Jump to content

Ny Terhi 400 i ABS-plast - valg av bunnstoff?


ArvidKa

Recommended Posts

Hentet vår nye Terhi 400 landstedsjolle før helgen, monterte vår Yamaha 9,9 (13,5 hk) totakter og prøvekjørte. Herlig lettplanende nesten uten planingsterskel, og 22 knop på gps. Veldig fornøyd, først og fremst for den lave vekten på 120 kilo.  Lett for oss gamlinger å dra på land og snu rundt for vinteren. Eneste dumme var at standardbensintanken på 24 liter ikke på noen måte fikk plass i det todelte rommet under den låsbare aktertoften.  Må kjøpe 12 liters tank.....

Planen er nå å la den ligge fortøyd med motor på i et par uker for å få «satt» korrekt vannlinje, deretter trekke på land for bunnbehandling.

 

Og det er her jeg møter motstridende oppfatninger.  Forhandler sa kun acetonvask og lett rubbing, deretter to strøk hard Hempel Racing.  Ferdig.

 

Andre vil anbefale acetonvask, lett rubbing, to strøk med en sealer/grunning og deretter, mens sealer fortsatt er klebrig, to strøk Nonstop selvpolerende.  Ferdig.

 

Vil gjerne gjøre dette ordentlig, så jeg heller mer til siste variant.  Hva ville dere gjort?  Er fornøyd med NonStop på vår daycruiser og ser for meg at selvpolerende er lettere å holde, år for år.

 

Noen forslag til metode og spesifikke produkter på vår første Terhi ABS-plastbåt?  Takknemlig for gode råd. ;))

Link to post
Share on other sites

Cipax, dvs pioneer/steady, anbefaler følgende vedr. stoffing av polyethylenbåter (produkter fra Hempel):

  • Vask grundig med Degreaser.
  • Slip deretter med vannslipepapir K 80 dyppet i Degreaser.
  • Vask bort alt slipestøv med Degreaser og påfør umiddelbart 1 strøk med Sealer 599.
  • Etter en 1/2, men innen 1 time mens sealeren fremdeles er klebrig, påføres første strøk med Hard Racing. Påfør ytterligere 1 strøk bunnstoff før sjøsettting.

Har gjort dette med både Steady og River, fungerer utmerket. 

 

-Jørn

 

Link to post
Share on other sites

Det har jeg sett, ja, fra  Hempel og West system.

Mens Jotun anbefaler noe annet.  Det gjør også Seajet.

Lurte også mer på hard racing kontra bløt selvpolerende.  Polyetylenbåter er jo litt fete,  «bløte» og elastiske, og jeg undrer om knallhard Racing-behandling vil kunne sprekke og flasse under bruk?

Redigert av ArvidKa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Takk for alle svar.  

 

Oppdatering:  

Jeg gikk for Hawthorne’s forslag:  

Avfetting, våtsliping/rubbing med 80 sandpapir og ny avfetting med rødsprit. Deretter Hempel Sealer 599 som tørket en liten time og ble nesten tørr men fortsatt lett klebrig, da rullet jeg Hempel Hard Racing ett strøk.  Etter noe timer strøk to med Hard Racing.  Båten sjøsatt neste dag. 

Så nå får vi se.  Fra neste år blir det selvpolerende.

 

Forøvrig er det litt merkelig at båtprodusenter ikke støper inn en svak markering eller linje for å markere vannlinjen.  Min lå ute i to uker i håp om å få en ide om vannlinjehøyden.  Tusjet også noen punkter ved å vasse ut i vannet (iskaldt). Resultatet ser dog  rimelig greit ut.  Og vi er kjempefornøyde med båten!

 

Takk for innspill!

6B347E50-EF45-4140-A8C9-8B1A83FF64A1.jpeg

46349588-7E99-4C1A-A1B1-7939E8ECFFE9.jpeg

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Mange forskjellige svar å få.   Snakket med en kar hos Westsystem i dag.  Han fortalte at vi skulle bruke Light Primer, og Hempel Mille bunnstoff.  En kar som da hørte at jeg spurte, fortalte at det var unødvendig å bruke Primer på denne type båt -  ( ABS Plast )   

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...