pobre gringo Startet 17.April.2018 Link til dette innlegget Startet 17.April.2018 Hei alle erfarne båtfolk. Skal gå på å stoffe bavarian de kommende dagene og lurte litt på hva jeg må handle inn og hvordan jeg gjør dette på beste måte går på med samme bunnstoff som båten visstnok alltid har fått i følge tidligere eier (Jotun nonstop supreme). Den gamle bunnstoffet ser ut til å være smurt på i generøse mengder og er ruglete noen steder og flasser litt av andre steder. Betyr det att jeg bør pusse ned hele bunn eller holder det å skrape av litt og rulle på nytt i normale mengder, eller eventuelt flere tynne strøk? Rundt kjølen ser det ut som noe fugemasse begynner å løsne. burde jeg her fjerne alt og legge på en pen ny masse og er tec7 bra her? denne fugemassen skal den tette inn i båten eller er det bare for å minske drag og det er andre tetninger ved kjølboltene? Selve kjølen er noe ruglete med rust. hvis jeg vil gjøre ett stort nummer ut av dette hva er beste framgangsmåte? pusse rent med grovrengjører og så behandle med(hva er best)? for så å sparkle og stoffe eller? hva er best til polering av freeboard? Har hørt noe om att propellen bør poleres, hva er beste å bruke her? fint hvis noen kan gi meg noen hint rundt disse spørsmål og gjerne komme med noen andre vårpuss tips. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 17.April.2018 Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 Det er nok alltid best å understøtte med bilder for å få mest mulig spesifikke svar, spesielt hva gjelder fugemasse og kjøl. Om ikke blir det gjerne ganske generelt. Sitér dette innlegget Link to post
pobre gringo Svart 17.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 Chiefengineer skrev Just now: Det er nok alltid best å understøtte med bilder for å få mest mulig spesifikke svar, spesielt hva gjelder fugemasse og kjøl. Om ikke blir det gjerne ganske generelt. Ja det skjønner jeg, skal få tatt noen bilder og laste opp imorgen Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 18.April.2018 Link til dette innlegget Svart 18.April.2018 Hei, se kommentarer i tekst. Betyr det att jeg bør pusse ned hele bunn eller holder det å skrape av litt og rulle på nytt i normale mengder, eller eventuelt flere tynne strøk? Det holder å skrape av det løse og legge på nytt i normale mengder. En gang i blandt, la oss si hvert 8'nde år, fjerner man alt og begynner forfra med epoxy. Dette varierer med hvor nøye du er, ønsket fart og type bunnstoff. Rundt kjølen ser det ut som noe fugemasse begynner å løsne. burde jeg her fjerne alt og legge på en pen ny masse og er tec7 bra her? Ja, riv bort løst og legg i tec7. denne fugemassen skal den tette inn i båten eller er det bare for å minske drag og det er andre tetninger ved kjølboltene? Det ligger tetningsmasse på toppen av kjølen og rundt boltene også. Selve kjølen er noe ruglete med rust. hvis jeg vil gjøre ett stort nummer ut av dette hva er beste framgangsmåte? pusse rent med grovrengjører og så behandle med(hva er best)? for så å sparkle og stoffe eller? Pusse ned, sparkle med fortykket epoxy, grunne med epoxy, stoffe. hva er best til polering av freeboard? Hva er freeboard? Har hørt noe om att propellen bør poleres, hva er beste å bruke her? Jeg bruker saltsyre for å ta bort rur, sliper med den fineste poleringsskiven til biltema for vinkelsliper, polerer så med autosol. Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
pobre gringo Svart 18.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2018 Trenger jeg å matte ned noe før stoffing eller er det bare å skrape av og rulle på? Freeboard er mellom vannlinje og dekk. Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 18.April.2018 Link til dette innlegget Svart 18.April.2018 (redigert) Jeg bruker VC17 bunnstoff og fikk beskjed om å ikke ha på dette rundt rorhylsen og drevet, mener det har noe med kobber og aluminium å gjøre. Sjekk ut om ditt bunnstoff er på samme måte. Rundt rorhylsen (med god margin) og på drevet brukte jeg "Seajet 034 spray for drev og propell", jeg lagde meg ett lite telt av presenning før jeg sprayet så naboen slapp å få drevspray på den nypolerte båten hans. Kjølen så tok jeg rustflekkene med flapdisc fra biltema på vinkelsliper, sprayet med en antirustspray (usikker på hva det var, må sjekke ut det) og stoffet over. Her lagde jeg meg også ett telt før jeg begynte, det støver noe sinnsvakt. Propellen tok jeg som over med saltsyre og polerte med Chemical guys Heavy metal polish, så fiskene kan speile seg :) Freeboard = fribord? Først vasket jeg båten med Meguiars Boat soap (Helt sikkert det samme som bilvasken dems til en høyere pris..) og vaskevott (liker dem bedre en svamp). I fjor brukte jeg Rupes G-Marine Medium polish som rubbing og Collinite 845 som forsegling på skroget. På dekk (med unntak av der det er antiskli) så brukte jeg Scholl A15+ som er en ett-steg rubbing og polering.. Å gjøre det i 2 steg tar litt lenger tid og holdbarheten er litt lenger... Har ikke helt bestemt meg hva jeg gjør i år, om det blir 2-steg på hele båten eller ikke... Får se hvor god tid jeg har når jeg er på land. Dekk er nesten like greit å ta når båten er på sjøen. Og kjøp deg en god poleringsmaskin, gelcoat er vel en del tykkere og hardere enn bil-lakk så du kan god bruke en roterende maskin. Jeg har en grei oscillerende maskin (Kestrel DAS-6 Pro) til bil som jeg også bruker på båten. Må bruke litt lenger tid, men kjekt å ha en maskin som jeg tør å bruke på bilen etterpå også. Lang i armene blir man uansett :) På vinsjer og andre blanke detaljer på båten brukte jeg Chemical Guys Light Metal polish. Teaken renset jeg med Resptect Teak rens (ikke PRO utgaven, den kan vistnok skade natene), steg 1 som renser og steg 2 som lysner. Så lot jeg den være sånn så den blir grå og fin. Resten av sesongen vasket jeg den kun med saltvann. Bordet i cockpit renset og oljet jeg. Vinduene (har vel ett annet fint båtnavn) og luka i cockpit polerte jeg opp med Meguiars PlastX, det gjorde underverker! Edit: - Kjøp riktige pads til maskin / rubbing, det går med noen pads! - Collinite 845 legges for hånd. Redigert 18.April.2018 av Dreuf (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 18.April.2018 Link til dette innlegget Svart 18.April.2018 Fribord på norsk! Bruk båtpolish med voks. Et utall å velge mellom og minst 20 tråder er på BP om ulike produkter. Selv bruker jeg TC-Nano og er fornøyd med det. Propellen bør være så blank som mulig . Ikke bruk slipeskive, men en poleringspad på vinkelsliper går. Biltema sin helt OK. Bruker Autosol. Men der du ligger så gror det neppe noe uansett. :-) Det er også hundrevis av tråder om kjøl, rust og bunnstoff. Søk på BP før du starter ny tråd. Tror de beste svarene er gitt allerede. Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 18.April.2018 Link til dette innlegget Svart 18.April.2018 Et lite tips vedr kjølen. Monter sink anoder på den. Biltemas "knapp anode" art nr 25289 er glimrende. En på hver side for eksempel. Da slipper du rust på kjølen- Kjølboltene må også etter dras hvis det ikke er gjort tidligere- Lykke til.... Sitér dette innlegget Link to post
pobre gringo Svart 18.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2018 Chiefengineer skrev On 17.04.2018 at 20.17: Det er nok alltid best å understøtte med bilder for å få mest mulig spesifikke svar, spesielt hva gjelder fugemasse og kjøl. Om ikke blir det gjerne ganske generelt. Sånn ser det ut. Vindøyet: Nei ikke noe problem med groe der jeg ligger. Takk for gode tips alle sammen. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 18.April.2018 Link til dette innlegget Svart 18.April.2018 Om du skal gjøre dette ordentlig så bør du slipe det helt reint så ser du hva du har med å gjøre. Da får utbedringen best resultat også. Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 19.April.2018 Link til dette innlegget Svart 19.April.2018 Det ser ut som om både skrog og kjøl er overmoden for en skikkelig "recovery". Her var det mange lag gammelt bunnstoff. Du bør vurdere å fjerne alt og bygge opp igjen fra bunn med ny primer og bunnstoff. Kjølen også. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 19.April.2018 Link til dette innlegget Svart 19.April.2018 Frehau skrev On 18.4.2018 at 8.19: grunne med epoxy, stoffe. Epoxy er bortkastede penger på den båten. Den har et forseglingsjikt rett under gelcoat. Ellers ville jeg sjekket kjølinnfestningen nøye. Sitér dette innlegget Link to post
pobre gringo Svart 19.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2018 Hva er ett forseglingsjikt på godt norsk? Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 20.April.2018 Link til dette innlegget Svart 20.April.2018 Bavaria begynte vel med den nye typen gelcoat tidlig på 2000-tallet som har bedre tetteegenskaper mot bl.a. plastpest. Din båt er vel '99? Allikevel, uansett type gelcoat må du ha på to-component primer etter at du har skrapet og slipt vekk gammelt bunnstoff. F.eks International VC-Tar funker bra. Skroget bør være helt glatt. Det er nok ikke noe feil med kjølinnfestingen din. Bare mye rust i overgangen. Men det ser du bedre hvis du sliper ned. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 20.April.2018 Link til dette innlegget Svart 20.April.2018 pobre gringo skrev for 20 timer siden: Hva er ett forseglingsjikt på godt norsk? Når båten bygges legger man et lag med isopolyester innenfor gelcoat. Gjør at laminatet er tett mot vannmolekyler. Ellers, jeg ville bare gått over lett med eksentersliper slik at alt løst blir tatt vekk. Vær forsiktig slik at gelcoat ikke skades. Gelcoat er båtens "hud", gjerne laget på vinylester. Der det er ren gelcoat ville jeg flekket med heftprimer. Deretter et strøk bunnstoff. Jeg ville uansett ettertrukket kjølboltene. Fjerne løs fugemasse og legg ei larve Sikaflex 291 i overgangen mellom skrog og kjøl. Sitér dette innlegget Link to post
pobre gringo Svart 24.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 Blir som du sier mulligan. Men noen tips til utbedring av dette? Er noen småskader i gelcoaten inn til glassfiber, tidligere eier ser ut som bare har stoffet det igjen med bunnstoff men det var iallefall tørt der nå. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.