aske.ladden500 Startet 19.April.2018 Del på Facebook Startet 19.April.2018 Noen som vet om noen sider på internett med sjøkart som man kan bruke til navigering? evt apper? Kommentar fra moderator: Tittel redigert, var " Elektronisk navigering" Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 19.April.2018 Del på Facebook Svart 19.April.2018 (redigert) Overskriften ikke helt innafor forumets krav til nøyaktighet, passende overskrift f. eks: gode gratis sjøkart på nett? men jeg svarer allikevel: Vet at flere bruker gule siders kart, det ligger gratis på nett. https://kart.gulesider.no/?c=59.033136,10.064850&z=12&l=nautical Kvaliteten / kartgrunnlaget vet jeg ikke noe om. Navionic's sine kart ligger gratis på nettet når du er on line: https://webapp.navionics.com/?lang=en#boating Redigert 19.April.2018 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 19.April.2018 Del på Facebook Svart 19.April.2018 Sjøkart og OpenCPN Her er nesten gratis kart over hele Norge. Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 19.April.2018 Del på Facebook Svart 19.April.2018 de fleste amerikanske sjøkart kan lastes ned gratis (hvorfor gratis? kartene er produsert av skattepenger - derfor) Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
aske.ladden500 Svart 19.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2018 janet skrev for 4 timer siden: de fleste amerikanske sjøkart kan lastes ned gratis (hvorfor gratis? kartene er produsert av skattepenger - derfor) trenger ikke å være gratis Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 20.April.2018 Del på Facebook Svart 20.April.2018 (redigert) Siden kartverket ikke "selger "kart " Laget de en avtale med OpenCpn så vi får nesten gratis kart. HEI Skal du på båt ferie på Norskekysten i år? Har du oppdaterterte Norges kart? For dyrt, Det var før det. Vet du at OpenCpn og kartverket har fått til en avtale så en får kjøpt Sjøkart over hele Norge for bare 21€ ca..200kr og de blir oppdatert hver 14 dag i et helt år og de virker etter et år også, men for ca, 200kr i året er det vel ingen som kommer til å kjører med gamle kart legere. Hva er OpenCPN? En "Kartplotter" og GPS-navigasjons programvare OpenCPN er et gratis programvare prosjekt GPLv2 som har laget et pålitelig "kartplotter" og navigasjons programvare for bruk underveis og som planleggings verktøy. OpenCPN er utviklet av et lag med aktive båtbrukere (både profesjonelle- og rekreasjons-brukere), utvikling, testing og utbedringer er utført under virkelige forhold til sjøs. Grunnpakken er her så kan en se i MANUALEN hvis en vill. https://opencpn.org/OpenCPN/info/downloadopencpn.html Og kart, og Appen til nettbrett Android hvis en vil det. OpenCpn.er et gratis kartprogram for Windows | Linux | Mac OS X | Raspberry Pi https://opencpn.or Ekstra Plugins for OpenCPN Tilleg for å utvide standar programmet. https://opencpn.org/OpenCPN/info/downloadplugins.html OpenCPN er også for Android på Google Play For ca. 90 kr, For å lese norgeskartene må en laste ned oeSENC Plugin (gratis) Sjøkartene over Norge får en kjøpt her hos oeSENC chart 2 nedlastinger Dokumentasjon, Manualer og Guider · O-Charts veiledning for oeSENC Karter fra Kystverket – · Gå til O-Charts for å kjøpe kartsett fra Kystverket · O-Charts Hurtigveiledning / Sjekkliste · Installer OpenCPN på Rasperry PI B+ eller Raspberry PI 2 B · Vår anbefaling for installasjon av OpenCPN (maskinvare og operativsystem) · Informasjon: Tilgjengelige AIS Statuser OpenCPN for Android (se google play for support) · Utvidet meny – PDF – Vise ordinær verktøylinje i kartbildet (gratis innmelding) OpenCPN Brukermanual · Brukermanual på Engelsk (du tas til et annet sikkert nettsted i en ny fane) · Tastatur snarveier (PDF dokument) Redigert 20.April.2018 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Kjellg Svart 20.April.2018 Del på Facebook Svart 20.April.2018 (redigert) Greit med openCPN, men man kan jo bli svimmel av mindre. Når jeg så den lista som kom opp her, så gikk jeg rett i lås og forsvarsposisjon Du må nesten være meget interessert eller ha et ønske om at dette skal du få til, for å starte med dette. Personlig så har jeg jobbet med data i mange år og gidder rett og slett ikke gå i gang med openCPN. Da kjøper jeg heller navionics til 99usd i året. Redigert 20.April.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 20.April.2018 Del på Facebook Svart 20.April.2018 (redigert) Kjellg skrev 30 minutter siden: Greit med openCPN, men man kan jo bli svimmel av mindre. Når jeg så den lista som kom opp her, så gikk jeg rett i lås og forsvarsposisjon Du må nesten være meget interessert eller ha et ønske om at dette skal du få til, for å starte med dette. kjøper jeg heller navionics til 99usd i året. Takker Beklager at det ble for Voldsomt var ikke meningen å skremme en trenger bare denne https://opencpn.org/OpenCPN/info/downloadopencpn.html Og kart, og Appen til nettbrett Android hvis en vil det. Google Play Redigert 20.April.2018 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Kjellg Svart 20.April.2018 Del på Facebook Svart 20.April.2018 (redigert) Hehe, no problem Har lenge tenkt å se litt på sakene men har ikke fått kommet igang ennå. Har lest litt igjennom noen manualer, men funnet ut at det var enklere å betale til navionics ;) Redigert. Men den var fin den oppskriften med Raspberry. Har alt liggende så kanskje jeg går i gang med det. Hvordan er hastigheten på Raspberry? Henger hardware med når man oppdaterer bildet? Det kom vel en ny utgave her om dagen, sa da har jeg den nest nyeste. Redigert 20.April.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 20.April.2018 Del på Facebook Svart 20.April.2018 Raspberry nå ble jeg svimmel . har registrer noen tråder, høres bra ut, jeg har med enn nok med Windows, XP var det aldri noe tull med , hoppet heldigvis over Vistra og 8, 7 til 10. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Kjellg Svart 20.April.2018 Del på Facebook Svart 20.April.2018 Roger jo skrev 3 minutter siden: Raspberry nå ble jeg svimmel . har registrer noen tråder, høres bra ut, jeg har med enn nok med Windows, XP var det aldri noe tull med , hoppet heldigvis over Vistra og 8, 7 til 10. Hehe :) Hadde bare alt liggende, også en 11’ skjerm. Men til trådstarter - Gule sider er helt greit å bruke. Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 22.April.2018 Del på Facebook Svart 22.April.2018 aske.ladden500 skrev On 19.4.2018 at 21.53: trenger ikke å være gratis nei, trenger ikke, men de er det Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.