Jump to content

Gel- og bly/syrebatt med felles lader

Spirit`ist

Recommended Posts

Vurderer gelbatterier som start/vinsj/thruster batterier, og har friske bly/syre batt. til forbruk. Batt bankene har et voltsensitivt rele mellom seg. Når generatorspenninger overstiger 13,8 v lades også forbruksbanken. Og motsvarende når landstrømsladeren når 13,8 v på forbruksbatt. 

Laderen har innstilling for gel.batterier. Hvilken innstilling bør laderen ha når den skal lade begge batt. banker..?

Du må stille den på det mest konservative, altså gele. Men en annen sak; hvorfor vurderer du gel til store strømforbrukere? Gele batterier utmerker seg vel mest som forbruksbatterier der strømuttaket er lavt. De er også mer kravstore på ladetiden (visstnok). Var jeg deg ville jeg heller gått for åpne syrebatterier med kork, evt. AGM. Selv har jeg AGM til start, og gele til forbruk. 

Etter det jeg har skjønt så går gel og bly/syre greit i lag, men du vil få deg en utfordring ved å bruke dem til det du har tenkt. De klarer rett og slett ikke å levere strøm nok til disse forbrukerne. Tror du lager deg arbeid her. Hadde det vært meg og jeg hadde fått dem, så ville jeg heller solgt dem og kjøpt åpne bly/syre eventuelt agm som nevnt av Komodo. 

Selv om du får dem gratis så er det jo ikke sikkert at de passer til din båt. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Spirit`ist skrev for 3 timer siden:

Fordi jeg får de gratis ???

Da hadde jeg sagt "ja takk" jeg også :thumbsup: Bare sørg for at du har nok batterier, slik at du får nok CCA. Stiller du laderen på åpne syre får du for høy spenning, da tørker du ut gele batteriene. Stiller du laderen på GEL overlever alle batteriene. 

Komodo skrev for 13 timer siden:

for høy spenning, da tørker du ut gele batteriene. Stiller du laderen på GEL overlever alle batteriene. 

Liten fervokslunk?

AGM tørker ut ved for høy Floatspenning (gjelder >13,4V ) over lang tid.

Når Gel får for høy spenning danner den gassbobler mellom Geleen og blyplatene,
som deaktiverer dette området både med en gang og for godt.

...ha...Komodo, da tok jeg deg for en gangs skyld.    :jollyroger:

Fortsatt god helg!

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...