MR Swe Startet 19.April.2018 Link til dette innlegget Startet 19.April.2018 Hei, Må desverre bytte slangen på motorn. Motorn er en VP-TAMD31-P 2000 model. Det er den slangen som går fra impellhuset og inn i motorn... Jeg trodde først det var lekasje i slangen da den droppede under den lengst framme. I min iver så skar jeg av slangen før få loss den ved impellhuset. Etterpå ( når hjernen begynte virke ) så er det ikke problem med den slangen da fargen på frøstværsken er grønn og det har jeg bare på ferskvannsiden.Men den på sjøvann er blå . Båten står på land til info.. sa jeg får vel ikke lappen den slangen? snittede slangen ca 5-8cm så jeg fikk loss den. Om jeg må bytte så sitter slangen fast under varmeveklseren og misstenker at jeg må montere bort den. Og så i tillegg må jeg finne hvor på feskvannsiden det lekker.. Hadde plander og få legge ut båten i neste uke men ser dålig ut. Takksam for al hjelp jeg kan få. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 19.April.2018 Link til dette innlegget Svart 19.April.2018 (redigert) Slangen går direkte fra impellerhuset til oljekjøleren. Det sitter mest sannsynlig et klammer nede på motoren under dynamoen. Får du tak i en slange med lik bøy kan du vel skjøte den på "rettstrekka" ved siden av impellerpumpa. (oljekjøler sitter litt vrangt til på disse. Under/bak varmeveksler og bak dynamo) Redigert 19.April.2018 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
MR Swe Svart 19.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2018 Hei, Ser riktigt ut det.. Var ikke noen problemer og få bort den på impellsiden men på "oljekjølesiden " kommer jeg ikke åt. Misstenker jeg må montere bor varmeveksleren.. Hvordan gjør man det lettast? Og hvor får man kjøpt slange? Bor i Follo Markert slangen på bildet med rødt Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 19.April.2018 Link til dette innlegget Svart 19.April.2018 Gjør som Sobo sier. Skjøt slange ved siden av sjøvannspumpe. Bruk ett tynt rør? Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 19.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2018 (redigert) Er ikke helt med her? Hvor skal jeg skjøte slangen? Og er det ikke bedre bytte hele slangen fra impellhuset til oljekjøleren? Og hvordan skjøter man en slange? Men jeg må og finne ut hvor lekasjen kommer ifra.. Kan vare fra slangen som går inn i varmevekslaren fra beholdaren som da dropper på den andre slangen .. Men da må jeg nesten få bort vekslaren.. Hvordan gjør man det? Redigert 19.April.2018 av MR Swe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 19.April.2018 Link til dette innlegget Svart 19.April.2018 Etter bøyen etter sjøvannspumpe. Jo sikkert bedre og bytte hele. Men mye mere arbeid. Finn slange med lik bøy. Kapp av etter bøyen. Skjøte med metallrør til resterende slange. Fiks ferdig? Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 19.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2018 OK et sted her? se bilde.. Hva for slags rør? Og noen som vet hvilken tupe slang og størrelse på den. Båten ligger 1 timme fra hjemmet så-- Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 19.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2018 eller kan jeg kape enden der jeg snittede de 5-8 cm men da bli " svane halsen litt kortere. Gjør det noe? Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 20.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2018 Ny slange koster 1240. Så hva tror dere om korte av slangen litt ved impellhuset og tre den på? Sitér dette innlegget Link to post
kokken Svart 20.April.2018 Link til dette innlegget Svart 20.April.2018 Så lenge det ikkje blir knekk/innsnevring på slangen burde det gå helt fint Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 20.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2018 den blir bare litt korte og så lenge den ikke må vare x antall cm lang så tror jeg det skal gå bra Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 20.April.2018 Link til dette innlegget Svart 20.April.2018 Du kan jo også løse på det klammeret rundt slangen som er ved siden av sjøvannspumpa og puffe slangen en liten tanke ned. Da blir det nok muligheter for å få den på pumpa igjen. Kjenn så på slangen under reimhjulet at det ikke har blitt noe knekk. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
MR Swe Svart 21.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2018 hei. Funnet lekasjen..kommer ut væske i den svarte pakkningen mellom vannpumpen og termostathuset.. har kjøot ny ring men skjønner ikne hvordan jeg skal gå demotert ting. noen som kan hjelpe meg mot betalning? båten står i våler i østfold Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 21.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2018 Noen som kan bytte denne .. Ta kontakt på PM Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 21.April.2018 Link til dette innlegget Svart 21.April.2018 Du må skru av termostat huset. Den firkantede boksen over pakningen. Sitter med fire bolter midt oppe på toppen av termostat huset. Og så er det en stor sort slange som går ut på venstre side. (Sett forfra) det er også et mellomstykke inn på manifolden med to O-ringer på. Bør også byttes. Kan være litt vrient å få dette rett når det settes sammen, men ingen stor skrujobb. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
MR Swe Svart 21.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2018 ok så jeg trenger ikke skruve av vannpumpen? Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 21.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2018 da er det denne vei inn? Og mener du de 2 oringer merket med nummer 3? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 21.April.2018 Link til dette innlegget Svart 21.April.2018 ja det er riktig, nr 3 og nr 6 må da byttes. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
MR Swe Svart 22.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2018 fått av og satt på ny gummiring men den lekker fortsatt..prøvd skruve av og på igjen og samme feil... den gumme ringen skal ten tres inn på noe speciellt sett? Sitér dette innlegget Link to post
Windy 32 Svart 22.April.2018 Link til dette innlegget Svart 22.April.2018 Det er viktig at det ikke er noe rust/irr i anleggsflatene på vannpumpa og termostathuset, greit å bruke en liten stålbørste på drillen til dette . og deretter sette inn gummiringen og o-ringene med vannfast fett før montering.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.