Familiesnekke Startet 8.April.2018 Del på Facebook Startet 8.April.2018 Det er en båttype jeg lurer litt på; det er 90-talls akslingbåter 40+fot, med to kraftige motorer og kalesje. Som for eksempel Solsøker: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=116927327&fks=116927327 Eller: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=101130852 og Prinsesse: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=101601723 Eller Italiener: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=113646148 Er det noen med erfaringer her? Er dette gode båter, eller er det noe man bør skygge unna? I så fall; hvorfor? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.April.2018 Del på Facebook Svart 9.April.2018 Store flotte båter som holder god pris. Eg har ingen erfaring med båttypene, men som med alle andre båter så må du sjekke selgers servicevaner, tilstand og utstyrsnivå. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bårdp Svart 9.April.2018 Del på Facebook Svart 9.April.2018 Båtene er nokk bra. Men ta en sjekk på bunkersforbruket på disse før du handler så du ikke får sjokk når du skal kjøpe drivstoff. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 9.April.2018 Del på Facebook Svart 9.April.2018 Jeg har en eldre utgave av Princessen , en 1988 Riviera 36 med TAMD 61 A motorer og dette er en fantastisk båt. Bra kvalitet på gelcoat. Solid bygget og romslig som bare det. Sjøegenskapene synes vi er svært gode. 406 er bitte litt større (Riviere 36 er tilnærmet 39 fot) og er neppe noe dårligere. Er den godt vedlikeholdt gjennom årene er det en bra båt. Synes ikke forbruket med motorene mine er avskrekkende men de er jo bare på 306 hk hver. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 9.April.2018 Del på Facebook Svart 9.April.2018 Enig med det TerjeFjern skriver om Rivieraen. Vi gikk fra lukket båt (med flybridge) til denne. Har ikke angret en dag. Cranchien er også en bra båt etter min smak. Muligens mindre uteplass enn feks. Rivieraen. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Familiesnekke Svart 9.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2018 Takk for svar @TerjeFjern og @SoBo. Har dere ca oversikt over hvor mye dere bruker på disel i løpet av en sesong og antall overnattinger eller nm? Hva koster forbruksmateriell (olje, filter, impeller, osv) til to så store motorer? Har dere hatt hendelser med aksling, propell eller ror? Og i så fall; var det en kostbar erfaring? Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 10.April.2018 Del på Facebook Svart 10.April.2018 På 61A motorene går det 20 liter olje pr motor. Koster totalt 2000 kr ved kjøp på felleskjøpet som har riktig olje. Dieselfiltre (2 på hver motor) var billig hos min lokalbåtutstyrssjappe (Trebåten) mener jeg betalte drøye 500 kroner tilsammen for 4 filtre. Impellere kjøpte jeg vie ebay fra Hellas til 300 kr pr motor. Har endel forfiltre fra Separ som jeg kjøpte nye filtre til fra England, også 500 for 2 stk så totalt ikke store kostnaden etter min mening. Har ikke hatt noe problemer med akslinger eller ror/propell. Min båt er svært velholdt fra tidligere eiere og jeg fikk med serviceoversikt med alt som er gjort fra 1999 og fram til jeg kjøpte høsten 2016. Hadde 65 motortimer og ca 25 overnattingsdøgn i 2017 inkludert 14 dagers sommerferie nedover kysten mot Hvaler og Sandefjord og tipper jeg fylte for 11-13 000 totalt for hele 2017 sesongen . Da var tankene tilnærmet tomme ved sommer start ved henting av båt på Tjøme og nå er de ca 50% fulle. Opplever at motorene ved sakte fart 6-7 knop er veldig gjerrige og i marsfart på 22 knop er de heller ikke tørste. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 10.April.2018 Del på Facebook Svart 10.April.2018 Sjekk også følgende: - eksosbend skiftet, hvis ikke 15000x2 - babord girkasse, lei tendens til å gi seg i dobbeltinnstallasjoner (går normalt i revers, et ekstra tannhjul inne, varmere olje, dårlig kombo) Nå har jeg ikke samme type båt, men vedlikeholdskonseptet er jo ikke helt ulikt. Og det er mye som kan, vil og må gå i stykker på eldre båter. Sånn er det bare. Olje og diesel blir de minste summene over tid er i alle fall min erfaring. Jeg har vært innom både eksosbend (begge maskiner), starter, girkjølere, et gir, dynamoer, ladeopplegg, akslinger og propeller og pakkbokser, elektronikkpakker, så skal jo puter og salonger trekkes om, septiktank skiftes. Osv osv. Alt kommer selvfølgelig ikke på en gang, og jo mer forrige eier har vært igjennom, jo bedre for deg. Min liste over er vel ikke spesielt unormal om man har slike båter fra de er 20 år og neste epoke i eierskapet. Har båten aluminiumsdieseltanker (som prinsess hadde en stund) er det også mange som har gjort noe med dem. Så er det selvfølgelig forskjell på absolutt need to do, og foreta oppgradering og vedlikehold som «man lar seg inspirere» til å måtte foreta seg. Konklusjon: finn den båten hvor forrige eier har gjort mest mulig. Det er ikke sikkert den billigste båten i realiteten er billigst. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 10.April.2018 Del på Facebook Svart 10.April.2018 Ja og så må man ta med at cutlesslager må beregnes byttet på en aldrende båt. Og da også muligens aksler pga tæring ( kommer ann på pakkboksen) Har heller ikke hatt noen "hendelser" med prop, aksel, ror. Som regel grunnstøting som forårsaker trøbbel her. Drivstoffutgiftene er det minste problemet (som nevnt), man kjører jo mest rundt i snekkefart uansett. De fleste båter av denne typen har lavturtalls motorer, og det blir da ikke store turtallet ved "tøffefart" Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
TerjeFjern Svart 10.April.2018 Del på Facebook Svart 10.April.2018 (redigert) Jeg var jo heldig med min båt da tidligere eiere har byttet cutlass lagere, akslinger, en turbo + starter, en intercooler og også overhalt en intercooler og trukket om alle seter inne og ute +++ masse til. . Det eneste nødvendige jeg har gjort var å bytte alle gjennomføringer mot kompositt. Redigert 10.April.2018 av TerjeFjern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 10.April.2018 Del på Facebook Svart 10.April.2018 Ja cutlesslager har jeg også byttet. Akslinger var pga tæring inne i pakkboksområdet, og propeller pga tæring. Men som dere skriver: alt tidligere eier har gjort kommer ny eier til gode :-) Rent praktisk: jeg tøffer rundt i 8,5 - 9,5 knop. Bruker ca 17 liter i timen. Hadde jeg dratt av til 7,5 ville forbruket nok gått ned en hel del. Fyller selv 1 til 2 ganger pr sesong avhengig av hvor mye som er igjen fra i fjor. Oljer kjøper jeg i 20 liters dunker rett fra lager, samme med konserveringsfrostvæske. Forsikring var i år steget til over 7000,- Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 11.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2018 Takk for gode svar; da høres ikke slike båter ut som ren galskap, kun for pappagutter. Jeg ser jo også en del store kostnadssluk for 20+år gamle båter, med det gjelder jo alle båttyper. Har dere noen tanker om plassutnyttelsen i disse båtene? Det jeg har sett på visning, er at det er ENORME dødvolum, altså store rom under gulvplater og luket, som ikke er i bruk til noen ting. Har dere erfaringer med at noen av disse båtene er bedre plassutnyttet enn andre? Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 11.April.2018 Del på Facebook Svart 11.April.2018 Jeg vil vel tro at du vil få noe dødplass i alle båter uansett merke men jeg meldte meg på tråden for og si at min erfaring er at Engelske båter er etter min erfaring noe mere solide både i laminat og sammensetting en Italienske båter jeg mener ikke at de er dårlige men jeg ville vel valgt Princessen av de båtene du la ut som objekter. Det kan hende det er pga tidligere erfaringer. En båt i den størrelsen vil det sikkert være nok stuerom i skaper og under senger osv så jeg tror ikke det vil bli noe problemer. Lykke til i jakten. ? Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Captain Chaos Svart 11.April.2018 Del på Facebook Svart 11.April.2018 Dødplass... Jeg kaller det romslige lasterom. Alle båter i denne størrelsen, enten det er åpen båt eller 40-50 fot flybridge har store luker og skott. Jeg har selv en Fairline 50 foter med STOR plass under gulv en rekke steder, men jammen bruker jeg de også. Verktøy, vaskemidler, fiskeutstyr, grill, stoler til å dra på land, campingbord, noen kasser øl, mer verktøy, litt reservedeler, Gardenatrommel, STORE kulefendere for knotete uthavner, ekstra fendere, tauvverk...med mer. De rommene er kun "ikke i bruk" når båten er til salgs.... Sist jeg byttet båt hadde jeg 2 hengerlass med stæsj jeg måtte flytte. Det er merkelig når man har "god plass". Man bærer stadig ting og tang om bord, men man tar aldri noe ut igjen... Kjekt å ha... Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.