Jump to content

Hentetur som ikke gikk bra

mons

Recommended Posts

En skal være yrkes relatert til navigering for å ha utbytte av radar og papirkart.. særlig i et område med "paddemark" i mørket...

Kartplotter, og gjerne med innlagt rute på kartet på forhånd, er uslåelig for vanlig dødelige i mørket, og særlig i høy fart..

Ikke utenkelig at det er litt hastighet i denne saken, etter som det ble personskade...blir sjelden det i 6-7 knop..

Lynneds

Gunga Din skrev 24 minutter siden:

Jeg er også sterkt uenig...........

min kompis låg i Danmark for ett par år siden, fikk lynnedslag ikke direktetreff, men såpass att det slog ut all elektronikk i båten,

alt fikk kjøpes nytt........

personlig tykker jeg att båtsportkarten innomskærs gir bedre oversikt enn en plotter

Lynnedslag som slår ut all elektronikk, vil nok slå ut mye annet også... lite relevant..

Sånn sett er det vel større tjangs at de ubrukelige båtsportkartene blåser over bord... også lite relevant..

Ta med deg båtsportkartene dine og klyv ombord i en hurtiggående båt, og naviger i 25 knop mellom holmer og skjær du aldri har vært før i stummende mørke...

Tror du hadde vært glad for en kartplotter med innlagt seilingsrute i den sammenhengen..

Hanto1 båtsportkart er langt ifra ubrukelig nattetid, jeg har ivartfall kunnet navigere safe med båtsportkart de siste 40åren

du skall heller ikke så mange år tilbake i tiden, da det var det ende vi hadde.

plotternavigasjon i høy fart nattetid, det har vi sett flere eksempel på hur det har gått, spes de som ikke går i fyrbelyste leder

radarnavigasjon i høy fart nattetid, kræver sin navigatør, og man må vite begrensningen i radarn, ref ulykken utenfor Kragerø for noen år siden

S/Y Gunga Din

Ida Marie III skrev 36 minutter siden:

Lynneds

Lynnedslag som slår ut all elektronikk, vil nok slå ut mye annet også... lite relevant..

Sånn sett er det vel større tjangs at de ubrukelige båtsportkartene blåser over bord... også lite relevant..

Ta med deg båtsportkartene dine og klyv ombord i en hurtiggående båt, og naviger i 25 knop mellom holmer og skjær du aldri har vært før i stummende mørke...

Tror du hadde vært glad for en kartplotter med innlagt seilingsrute i den sammenhengen..

Kan si med en gang, att det har jeg ikke kapasitet til !.............og tror ikke mange her på BP har det heller !

tror du får lete blandt yrkesnavigatører også, for å finne noen som kan føre båt i 25kn i ukjent farvann mellom holmer og skjær nattetid å samtidl ha 100% kontroll.

jeg har hatt privilegiet att få følge med militæren ut på radarnavigerings kurser, i ukjente farvann.....men vi kjørte aldrig 25kn ....tror mer vi øvet i 10-15kn

kjøre 25kn blandt holmer og skjær nattetid, og stole blindt på sin plotter, det kaller jeg Nitendonavigasjon, det får andre gjøre, jeg skall ikke vare ombord i en sånn båt

S/Y Gunga Din

Skal ikke gi noen kommentar på denne tragiske ulykke men bare påpeker at kartplotter kan viser feil på båtens posisjon på ganske mange meter. Har opplevd det selv da vi kjørte ved Daftø syd for Strømstad. Plotteren viste oss langt inne på land ca. 30 meter feil. Går man i et trangt ukjent farvann i mørket og med lite rom for feil navigering så bør man går i veldig sakt fart og har en som står utsikt forut.

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

6 minutes ago, PiperBill said:

Skal ikke gi noen kommentar på denne tragiske ulykke men bare påpeker at kartplotter kan viser feil på båtens posisjon på ganske mange meter. Har opplevd det selv da vi kjørte ved Daftø syd for Strømstad. Plotteren viste oss langt inne på land ca. 30 meter feil. Går man i et trangt ukjent farvann i mørket og med lite rom for feil navigering så bør man går i veldig sakt fart og har en som står utsikt forut.

Har også opplevd dette i ukjent farvann. Opplevde at plotteren viste at vi var på riktig side av en stake i mørke. Farten var lav og jeg oppdaget at det ble så grunt som 2m før jeg rakk å sette maskinene i bakk. 

Det var flere staker i området og man kan lett bli lurt til å tro at man er på riktig kurs. Ser på plotter, men sjekker alltid visuelt at det stemmer med kartet. Grunnen til at vi gikk inn i dette ukjente farvannet i mørke var at været var dårlig. Vi måtte finne en plass å søke ly. Det skjer ofte uforutsette ting som fører til at rutevalget blir endret.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Nå diskuteres det vel noe annet enn tema, men kan vel også slenge inn mitt som er at for en som er helt ny til navigasjon, kart, gps og alt sammen, synes jeg det er for dårlig i forhold til hva en kan forvente i 2018. Med dårlig mener jeg vanskelig og uoversiktlig.

Papirkart er ikke detaljert nok, overlapper og er dyrt å oppdatere, og på plotter er bildeframvisning rotete, manøvreringen treg og gammeldags. Nå hører jeg her GPS ikke er nøyaktig nok heller.

Opplegg på datamaskinen er klart best, men selv det synes jeg skorter. En ørliten ring med et lite tall som 0,9 er alt som sier at der kan det være slutten på båtlivet for sesongen (eller for godt). Det burde nesten ha stått og blinket oransje egentlig.

Dog jobber Kartverket med nytt opplegg, her tror jeg de er inne på noe:

S-re_Vaulen_med_skyggerelieff_v3.jpg

testtokt-fritidsapp-4a.jpg

testtokt-fritidsapp-4c.jpgtesttokt-fritidsapp-4b.jpgtesttokt-fritidsapp3.jpg

Fint at tråden diskuterer rundt evner som har direkte sammenheng med hentetråder, og kanskje derved også ukjent utstyr i ukjent farvann.

Det var intensjonen med å starte tråden selv om en konkret sak var utløsende.

Fedrelandsvennen melder på nett at 54-åringen med hodeskade nå er overført til Haukeland. Får håpe det går bra.

Mons

Ventus skrev for 2 timer siden:

GPS har ikke større nøyaktighet enn det det har

GPS har den nøyaktigheten du er villig til å betale for å få.

Blir litt skremt når folk sier at plotteren ikke oppdaterer kartet fort nok, når de kjører i 30 knop.

Beveger du deg i 30 knop, er det vel på tide å bevege gluggene vekk fra plotteren?

Jeg forstår heller ikke alt maset om at man skal ha papirkart om bord, når man ellers overlater hele livet til elektronikken.

De fleste beveger seg innaskjærs og kan se fra sjømerke til sjømerke/fyr til fyr.

Dersom du bruker merker og fyr, er det viktigere at du har oppdaterte kart.

Det er korrekt at man får det man betaler for, til en viss grad. Vi kan kjøre kart både på plotter og PC. Og ved kontroll er PC'en best, det har vel noe med kartunderlaget å gjøre. Men feilen er ikke mer enn noen få meter.

I vårt hjemmefarvann, som er nordre Bohuslän, er vi vant med å ferdes etter at lyset er slukket. Noen av ledene har elendig fyrdekning. Og jeg skjønner egentlig ikke hvordan man fikset sikker fart før i tiden, tiden før elektronisk navigasjon. Null fyr, sekkmørkt, med holmer og skjær. Eneste sikre variabelen er å sette ned farten. Og, for eksempel, søndre led inn til Strömstad: Det er vanskelig å skille fyrene fra hverandre og fra lysene på land. Igjen så er det for oss bare å sette farten ned. Hulda har maks skrogfart på drøye 7 knop.

13 minutes ago, Hulda said:

Og jeg skjønner egentlig ikke hvordan man fikset sikker fart før i tiden, tiden før elektronisk navigasjon.

Samme tanke har slått meg. Rett nok gikk det jo ikke alltid bra tidligere, men jeg skjønner hvorfor dette med navigasjon var et eget fagfelt. Nå er både kart og elektronikk blitt uforskammet bra, og områder som inntil videre helst ble besøkt i fullmåne og klarvær (f.eks. Tuamotos) har blitt ganske uproblematiske.

Vi har jålesonar ombord. Tror vi ser skumle ting akkurat fort nok til at vi kan mentalt forberede oss på smellen, men neppe fort nok til å stoppe – og det er i 4-5 knop. Så der gjenstår det noe arbeid for utviklerne ...

mons skrev for 12 timer siden:

Fint at tråden diskuterer rundt evner som har direkte sammenheng med hentetråder, og kanskje derved også ukjent utstyr i ukjent farvann.

Det var intensjonen med å starte tråden selv om en konkret sak var utløsende.

Fedrelandsvennen melder på nett at 54-åringen med hodeskade nå er overført til Haukeland. Får håpe det går bra.

Ser den mons.... og det er mye forskjellig utstyr i båter ..
Jeg foretrekker å bruke mitt nettbrett på henteturer det som jeg er vant med og kjenner kartfunksjonener og begrensninger på
Det som står i båten blir reserve........
Her vil jeg tro at flere  av de som henter egen båt kanskje ikke er så veldig båtvante og presser seg litt for å komme frem uten å tenke på f.eks glemme å zoome inn når du nærmer deg urent farvann og miste detaljer på kartplotter som er veldig fort gjort da det ser så greit ut ..
Det er dessverre mange plottere/kartmaskiner  i lysbåtflåten og kartprodukter  som ikke viser alle detaljer hvis en zoomer for langt ut en detalj som fort kan ende på skjær .........
HUsk gjør deg kjent med navigasjonsutstyret  og virkemåter før transport gjelder forsåvidt med hele båten ...kjekt å vite hvor en finner ting hvis noe skjer..
Mørkekjøring ...lag rute og følg den slavisk for da regner jeg med at DU har sjekket at ruten er grei

Håper det går greit for 54 åringen og at han kommer seg uten varige men ..

Redigert av LALUNA II (see edit history)

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

https://www.batliv.no/innhold/batprat/?article_id=35281

I denne utgaven av Båtliv har vi snakket med eksperter og forsikringsselskaper om kartsystemer. Forsikringsselskapene vi har snakket med gir avkortning på 10-20 prosent til båtførere som går på grunn og ikke har papirkart om bord.

– Ved kjøring i mørket skal man manøvrere etter fyr og lykter, ikke kartplotter. Hvis man ikke har fulgt disse retningslinjene, kan det føre til en avkorting av eventuell forsikringsutbetaling, sier Stein Victor Svendsen i Quality Maritime til Båtliv.

S/Y Gunga Din

Hulda skrev for 4 timer siden:

I vårt hjemmefarvann, som er nordre Bohuslän, er vi vant med å ferdes etter at lyset er slukket. Noen av ledene har elendig fyrdekning. Og jeg skjønner egentlig ikke hvordan man fikset sikker fart før i tiden, tiden før elektronisk navigasjon. Null fyr, sekkmørkt, med holmer og skjær. Eneste sikre variabelen er å sette ned farten. Og, for eksempel, søndre led inn til Strömstad: Det er vanskelig å skille fyrene fra hverandre og fra lysene på land. Igjen så er det for oss bare å sette farten ned. Hulda har maks skrogfart på drøye 7 knop.

Kjenner meg igjen veldig fra i høst på vei til vinterhavn i Kebalviken. Kom inn kl 22-23 en regnfull kveld med 7-10 m/s vind tidlig i november. Mørkt som i en sekk, men masse lys å navigere etter, problemet er hvilke lys?  Det var radar i kombinasjonen med plotter som reddet meg da. Fikk Kostersund rett i mot på det smaleste men han gav meg god plass. Lettere nervøs. Må innrømme at det var litt Nintendonavigasjon for jeg så ikke mye når jeg kikket ut....

Høne, øl og hornmusikk!

Dagens elektroniske hjelpemiddler gir bedre informasjon en de fleste papirkart da de ikke er oppdaterte
artikkelen du henviser til er og "gammel "04. november 2015  Tidligere publisert i Båtliv nr. 8/2013

Om enkelte forsikringselskaper velger den ordningen så hadde jeg valgt annet selskap ,men eller s noen bra hint i artikkelen ;-)

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...