Jump to content

Kan gummislanger fungere som akkumulator i trykkvannsanlegg?

Kjetil1

Recommended Posts

Jeg byttet trykkvannspumpe i går etter å hatt lekkasje mellom vannpumpe og akkumulator. Ved forsøk på rep knakk en stuss på vannpumpa og jeg måtte ha ny. Gnien som jeg er, kjøpte jeg en Flojet pumpe på Maritim med 11liters kapasitet og 25 psi i trykk. Monterte og lot være å bruke gammel akkumulator. Men ved test rant vannet med minkende trykk helt til det nesten bare dryppet før pumpa slo inn. Jeg for inn idag og fikk byttet pumpa. Monterte og samme resultat. Pumpa bygger trykk og stopper når vannkrane er stengt, men starter ikke før det såvidt sildrer ut av kranen. Jeg har ferskvannsanlegg med armerte gummislanger beregnet for vann. Kan disse ta opp nok trykk og fungere som akkumulator mon tro? Har det noe å si at vannpumpa står lavest i forhold til slanger og kraner slik at tyngden av vann i slanger lurer pumpa til å tro det er trykk nok i systemet? 

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Kjetil1 skrev 1 minutt siden:

Pumpa bygger trykk og stopper når vannkrane er stengt, men starter ikke før det såvidt sildrer ut av kranen.

Slik fungerer ikke vår Jabsco pumpe. Den leverer ganske så jevn stråle selv om vi ikke har akkumulator.

Jeg har ferskvannsanlegg med armerte gummislanger beregnet for vann. Kan disse ta opp nok trykk og fungere som akkumulator mon tro?

Nei, det tror jeg blir neglisjerbart. Til det er trykket for lavt. Slangene er jo armerte for å ikke flekse.

Har det noe å si at vannpumpa står lavest i forhold til slanger og kraner slik at tyngden av vann i slanger lurer pumpa til å tro det er trykk nok i systemet? 

Det tror jeg heller ikke. En meters høydeforskjell fra blandebatteriet til pumpa tilsvarer et trykkfall på 0,1 bar. Jeg vet ikke hvor stort trykk disse pumpene bygger opp før de slår ut, det er vel vesentlig mindre enn trykket i krana hjemme, men det dreier seg vel om et par bar.

Eg skulle tru at gummislangen kan tøyast til å bli akkurat so mykje akkumulator, og eg reknar med at når du skriv kapasitet 11 liter, so er det pr minutt. Komodo synser at eit par bar trykk, trådstarter fortel om 25 psi som er mellom halvannen og to bar.

Alt i alt eg trur at dette kan bli akkurat so gale som beskriven, og til alt overmål: Slike start/stopp/ rykkete gange gir uforholdsmessig stor slitasje på pumpa.

Gjelder dette alle kraner ombord? Jeg ville skrudd av filteret på tuten på kranen og sjekket om det er fullt av dritt.

Stillestående vann vil gjennom sommeren gi et tynt belegg i slangene ombord. Når vannsystemet tømmes på høsten vil dette belegget tørke ila vinteren, og da løsner det fra slangeveggen. Ved første oppstart om våren blir dette belegget med ut og stopper i filteret / "diffusoren" der vannet kommer ut av kranen.

Billig å sjekke i hvert fall :smiley:

Kjetil1 skrev for 8 timer siden:

Har prøvd alle kraner, i tilfelle luft i slanger som muligens komprimeres. Med samme resultat...

Det pussige er at alt fungerte supert med gammel pumpe og akkumulator, bortsett fra lekkasje...

Den gamle pumpa leverte  sikkert med høyere trykk og starter så fort trykket faller litt (mulig den leverte mer mengde også).

Det er bare å sjekke data på gammel å ny,

Ny pumpa starter på for lavt trykk og leverer bare 1,7 Bar  og når du åpner krana høres det ut som pumpen ikke greier å få opp trykket før du har stengt krana,, 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg tror at det vil være en viss akumulator-effekt i slangene, og denne vil øke med antall meter slange i systemet. På vår båt er det anslagsvis 18-20 meter 12 mm armert gummislange på trykksiden av systemet. I tillegg vil det være en akumulator-effekt på grunn av en luftlomme øverst i VV-tanken. 

Hos oss kommer det også noe vann før pumpen starter, og pumpen fortsetter å gå og bygge opp trykk etter at kranen er stengt. Men pumpen starter tidlig, før alt trykk er borte. Så jeg tenker trådstarters utfordring ligger i pumpens trykkbryter. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Tänk på att det är skillnad på 'gammaldags' on/off styrda pumpar och modernare  'on demand' elektroniskt varvtals-styrda pumpar som finns från både Jabsco och Johnson-Pumps.

En pump av den senare typen skulle förmodligen lösa Ditt problem.

Förslagsvis behåller Du ändå accumulatortanken så får Du en bättre start-karakteristik när Du öppnar någon kran.

image.jpeg.68dfe38f047ffb851e7b9a41bda85263.jpeg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...