Jump to content

Reparasjon av glassfiberbåt tips please

Rooland

Recommended Posts

Hei. Først og fremst er jeg ganske grønn på båt, men vi kjøpte oss en glassfiberbåt med påhengsmotor 15 hk susuki. Innvendig flasser båten( ikke så ille utvendig) jeg har nå spylt båten med høytrykk og mye har falt av. Har også pusset litt med vinkelsliper. Noen som vet hvordan jeg kan få båten i ok stand ?  Legger ved noen bilder. Tips mottas med takk :) 

21E87E0B-10F5-400F-A814-1AAD36CFB853.jpeg

D035FD54-CECE-4C7D-871F-38359F942CB3.jpeg

52E0F054-E454-49C5-900C-A7C11B7EE584.jpeg

78BB7449-3D37-4C42-82D6-8583AE2B8CAC.jpeg

C4ED4699-2926-461C-AA76-73EE5C2FD862.jpeg

549B0F2F-85AE-466E-B822-CEE759436E5D.jpeg

9F36CEE0-F789-45E9-870D-EC17BA127638.jpeg

For meg ser det ut som om denne båten har blitt coatet innvendig uten tilstrekkelig forarbeid. Jeg ville skrapt og slipt vekk alt løst, og malt hele båten innvendig med topcoat. Topcoat får du kjøpt ferdig, eller du kan blande voksoppløsning i gelcoat som gir det samme produktet. Du kan også bruke tokomponent polyurethanmaling. "Rema 1000 varianten" er å male alt med Bengalack. Fungerer det også :smiley: Før du maler er det viktig at alt løst er fjernet, og at alt er avfettet. Jeg ville startet med Kemityl kraftvask (Europris) og glovarmt vann før sliping og skraping. 

Vist det er skader så sliper du ned og reparerer det med epoxy og laminat(glassfibermatte).  Trur det er masse gode videoer på youtube.  Vist det bare er hakk som ikkje påvirker styrke så kan du sparkle det med epoxysparkel.

Maling er ikkje mitt sterkaste område, men eg veit at det bør som regel primast for å få god heft. Det er ikkje umulig at det er manglande primer som er årsaken til at det ser slik ut i dag.  Seajet 117 trur eg er passande primer. Det kan nok din lokale båtutstyrspusher svare på, og kanskje dei også har eigna maling.   

Ellers så er det masse kunnskap innpå her, så kanskje nokon andre kjem med råd om maling. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

2 hours ago, Sjeldenutpå said:

Vist det er skader så sliper du ned og reparerer det med epoxy og laminat(glassfibermatte).  Trur det er masse gode videoer på youtube.  Vist det bare er hakk som ikkje påvirker styrke så kan du sparkle det med epoxysparkel.

Maling er ikkje mitt sterkaste område, men eg veit at det bør som regel primast

Bruker du epoxy så ikke bruk matte! Bruk vevd duk. Heftprimer er sikkert lurt, men velger du 2k polyurethan sitter det nok bra uansett. Men det må slipes støvsuges og avfettes først.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...