 7.April.2018 Florø, ikke Førde, Mons.. Førde ligger innerst i en fjord, ikke mange som passerer der. Fryktelig trist for de det gjelder, men ville vel begrenset meg til å gå på dagtid. Gjorde forresten det, i pinsen i fjor, da vi hentet båt i Stavanger. Og det var lurt, da vi mistet navigasjonshjelpemiddel nr1 på tredje dagen.. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 7.April.2018 Del på Facebook Svart 7.April.2018 Jeg har bare vært på to henteturer og en leveringstur og jeg kjenner meg igjen i scenariet, Vi kjører på og legger unna flest mulig mil før vi kaster anker for kvelden. Det blir gjerne noen endringer på ruta underveis og selv om du er fortrolig med nav-utstyret er det ofte hektisk og utmattende nok i dagslys og god sikt. Du planlegger gjerne med vanlige marginer men i ukjente farvann legger vi ofte ruta annerledes enn lokalkjente ville gjort. Vi vet ikke mye om hva som skjedde her men min henstilling til både meg selv og andre som henter/bringer fritidsbåt er å legge det hele opp som en ferie/opplevelse hvor presset på dagsetapper og frykten for endringer og forsinkelser blir seriøst minimalisert. Man kan som regel skylde på forberedelsene når noe ikke går etter planen og da inngår planlegging for endringer/ alternative havner og ruter. Jeg syns synd på gutta og håper det går bra med alle. Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 7.April.2018 Del på Facebook Svart 7.April.2018 Min far forteller om et par som skulle hente båt fra Arendal til østlandet men som aldri ble sett igjen, dog vet han ikke mer så kan jo like godt være vandrehistorie. I typisk stil fortalte han det rett før vi (jeg sylfersk i båt) skulle ta hentetur fra Tvedestrand til Oslo, og gjorde at turen fikk et spesielt preg, særlig når en så de umerkede skvalpeskjærene langt ute ved Rakkebåene (utenfor Larvik-området). Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 7.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2018 Roter alltid med Florø og Førde. og når noen av de skibbrudne ihht Firdaposten havnet på hvert av stedene ble det for vanskelig. Hadde selv en ekkel nattopplevelse med Speiderkutteren Havbraatt i mørket for tre år siden. Kom fra Sverige og sto for fulle seil inn nordøst for Jomfruland. Skulle inn til Kragerø med både radar og plotter i bruk. Irr på kartbrikken slo av alt. Der drev vi opplæring, så papirkartene var klare, kurs og posisjon kjent og det ble en vakker nattseilas. Hadde også en liten pc med kartet på lur og smugkikket litt på den også etter hvert, men tiden går utrolig fort hvis det går i svart innaskjærs.. Sitér dette innlegget Mons Link to post
GunR Svart 7.April.2018 Del på Facebook Svart 7.April.2018 Ikke moro når det går i svart. Stor fordel om det iallfall er lyst ute. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 8.April.2018 Del på Facebook Svart 8.April.2018 Føler med gjengen, det er nok mye større sannsynlighet for slike uhell når man er uerfaren. Hele prosessen rundt å overta/hente en båt blir på en måte litt utmattende, og da blir marginene små. Når det i tillegg er nye instrumenter, ukjent farvann og mørkt kan det fort gå galt. Vi holdt på å gå på grunn da min båt ble hentet i Danmark for tre år siden. I stupmørket på vei inn til Skagen havn fra syd gikk vi etter lyktene i innløpet, hadde rolig fart, god oversikt på plotteren og god utkikk. Plutselig forsvant lyktene i innløpet, og det tok noen sekunder før vi skjønte noe som helst, og vi bakket raskt båten slik at vi stoppet fremdriften. Jeg gikk frem på dekk og kunne da se et fjell av stein rett foran baugen. De bygget en ny molo der, den var ikke i kartet, og vi så ingen merking.... Kunne blitt en dårlig start det også... ? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Mulligan Svart 8.April.2018 Del på Facebook Svart 8.April.2018 Framtia skrev 45 minutter siden: De bygget en ny molo der, den var ikke i kartet, og vi så ingen merking Vel, da har du hatt et særdeles utdatert kart. Området for havneutvidelsen var markert med bøyer året før byggingen startet. Bøyer som sto i kartet. Men du er ikke den eneste som har fått en overraskelse der. Det er flere som har gått på. Fellesnevneren er kart som ikke oppdateres. Nå forventes en ny runde for havna skal utvides igjen. Denne gang mot nord/øst. Sitér dette innlegget Link to post
Christian_V Svart 8.April.2018 Del på Facebook Svart 8.April.2018 sap_2000 skrev for 15 timer siden: Huff og huff. Hva som kan ha går galt her er umulig å vite utifra artiklene. Om stedet i firdaposten stemmer, så husker jeg godt hvor det er. Om man kommer nordfra er det naturlig å ta snarveien innenfor (syd av) Måsnesholmen. Helt grei lei, men har bare gått der i dagslys. Kan nok være mer tricky om natten. Først rundt en jernsøyle på BB og så en rød flytestake på SB før man sikter seg inn mellom rød og grønn stake i Hinnøysundet hvor det også er en lykt på odden og en jernsøyle øst for den grønne. Er 1,5 og 2+ meters grunner stakene står på. Håper det går bra med han som skadet seg i hodet og de andre ombord. Materielle ting kan erstattes. Legger ut et par screenshot fra en video tatt i hinnøysundet et par hundre meter etter passasjen syd av Måsnesholmen. Jobbet på MTB for maaange år siden, og dette var et av områdene som hadde noe høyere vanskelighetsgrad å navigere i. Dette er jo strengt tatt en liten "snarvei" utenfor leden, og det kan betraktes som et noe ruskete farvann i og med at det er litt grunner her og der. Vedrørende nattseilas gjennom dette området, så ble området klassifisert som meget vanskelig (optisk), og stort sett forbeholdt trening for de mest kompetente navigatørene som f eks skulle på MTB sjefskurs. Har også gjennomført trening med radarnavigasjon gjennom dette området, men da i sakte fart. Grunnet radarens begrensninger i skilleevne i avstand og peiling er slike områder relativt vanskelig, siden holmer og skjær i slike områder er lave, og dette bidrar videre til at det er utfordrende å oppnå et godt radarbilde, samt forståelse for hvordan man ligger an i virkeligheten i forhold til radarbildet. Må si jeg er noe overrasket over at man velger å gå dette området nattestid, men det kan jo hende at navigatøren hat gode ferdigheter. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.April.2018 Del på Facebook Svart 8.April.2018 Og danskene er kjappe på å bygge moloer, det skal de ha! Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 8.April.2018 Del på Facebook Svart 8.April.2018 11 hours ago, GunR said: Ikke moro når det går i svart. Stor fordel om det iallfall er lyst ute. Stor fordel å ha papirkart og kompass. Og er det mørkt kan man navigere etter fyrlykter, peilinger gir en nøyaktig posisjon og det er relativt lett å følge fyrledene som gir deg en sikker rute. Sitér dette innlegget Link to post
Christian V Svart 8.April.2018 Del på Facebook Svart 8.April.2018 Krimart skrev 4 minutter siden: Stor fordel å ha papirkart og kompass. Og er det mørkt kan man navigere etter fyrlykter, peilinger gir en nøyaktig posisjon og det er relativt lett å følge fyrledene som gir deg en sikker rute. Enig med deg, men man kan benytte lyktene på de fleste elektroniske kartene også. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 8.April.2018 Del på Facebook Svart 8.April.2018 Trist sak. Håper det går bra med han som ble skadet. Papirkart ser jeg ingen fordel med. De siste 10 000 nm har vi ikke brukt papirkart. Hadde det ombord de første 5 000 nm, men de er nå ute av båten. iPad med båtens plotter som backup er det vi bruker. Viktig å ha backup tilgjengelig hvis ett system svikter. Å gå leden på natta synes jeg er helt OK, men en skal være nøye med navigeringen. Også en fordel med seilbåt at farten er 7 knop, så ting skjer ikke så fort. Har seilt i området ulykken skjedde 5 ganger, men husker ikke stedet ut fra kartutsnittene som er lagt ut. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 8.April.2018 Del på Facebook Svart 8.April.2018 Har selv gått i området flere ganger. Ville aldri gått der i mørket i stor fart. Ser folk snakker om radar og papirkart... Ja det meste er enkelt i sofakroken... Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 8.April.2018 Del på Facebook Svart 8.April.2018 (redigert) 1 hour ago, Christian V said: Enig med deg, men man kan benytte lyktene på de fleste elektroniske kartene også. Med plotter synes jeg man mister oversikten, det er vanskelig å se de lange linjene. I de fleste elektroniske kart ( i alle fall vektorbaserte) er fyrledene ikke tydelig nok. Ja fyrlyktene er i kartet og man kan se fyrkarakteristikken, men linjene som viser sektorene vises ikke godt nok (i de kartene jeg har sett i alle fall). Mulig det finnes en funksjon jeg ikke vet om der man kan se hvilken sektor fra hvilke lykter man befinner seg i, f.eks. en svak hvit/rød/grønnfarge i sektorene til fyr-X. I så fall vil jeg gjerne vite om dette. 1 hour ago, pacuare said: Papirkart ser jeg ingen fordel med. Der er jeg sterkt uenig, jeg foretrekker å kombinere papir og elektronikk. GPS er selvsagt overlegen m.h.t. å finne posisjonen på relativt åpent hav, men det er jo mange eksempler på båter som går på grunn p.g.a. feil bruk av elektroniske kart. det er mange som har gått på grunn i Norge fordi de ikke kjenner feil og begrensninger ved de elektroniske kartene, og seiler inn i områder utenfor leden. Team Vestas på forrige VO Race er et spektakulært eksempel på hva som skjer med uheldig zoom på vektoriserte kart. Og hvis "alt går i svart" av en eller annen grunn - er det kun papirkart som gjelder. Redigert 8.April.2018 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.