Kjetil1 Startet 14.April.2018 Del på Facebook Startet 14.April.2018 Jeg byttet trykkvannspumpe i går etter å hatt lekkasje mellom vannpumpe og akkumulator. Ved forsøk på rep knakk en stuss på vannpumpa og jeg måtte ha ny. Gnien som jeg er, kjøpte jeg en Flojet pumpe på Maritim med 11liters kapasitet og 25 psi i trykk. Monterte og lot være å bruke gammel akkumulator. Men ved test rant vannet med minkende trykk helt til det nesten bare dryppet før pumpa slo inn. Jeg for inn idag og fikk byttet pumpa. Monterte og samme resultat. Pumpa bygger trykk og stopper når vannkrane er stengt, men starter ikke før det såvidt sildrer ut av kranen. Jeg har ferskvannsanlegg med armerte gummislanger beregnet for vann. Kan disse ta opp nok trykk og fungere som akkumulator mon tro? Har det noe å si at vannpumpa står lavest i forhold til slanger og kraner slik at tyngden av vann i slanger lurer pumpa til å tro det er trykk nok i systemet? Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Komodo Svart 14.April.2018 Del på Facebook Svart 14.April.2018 Kjetil1 skrev 1 minutt siden: Pumpa bygger trykk og stopper når vannkrane er stengt, men starter ikke før det såvidt sildrer ut av kranen. Slik fungerer ikke vår Jabsco pumpe. Den leverer ganske så jevn stråle selv om vi ikke har akkumulator. Kjetil1 skrev 1 minutt siden: Jeg har ferskvannsanlegg med armerte gummislanger beregnet for vann. Kan disse ta opp nok trykk og fungere som akkumulator mon tro? Nei, det tror jeg blir neglisjerbart. Til det er trykket for lavt. Slangene er jo armerte for å ikke flekse. Kjetil1 skrev 1 minutt siden: Har det noe å si at vannpumpa står lavest i forhold til slanger og kraner slik at tyngden av vann i slanger lurer pumpa til å tro det er trykk nok i systemet? Det tror jeg heller ikke. En meters høydeforskjell fra blandebatteriet til pumpa tilsvarer et trykkfall på 0,1 bar. Jeg vet ikke hvor stort trykk disse pumpene bygger opp før de slår ut, det er vel vesentlig mindre enn trykket i krana hjemme, men det dreier seg vel om et par bar. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Dinamo Svart 14.April.2018 Del på Facebook Svart 14.April.2018 Eg skulle tru at gummislangen kan tøyast til å bli akkurat so mykje akkumulator, og eg reknar med at når du skriv kapasitet 11 liter, so er det pr minutt. Komodo synser at eit par bar trykk, trådstarter fortel om 25 psi som er mellom halvannen og to bar. Alt i alt eg trur at dette kan bli akkurat so gale som beskriven, og til alt overmål: Slike start/stopp/ rykkete gange gir uforholdsmessig stor slitasje på pumpa. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 14.April.2018 Del på Facebook Svart 14.April.2018 (redigert) 25 Psi (Psi) = 1.72369 Bar ville byttet til en annen pume som gir 2,5 - 3 bar. og som starter før trykket er nesten 0. setter du inn den gamle akkumulatoern blir lidelsen enda lenger før pumpa starter. ./ Redigert 14.April.2018 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sjøfare Svart 14.April.2018 Del på Facebook Svart 14.April.2018 Gjelder dette alle kraner ombord? Jeg ville skrudd av filteret på tuten på kranen og sjekket om det er fullt av dritt. Stillestående vann vil gjennom sommeren gi et tynt belegg i slangene ombord. Når vannsystemet tømmes på høsten vil dette belegget tørke ila vinteren, og da løsner det fra slangeveggen. Ved første oppstart om våren blir dette belegget med ut og stopper i filteret / "diffusoren" der vannet kommer ut av kranen. Billig å sjekke i hvert fall Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 14.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2018 Har prøvd alle kraner, i tilfelle luft i slanger som muligens komprimeres. Med samme resultat... Det pussige er at alt fungerte supert med gammel pumpe og akkumulator, bortsett fra lekkasje... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
petti Svart 15.April.2018 Del på Facebook Svart 15.April.2018 Nei, men... mengde er mengde og trykk er trykk. For å øke trykket må man ned i rørdiameter eller opp i trykk på pumpestørrelse. så det så?fint på kvitsøy forresten. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 15.April.2018 Del på Facebook Svart 15.April.2018 (redigert) Kjetil1 skrev for 8 timer siden: Har prøvd alle kraner, i tilfelle luft i slanger som muligens komprimeres. Med samme resultat... Det pussige er at alt fungerte supert med gammel pumpe og akkumulator, bortsett fra lekkasje... Den gamle pumpa leverte sikkert med høyere trykk og starter så fort trykket faller litt (mulig den leverte mer mengde også). Det er bare å sjekke data på gammel å ny, Ny pumpa starter på for lavt trykk og leverer bare 1,7 Bar og når du åpner krana høres det ut som pumpen ikke greier å få opp trykket før du har stengt krana,, Redigert 15.April.2018 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Brigg Svart 15.April.2018 Del på Facebook Svart 15.April.2018 Jeg tror at det vil være en viss akumulator-effekt i slangene, og denne vil øke med antall meter slange i systemet. På vår båt er det anslagsvis 18-20 meter 12 mm armert gummislange på trykksiden av systemet. I tillegg vil det være en akumulator-effekt på grunn av en luftlomme øverst i VV-tanken. Hos oss kommer det også noe vann før pumpen starter, og pumpen fortsetter å gå og bygge opp trykk etter at kranen er stengt. Men pumpen starter tidlig, før alt trykk er borte. Så jeg tenker trådstarters utfordring ligger i pumpens trykkbryter. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
ebonita Svart 15.April.2018 Del på Facebook Svart 15.April.2018 Tänk på att det är skillnad på 'gammaldags' on/off styrda pumpar och modernare 'on demand' elektroniskt varvtals-styrda pumpar som finns från både Jabsco och Johnson-Pumps. En pump av den senare typen skulle förmodligen lösa Ditt problem. Förslagsvis behåller Du ändå accumulatortanken så får Du en bättre start-karakteristik när Du öppnar någon kran. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.