Jump to content

Backup selvstyring (autopilot) for langtur

Barbaria

Recommended Posts

For en kommende langtur så er det mange vurderinger som skal innom kassaapparatet. En av de store kostnadene er selvstyring. Vi har en eldre Raymarine 6001+ med type 100 computer og det jeg tror er en type 1 motor fra whitlock (nå lewmar) og kjede. Solid som bare det og den funker fint, men vi må ha en form for backup selvstyring. Et moment med dages pilot er støy, motoren «piper» for hver korreksjon noe som gjør oss sprø bare på korte turer. Dette må uansett løses på en eller annen måte. Kanskje noen som vet årsaken?

Alternativene vi har kommet til er:

1.      Vindror Hydrovane ca. kr. 50.000,- + montering

2.      Ny Raymarine Kr. 38000,- (om ikke vi kan bruke eksisterende motor) + montering

3.      CPT autopilot ca. 14000,- eks mva. / frakt fra US. Montere selv.

4.      Kjøpe inn deler til den gamle og bytte del for del (ebay) ca. 8000-10000,- montere selv.

Ser man på kostnad og jobb er det en «no brainer», hvor det å kjøpe deler til den vi har er det absolutt rimeligste alternativ. Men strengt talt blir det ikke en backup selv om jeg sikkert kan bytte det meste under rolige forhold. Nå er det ikke alltid rolig på vannet og derfor lener vi oss litt mot vindror og CPT pilot.

Vindror vurderes mest fordi andre langturseilere har hatt det før og det ser ut til å funke godt i litt hardt vær om det skulle oppstå. Dessuten bruker det ikke strøm og fungerer som et reserve ror. Det kan også funke sammen med en enkel rorkult pilot. Når man ser på langtursblogger så er det svært få som faktisk benytter vindroret i stor grad. Lite bruktmarked, og høy initial kost får oss til å tenke hvor ofte får vi brukt det?

Ny Raymarine (dobbel montasje) taler for seg selv. En vurdering er om vi kan benytte dagens motor noe som vil spare kostnader på montasje og reservedeler. Regner med at kosten blir minst 40.000,- før vi er ferdige her.

CPT autopilot

http://www.cptautopilot.com/features.php

Ser ut som en steinknuser med gammel tech, men som tilsynelatende funker samt at den er meget enkel og helt uavhengig av RM utstyret. Blogger og langturseiler Drake Paragon benytter denne piloten og skryter en del.

https://www.youtube.com/channel/UCpfax0gLoUZMqw-ROxX77Yw

Jeg ser en mulighet for å kunne få denne inn «i bagasjen» uten moms og da seiler den opp som et godt alternativ prismessig. Men holder den mål i sjø?

Hva tenker forumet om valg av selvstyring til langtur (4-5 år) med de vurderingene som vi har gjort her og evt. egne erfaringer?  

Jeg fikk ganske bra for S3 piloten som sto i før og fant nytt på eBay og finn.no så for meg ble det bare symbolsk kostnad på oppgraderingen.

Vindror har jo unektelig den fordelen at den kan fungere som ror om du mister knekker hovedroret.  Men da med veldig begrenset seilføring vil jeg tro..  Vindror er fint men det er ikke veldig praktisk på en moderne 40 fot båt som er åpen bak, den blir ganske i veien der bak.

Jeg har sett flere har dobbelt installasjoner men jeg er ikke helt med på fordelene.. for den mekaniske enheten greier man jo fint å bytte underveis.. På en type-1 arm som hos oss tar det meg kanskje 10 minutter.

Takk for svar. Det er forså vidt ikke noe problem å plassere et Hydrovane «off senter» for å frigjøre plass bak. Ting har jo ofte en tendens til å gå galt når det minst passer, så det å stå nedunder pidesstallen med et kjede som beveger seg å skru løs motor i storm frister ikke.

Siden vi bare er to om bord så er ønsket å ha en backup som funker umiddelbart om noe skulle ryke. Etter diskusjoner med fruen så lener vi oss mot å kjøpe deler til den gamle piloten + en ny CPT som en fullverdig backup dersom noe ryker underveis, men ingenting er spikret enda.

Vi planlegger også tur med bare to ombord. Derfor brukte jeg en del tid til å tenke gjennom hvordan dette skal fungere. Vår rute kommer til å gå steder med potensielt dårlig vær over lang tid. Jeg forkastet derfor alternativet om å ha reservedeler med for å reparere da jeg tror det kan være krevende å få til mens man håndstyrer båten

Vindror forkastet jeg fordi det ikke fungerer så bra på lens. Og det blir fort mye slør/lens. Strømforbrukblir en utfordring - men det er løsbart med gode ladesystemer. 

Så jeg endte opp med å montere en autopilot i tillegg til den gamle som er i båten fra før av. 

Bilde før og etter under.

Den gamle piloten er helt stand alone løsning ikke koblet til noen av båtens to separate navigasjonssystemer. Poenget er at den skal fungere selvom vi feks får feil på en plotter eller GPS antenne.

Den nye plotteren er integrert inn mot en Raymarine plotter og vindinstrument. Kontrollpanel på pidestall og kartbord under dekk (vi har dekkshus båt)

F191E306-ACA2-4116-81C3-542F3878C0BC.JPG.2f7c88c57d1aa79765510aed806c4f2b.JPG83BC59B7-2F21-44EC-8D52-BA27B537345B.JPG.4e4833f17ecf9cb5fd34ca2478d69d57.JPG

Jeg har med en ekstra av den bolten som forbinder drivenheten med tillerarmen. Og den gamle tillerarmen (på bilde nr 1) er også tatt vare på og lagret ombord. 

Om alt av styringer ryker så har vi nødrorkult. Den testet jeg i fjor - og fant ut at den ikke passet (den passet ikke ned i festet og den var for kort...) - så den har jeg forbedret nå. Greit å ha sjekket ut det :lol:

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Det ser unektelig lekkert ut det der, er det Type 1 enheter? Disse tillerarmene hvor fikk du kjøpt de?

Jeg har jo vaierstyring festet til rorstammen, men jeg vil tro det er mulig å feste en slik drivenhet på denne ved å lage et hull ekstra. Spørsmålet er vel hvordan få jeg festet andre enden av drivenheten, i dørken? Jeg har jo en roterende drivenhet med kjede i dag, men en backup kunne sikkert være en lineær som du har.

42610B6A-369A-49B3-8E8E-9F9211EE14B0.jpeg

A0DD0668-0350-4C5B-892C-87E722B743D4.jpeg

D6FCB11E-9243-4547-B363-760EC78EE84E.jpeg

Redigert av Barbaria (see edit history)
Barbaria skrev On 2018-04-18 at 12.37:

For en kommende langtur så er det mange vurderinger som skal innom kassaapparatet.:........

Alternativene vi har kommet til er:

1.      Vindror Hydrovane ca. kr. 50.000,- + montering

2.      Ny Raymarine Kr. 38000,- (om ikke vi kan bruke eksisterende motor) + montering

3.      CPT autopilot ca. 14000,- eks mva. / frakt fra US. Montere selv.

4.      Kjøpe inn deler til den gamle og bytte del for del (ebay) ca. 8000-10000,- montere selv...———-

Vindror vurderes mest fordi andre langturseilere har hatt det før og det ser ut til å funke godt i litt hardt vær om det skulle oppstå. Dessuten bruker det ikke strøm og fungerer som et reserve ror. Det kan også funke sammen med en enkel rorkult pilot........

Jeg fant ett pent brukt Monitor vindror.....med betoning på ’pent’ , for tror det var 15’ kr

men det er ca 10 år siden, skal monteres sammen med en Swing-gate, så att jeg kan bruke badplattformen også.....eller gå inn med aktern, ’Mediterranean-style’....

(eller ta av helt, for hjemmeseiling)

på autopilot-siden har jeg en Simrad AP24 koblet til en gammel autohelm/raymarine linear drivenhet........finner jeg en linearenhet til, mulig jeg kjøper som backup.

sen har jeg en gammel Autohelm 1000 liggandes, som jeg kan gjøre en adapter til Monitoren...........

S/Y Gunga Din

Det ser ut som du er dekket på selvstyring Gunga. Monitor er vel en av de store innenfor bransjen. Monitor har vel kontakt med roret/styringen i båten via liner om jeg ikke husker feil, og det blir helt feil i vår vår båt. Det er ikke mange Hydrovane av nyere modell som i tillegg passer på vår båt for salg brukt dessverre. Jeg ser også nå at pundet har gått ytterligere opp i forhold til NOK og SEK noe som får prisen opp til 60.000,- og det er uaktuell om ikke nissen kommer med en stor pengesekk :smiley:

Har du foresten tenk deg på langtur i nærmeste fremtid Gunga?

Barbaria skrev 16 minutter siden:

Har du foresten tenk deg på langtur i nærmeste fremtid Gunga?

Innom ett par/3år........da jeg blir pensjonist......

anledningen til att jeg valgte Monitor var att mange langtursseilere har dette, + en kompis som seilt Atlanten i hvertfall 3 ggr.....anbefallte dette,

og sen var det å bevake Finn/Blocket.........fann det i Stockholm :lol:( så jeg kjøpte usett....så tok jeg bilen, neste gang jeg skulle med jobben på noe møte/Konferense der )

min tillerarm har min ´hofleverandør´ på rustfritt laget til meg, i syrefast, .....hjertstokken er 40mm syrefast....men det er en singlearm

S/Y Gunga Din

Jeg ville nok uansett montert en Monitor eller tilsvarende. Kan ikke sitte å høre på den derre autopiloten i ukesvis. Selv om jeg på YouTube ser at mange seilere kun bruker vindroret på lange overfarter. Det virker som at om man bare skal være under seil for et par døgn, så gidder man ikke. Og når det gjelder autopilot, vurderer jeg ikke annet enn de som har hele montasjen under dekk, og kan virke som en reserve om styreleamikken går åt skogen. Det blir en slags reservestyring, og er for så vidt godkjent som akkurat det. I tillegg, på en slik lang tur, ville jeg sveiset meg et øre på rorbladet og tredd inn et par tau som kunne kjøres via winchene. Slik som var moten på alle 'Colin Archer'e' for noe årtier siden. Nokså enkle forholdsregler. 

Kjenner flere som har hatt CPT autopilot og vært fornøyde med det, men det har vært på mindre båter. Usikker på om den duger på en såpass stor og moderne båt som dere har.

Vi har autopilot (strengt tatt to stykker) og vindror. Hvis du har lyst til å holde på med vindroret ville jeg holdt utkikk etter en brukt variant, men om ønsket er å få baugen til å peke rett vei ville jeg installert en pilot nr to – eller bare dratt med en ekstra drivenhet. Det er jo som oftest (men ikke alltid) det mekaniske som tar kvelden.

2 hours ago, Gunga Din said:

Tror....-men vet ikke :smiley:

att skall man som hovedstyrning, forlite seg på en autopilot !, så bør man ha noen form av slepe-generator....type Watt&Sea eller liknandes....

Tja ... solcellepaneler har blitt ganske så bra – og billig. Vi har 3-400W paneler (litt avhengig av om vi gadd å henge opp det minste tilleggspanelet), holder liv i autopilot, kjøleboks og alt mulig annet dill dag og natt i de aller fleste værforhold.

Euklid skrev for 16 timer siden:

Kjenner flere som har hatt CPT autopilot og vært fornøyde med det, men det har vært på mindre båter. Usikker på om den duger på en såpass stor og moderne båt som dere har.

Vi har autopilot (strengt tatt to stykker) og vindror. Hvis du har lyst til å holde på med vindroret ville jeg holdt utkikk etter en brukt variant, men om ønsket er å få baugen til å peke rett vei ville jeg installert en pilot nr to – eller bare dratt med en ekstra drivenhet. Det er jo som oftest (men ikke alltid) det mekaniske som tar kvelden.

Det er veldig interessant å høre på deres erfaring siden dere har både vindror og autopilot. Forstår jeg deg rett at dere benyttet autopiloten mer enn vindroret selv på lange havstrekk? CPT lover jo kraft nok til større båter, men vår er forholdsvis tung på roret når farten blir stor så hvem vet. Drake paragon har vel større båt enn oss om jeg ikke husker feil. 

Jeg er enig i den konklusjonen, før eller siden går det til helv. Nå kommer dette til å stå under bimini, men alikevel. Langkjølet båt er vel enklere å autopilotere hvis jeg har forstått rett. 

Jeg har funnet reservedeler til alt på den eksisterende piloten, gjenstår å få det inn fra alle verdens hjørner. 

Jeg kjenner jeg er lite sugen på å montere en slik linjær enhet, siden jeg har kjede bør jeg kanskje sjekke med en eller annen Raymarine montør om det er enkelt å tilpasse en nymotens  rotasjonsmotor til treskeverket mitt. 

rotary%20drive.jpg

6 hours ago, Barbaria said:

Det er veldig interessant å høre på deres erfaring siden dere har både vindror og autopilot. Forstår jeg deg rett at dere benyttet autopiloten mer enn vindroret selv på lange havstrekk?

Jepp, vi har i all hovedsak brukt autopilot. Med vårt vindror – og sikkert mine evner som seiler – skal det reves alvorlig tidlig for å blidgjøre vindroret når vinden kommer bakfra (og det gjør den jo helst). Jeg er tålmodig og sjelden ute etter å komme først frem, men det får være måte på sendrektighet.

I perioder med enkle forhold og svært stabil vind har vi brukt vindror en del, men det aller meste av styringen har autopiloten stått for. I de aller fleste forhold må enten seil eller vindror justeres ørlite granne i løpet av en natt med vindror, mens vi svært ofte bare kunne la det stå til når vi lot autopiloten styre. Med to ombord har vi valgt å gjøre tilværelsen så enkel som mulig for oss selv, og det er unektelig enklere med et par knepp på en fjernkontroll enn å måtte bak på akterdekket for å justere vindroret.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...