Framtia Svart 12.April.2018 Link til dette innlegget Svart 12.April.2018 Jeg har to uavhengige plottersystemer ombord, og har etter tre års bruk ikke oppdaget en eneste gang hvor GPS-posisjon i kartet har vært unøyaktig. Med god plotter, kombinert med utkikk og sunn fornuft mener jeg at elektronisk navigering er særdeles pålitelig. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Mulligan Svart 12.April.2018 Link til dette innlegget Svart 12.April.2018 Krimart skrev 19 minutter siden: man zoomer unøyaktighetene i og feilene i kartgrunnlaget opp. Noe man fant når man begynte å måle med presisjonsutstyr var at på de gamle kartene var omrisset og detaljer på holmer og skjær meget nøyaktig gjengitt. Problemet var selve holmen eller skjæret lå på feil sted. Hulda skrev 13 minutter siden: Garmin legger ledestreken tvers over skjæret, nå til venstre i bildet. PC'en legger ledestreken midt i løpet. Begge bildene fra samme turen. Av det slutter jeg at PC'en lagrer oftere enn Garmin. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.April.2018 Link til dette innlegget Svart 12.April.2018 Mmmja, den gangen kom jeg nordfra, så da skulle Garmin heller lagt ledestreken over skjæret til høyre i bildet. Synd at jeg ikke finner igjen bildet. Men selv om PC'en er over 13 år gammel, og Garmin 4012 er fra 2012, så er jeg ikke veldig imponert over prosessoren til Garmin. Men radaren er fin :-) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 12.April.2018 Link til dette innlegget Svart 12.April.2018 Legger med skjermdump fra kanalen og indre havn i Horten i 2003. Kart er Garmin. Byttet i 2007 til plotter med C-map. Samme resultat. Nye Garmin kart i 2012. Etter dette er det slutt på å kjøre over land i dette området. Min mening er at det var feil i kartene for dette området som er rettet en gang mellom 2007 og 2012. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
nordan family 27 Svart 13.April.2018 Link til dette innlegget Svart 13.April.2018 Mine korte konklusjoner etter D5L kurset: elektroniske hjelpemidler er greit som nettopp det (hjelpemiddel), papirkart er påkrevet, etter forsikringsreglene skal det til og med tegnes kurser i kartet. Men det siste følger ikke forsikringsselskapene opp, så man må være uheldig om det blir avkorting av den grunn i en fritidsbåt. Har ikke slått opp og lest dette selv, så jeg har ingen spesifikke referanser. Nå har både Garmin, Raymarine og Ipad vist at jeg er på land når jeg beviselige ikke er det, så hos meg er radar og papirkart viktigst i mørket, men jeg bruker nå både plotter og Ipad i tillegg. For dere andre som også bruker papirkart: Båtsportkart med 2018 oppdatering er nå i hyllene. I indre Oslofjord er det en del nye sjømerker. Og utenfor Fredrikstad er den en del lykter som har fått endret karakteristikk - greit å få med seg om man seiler om natten. Og sikkert mye andre endringer også. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.April.2018 Link til dette innlegget Svart 13.April.2018 Dette med forsikringsselskapenes hang til papirkart. Man må lese betingelsene til det selskapet der man er forsikret. For min del kunne jeg ikke tenke meg å kjøpe noen for over titusen kroner året uten å sjekke hva jeg kjøper. Hos Pantaenius har jeg ikke funnet krav til papirkart som primært navigasjonsmiddel. Og skal man sette av kurser, så holder det ikke med plastbelagte kart. Og selv med papirkart vil det for mitt vedkommende bli noe vanvittig med streker hit og dit. Tror jeg ville funnet meg et annet selskap om jeg hadde møtt slike krav. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.