Jump to content

Få ut brukket skrue for anode, Mercruiser Alpha One gen2

Jens_P

Recommended Posts

Så var det min tur til å dra hodet av en skrue. :sweat:

Dette er den ene skruen som holder anoden ved propellaksel på Mercruiser Alpha one gen II. Stål skrue i en eller annen aluminiumslegering. Ca 5mm diameter, trolig tommer 3/16.

Skruen sitter langt inne, så vanskelig å komme til. Kommer ikke inn med polygrip-tang eller tilsvarende. Jeg har ikke tilgang på sveiseutstyr.

Skruen stikker ca 5mm ut fra godset.

Første runde med litt varme og forsøk på å lage spor til skrutrekker førte ikke frem.

Vanlig skrueuttrekker (grisepikk) har jeg ikke troen på, redd de skal brekke.

Er det bedre med noen av de andre uttrekkerne fra biltema som denne?  http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Skrueuttrekkere-6-stk-2000022143/

19-1345_l_1.jpg

Bilder av problemet:

20180419_195357_r.jpg.c505ec566968279d58167bbcc65a6f8c.jpg20180419_195357_r.jpg.c505ec566968279d58167bbcc65a6f8c.jpg

20180419_195336_r.jpg

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Hvis jeg skal komme med et råd, så blir det å lage et spor for vanlig flat skrutrekker hvis du klarer, og gi den juling med et slagtrekker sett. Bruk så mye varme du tør på alugodset. Helst høy konsentrert varme, slik at skruen ikke blir varm bare godset, og raskt på med slagtrekkeren før skruen rekker å bli like varm. Aluminium utvider seg mer enn stål, så du har en viss mulighet der. Men hvis skruen blir like varm som godset er litt av gevinsten med å varme borte. Spraye på remedier er stort sett bare å glemme.

Først, bruk kokende vann og hell over. Det skal visstnok løse gammel irr. Hvis du har anledning til å bruke sveiseapparat, sveiser du en mutter på skruen. Man trenger ikke tenke på om man kan bruke vanlig galvanisert mutter og sveisetråd for stål på rustfri bolt/skrue. Det går fint, du skal ikke ha denne forbindelsen i årevis etterpå. Grill på mutter og vent til den ikke er rød, begynn å skru, forsikrig begge veier. Jeg har som regel at første mutter er kun skruing, glipper ofte pga dritt på skrue/ bolt. Andre mutter er skruing, hvis den glipper er det pga at skrue/bolt henger godt. Tredje mutter er noen solide rapp med hammer før skruing. Glipper denne er det fordi ting henger godt. Fjerde mutter, som nå også er vanskeligst å sveise da alt av eventuelt utstikk er knekt av i de andre mutre, sveises på. Venter til den er avkjølt og gir noen solide rapp med hammeren igjen, varmer materiale rundt, flere rapp og forsøk på skruing. Ryker denne mutteren er det boring og gjenging som gjelder. Men, jeg har ikke hatt behov for å lage gjenger på mange år. Er nok derfor jeg får melding på telefonen hver gang noen i havna har en knekt skrue eller en med rundt hode...

VIKTIG! Husk å bruk maske ved sveising, spesielt ved sveising av galvaniserte ting. Det er ikke heldig å puste inn de hvite «sotenglene».

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Ja, sveising er fine greier @Kjetil1 Men nå har jo TS allerede skrevet at han ikke har tilgang til sveiseutstyr da... 

Det er jo tydelig at du kan dette, men;

Kjetil1 skrev 23 minutter siden:

Man trenger ikke tenke på om man kan bruke vanlig galvanisert mutter og sveisetråd for stål på rustfri bolt/skrue.

Jeg foretrekker å bruke en rustfri mutter. Hvis jeg kun har galvanisert eller el.forsinket. for hånden sliper jeg vekk zinken. Hvis ikke blir lett sveisen dårlig og koker opp. 

Varme opp skruen til den blir kirsebærrød er ellers ikke dumt. Så la den kjøle seg helt kald og varme godset uten å varme skruen. Siden sveiseutstyr ikke var et alternativ foreslo jeg slagtrekker. Da får skruen samtidig et kakk som kan gjøre at korrosjon og krystallisert salt i gjengeforbindelsen knuses. 

Ellers enig med trådstarter om at grisepikk ikke er noe lurt. Knekt grisepikk inni der er ikke noe å stå etter :nonod:

Skrutrekker tipset til Komodo høres ut som den beste måten å få ut den jækelen.

Om du skulle bli fristet til å varme skruen rød,bør du borre ett hull igjennom den først. Slik at du har muligheten til å bruke ekstraktor som siste utvei. Har du varmet den rød en gang,er sjansen stor for at den har blitt herdet, og da kan du glemme å borre i den.

Kjøp for all del et skikkelig ekstraktorsett,ikke den dritten fra bt og andre. Kun "Rigid" sitt sett som duger.  Skikkelige bor bør du også kjøpe, og finnes IKKE på Biltema eller Jula.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

nomen skrev 12 minutter siden:

Skrutrekker tipset til Komodo høres ut som den beste måten å få ut den jækelen.

:thumbsup:

Om du skulle bli fristet til å varme skruen rød,bør du borre ett hull igjennom den først. Slik at du har muligheten til å bruke ekstraktor som siste utvei. Har du varmet den rød en gang,er sjansen stor for at den har blitt herdet, og da kan du glemme å borre i den.

Der er vi ikke enige. Slike skruer er uten unntak av austenittisk rustfritt stål, og har i motsetning til karbonstålskruer så lavt karboninnhold at de ikke tar herdsel av varme, så det ville jeg ikke vært redd for. Måten å herde austenittisk stål er ved deformasjonsherding. Det betyr at den blir hard når man slår på den. Skrueekstraktor, eller grisepikk som den ofte omtales som, vil jeg uansett fraråde. Som siste utvei vil jeg heller bore ut restene av skruen. 

Skikkelige bor bør du også kjøpe, og finnes IKKE på Biltema eller Jula.

:yesnod:

Da er det gjort. :lipseal:

Ble delvis ramponering av skruehullet.

Spor med Dremel, varme og slagtrekker fungerte ikke. Muligens ikke nok varme. Godset rundt sporet røk når jeg brukte slagtrekker.

Forsøkte sett fra Biltema med "maler" som skulle sentrere boret i skruen. Fungerte heller ikke, boret skled ut til siden.

Så da ble det å bore delvis i skrue og delvis i metall rundt. Med pinnedor og hammer fikke jeg ut restene av skruen.

Skruehullet er dypt, så det er fortsatt feste for lengre skrue. Så var det å finne det i tommer.

Mulig jeg prøver en pinneskrue-variant til nytt feste.

Takk for tips! :thumbsup:

nomen skrev for 3 timer siden:

Så rustfrie/syrefaste skruer blir ikke herdet slik en vanlig skrue i svartstål,forstår jeg det riktig ? 

Det stemmer. Austenittisk stål er herdbart, men ikke ved varmebehandling. Vanlige skruer av svartstål har høyere karboninnhold, så de tar herdsel ved varme. Om man gløder og luftkjøler sakte går imidlertid hardheten ut.

nomen skrev for 3 timer siden:

Det var ny lærdom, nå en er syrefast ett helvette å borre i okke som da?

Vel, er ikke helt enig i det. Det er en forutsetning at man har et godt bor, riktig hastighet og mating, og litt skjæreolje e.l. Men det er forskjell på om det er en skrue av 70 eller 80 kvalitet. En skrue som har fått mye juling kan også bli veldig hard. I går kveld boret jeg 18 hylser som var 12mm lange med 5mm bor og gjenget opp med M6 (Dracoprosjektet). Jeg slipte boret før jeg begynte, men ikke underveis. Hastighet 355 rpm.

Jens_P skrev for 2 timer siden:

Forsøkte sett fra Biltema med "maler" som skulle sentrere boret i skruen. Fungerte heller ikke, boret skled ut til siden.

Så da ble det å bore delvis i skrue og delvis i metall rundt.

Det malsettet kjenner jeg ikke til. Men det du må gjøre er å slå et kjørnermerke i senter av skruen. Det gjør du på øyemål. Så borer du først med et tynt bor, f.eks. 3mm. Da borer du bare litt inn i skruen slik at du ser at du er i senter. Om du ikke er i senter legger du over drillen slik at hullet drar seg dit du vil. Så borer du to litt dypere så du får en styring før du går opp på diameteren. Det krever litt trening, for gjengen gjør at man blir litt lurt av hvor senteret sitter. Når man kommer såpass opp i diameter at boret kommer utenfor godset på skruen har det veldig lett for å dra seg ut og inn i alugodset. 

Her er settet:  http://www.biltema.no/no/Verktoy/Skjareverktoy/Gjengeverktoysett/Skrueuttrekkersett-25-deler-2000040658/

Hylse med samme diameter som skrue og i ene enden og lite hull som skal styre boret i andre enden.

Problemet var at det var trangt å komme til. Hylsen traff antagelig ikke vinkelrett og hullet med stor diameter var for langt til å gi nok støtte til boret. Og når boret først hadde satt merket var løpet kjørt. Må nok lære meg å sveise litt og få tak i et apparat!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...