Jump to content

Hempel Silic One Propeller Kit test (Antigro til propeller).


PiperBill

Recommended Posts

I år skal jeg prøve e nytt produkt fra Hempel. https://www.maritim.no/hempel-silic-one-kit-for-propellers-black#.Wsnr-4hubIW

Kommer til å poste bilder av prosessen men det endelige resultatet (om det hindrer gro på propellen) kommer da ikke før ut i sesongen eller til høsten da båten tas opp igjen.

Jeg har rygget til her hjemme for å gjøre jobben lettest mulig.

pollished.jpg.a0ff2066877dcf36ee4c54ff7776b726.jpg

Må si jeg var litt skeptisk til å gå løs på en så fin blank polert propell.. men men..

Ferdig slipt og vasket med aceton

sanded.jpg.4eb941a050d050241cd55057d919bf98.jpg

«Kittet» kommer med to boks. Tie coat som er et slags primer og selve silic one top coat. Det som ikke følger med er primer til tei coat primer. Dvs propellen må primes med epoksy primer så primes med tie coat primer og så top coat til slutt.

silicprop.jpg.4f732194a5b341574530e728cf21966b.jpg

Ferdig primet. Nå venter jeg et døgn før jeg går videre med tie coat primer

primer.jpg.21fb4eb48993f1a14454a5ea7e2f10be.jpg

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Da er propellen ferdig behandlet. Litt styr første gangen men hvis dette viser seg og fungerer så er videre vedlikehold ganske lett. Bilder fra mellom strøket (tie coat) og så til slutt vidundermidlet som skal holde propellen ren for gro. Vi får se.

 

 

proptei.png

propfin.png

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

… og nå dagen etter siste strøk kjennes det som om hele propellen har vær dyppet nede i et kar med flytende silicon. Hjelp jeg har fått en gummipropell!

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Har sett noe lignende i bruk i Australia og New Zealand. I New Zealand gjorde de lokale heltene bra business på dette, fordi de av en eller annen grunn hadde klart å ordne seg så den som skulle påføre dette måtte være oppsatt med rett stempel i partiboka og HMS-sertifikater i fleng. Men resultatene mente de var ganske gode.

Link to post
Share on other sites

PiperBill skrev 58 minutter siden:

… og nå dagen etter siste strøk kjennes det som om hele propellen har vær dyppet nede i et kar med flytende silicon. Hjelp jeg har fått en gummipropell!

 

Det er akkurat det du har gjort :thumbsup: Fordelen er at de leverer et system som gjør at silikonen får god adhesjon, slik at du slipper å kjører rundt med "løse skvett-lapper" i sommer :lol:

 

Nå står det for øvrig i Båt-brosjyren til Jotun at om man ikke har aluminium eller annen form for lettmetall-propell så kan alle deres bunnstoff benyttes. Har du forsøkt det tidligere med dårlig resultat ?

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hos meg har det blitt stoffet med vanlig bunnstoff og båten ble sist gang stoffet i 2014, men det sitter igjen mesteparten enda.

Nå har jeg ligget i ferskvann(bare i salt i helger og ferie), men flytter til saltvann i sommer. Skal prøve Jotun NonStop Supreme(som på resten av skroget) og se om det fungerer bra. Jeg har nok en langt mer saktegående propell enn deg og det sliter jo mindre på stoffet da.

Blir spennende å høre erfaringene med silikon :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg stoffer propellen med det samme som resten av båten, Seajet 033 og det funker utmerket. Problemet er å få bunnstoffet til å sitte på propellen (Bronsepropell). Det som har virket best for meg, er et strøk med etchprimer før stoffing.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår problemet dithen at det flasser da @Lars H. , ikke at det slites bort ?

Legger du flere lag ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ja, problemet er at det flasser av (også primeren). Men med grundig rengjøring og pussing før grunning med to strøk, sitter det meste på. Før brukte jeg en 2-komponent etch primer, men den er ikke å få tak i lenger. Da var det null flassing. Så nå bruker jeg denne.

 

acid8.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takker for tips :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Nå fant jeg at denne primeren også finnes på boks. Så det blir det neste år dersom det flasser i løpet av sesongen. Jeg har fremdeles mye igjen på den fordømte sprayboksen, men den har mistet trykket og er klar som spesialavfall.

 

syregrunning.jpg.efd6f9c16904025d30e16b8974b0111a.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Helt supert @Lars H.. Jeg har en og annen bekjent med skøyte/syrefaste beslag som de maler.

De har fra tid til annen trøbbel med å få tak i syregrunning. Noterer lakksalg.no bak øret :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Her kommer en liten oppdatering. Jeg dykket ned for å se på propellen 6 uker etter sjøsetting og så at det svarte Silicon (top coat) hadde begynt å flasse av. Så gjorde jeg det samme for et par uker siden og alt silicon var helt borte. Men det var ikke tegn til noe som helst gror på det som er mellomstrøket «tie coat». Så jeg vet ikke…. Kommer nok ikke til å bruke Silic One igjen men det var pussig at det heller ikke gror på grunningen. Mulig en blank polert propell hadde vært like bra.

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Jeg tipper en glatt overflatte med lite porer er like bra! Tror det skal godt gjøres at et slik gummibelegg vil sitte på over tid.! Det er faktisk enorme krefter og påkjenninger på en propell.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev for 18 timer siden:

Jeg tipper en glatt overflatte med lite porer er like bra! Tror det skal godt gjøres at et slik gummibelegg vil sitte på over tid.! Det er faktisk enorme krefter og påkjenninger på en propell.

 

Helt enig. En annen ting er jeg synes propellen har vært litt ubalansert. Merket det på første turen etter sjøsetting. Ikke mye men det var definitivt en ny og ukjent vibrasjon på visse turtall. Nei.. det blir blank polering neste år og kanskje smører inn med skivoks som er nevnt i en annen tråd her inne.

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Jeg har vurdert å forsøke Silic One på min VP 3-bladers foldepropell inntil jeg leste denne tråden, men virker jo ikke som det beste valget.

Noen med bedre erfaring med dette stoffet?

 

Trenger ikke tips om polering, det har jeg gjort hvert år med heller dårlig resultat.

Nå som båten bare er oppe annethvert år, hadde det vært bra med noe som fungerer bra!

Tusj, Tectyl o.l. er heller ikke noe jeg trenger tips om...😅

 

Link to post
Share on other sites

https://sxk.se/system/files/blekingekretsen/forkoppring_av_propeller.pdf

 

Vi prøvde dette på naboens båt - en 20 fots tre "julle" med trebladet fast  propell.

Båten var i sjøen i ca 6 måneder med kun et par rur på propellen.  Utfordringen er at du trenger ganske mange omganger med påføring - og det tar tid.  Vi brukte et 12V bilbatteri som kraftkilde of forøvrig etter oppskriften i artikkelen. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...