Jump to content

Tråden for oss med Cummins QSB 5.9 & 6.7


VannTro

Recommended Posts

Denne tråden har jeg og @sap_2000 mange ganger snakket om å starte her på BP.

Det er mange av oss her inne med Cummins QSB-motorer. Det aller fleste har nok 5.9, men det finnes sikkert en og annen med den litt større 6.7.

Disse motorene kommer jo i mange versjoner fra 230 hk opp til 480 hk(550 for 6.7), men grunnmotoren er den samme.

Selv har jeg en Cummins QSB 5.9 230 hk og det samme har SAP_2000. Begge disse motorene har gått ca 1000 timer uten noen større problemer.

Generelt er dette stein-gode motorer, men ingenting er perfekt og for Cummins sin det dreier det seg om mye av det som snurrer rundt på framsiden av motoren.

Fanhub lager med dårlig kvalitet, reimskiver med dårlig finish og en vannpumpe som burde hatt bedre opplagring.

Foreløpig, og som første post, nøyer jeg meg med å legge inn link til det som kanskje er den mest informative siden om Cummins motorer generelt, Seaboard Marine(Amerikansk forhandler).

Her kan man klikke på Tony`s Tips og scrolle nedover siden. Det finnes utrolig mange tema her som er forklart både med tekst og bilder.

Seaboard Marine / Cummins Marine

 

Da har jeg i hvert fall opprettet tråden, så nå håper jeg de som har slike motorer kan benytte den til smått og stort. Enten det er spørsmål/problemstillinger eller jobb man selv eller andre utfører på denne typen motorer hvor man vil dele med tekst og bilder hvordan det ble gjort og erfaringene rundt jobben.

Snurr film :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Kan absolutt anbefale Seaboard Marine!

Kjøpte ny sjøvannspumpen derfra av seaboard sitt eget design til en av Senior sine QSB 5.9 -480 maskiner. Betydelig bedre mekanisk opplagring og design enn de originale Sherwood pumpene samt proff og rask håndtering av ordre og forsendelse. Billigere enn original pumpe er de også. 

Redigert av kdtran (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tenkte jeg ville dele et nettsted hvor jeg i fjor kjøpte meget god motorolje til god pris.

Oljen har klassifiseringen CI-4(la deg ikke lure av CJ-4 merkingen på bildet). CJ-4 oljen må man til England for å få kjøpt.

CI-4 kvaliteten har følgende Cummins godkjennelser 20076 - 20077 - 20078 og er avløseren til Tection Global som jeg vet at SAP_2000 blant andre sverger til. Den har for øvrig Volvo VDS-3 også om det skulle være noen "Grønninger" inne å lese her.

https://www.billigbilpleie.no/pi/Castrol-Vecton-15w40-20-ltr_2645641_146177.aspx

 

En 20 liters kanne koster Nok 1000,- + frakt og visagebyr. Til sammen Nok. 1244,44 levert på døren med GLS.

Du får et trackingnummer på epost og leveringen tar 3-4 dager. PS. Det største volumet pr ordre er 20 kg. så man får ikke bestilt mer enn 1 kanne pr. ordre. Jeg tror dette har noen med transport på ferje å gjøre.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

VannTro skrev 52 minutter siden:

CI-4 kvaliteten har følgende Cummins godkjennelser 20076 - 20077 - 20078 og er avløseren til Tection Global som jeg vet at SAP_2000 blant andre sverger til.

 

Det stemmer at denne avløste Tection Global for 3-4 år siden eller noe sånt.

 

Databladet er her: https://msdspds.castrol.com/bpglis/FusionPDS.nsf/Files/65797B7748B706FC80257C82001E43F9/$File/BPXE-9GE8GL.pdf

 

Høres ut som at prisen er ok, ser siste enhetspris var drøye 43 kr/l inkl. avgifter eks. mva levert i 20l.kanner (før rabatt) fra min Castrol forhandler.

Link to post
Share on other sites

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Litt alternativt forbruksmateriell til Cummins QSB 5.9

 

Multireima(dynamo) og vannpumpereima på QSB 5.9 er grisedyre originalt

Cummins Multireim: 4981117

WRZ 21-0577 - EPDM ST PolyV 8 Rib K

Alternativ: Gates K080653(HD). Finnes på Ebay.

 

Impellerreim - Orig: 4943125 (nytt nr: 4946198)

Alternativ: Gates 4PK840 Finnes på Ebay

 

Motorzink til QSB 5.9 koster vel ca, 700,- pr. stk. originalt.

Her er alternativet fra Boatzink.com

E-2 (komplett m/plugg). E-2Z (kun sink)

 

Tar også med filtre(olje og fuel) fra Fleetguard. De kan for eks. bestilles av Bilutstyr i Drammen om man ikke får de lokalt.

Fuel filter: Fleetguard FF 5488 (2 micron)

Oljefilter: Fleetguard LF 3959

 

Dette var litt info som SAP_2000 har vært så snill å dele med meg :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det å importere en eldre overhalt diesel fra USA da ? Går ikke det på noe EU-regelverk i henhold til utslipp ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Nogva har i hvert fall Cummins 500 - 2700 hk.

 

Jeg vil tippe den minste Cummins er QSB 6.7 nå og da starter det på 227 hk. når det er fremdriftsmotor.

https://cumminseurope.com/engines/marine

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen kunnskap om annet enn Vollenslipp på Vollen utenfor Oslo, men hvor stor service skal du ta ?

Hva med å kjøpe inn filtre, olje og zink selv. Stort mer gjør de ikke på en vanlig service.

Litt mer kan være reimene foran og kanskje frostvæske.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 1 år senere...

Er det noen som har skiftet stretchyreim til sjøvannspumpe QSB 5,9 og kan gi litt tips om enkleste metode? Fra forrige gang denne ble skiftet (av verksted) ligger det igjen et verktøy som fulgte med reim, men synes ikke det er opplagt hvordan denne brukes eller på hvilket reimhjul. Som det skal være i båt er det selvfølgelig trangt foran motor, må ligge oppå motor og jobbe.

 

Oversiktsbilde er lånt fra Sbmar.com.

 

Tenkte å skifte både denne og multireim forebyggende hvert 5. år, er dette unødvendig pessimistisk? Reimene ser bra ut, men lager litt støv.

stretchytoolQSB.jpg

VannpumpereimQSB.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
On 3/29/2020 at 8:31 PM, cruiser said:

Er det noen som har skiftet stretchyreim til sjøvannspumpe QSB 5,9 og kan gi litt tips om enkleste metode? Fra forrige gang denne ble skiftet (av verksted) ligger det igjen et verktøy som fulgte med reim, men synes ikke det er opplagt hvordan denne brukes eller på hvilket reimhjul. Som det skal være i båt er det selvfølgelig trangt foran motor, må ligge oppå motor og jobbe.

 

Oversiktsbilde er lånt fra Sbmar.com.

 

Tenkte å skifte både denne og multireim forebyggende hvert 5. år, er dette unødvendig pessimistisk? Reimene ser bra ut, men lager litt støv.

stretchytoolQSB.jpg

VannpumpereimQSB.jpg

 

Sent svar, men fant det enklest å tre stretchy-reima rundt det lille hjulet først, så rundt toppen av det store på sjøvannspumpa så mye som mulig. Trykk hardt med tommel der reima går ut av sporet men du drar motoren rundt med en lang skralle. Reima strekker seg nok til å smette på om det trykkes hardt nok til at den ikke sklir.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Hvis du har NMEA 2000; denne gjorde susen for meg

https://www.mercruiserparts.com/mercury-mercruiser-8m0165589-gateway-can

 

Kjøpte med lokal Mercuryforhandler, koplet til Raymarine MFD C120W via SeaTalk ng nettverket (som er et NMEA 2k nettverk). Meget lettvint og praktisk.

 

Redigert av cruiser (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Akkurat kjøpt meg båt med en 2010 5.9 380hk, har tidligere bare hatt båt med bensinpåhengsmotorer og ser at mange nevner at dieselmotorer av denne typen kan fort ha problemer med soting hvis man kjører lenge på lavt turtall. Hva er deres erfaring og definisjon av "lenge" og "lavt turtall"?

 

Omformulert: er det noen tommelfingerregel som f.eks.  "hvis du har tøffet rundt i 5 knop i mer enn 2 timer så bør du gi full gass i 10 minutter"

 

Noen andre tips og triks, eller noe jeg bør følge med på?

 

Takk for svar :-)

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...