Jump to content

Ny 2004 Rinker 312 med Yanmar 4LHA, mange spørsmål.

joern-eo

Recommended Posts

Helgen har vært tilbragt krabbende rundt (primært i motorrom) på vår nyinnkjøpte 2004 Rinker 312 med to stk Yanmar 4LHA-STZP, Bravo 2x drev.

At tidligere eier ikke har brukt mye tid i motorrommet eller til kosmetisk pleie blir tydeligere og tydeligere. Men...det meste er og kommer til å bli bra.

Bit for bit:

I motorrommet har det tydeligvis tidligere vært en eksoslekkasje. Iflg selger har eksosbend blitt byttet.  Motorrommet er fullt av seig dieseleksos som har lagt seg overalt...

Kan jeg bruke avfetting overalt og bare spyle det rent for å la lensepumpen ta det ut, eller må jeg ta det for hånd for å skåne elektriske koblinger etc etc ?

Turboene har dratt inn denne eksosen og luftfilter var fullstendig !! igjengrodde. De er nå tatt hjem og ligger i white spirit. Turboer blir kjøpt inn i løpet av sesongen dersom det viser seg at de eksisterende ikke fungerer optimalt. Forhåpentlig vil rensingen av filtre og ytterste delen av turboene gjøre susen. Virker remediene som anbefales sprayet inn i turboene for å rengjøre dem?

Blandebend til babord motor er innkjøpt fra HDI Marine i USA . Rustfritt til halve prisen av hva de skal ha i Norge. Fix ferdig med moms og frakt. Er sprekk i bendet og da bytter jeg bare. Bør være rett fram.

Åpnet lokket på kjølevæsketanken for å se om det var riktig kjølevæske. Der var det ......vann...! Og ikke noe annet. Nå blir det systemrens før riktig kjølevæske skal på. Leser her om mange måter å gjøre dette på..  Kan jeg bare koble slange på den nederste tappekranen, koble på et filter og la det renne ned i en bøtte, for så å ha en sirkulasjonspumpe fra bøtta med slange som ligger i påfyllingstanken...?

På sjøen blir det også systemrens på saltvannsiden.

Dieselforsyning. Fulgte tilførselen fra tankene, forventet å finne vannutskillere på veien, men i motorhåndboken er disse "optional". Bør jeg sørge for å montere disse eller er filtrene på motoren nok?

Drevene. Renset og lakkerte. Nye anoder. Til min store glede fant jeg at vanninntakene var kappet og blokkert på innsiden av transom. Det er montert drevspyling fra innsiden av transom. Gjenstår å se hvor vannet kommer fra... Liten oljelekkasje i bb drev. Dvs det er litt olje synlig i transom. Hvor kommer dette fra? Servoolje fra styringen / tilt??  Slanger til trimsylindre har fått metallnettet utenpå slitt opp. Bør de byttes? Ingen lekkasjer her.

Anoder etc. Jeg har etter hvert funnet alle sinkene og disse blir byttet etter systemrens. Så håper jeg at selger har fått noen til å bytte disse tidligere...

Og så til mitt "fryktens territorium":Elektrisk: Det er 220V i båten men med amerikanske stikkontakter. Kan jeg bare bytte disse til "norske?  Det lyser "reverse polarity" lampe på strømpanerl i kabin. Båten står på lading med begge hovedbrytere i "on".  Skal de stå slik ved bruk av landstrøm? Trodde den ladet så lenge landstrøm er koblet inn...?

Båtens ene side er rubbet med Meguiars Cutting Compound, deretter polert med One Step Compound og etter avtørking med isopropanol skal det "Pure Wax" på. Det må da bli bra??

Grattis med ny båt. Hadde Rinker 232 før som vi var veldig fornøyd med til 15 fotssyken tok oss.

Det finnes mange typer turborens på markedet så ville kjørt på det bare. Kjenn på akslingene på tuboene om det er mye slakk på dem pga slitasje.

Jeg ville ikke vært så bekymret om de har fått andre skader av å dra inn litt eksos. Skulle ikke ødelegge noe etter min erfaring. Kjør en turborens på de bare.

Står om turborens her

Redigert av TerjeFjern (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...