Solux24 Startet 9.April.2018 Link til dette innlegget Startet 9.April.2018 Har byttet innmat (Monark) i dyseholderene mine på OM636 satt dem tilbake skrudd til med korrekt moment osv. Etter oppstart ser jeg at en av de lekker på toppen av en av dyseholderene der hvor kobberrøret "går" gjennom mutter fittingen. Når jeg skulle ha ut dyseholderen måtte jeg bøye litt på røret får få lirket holderen ut. Er det bare så enkelt som at jeg kun trenger en ny snittring på enden av kobberrøret eller overser jeg noe som for eksempel intern-lekkasje i dysen eller blow back opp gjennom dysen? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.April.2018 Link til dette innlegget Svart 9.April.2018 Dette er vel stålrør med faste ringer, ikke kopper med løse ringer. Anbefaler at du løsner røret og pusser vekk evt grader, rengjør godt og så monterer på ny. Det er mellom dyse og rør lekkasjen er, så her må flatene være helt perfekte. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Solux24 Svart 9.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2018 Kan nok stemme at de er stålrør (er offshore nå jeg får ikke sjekket før neste uke) men jeg fant dette bildet fra da jeg hadde de av i fjor sommer. Er det noe slags gummi pakning som ligger på enden og blir klemt fast og sealer mot fittingen? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.April.2018 Link til dette innlegget Svart 9.April.2018 Du har nok laget en bøy på røret som gjør at konen treffer skjevt. Tror trykket er i området 150 bar. Litt forsiktighet anbefales. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 9.April.2018 Link til dette innlegget Svart 9.April.2018 Ingen gummipakning her, kun metall mot metall. Det må være rent og som Hulda sier: rett på. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Familiesnekke Svart 9.April.2018 Link til dette innlegget Svart 9.April.2018 Jeg hadde samme lekkasjeproblem, etter jeg skulle «lufte» frem til dysene etter filterbytte. Jeg oppdaget det ikke før jeg var langt hjemmefra, og bare skulle sjekke hvordan det sto til i kjelleren. Da fikk jeg hjelp av en «lokal ekspert» i motorrommet mitt; han dro til skikkelig, og da så det bedre ut, men det lakk fremdeles... Da jeg kom meg til hjemmehavn igjen, så løsnet jeg dyserøret igjen, og da så jeg at «halvkulen» på enden av røret mot stas hadde sprukket. Årsak; jeg gjetter at røret ikke lå riktig inn imot dysen etter jeg hadde løsnet mutteren for lufting, og at mutteren ble strammet for hardt til. Jeg kjøpte nytt dyserør fra BOS, og da jeg skulle sette på det så jeg at det passet ikke mot dysen. Etter å ha bøyd og prøvd meg litt frem, så fikk jeg røret til å treffe rett posisjon og med rett vinkel mot dysen. Da ble det tett:) Jeg vet ikke helt hva som er funksjonen til gummiringen, med den klarer ikke å holde 150bar i hvert fall. Her er det metall-mot-metall tetting. Etter det fant jeg også ut at denne motoren ikke trenger lufting for å starte; det holder lenge med bruke primepumpen til dieselfilteret er fullt; man lærer best av egne feil... Sitér dette innlegget Link to post
Solux24 Svart 10.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2018 Er BOS det samme som BOSTEK i Bergen (laksevåg) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.April.2018 Link til dette innlegget Svart 10.April.2018 Løs røret I begge ender, gjør rent og stram til på ny. Hvis ikke noe er skadet skal det bli tett. men det skal ikke store rusket til før det lekker da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Familiesnekke Svart 10.April.2018 Link til dette innlegget Svart 10.April.2018 Solux24 skrev for 6 timer siden: Er BOS det samme som BOSTEK i Bergen (laksevåg) Nei, jeg mente Bertel O. Steen. Sitér dette innlegget Link to post
Toroa Svart 16.April.2018 Link til dette innlegget Svart 16.April.2018 Ja, BOSTEK er Bertel O. Steen. Bostek er Marine og Industrimotoravdelingen til Bertel O. Steen. Orginaldeler til alle Daimler-Benz marine og industrimotorer kan bestilles fra dem. (Om det er i produktsortimentet enda) Dysen på OM 636 åpner på rundt rundt 115 bar når den er frisk, men skal aldri under 100 bar. Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
Familiesnekke Svart 16.April.2018 Link til dette innlegget Svart 16.April.2018 Min erfaring begrenser seg til marinisert OM615 og OM616, og disse får du deler til i «deledisken» hos Bertel O. Steen. Dette er motorer det er laget «flere hundre tusen» av, og jeg har ikke hatt problemer med å få tak i fabrikknye orginaldeler ennå. Deleprisene er jo heller ikke så ille, og det er mange leverandører på ettermarkedet til forbruksmateriell, dynamo og så videre, til enda lavere priser. BOSTEK ser ut til å være for de STORE kundene...? Sitér dette innlegget Link to post
Solux24 Svart 19.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2018 (redigert) Oppdatering: Nå har jeg fått det tett mot toppen av dysen men nå lekker det ut ved de fleksible koblingene for retur. Tror jeg tar å åpner opp holderen rengjør og setter den ned igjen edit: Når jeg satte de sammen første gang så jeg det lå shims i toppen over fjæren på noen av dysene. Jeg trodde dette hadde med slitasjen på fjæren får å opprettholde trykket. Burde jeg ta dem ut Redigert 19.April.2018 av Solux24 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 19.April.2018 Link til dette innlegget Svart 19.April.2018 Du bør ikke ta vekk noe shims i dysa. Shimsa er der for at dysene skal få likt åpningstrykk. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Hulda Svart 19.April.2018 Link til dette innlegget Svart 19.April.2018 Det er nok som SoBo hevder. For å gå litt dypere i tematikken. En fjær gir over et gikk spillerom en konstant kraft. Og det er i dette 'konstantintervallet' fjæren skal operere. Om du tukler med shimingen, kan du sende fjæren på utsiden av intervallet. Den ene eller andre veien. Håper forklaringen oppfattes som vettug. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 19.April.2018 Link til dette innlegget Svart 19.April.2018 Shimmingen utgjør jo selve justeringen av åpningstrykket på disse dysene som ikke har justerskrue. Dette må du ikke tukle med, hver dyse er shimmet individuelt. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.April.2018 Link til dette innlegget Svart 19.April.2018 Har du ikke testet åpningstrykket på dysene etter rep? Dette må gjøres! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 19.April.2018 Link til dette innlegget Svart 19.April.2018 Og det er naturligvis forutsetningen (eller en av dem) for et problemfritt båtliv. Shimmingen sørger for at dysenfjæren operer innenfor fjerkonstanten. Men det er en rekke andre forutsetninger som også skal være til stede. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 19.April.2018 Link til dette innlegget Svart 19.April.2018 Solux24 skrev for 3 timer siden: edit: Når jeg satte de sammen første gang så jeg det lå shims i toppen over fjæren på noen av dysene. Jeg trodde dette hadde med slitasjen på fjæren får å opprettholde trykket. Burde jeg ta dem ut Lever dysene inn til kontroll på et dyseverksted så får du de tilbake i korrekt tilstand. Om du har skrudd på dette er det ikke noe å sette inn igjen før fagfolk har kontrollert dem og evt. byttet/justert/shimmet det som må shimmes etter rengjøring og kontroll av åpningstrykk. Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 19.April.2018 Link til dette innlegget Svart 19.April.2018 (redigert) Solux24 skrev for 4 timer siden: men nå lekker det ut ved de fleksible koblingene for retur. Hvis du mener de gummislangene, som har en slags fiberarmering på utsiden, så er disse veldig lett å skifte. Bestill/kjøp nye hos Bertel O. Steen. Disse presser du på igjen for hånd. Pass på å bytte også den siste «termineringen» på den borteste dysen. Skal se om jeg finner et bilde... Fant ikke om633, men her er en video av returslangene på om636. Termineringen er jeg usikker på om er original; få tak i originaldelen til din, så slipper du søl herfra. Redigert 19.April.2018 av Familiesnekke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Solux24 Svart 19.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2018 Fikk demontert renset og testet de hos Asker-Diesel Elektro der kjøpte jeg nye retur slanger som har litt større diameter og er lettere og dytte ned på uten at de revner Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.April.2018 Link til dette innlegget Svart 19.April.2018 Det lekker jo hvis du ikke setter på slangeklemmer. Og det er ikke bra at reuturslangene er gjennomtrukket av diesel, de fungerer som veker om det kommer en flamme borti. Sitér dette innlegget Link to post
Solux24 Svart 19.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2018 @Familiesnekke det er en OM636 motor var jeg som skrev feil i overskriften på første innlegg Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 19.April.2018 Link til dette innlegget Svart 19.April.2018 Solux24 skrev 1 time siden: nye retur slanger som har litt større diameter og er lettere og dytte ned på uten at de revner Hvis slangene er nye og ikke morkne, så revner de ikke. Dypp tuppene i litt diesel, så blir de lettere å presse på. De er flinke på Asker Elektro Diesel; jeg har alltid fått god hjelp der! Slangeklemmer er ikke nødvendig med originale slanger; jeg ville ikke kjøpt større dimensjon på disse. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.