Jump to content

Hentetur som ikke gikk bra


mons

Recommended Posts

Krimart skrev 19 minutter siden:

 

man zoomer unøyaktighetene i og feilene i kartgrunnlaget opp.

Noe man fant når man begynte å måle med presisjonsutstyr var at på de gamle kartene var omrisset og detaljer på holmer og skjær meget nøyaktig gjengitt. Problemet var selve holmen eller skjæret lå på feil sted.

 

 

Hulda skrev 13 minutter siden:

Garmin legger ledestreken tvers over skjæret, nå til venstre i bildet. PC'en legger ledestreken midt i løpet. Begge bildene fra samme turen.

Av det slutter jeg at PC'en lagrer oftere enn Garmin.

Link to post

Legger med skjermdump fra kanalen  og indre havn i Horten i 2003. Kart er Garmin. Byttet i 2007 til plotter med C-map. Samme resultat.

Nye Garmin kart i 2012. Etter dette er det slutt på å kjøre over land i dette området.

Min mening er at det var feil i kartene for dette området som er rettet en gang mellom 2007 og 2012.

Indre_havn.jpg.a5cbad01cf031cd5cd71e89c9e72f635.jpgKanalen.jpg.3014727ce4eedae64e29467ca4f23b30.jpg

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Mine korte konklusjoner etter D5L kurset: elektroniske hjelpemidler er greit som nettopp det (hjelpemiddel), papirkart er påkrevet, etter forsikringsreglene skal det til og med tegnes kurser i kartet. Men det siste følger ikke forsikringsselskapene opp, så man må være uheldig om det blir avkorting av den grunn i en fritidsbåt. Har ikke slått opp og lest dette selv, så jeg har ingen spesifikke referanser.

 

Nå har både Garmin, Raymarine og Ipad vist at jeg er på land når jeg beviselige ikke er det, så hos meg er radar og papirkart viktigst i mørket, men jeg bruker nå både plotter og Ipad i tillegg. For dere andre som også bruker papirkart: Båtsportkart med 2018 oppdatering er nå i hyllene. I indre Oslofjord er det en del nye sjømerker. Og utenfor Fredrikstad er den en del lykter som har fått endret karakteristikk - greit å få med seg om man seiler om natten. Og sikkert mye andre endringer også.

Link to post

Dette med forsikringsselskapenes hang til papirkart. Man må lese betingelsene til det selskapet der man er forsikret. For min del kunne jeg ikke tenke meg å kjøpe noen for over titusen kroner året uten å sjekke hva jeg kjøper. Hos Pantaenius har jeg ikke funnet krav til papirkart som primært navigasjonsmiddel. Og skal man sette av kurser, så holder det ikke med plastbelagte kart. Og selv med papirkart vil det for mitt vedkommende bli noe vanvittig med streker hit og dit. Tror jeg ville funnet meg et annet selskap om jeg hadde møtt slike krav.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...