Trond Erstad Startet 21.April.2018 Link til dette innlegget Startet 21.April.2018 Hei, I forbindelse med at bunnstoffet flasset i høst under rengjøring, så bestemte jeg meg for å ta jobben med ny primer også i vår. Jeg har startet jobben med å fjerne alt bunnstoffet. Har også kjøpt inn ny 2 komponent primer. Lurer derfor på om noen vet om det går fint å ligge ny primer utenpå eksisterende primer, etter pussing? Eller må jeg pusse bort all den eksisterende printeren også.? tror eksisterende primer er 2 komponent også, da den henger ganske godt. Båten er en Uttern D55 Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 21.April.2018 Link til dette innlegget Svart 21.April.2018 Hvis det er tokomp primer på båten allerede og denne sitter godt så hadde jeg byttet ddn primeren du har kjøpt inn og kun lagt på et strøk med selvpolerende bunnstoff. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Trond Erstad Svart 21.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2018 Utfordringen er at det er et par plasser hvor printeren er borte. ? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 21.April.2018 Link til dette innlegget Svart 21.April.2018 Hvis primer sitter fast, og ellers ser "hel og fin" ut, hadde jeg bare lagt på et strøk med en en- komp. primer før bunnstoffing , slik som Jotun Vinylprimer etc. Båten har sikkert en 2-komp primer i utg. punktet, hvis det er en Uttern D 55 levert i fra forhandler. Sitér dette innlegget Link to post
Trond Erstad Svart 22.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2018 Takk for svar, men jeg har ikke fått svar på det jeg faktisk lurte på! Om 2 komp. Primer kan logges uten på 2 komp. Primer. Noen som vet/har prøvd? Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 22.April.2018 Link til dette innlegget Svart 22.April.2018 ja det kan det, MEN hvis det er 1komp fra før, så vil du nesten garantert få en reaksjon :/ jeg ville heller bare slipa fort over med 120 papir (kun for og måtte det, sånn at bunnstoffet får bedre heft) og stoffa på nytt Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 22.April.2018 Link til dette innlegget Svart 22.April.2018 Og flekke med enkomp der det er bart først for god vedheft. Produktet du har kjøpt får du sikert byttet inn mot litt bunnstoff eller noe annet man ellers trenger. Faren for vanninntrengning og/eller plastpest på en slik båt det her er snakk om er betydelig overdrevet, mildt sagt, etter mitt syn! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Trond Erstad Svart 22.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2018 Så det går fint å ligge 1 komponent primer utenpå 2 komponent? Sikkert dumme spørsmål, men jeg er nybegynner på dette så... Er stort sett bare småflekker hvor primer mangler. Og så er det ikke primer der som bukkene har stått, ser ikke ut som det har vært primer der noen gang. Har begynt å slipe over med 120 papir. Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 22.April.2018 Link til dette innlegget Svart 22.April.2018 Er det tokomponent fra før, så fortsett med det. Enkomponent fester dårlig til gammel tokomponent. Den er rett og slett for hard i overflaten. Men da bør du være sikker på underlaget. Du kan eventuelt forsøke kjemisk malingsfjerner. Den løser ikke tokomponent maling, og kan gi en pekepinn. Sitér dette innlegget Link to post
Trond Erstad Svart 22.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2018 Brukte malingfjerner for å ta bort bunnstoffet, men ingenting av den gamle primeren løsnet, så da vil jeg neste tro det er 2 komponent fra før av. Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 22.April.2018 Link til dette innlegget Svart 22.April.2018 Da ville jeg blandet en liten skvett og testet. Da ser du om primeren reagerer med den gamle. Du har sannsynligvis tokomponent fra før. Sitér dette innlegget Link to post
Trond Erstad Svart 22.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2018 Det vil si at reaksjon kommer fort? og hvordan vi det se ut? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 22.April.2018 Link til dette innlegget Svart 22.April.2018 Nå vet jeg ikke hvilken årsmodell denne Uttern er, men det er jo ingen "gammel" modell, så det er vel temmelig sikkert at denne båten ble behandlet med en to-komp primer da den var ny, enten i fra forhandler eller hos første eier. Sitér dette innlegget Link to post
Trond Erstad Svart 22.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2018 Båten er en 2007 mod. Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 22.April.2018 Link til dette innlegget Svart 22.April.2018 Vil nok ikke reagere noe særlig raskt siden underlaget er gammelt. Om det skjer en reaksjon er det nok kanskje at den nye malingen kan krakkelere etter herding. Men det er nok tokomponent underlag, og ingen problem. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 22.April.2018 Link til dette innlegget Svart 22.April.2018 Trond Erstad skrev 2 minutter siden: Båten er en 2007 mod. Såpass ny ja. Da kan du vel nesten være 100% sikker på at denne er behandlet med en to-komp primer i fra den var ny, personlig ville jeg ikke være i tvil her. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 23.April.2018 Link til dette innlegget Svart 23.April.2018 (redigert) mange butikker som fortsatt bruker 1komp på båter de selger med 1komp så kan man bare sette på lokket og bruke restene på neste båt hvis man ikke bruker opp alt, istedefor å kaste resten sånn som man må med 2komp, i tilegg er 1komp billigere. hvis man selger 30-50båter i året som skal primes og stoffes så er det endel tusen å spare Redigert 23.April.2018 av Grønngylt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.