Jump to content

Seilbåtspekulant vurderer Maxi 95

w201-16

Recommended Posts

Hei alle,

Jeg er i den situasjonen at jeg lurer svært på å anskaffe seilbåt, har tittet litt på finn å faller en del for Maxi 95. Noenlunde grei i pris, masse plass.

Jeg har jo da så å si ingen seilbåterfaring, men lærer fort. Så båten må være lettseilt å kunne seiles av en person, det er også fordelaktig at båten kan selges igjen dersom dette blir feil for meg, men dette er jo heller tvilsomt.

Båten skal brukes til kortturer dette året, og hvis jeg blir bitt av basillen så lengre å lengre turer. Ønsker at den skal være i stand til å seile til Kypros i 2019.

Jeg har sett på følgende båter i ulike prissjikter. Hva synes dere man burde gå for her? Er disse båtene klar for en atlanterkryssing dersom jeg faller helt for seilingen?

Båt 1 - 140.000kr Sendte en mail til eieren https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=117439647

* Motor svetter litt olje, må av og til bruke startgass

* Storseil nytt i 2010 - lite brukt

* Genoa- Ukjent alder, sansynligvis gammelt. Reparert akterlik og forsterket sømmer.

* Stormfokk gammelt- Men nesten ubrukt

* Har ikke spinnakker, men fall montert.

* Ved voldsomt regn ansammles noe vann ved dørk, kanskje mastgjennomføring eller dekksventiler

Båt 2 180.000 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=103371057

* Ny motor 2010

* Nye seil 2017

* Ny kartplotter

* Mye arbeid lagt ned i skrog, nye skroggjennomføringer

Båt 3 220.000 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=111668488

* Noen av seilene er nye

* Full renovert- Masse arbeid lagt ned

* Nytt opplegg for landstrøm

* Ser veldig bra ut

* Høyt utstyrt

Setter stor pris på tips, eller forslag på andre båter. Men dette gir vel en noenlunde pekepinn på hva jeg ser etter :thumbsup:

Redigert av w201-16 (see edit history)

Heisan,

har hatt denne båten samt Maxi 77 og har nå Maxi 108. Tror jeg kan svare på det meste. Ser du bor i Hordaland, om du vil kan vi møtes, og du kan gjerne kikke på min 108 om du vil.

Skal få kikket på båtene i linkene når jeg formalitet bedre tid i kveld.

Båtjakt er uansett gøy, spesielt når det er seilbåt!

Redigert av Festina_Lente (see edit history)

@Code0

Var jo selvfølgelig men som to uavhengige turer:giggle: Men har tilgang på båtplass både i Kypros og i Bergen, så den kan bli der nede i 2019.

@Festina_Lente

Det hørtes veldig interresant ut. Flott hvis du kan se over de.

Jeg er for tiden låst i havet vest for Shetland de neste tre ukene.  Men hadde vært gøy å ha kjennskap til en i Bergen ja! Jeg kan sende deg en PM når hjemreise nærmer seg! :thumbsup:

Hei

Kjenner selgeren av båt #3. Denne er meget godt tatt vare på. Ringer du selgeren så kan han fortelle deg i detalj alt som er gjort på båten, han også mye dokumentasjon på arbeidet som er gjort i form av bilder. Denne båten er "plug n' play" og har alt av ekstra utstyr du kan tenke deg. De andre så også helt ok ut. (kanskje jeg er litt innhabil :))

Hadde styrt unna den første I alle fall. Prisdifferansen er ikke stor nok til å forsvare kjøp av gammel motor med startvansker. Nr 2 med gunstig pris, nyere motor og nye seil hadde vært min favoritt. Men om du får en avklaring på  motortilstand (alltid litt skeptisk når det ikke står noe om motortimer eller ett bilde av motoren) på nr 3 så virker jo denne veldig pen og mere klar til bruk.

Nå skal ikke jeg påberope meg spesielt mye greie på seilbåter, men jeg ville klart gått for båt nr. 3.

Det er det 2 grunner til. Båt nr. 3 er så pent tatt vare på at det antagelig er slik hele veien og er det noe som ikke skulle være helt 100% så kan eieren helt sikkert opplyse deg om det. Ser det bra ut er det som regel det.

Den andre grunnen er at båt nr. 2 har hatt motorskifte uten at de har tatt seg bryet med å oppgradere motorrom med ny lydisolering(antagelig ikke oppmaling av dørk heller). Det tyder på en eier som ikke brydde seg spesielt mye om båten annet enn at han måtte ha ny motor.

Slik pleier i hvert fall jeg tenke. Hva kunne for øvrig grunnen være til at han byttet motor ? Ønske om det, eller mishandling av den forrige...

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...