Jump to content

Backup selvstyring (autopilot) for langtur

Barbaria

Recommended Posts

Jeg vil være skeptisk til å feste noe i rorkvadranten, den er ikke designet for dette formålet og skal du bore noe så vil det kunne svekke kvadranten. Bruk heller en arm du setter på rorakslingen. Et typisk sett består av en lineær drivenhet, festet på en arm som er festet på rorakslingen, en rorvinkelgiver festet på en annen arm, en computerenhet og en eller flere kontroll/ betjeningsenheter. 

Bitteliten skrev On 20.4.2018 at 20.37:

Mine drivenheter er boltet fast gjennom «badeplatformen».

Jeg tror at det er mulighet for å montere den med gjennomgående bolter ut bak ved badestigen, gjennom laminatet som vist på bildet. Man vil jo se bolthodene med solide skiver på baksiden, hvordan gjøre det pent?  Spørsmålet er om det er solid nok i dette området. Det blir også noe høyere opp på rorstokken der tillerarmen kommer til å stå, men det har vil ikke noe betydning? Jeg ser for meg kuldebro med påfølgende vann i skottet til vinteren…krisemaksimering!!

Capture.JPG

Euklid skrev On 23.4.2018 at 17.56:

Tilbøyelig til å være enig i at din kvadrant ser solid ut, men verdt å være klar over at det har vært noen tilfeller av kvadranter som sprekker etter at folk har boltet fast autopiloten i kvadranten.

Krimart skrev for 1 time siden:

eg vil være skeptisk til å feste noe i rorkvadranten, den er ikke designet for dette formålet og skal du bore noe så vil det kunne svekke kvadranten.

Ja, jeg er nå enig i at kvadranten skal få stå i fred slik den er. Jeg føler at jeg nå har relativt god deleoversikt for hva som skal til for å montere en parallell installasjon. Jeg må få en som har montert autopiloter tidligere til å se hvor det er best å feste andre enden, fortrinnsvis uten for mye arbeid.

Gunga Din skrev On 23.4.2018 at 9.44:

Det ligger ett nytt Sailomat på Blocket, nei det låg 23' skulle de ha....var inne å sjekket nå

søk på vindroder

Vi lener oss nå mot en dobbel autopilot og med ekstra deler til den gamle piloten siden det er relativt rimelig på bruktmarkedet, men jeg har fremdeles ikke helt gitt opp vindror. Vi søker nå i utgangspunktet etter et brukt. Tenkte ikke på Blocket bruktmarked Gunga, jeg har lagt inn et varsel om det skulle dukke opp noe mer.

må bare si at vindforhold er fantastisk. Det må være av pendulumtype, og vindfløyer i flere størrelser, etter vind og vær. Helt lydløst, og fungerer i døgn etter døgn. 

Satt 10 døgn i Nordishavet og fulgte med på en slik. Masse parametere, justering av seil, og rørvinkel i forhold til vindroret. Vindroret helt utrettelig. Det viderefører ideen med seiling, og du slipper å holde i rattet hele tiden. Energiforbruket er også til å leve med....

• 6 måneder senere...
Barbaria skrev for 4 timer siden:

Jeg kjenner ikke denne selvstyringen, men det er sikkert mulig å DIY en slik. Vi ønsker uansett ikke å bruke et vindror som bruker båtens eget ror. I det store og hele så dropper vi vårt Hydrovane prosjekt pga, pris. Vi kjører heller 2 autopiloter. 

Nei man kan kanskje gå for en ekstra autopilot, Men på den andre siden har man backup for om man fikk trøbbel med det elektriske i båten med vindror opplegg. Har titta litt på Hydrovane og andre typer og det er helt klart Hydrovane som frister mest, men for noen priser!! Men på den andre siden ser jeg at dem som er solgt brukt etter en langtur har fått igjen mye av pengene sine... 

Redigert av Dr.blind (see edit history)
BØstrøm skrev 57 minutter siden:

Hva er det som pleier å gå istykker på autopiloter? Har hørt a det « i gamle dager» møtte opp folk i Egersund, og kjøpte tre autopiloter før langtur, men har ikke dette blitt bedre? Har forresten en ny kursberegningsenhet fra Garmin for salg, men interessen er mager.( byttet til en som taklet gps kompass)

På min løsnet setteskruen til tannhjulet på motoren slik at tannhjulet flyttet seg utover på akslingen, noe som gjorde at kjedelåsen på kjedet ble dratt av imot rammen, som gjorde at kjedet løsnet. masse som kan gå galt vell, bare fantasien som setter en stopper. Lett og fikse på min, men tviler på at jeg hadde hatt ekstra kjedelås i reserve i båten om dette skjedde på langtur.

Dr.blind skrev for 4 timer siden:

På min løsnet setteskruen til tannhjulet på motoren slik at tannhjulet flyttet seg utover på akslingen, noe som gjorde at kjedelåsen på kjedet ble dratt av imot rammen, som gjorde at kjedet løsnet. masse som kan gå galt vell, bare fantasien som setter en stopper. Lett og fikse på min, men tviler på at jeg hadde hatt ekstra kjedelås i reserve i båten om dette skjedde på langtur.

Da har vi åpenbart en svakhet her, da dette har skjedd på begge autopilotene jeg har hatt. På den første var det ikke engang kile, så jeg borret, og gjenget en maskinskrue tvers igjennom, der settskruen hadde vært. På min nåværende fløy tannhjulet rundt på akselen, og kilen var forsvunnet. Der tror jeg jeg nøyde meg med en ekstra settskrue.

BØstrøm skrev for 1 time siden:

Da har vi åpenbart en svakhet her, da dette har skjedd på begge autopilotene jeg har hatt. På den første var det ikke engang kile, så jeg borret, og gjenget en maskinskrue tvers igjennom, der settskruen hadde vært. På min nåværende fløy tannhjulet rundt på akselen, og kilen var forsvunnet. Der tror jeg jeg nøyde meg med en ekstra settskrue.

Oi såpass, jeg sjekket egentlig ikke om det var spor til setteskruen, eller kile, satt den bare tilbake og strammet skruen. Kanskje jeg må sikre tannhjulet bedre på min også.

Borret bare tvers igjennom og en bolt tvers gjennom med mutter må vell gjøre jobben?

19 hours ago, BØstrøm said:

Hva er det som pleier å gå istykker på autopiloter? Har hørt a det « i gamle dager» møtte opp folk i Egersund, og kjøpte tre autopiloter før langtur, men har ikke dette blitt bedre?

Alt går i stykker på langtur; bare å gi det nok tid. De fleste problemer jeg har hørt om (og opplevd selv) er simpelthen mekanisk slitasje. Men har også kommet over flere som har hatt trøbbel med elektronikken, også med nokså nye og dyre systemer montert tørt.

Men første bud er å dimensjonere det skikkelig. Jeg dro med en pinglepilot montert på rattet. På havet holder drivenhetene 4-5000 nautiske mil på min båt. Etter at jeg gikk opp til en lettere overdimensjonert drivenhet gikk det ganske mye greiere; styrte uten noen protester fra New Zealand til Sør-Afrika, der den fikk en liten runde vedlikehold – var vel ikke stort annet enn et belte som ble byttet, om jeg husker rett. Deretter en drøss mil til hjem til Norge. Nå ville jeg byttet ut børstene før jeg la ut på et langt havstrekk, men ellers kan den sikkert klare en jordomseiling til.

Som Euklid implesitt har erfart, uttrykt på en annen måte: Man bør kanskje kaste et blikk mot leverandører som både leverer til lyst-og yrkesbåtmarkedet. Ofte vil man se at lystbåt er halvparten av yrkesbåt. Så det er bare å gange opp med en servicefaktor. På Hulda holder fremdrift og styring yrkesbåt. Andre ganger er det ikke styrken, men driftstimer som er utslagsgivende. Så i vinter blir det en del nedplukking på Hulda, ettersyn og smøring.

Da jeg var ute og seilte uttaskjærs så brukte jeg Windpilot vindror. Det kan jeg ikke fullrose godt nok. Det var helt fantastisk. Jeg brukte det hele tiden. Det første heg gjorde etter at seilet kom opp var å sette vindroret. Så styret det hele veien til målet, enten det var 10 minutter unna eller tre uker unna. 

Ikke reis på tur uten vindror!

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

• 3 måneder senere...
Bitteliten skrev On 20.4.2018 at 10.58:

Den gamle piloten er helt stand alone løsning ikke koblet til noen av båtens to separate navigasjonssystemer. Poenget er at den skal fungere selvom vi feks får feil på en plotter eller GPS antenne.

Den nye plotteren er integrert inn mot en Raymarine plotter og vindinstrument. Kontrollpanel på pidestall og kartbord under dekk (vi har dekkshus båt)

Etter en lengre periode med utkikk etter en ekstra autopilot er den nå ombord. Hvordan holder du de to autopilotene separert? Har du to vindmålere og hele sulamitten som dubletter?

Det ville vel vært en liten krise å få aktivisert begge pilotene i litt sjø så det bør gjøres umulig.

Tanken vår er vel å kjøre den nye ACU-200 som std. pilot og ha den gamle piloten som backup. Utfordringen er å holde gammel og ny hjerne separert og samtidig tilkoblet nettet siden begge bruker de samme instrumentene for vind samt GPS. 

Hovedpilot kan være koblet til navigasjonssystemet 

backup helt frittstående som ren kurscomputer. Da virker den selvom annet utstyr svikter

Bryter for å aktivere backup pilot. Plassert slik at man ikke ubevisst kan aktivere den. Som her ombord hos meg bryterboksen sitter der man normalt ikke er. 

(AIS bryteren skyldes en sw bug fra Raymarine)

koblingsboksen er fra Raymarine. Bryterne fra Watski

5526D335-10E9-46ED-8027-CECE736A7EF0.jpeg

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Jeg ville også koblet reserve autopiloten helt utenom hovedysystemet. Det er ikke sikkert det er autopiloten som svikter, kan like godt være GPS eller hovedenheten. Som backup er det eneste du trenger kompass. Vindfløy og andre ting kan kobles til nese gang man er i havn. Det viktigste for meg er at en slipper å styre, om det er litt unøyaktig er greit. 

Det blir ikke noe vindror Gunga :rolleyes:...

Bitteliten skrev for 12 timer siden:

Bryter for å aktivere backup pilot.

Deaktiverer denne bryteren strømmen til hovedpiloten?

Reservepiloten din kjører da bare etter info fra fluxgaten uten vind, fart/GPS?

Det er litt upraktisk for meg å ha dette totalt separert tror jeg, oppsettet er:

På Seatalk1 nett:

Autopilot Raymarine type 100.

Fluxgate

ST6001+ kontroll.

ST60 Vind, fart, logg, dybde.

Plotter RL70C ved styreposisjon.

RL70 Ekstra skjerm ved kartbordet.

Radar.

Seatalk1 til SeatalkNg konverter

GPS Raymarine RS130 erstatter gammel Seatalk1 antenne.

Dette blir nytt SeatalkNg nett:

Autopilot Raymarine ACU-200.

EV-1 sensor.

2 x p70Rs autopilot kontroll (en ved styreposisjon og en ved kartbord)

Seatalk1 har egen 12v og forsyner i dag også SeatalkNg konverteren til GPS.

Jeg må finne en smidig løsning på hva som skal forsyne nettet med 12v, det kan ikke både gå strøm både i Seatalk1 og SeatalkNg. 

Jeg ønsker selvsagt å benytte de gamle  ST instrumentene sammen med den nye autopiloten, og samtidig slippe å koble bort alt Seatalk1 på den gamle piloten. Spørsmålet er om den gamle piloten tar skade av å være tilkoblet Seatalk1 når hovedstrømmen er koblet bort. Det vil jo komme strøm inn til den gamle piloten mellom konverteren fra Seatalk1 til ng. 

Vanskelig å forklare.

pacuare skrev for 6 timer siden:

Jeg ville også koblet reserve autopiloten helt utenom hovedysystemet. Det er ikke sikkert det er autopiloten som svikter, kan like godt være GPS eller hovedenheten. Som backup er det eneste du trenger kompass. Vindfløy og andre ting kan kobles til nese gang man er i havn. Det viktigste for meg er at en slipper å styre, om det er litt unøyaktig er greit. 

Det er akkurat den vurderingen vi har gjort også. Backup piloten vår var koblet opp til et eldre Raymarine system, men ble koblet helt fra

@Barbaria  jeg har også et komplett system med rl70c og mange st60 instrumenter oppe og nede. 

Vi koblet gammel  autopilot helt fra rl70 systemet. For om feks gpsen fusker på dette (regner med du har en rs 120 antenne her) så vil ikke autopiloten funke lenger.

Hos meg begynte jeg å miste fix på denne gpsen så @Bonus hjalp meg med å bytte batteriet på denne, men den er nå kun reserve og er erstattet av en ny rs 150 koblet til rl70c master. Rs 120en fungerer fortsatt og all kabling ligger klart, så den kan kobles inn om den nye rs 150 skulle fuske. 

Ny autopilot bruker gammel 6002 kontroll under dekk og en ny p70R oppe. Jeghadde ikke valgt p70r igjen på pidestall. Har to ganger nesten gått på land da jeg har vridd hjulet med buksebeinet uten at det var meningen. 

Rl70 systemet er da radar og plotter. Skjerm oppe og nede. Gammel autopilot helt frittstående. Nytt system har plotter, ais, vhf, ny pilot og alt av st60 data inn. Denne speiles med ipad under dekk. Vi har da radar på ett system ais på et annet. 

årsaken til dette oppsettet er å ha minst to helt separate navigasjonssystemer (ipad er nr 3) samt vurderingen at vi definitivt ikke vil komme i en situasjon der vi må håndstyre fordi en bagatell i et gammelt navigasjonssystem fusker. 

forskjellen er at du ikke har tenkt å sette inn ny plotter?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Barbaria skrev for 1 time siden:

Det blir ikke noe vindror Gunga :rolleyes:...

Deaktiverer denne bryteren strømmen til hovedpiloten?

Reservepiloten din kjører da bare etter info fra fluxgaten uten vind, fart/GPS?

Det er litt upraktisk for meg å ha dette totalt separert tror jeg, oppsettet er:

På Seatalk1 nett:

Autopilot Raymarine type 100.

Bitteliten skrev 11 minutter siden:

@Barbaria  jeg har også et komplett system med rl70c og mange st60 instrumenter 

Denne dritten Autohelm/ST600* kastet jeg over bord.....passet ikke ens til mooring

satset på riktige seiler grejjer..... B&G og NMEA2000 og et Monitor(kanskje burde ha valgt Sailomat).....:smiley:

:wink::wink:

S/Y Gunga Din

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...