Jump to content

Caterpillar 3208, tips til hvordan fylle kjølevæske kjapt?

Gew77

Recommended Posts

Hei,

Et lite dustespørsmål på morningen, men om dere har en lur løsning hadde det vært knall.

Jeg skal bytte kjølevæske på mine Caterpillar 3208, disse skal ha 56 liter hver!

Jeg har et romslig maskinrom, men mellom taket og tanklokket er det ikke store rommet, og det er ikke luker ned fra salongen.

Hvordan kan jeg få fylt på mange liter her på en rask måte?

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Jeg bruker hevertprinsippet, men istedenfor å suge så bruker jeg følgende teknikk:

• Fyller en stor dunk med ferdigblandet frostveske og plasserer den så høyt som praktisk mulig. Gjerne på benken over motoren, eller på dørken.
  • Stapper en slange godt nedi dunken så slangen blit fylt med veske.
  • Holder enden som skal nedi motoren tett med tommelen og drar slangen opp av veksken. Pass på at andre enden av slangen er under overflaten
  • Stapp enden nedi motoren og dra til deg tommelen
  • Ta et glass med no godt mens det renner... :)

Dette fungerer også for olje men da må oljen være temperert og slangen gjerne litt stor diameter samt husk at det blir mye olje utenpå slangen som med fordel tørkes av når man trekker slangen opp. Derfor er det lurt å ha med en ekstra person som rengjør slangen når man trekker den opp. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Hulda skrev for 23 timer siden:

Kjøp deg en 1/2" drillpumpe. Går så det suser.

Det blir nok løsningen!

@Hulda Du har jo svart på mange av mine CAT spm. Har lest at de er litt nøye på type frostvæske. 

Har lest meg opp på at Cat har en spec som de kaller Cat EC-1. Er det greit å benytte frostvæsker som oppfyller denne spec. Jeg må jo ha 60 liter om jeg skal blande 50/50 og da mistenker jeg at Pon-Cat skal ha endel kroner for beholdere med egen logo på..

Følg vårt båtliv her:

Jeg har opplevd en del havarier på sylindere som kan relateres til bruk av feil frostvæske. Dog, jeg vet ikke hvilke alternativer som kan erstatte den 'originale' frostvæsken. Det man skal ha klart for seg er at CAT (i hvertfall tidligere) hadde en del spesialgreier som ikke lot seg uten videre erstatte. Men motoroljen vi brukte ble levert av Texaco. Filtrene var Fleetguard, overmalt med gult. Men hvor frostvæsken kom fra har jeg ikke klart for meg. Skulle jeg brukt noe annet enn CAT, ville jeg i såfall gått for den grønne som Volvo bruker. Dog uten garanti fra Hulda :-)

Det som er 'greia' er at de våte sylinderforingene 'pumper' under kompresjonstakten. Dette skaper grunnlag for kavitasjon på overflaten (imploderende bobler). Denne effekten er det frostvæsken må hindre. Husker vi hadde en rekke sekser der det kunne se ut som om det hadde blitt skutt en synål gjennom flere av sylindrene. Mange antok at det var et elektrisk fenomen. CAT avviste reklamasjon med begrunnelse i bruk av feil frostvæske. Dette var tilbake på tidlig 80-tallet. Jeg var 'reklamasjonsgeneral' den gangen. 

Camarque44 skrev 3 minutter siden:

Husk å fylle væsken forsiktig inn, luftrom kan oppstå, og ikke like enkelt å bli kvitt som på Volvo. Husk også at tempfølerne liker dårlig å stå uten væske i en lang periode. Jeg måtte bytte mine, og det var en tidkrevende jobb, da mye måtte demonteres og litt kronglete og få på plass. 

Da skal jeg være forsiktig?? Tenker å fylle på så fort som mulig etter tapping og skylling.

Følg vårt båtliv her:

Tipset over her med tønne er bra. Sett den på gulvet over motorene, og la en slange gå derifra og ned. 

Jeg har ordnet meg det samme prinsippet( et fat)  og en gjennomføring ii bunn av fatet, og en kraftig slange derifra og videre ned til sjøvannsfiltrene med eget lokk som passer de med gjennomføring. Bruker det til å vinterkonservering og skylling med fersksvann noen ganger i løpet av sommeren. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...