Ibiza24 Startet 10.April.2018 Del på Facebook Startet 10.April.2018 (redigert) Jeg vurderer å montere et baugspyd m/stige på en Ibiza 24. Dette for å gjøre det lettere å komme i land med unger og rederinne. Vi går ofte i land på ulike øyer og da kan det være en ufordring spesielt når vi skal opp i båten igjen. MEN, vil dette se rart ut på en mindre båt som Ibiza 24? Andre ting som tilsier at jeg ikke bør montere noe slikt? Noen som har gjort noe tilsvarende og som ønsker å dele sine erfaringer? F.eks. noe slikt: Redigert 10.April.2018 av Ibiza24 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.April.2018 Del på Facebook Svart 10.April.2018 Så sant målene passer på baugen din bør jo dette være tipp topp det. Men trenger du baugspyd med stige på en så lav båt? Jeg tenker at det fort kan bli sånn at stigen blir liggende i klem mellom båt og fjell. Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza24 Svart 10.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2018 Behovet er der absolutt ettersom vi ofte går i land på øyer hvor det ikke er så dypt vann og da blir det litt mass å komme seg opp i båten igjen. Dette har resultert i at vi i større og større grad prøver å finne en plass hvor det er dypt nok til å kunne "hoppe" i land fra baugen. Dette fungerer helt greit men reduserer antall plasser vi kan gå inn. Og så lider jeg litt av "må installere noe nytt i båten"-syndromet i disse snøfylte dager..... :) Sitér dette innlegget Link to post
Sondreland Svart 10.April.2018 Del på Facebook Svart 10.April.2018 En ting som slår meg er at du kanskje bør forsikre deg om at du kommer til på baksiden av de festepunktene dette baugspydet vil trenge. Antar disse baserer seg på gjennomgående bolter med skive og mutter, og da er det en fordel å komme til bak. Kanskje er det et ikke-problem, men jeg har sett båter der det jaggu ikke er lett å komme til noe som helst... Utover det er det sikkert behagelig med en stige. Om det blir veldig stygt får du i verste fall heller vurdere å skru den av og tette hullene den dagen du skal selge båten... Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 10.April.2018 Del på Facebook Svart 10.April.2018 Hadde Nordkapp Noblesse med stige gjemt i luka framme. Den var genial selv på «liten» båt. Tror et av de mindre baugspyd vil passe greit på en 24 foter. Men som Sondreland sier, bør du sjekke at du får feste. Leit å ligge i fjæra med et baugspyd rundt beina... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
KongKing Svart 10.April.2018 Del på Facebook Svart 10.April.2018 Du kan ev bruke en løs stige til bruk bare når du trenger den? https://www.maritim.no/search?action=search&q=Baugstige&pos=1177 kk Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 10.April.2018 Del på Facebook Svart 10.April.2018 Jeg brukte løs stige på en Coronet 24 Midi og en Rinker 232 og det var helt knall. Gikk som deg ofte helt inn til små øyer osv. Enkelt og greit å montere. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 10.April.2018 Del på Facebook Svart 10.April.2018 Lite baugspyd fra Båtsytemer med uttrekkbar stige funker knall på Ibiza. Sett flere med dette på Hvaler og det harmonerer godt med båten. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
sailorboy Svart 10.April.2018 Del på Facebook Svart 10.April.2018 Fungerer fint med nebb på en 23 foter. SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza24 Svart 11.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2018 Takker for mange gode innspill. Da blir det nok montering av et baugspyd m/stige i løpet av de neste ukene. Kunne nok valgt en enkel stige selvfølgelig men da var det dette med plass som jeg allerede har for lite av. Tenker det kan være greit at stigen alltid ligger tilgjengelig for bruk. Enda litt usikker på hvordan dette vil se ut men dersom det ikke er en helt uvanlig installasjon på Ibiza'er på Hvaler så peker jo det i positiv retning. Jeg vet i alle fall at alle ungene + rederinne vil sette stor pris på et slikt "nebb" Hva tenker dere om kvaliteten på denne (synes prisen var i laveste laget): https://www.maritim.no/multimarine-baugspyd-med-stige-18-25ft#.Ws2rU5e-kuU Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 11.April.2018 Del på Facebook Svart 11.April.2018 (redigert) Vi har baugspyd med stige omtrent som på bildet i det første innlegget ditt, og kan ikke få lovpriset det nok! Så sant det ikke er for stort og ruvende er ikke 24` for liten båt til det. Bitteliten skrev for 18 timer siden: Men trenger du baugspyd med stige på en så lav båt? Jeg tenker at det fort kan bli sånn at stigen blir liggende i klem mellom båt og fjell. Vi har egentlig det samme temaet selv om båten vår er større, det kommer jo an på hvor høyt fjellet er der du legger til. Men det løser du lett. Vi bruker bare å skyve inn ønsket lengde på teleskopstigen, så knyter vi de nederste trinnene sammen med en liten taustump. Denne taustumpen av 6mm line knyter vi fast i stigen når vi slår den inn, så da er den alltid der. Like genialt som det er lettvindt Ps: Vi ligger alltid fortøyd i fjellet enten med nesa inn eller longside, så dette blir brukt mye Lagt til: Baugspydet du linker til ser veldig bra ut synes jeg. Syrefast 316L og 32mm rør er bra Det ser omtrent identisk ut med vårt, bare at jeg har laget vårt selv. Link til tråd på dette her hvis du er nysgjerrig Redigert 11.April.2018 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ibiza24 Svart 11.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2018 25 minutes ago, Komodo said: Baugspydet du linker til ser veldig bra ut synes jeg. Syrefast 316L og 32mm rør er bra Det ser omtrent identisk ut med vårt, bare at jeg har laget vårt selv. Helt utrolig hva du får til Komodo. Det baugspydet ser jo helt supert ut! Har fulgt Draco tråden din nå i 2 år og forstår at du er "noe over snittet" handy Spent på å se det ferdige resultatet om en 2-3 år.... Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 11.April.2018 Del på Facebook Svart 11.April.2018 (redigert) Baugspydet du linker til ser bra ut, men da må du forsikre deg om at vinkel, høyde med mer passer. Dersom du går for Båtsystemer sin MP55 kan man kjøpe forskjellige forlengere og vinkler for topp tilpassing. En annen fordel er at du på Båtsystem slipper stanga fra nebbet og ned til kjølen/skroget, pga mye bedre innfesting i baugen. 3 trinn kan også bli litt lang stige. En 2 trinns vil kanskje passe bedre? Jeg hadde Båtsystemer på forrige båt, og det var "skuddsikkert", og svært solide saker, og bra kvalitet på treverk. EDIT: Jeg ser at SeaSea har kampanje på MP55 med stige. Tror denne er midt i blinken for din båt. MP55 med stige Redigert 11.April.2018 av Captain Chaos (see edit history) Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Ibiza24 Svart 12.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2018 20 hours ago, Captain Chaos said: Baugspydet du linker til ser bra ut, men da må du forsikre deg om at vinkel, høyde med mer passer. Dersom du går for Båtsystemer sin MP55 kan man kjøpe forskjellige forlengere og vinkler for topp tilpassing. En annen fordel er at du på Båtsystem slipper stanga fra nebbet og ned til kjølen/skroget, pga mye bedre innfesting i baugen. 3 trinn kan også bli litt lang stige. En 2 trinns vil kanskje passe bedre? Jeg hadde Båtsystemer på forrige båt, og det var "skuddsikkert", og svært solide saker, og bra kvalitet på treverk. EDIT: Jeg ser at SeaSea har kampanje på MP55 med stige. Tror denne er midt i blinken for din båt. MP55 med stige Takk for gode innspill. Når det gjelder "stanga fra nebbet" så tror jeg ikke du slipper unna denne med MP55. Den må man nok ha for å sikre nødvendig stabilitet og da spesielt om man har stige montert i tillegg. Det jeg ser er en forskjell på Maritim sin "billig"'-variant og Båtsystem er følgende: 1. Tilpasning mot skrog er mer fleksibel på Båtsystem som du helt riktig påpeker. De har nok mer erfaring med ymse installasjoner. Men dersom billig varianten passer til båten det gjelder er vel ikke dette så vesentlig. Det virker som om Båtsystem sin variant har noe mer forseggjort festemekanisme men forskellene er små og tviler på det har noe praktisk betydning. Jeg tenker å støpe fast alle deler med TEC7 eller lignende så bare det passer mot skroget tenker jeg det skal sitte bra. 2. Maritim sin billigvariant har integrert stige hvor kassetten er sveiset fast i selv baugspyd ramma. Det vil si at den ikke kan demonteres men du slipper å borre hull i teak'en som du må på MP55. Det ser jeg som en stor fordel. Dessuten vil det nok stive av ramma over og kanskje sørge for ekstra stabilitet. 3. Stigen som passer til MP55 har ikke noe låsemekanisme så vidt jeg kan se. Det har billigvarianten til Maritim i form av en bøyle i syrefast stål som man legger ned og slik sett hindrer stigen fra å sprette ut. Men jeg må nok inn med noe hjemmmekk har åkkesom. Når det gjelder antall steg så vil jeg i prinspippet ha så lang stige som mulig. 2 steg blir for lite til mitt ettersom vi kommer til å stige opp i båten fra vannflatenivå. Stikker innom Maritim i løpet av dagen tenker jeg......... Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza24 Svart 24.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2018 (redigert) Da var baugspydet på plass og testet. Du verden så praktisk med tanke på vår bruk av båten. Absolutt å anbefale. Kanskje ikke en estetisk oppgradering av båten men det praktiske veier helt klart opp...... Redigert 24.Mai.2018 av Ibiza24 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Mai.2018 Del på Facebook Svart 24.Mai.2018 (redigert) ble jo flott dette! Redigert 24.Mai.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 24.Mai.2018 Del på Facebook Svart 24.Mai.2018 Strøkent! MP55? :) Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
MorganX Svart 24.Mai.2018 Del på Facebook Svart 24.Mai.2018 Hvilken Ibiza modell er dette? Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 24.Mai.2018 Del på Facebook Svart 24.Mai.2018 Ser jo veldig praktisk ut. Om det er fint eller ikke er underordnet hvis dere etter dette får flere dager på de plassene dere helst ønsker å være. Forstår ikke helt de nye båtene som er omtrent loddrette i baugen. Må jo være helt håpløst når en skal i land et sted uten brygge. Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza24 Svart 24.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2018 1 hour ago, Captain Chaos said: Strøkent! MP55? ? Nei, valget falt til slutt på Maritim sin variant med kombinert spyd og stige 9 minutes ago, MorganX said: Hvilken Ibiza modell er dette? Ibiza Touring 24 SE Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza24 Svart 24.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2018 (redigert) 4 minutes ago, tilplan said: Ser jo veldig praktisk ut. Om det er fint eller ikke er underordnet hvis dere etter dette får flere dager på de plassene dere helst ønsker å være. Forstår ikke helt de nye båtene som er omtrent loddrette i baugen. Må jo være helt håpløst når en skal i land et sted uten brygge. Ja, det var også min vurdering, praktisk foran estetisk. Når det gjelder de nye båtttypene som er loddrette i baugen så kommer noen av de med en integrert stige som igjen hviler direkte på baugen. Denne kan du skjule helt og holdent når den ikke er i bruk. Men da får de jo ikke den ekstra foten som man jo får med et baugspyd..... Redigert 24.Mai.2018 av Ibiza24 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.