Bitteliten Svart 2.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2019 (redigert) Barbaria skrev for 3 timer siden: Deaktiverer denne bryteren strømmen til hovedpiloten? Reservepiloten din kjører da bare etter info fra fluxgaten uten vind, fart/GPS? Nei. Må slå av hovedpiloten manuelt. Men må ned i en benk for å slå på backup. Så det skjer ikke uten grunn ? reservepilot er ren kurscomputer. Kun kompasset som kun den bruker. 6002en min er fra 2004. Funker perfekt. Har den reservedelen som svikter ombord. Om den tar kvelden kan. Vi enten styre fra ipad , plotter eller p70 på pidestallen. Redigert 2.Februar.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 2.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2019 Bitteliten skrev 1 time siden: Vi koblet gammel autopilot helt fra rl70 systemet. For om feks gpsen fusker på dette (regner med du har en rs 120 antenne her) så vil ikke autopiloten funke lenger. Vi har en RS130 som er en SeatalkNg antenne. Lenge siden den gamle tok kvelden. Det er derfor vi har et konverteringskit fra Seatalk1 til Ng. Meg bekjent så fungerer en autopilot uten GPS så lenge den har en fungerende fluxgate. Den styrer vel på magnetisk kurs? Det er forøvrig en god tanke å kople alt det gamle over på den nye. Bitteliten skrev 1 time siden: Ny autopilot bruker gammel 6002 kontroll under dekk og en ny p70R oppe. Jeghadde ikke valgt p70r igjen på pidestall. Har to ganger nesten gått på land da jeg har vridd hjulet med buksebeinet uten at det var meningen. Vi har kjøpt p70Rs som er til seilbåt, Mao ikke den snurreknappen som man bruker til motorbåt. p70R mangler også mulighet for å styre etter vind om jeg ikke husker feil. Det er vel egentlig radar som blir operativt igjen på det gamle systemet. Den gamle RL plotteren er har jo ikke kart over hele kloden uansett, så den blir til pynt. Vi benytter Opencpn koblet til Seatalk systemet via en Seatalk router og en beebox minipc som går på 12v. I tillegg brukes iPad med navionics. Jeg må si at lengdene på kabler som føler med på en ny autopilot fra Raymarine er latterlige, de må være beregnet til montering i gummibåten. Det er praktisk umulig å benytte disse i en seilbåt. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Bitteliten Svart 2.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2019 Vi fikk klar beskjed fra Raymarine ekspert at eneste sikre var å koble autopiloten helt fri. Går systemet ned går pilot ned. Ikke testet. Bare lyttet til kar med 20+ års erfaring ? legg gjerne ut litt mer info om minipc oppegget ? Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 2.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2019 (redigert) Gunga Din skrev for 2 timer siden: Denne dritten Autohelm/ST600* kastet jeg over bord.....passet ikke ens til mooring satset på riktige seiler grejjer..... B&G og NMEA2000 og et Monitor(kanskje burde ha valgt Sailomat)..... Hehe, alle har sine monster. Vi forsøker å ikke være fanatisk på noe som helst, vi benytter oss av det som fungerer for oss. Ombord er det Raymarine saker som har stått siden båten var ny, og det fungerer enda, det er god nok. Seil greier er ikke noe for oss siden vi ikke anser oss som «seilere». Vi er bare oss på tur Skal du på kasta loss happeningen på langedrag i mars? Redigert 2.Februar.2019 av Barbaria (see edit history) Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Barbaria Svart 2.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2019 Bitteliten skrev 28 minutter siden: legg gjerne ut litt mer info om minipc oppegget Vi bruker en Asrock beebox N3000 den går på 12v og har ok ytelse og kjører Win10, den har ingen vifter eller støy. Den demonteres enkelt med et håndgrep og legges i safen i motsetning til en laptop (som vi også har). Som skjerm har vi hittil brukt en gammel iPad via appen duet, men vi jakter på et display på pidestall som f.eks. Xenarc 10 inch. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
pacuare Svart 2.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2019 Barbaria skrev 47 minutter siden: Seil greier er ikke noe for oss siden vi ikke anser oss som «seilere». Vi er bare oss på tur Det er ikke hver dag en må justere seilene. Men det er valgfritt. Vi kjørte en på vakt over Atlanteren, den verste natten hadde vi 4 jibber med alle mann på dekk, kunne jo ikke ta ned spinnakeren når vi jibbet, og vind hadde dreit 30 grader. Vi seilte også tur. Overrasket over hvor få seilere det er som er på langtur. De jeg møter er fornøyd med å surkle avgårde i 6 knop i god seilvind. Det er tiden på land som er viktigst, havseilasene er transport som skal gjøres så komfortabelt som mulig (og sikkert). Herlig flokk mennesker. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 2.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2019 6 knop er racerfart for oss . Alt skal vare leeeeenge så kosefart blir standard, liten seilføring. Husk vi har god tid! Over Atlanteren blir ikke før vi er lei av Europa. Nå er seilene ferdige på Boding så vi er spente på hvor bra de er. Håper det blir litt opphold i snøen så vi kan få montert de og testet ut litt. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Euklid Svart 3.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2019 14 hours ago, Barbaria said: Den gamle RL plotteren er har jo ikke kart over hele kloden uansett, så den blir til pynt. Jeg har ikke hatt kart over de fleste områder vi har vært på noen av våre to plottere, men de har vært nyttige likevel. De aller fleste plottere har jo et oversiktskart over hele kloden, og når poenget er at du skal sikte omtrent mot sydspissen av Afrika er det ikke så nøye om du ikke har info om hvert eneste skjær du kan finne på å støte på underveis. 14 hours ago, Bitteliten said: Vi enten styre fra ipad , plotter eller p70 på pidestallen. Får du styrt fra iPaden med standard Raymarine-app? Jeg har styring på alle andre funksjoner på plotteren fra iPad, men ikke autopiloten. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2019 (redigert) Mener å huske vi kan det om vi aktiverer autopilotkontroll på plotteren. Men uansett nok av kontroller om vi legger til s100 fjernkontroll ? Redigert 3.Februar.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 3.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2019 Kjøpte en sånn fjernkontroll, på messen i fjor, impulsinnkjøp! men har ikke fått montert den enn. lurer fortsatt på ......når man har behov, for en slik?? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Barbaria Svart 3.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2019 Euklid skrev for 8 timer siden: Jeg har ikke hatt kart over de fleste områder vi har vært på noen av våre to plottere, men de har vært nyttige likevel. De aller fleste plottere har jo et oversiktskart over hele kloden, og når poenget er at du skal sikte omtrent mot sydspissen av Afrika er det ikke så nøye om du ikke har info om hvert eneste skjær du kan finne på å støte på underveis. Nei, vår RL70 har ikke noe basekart desverre. Den forblir radarskjerm på turen bortsett fra det Adriatiske hav hvor vi har kart. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Bitteliten Svart 3.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2019 Gunga Din skrev for 1 time siden: Kjøpte en sånn fjernkontroll, på messen i fjor, impulsinnkjøp! men har ikke fått montert den enn. lurer fortsatt på ......når man har behov, for en slik?? Henger stort sett alltid rundt halsen min når vi er utpå ? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 3.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2019 Når og hur bruker du den ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
tomcat Svart 3.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2019 Fjernkontrollen er nesten blitt like vanlig som vesten når vi kaster loss. Friheten til å kunne stå hvor som helst på båten og gjøre de (kanskje ørsmå) kurskorreksjonene som føles riktig der og da er helt suveren. Sette seg på fordekket med en kaffekopp når det er rolig og blank hav og vite at man kan styre skuten akkurat som om man stod bak pidestallen er bare nydelig. Ville ikke vært foruten - selv om det er nok er i båtlivets absolutte overflødighets-klasse. Men er man i båt og reiser gratis på dyreste måte - så funker det Sitér dette innlegget Link to post
Tabaqui Svart 3.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2019 Gunga Din skrev for 1 time siden: Når og hur bruker du den ? Mye når jeg seiler alene. Fall og reveliner på masta, litt greit å slippe å springe frem og tilbake til cockpit for å justere kurs når jeg setter seil eller rever. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 4.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2019 Sette og reve gjør jeg fra cockpit.... kurskorreksjoner gørs før det meste på info som kommer fra plotter/radar og da er jeg i cockpit mulig det er som sentrallås/vindusheiser i bil, klarte seg veldi bra uten, tils de kom.....idag kan man ikke leve uten skall montere den der fjernkontrollen, den ligger ju i båten, så det er ju dumt å ikke sette dit den, så kommer vel behovet Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.