Jump to content

Rense dørker i aluminium

Gew77

Recommended Posts

Den er det vel syre i  @BØstrøm ? 

https://wienerberger.no/fakta/rengjøring-av-tegl 

I så tilfelle er det jo viktig å skylle godt med rent vann etterpå.

Møkkete dørkeplater får du rene igjen. Matte plater derimot er jo litt verre. Nye aluminiumsplater er blanke og flotte å se på, men etterhvert som aluminiumsprodukter drar på åra vil tykkelsen på oksidhinna øke. Det er den som gjør at aluplater blir matte og grå. Det er strengt tatt mulig å slipe og polere platene til de blir blanke, men da vil jeg tro jobben blir så stor at det er lettere å bytte ut til nye plater. En annen ting er at det er oksidhinna som gjør sjøvannsbestandig aluminium korrosjonsbestandig. Når man fjerner denne hinna med enten syre, sliping eller polering, vil man redusere korrosjonsbestandigheten. Det vi imidlertid umiddelbart startes å danne en ny hinne straks aluminiumen blir eksponert for luft. Denne hinna blir tykkere med tiden av seg selv så lenge det er oksygen tilstede.

Ai ai ai! Vidundermiddel, jeg selger det, og Uri Geller i en og samme setning... :giggle: :pray:

Gew77 skrev 19 minutter siden:

@Komodo da er det kanskje enklest å bare vaske de godt og la de være litt grå:)

Tja kanskje verd å teste mirakelproduktet til Bøstrøm? Poenget mitt var vel at hvis du vil ha pene plater er det lettest å kappe til nye. De gamle bruker du da som mal. Du kan jo også male dem, men da må du gjøre grundig forarbeid slik at malingen ikke flasser. Nå er jo dette i motorrommet, så jeg ville ikke bekymret meg for korrosjon selv om du pusser dem blanke, det var mest generelt ment (samt at det er en sabla jobb :sweat: )

@BØstrøm  Kan du opplyse i tråden hva dette heter ? Det er flere med mye aluminiumsplater på dørken i motorrommet og Flügger butikk i nærheten.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Starbrite Aluminium Cleaner/Restorer og Starbrite Aluminium Polish gjør vel gjerne nytten? Fåes kjøpt på Maritim og Watski (og sikkert en haug med andre plasser).

"Alle" detailing butikker har også et produkt som gjør det samme. Autosol har en egen "aluminiumspasta".

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...