Jump to content

Lekkasje på toppen av/rørkobling diesel-dyse OM633


Solux24

Recommended Posts

Har byttet innmat (Monark) i dyseholderene  mine på OM636 satt dem tilbake skrudd til med korrekt moment osv. Etter oppstart ser jeg at en av de lekker på toppen av  en av dyseholderene der hvor kobberrøret "går" gjennom mutter fittingen. Når jeg skulle ha ut dyseholderen måtte jeg bøye litt på røret får få lirket holderen ut. Er det bare så enkelt som at jeg kun trenger en ny snittring på enden av kobberrøret eller overser jeg noe som for eksempel intern-lekkasje i dysen eller blow back opp gjennom dysen?

 

 

 

g0R1A8n.png

 

 

mXcgb6b.png

 

 

 

Link to post

Dette er vel stålrør med faste ringer, ikke kopper med løse ringer. Anbefaler at du løsner røret og pusser vekk evt grader, rengjør godt og så monterer på ny. Det er mellom dyse og rør lekkasjen er, så her må flatene være helt perfekte.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Jeg hadde samme lekkasjeproblem, etter jeg skulle «lufte» frem til dysene etter filterbytte. Jeg oppdaget det ikke før jeg var langt hjemmefra, og bare skulle sjekke hvordan det sto til i kjelleren. Da fikk jeg hjelp av en «lokal ekspert» i motorrommet mitt; han dro til skikkelig, og da så det bedre ut, men det lakk fremdeles...  Da jeg kom meg til hjemmehavn igjen, så løsnet jeg dyserøret igjen, og da så jeg at «halvkulen» på enden av røret mot stas hadde sprukket.

 

Årsak; jeg gjetter at røret ikke lå riktig inn imot dysen etter jeg hadde løsnet mutteren for lufting, og at mutteren ble strammet for hardt til.

 

Jeg kjøpte nytt dyserør fra BOS, og da jeg skulle sette på det så jeg at det passet ikke mot dysen. Etter å ha bøyd og prøvd meg litt frem, så fikk jeg røret til å treffe rett posisjon og med rett vinkel mot dysen. Da ble det tett:) 

 

Jeg vet ikke helt hva som er funksjonen til gummiringen, med den klarer ikke å holde 150bar i hvert fall. Her er det metall-mot-metall tetting.

 

Etter det fant jeg også ut at denne motoren ikke trenger lufting for å starte; det holder lenge med bruke primepumpen til dieselfilteret er fullt; man lærer best av egne feil...

Link to post

Ja, BOSTEK  er Bertel O. Steen. Bostek er Marine og Industrimotoravdelingen til Bertel O. Steen. Orginaldeler til alle Daimler-Benz marine og industrimotorer kan bestilles fra dem. (Om det er i produktsortimentet enda)

Dysen på OM 636 åpner på rundt rundt 115 bar når den er frisk, men skal aldri under 100 bar. 

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Link to post

Min erfaring begrenser seg til marinisert OM615 og OM616, og disse får du deler til i «deledisken» hos Bertel O. Steen. Dette er motorer det er laget «flere hundre tusen» av, og jeg har ikke hatt problemer med å få tak i fabrikknye orginaldeler ennå.  Deleprisene er jo heller ikke så ille, og det er mange leverandører på ettermarkedet til forbruksmateriell, dynamo og så videre, til enda lavere priser. 

BOSTEK ser ut til å være for de STORE kundene...?

Link to post

Oppdatering: Nå har jeg fått det tett mot toppen av dysen men nå lekker det ut ved de fleksible koblingene for retur. Tror jeg tar å åpner opp holderen rengjør og setter den ned igjen

 

 

 

 

edit: Når jeg satte de sammen første gang så jeg det lå shims i toppen over fjæren på noen av dysene. Jeg trodde dette hadde med slitasjen på fjæren får å opprettholde trykket. Burde jeg ta dem ut

Redigert av Solux24 (see edit history)
Link to post
Solux24 skrev for 3 timer siden:

edit: Når jeg satte de sammen første gang så jeg det lå shims i toppen over fjæren på noen av dysene. Jeg trodde dette hadde med slitasjen på fjæren får å opprettholde trykket. Burde jeg ta dem ut

 

Lever dysene inn til kontroll på et dyseverksted så får du de tilbake i korrekt tilstand. Om du har skrudd på dette er det ikke noe å sette inn igjen før fagfolk har kontrollert dem og evt. byttet/justert/shimmet det som må shimmes etter rengjøring og kontroll av åpningstrykk.

Link to post
Solux24 skrev for 4 timer siden:

men nå lekker det ut ved de fleksible koblingene for retur.

Hvis du mener de gummislangene, som har en slags fiberarmering på utsiden, så er disse veldig lett å skifte. Bestill/kjøp nye hos Bertel O. Steen. Disse presser du på igjen for hånd. Pass på å bytte også den siste «termineringen» på den borteste dysen. Skal se om jeg finner et bilde...

Fant ikke om633, men her er en video av returslangene på om636.

Termineringen er jeg usikker på om er original; få tak i originaldelen til din, så slipper du søl herfra.

 

 

Redigert av Familiesnekke (see edit history)
Link to post
Solux24 skrev 1 time siden:

nye retur slanger som har litt større diameter og er lettere og dytte ned på uten at de revner 

Hvis slangene er nye og ikke morkne, så revner de ikke.

Dypp tuppene i litt diesel, så blir de lettere å presse på.

De er flinke på Asker Elektro Diesel; jeg har alltid fått god hjelp der!

 

Slangeklemmer er ikke nødvendig med originale slanger; jeg ville ikke kjøpt større dimensjon på disse.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...