Jump to content

knekt skrue i akterspeil glassfiber - fjerne, eller sparkle inn?

FranKeRS

Recommended Posts

Har fjernet en gammel ekkoloddgiver på akterspeilet. Der fant jeg en knekt skrue som sto igjen i skroget. Må jeg få denne ut, eller kan jeg slipe den enda litt ned før jeg gelcoatsparkler over det hele? (Jeg ser at det enda er noen få sprekker i gammel gelcoat som må slipes før jeg sparkler).

Kan man fylle hele dette området med sparkel i et jafs? Blir vel 2-3mm tykt på det tykkeste.

Hvordan får man rengjort selve skruehullene? Noen som har gode tips?

Har kjøpt Biltema gelcoatsparkel. Det må visstnok være over 10 grader før denne kan anvendes, så jeg må vente før jeg gjør selve sparklingen. (6-8 grader ute nå for tiden).

(Bildet er tatt med LED arbeidslampe som belysning, derav mørke loddrette striper på bildet).

FranKeRS

20180422_130617.jpg

Du kan bore hullene en millimeter større for å rense dem? pusse litt med sandpapir rundt så du har ren glassfiber? evt bruke Aceton hvis du ikke vil bore og slipe eller i tillegg?

Jeg ville tatt ut skruen (på en eller annen måte) og gjort det samme med det hullet før jeg fylte alle hullene med glassfiberarmert sparkel. Biltema har en langhåret og en korthåret i polyesterbasert sparkel som begge er ok.

Hold området rent og vær sparsommelig. Gelcoatsparkelet ville jeg nok bare brukt utenpå reparasjonen omtrent i samme tykkelse som opprinnelig gelcoat, men det kan hende jeg misforstår hva gelcoatsparkelet er beregnet på altså. Sjekk forresten at Gelcoatsparkelet kan brukes oppå polyestersparkelet (rart om det ikke kan).

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Takk for utfyllende forklaring. :) Da er det avgårde på Biltema å sjekke ut polyesterbasert glassfibersparkel.

Jeg fant også en støpefeil på hjørnet mellom akterspeil og BB side. Her var det et lite hull i gelcoaten i nedkant av en "bordgang" på siden helt bak mot hjørnet. Når jeg begynte å slipe på dette, så var det faktisk et stort mellomrom mellom gelcoat og glassfiber. Bortimot 2 ccm hulrom bak gelcoaten. Har slipt bort gelcoaten som ikke hadde glassfiber bak seg. Får forsøke å fylle dette også med glassfiberarmert sparkel fra Biltema.

PS. Har fulgt tråden din om renovering av atter en With Vital, og skjønner at du har opparbeidet deg over gjennomsnittet peiling på glassfiberarbeid. :)

FranKeRS

blir gelcoat og gelcoatsparkel lagt på for tykt så har den etter min erfaring lettere for å sprekke opp / krakelere.   Spørs jo også hvor stort område det er 

gelcoatsparkel er jo polyesterbasert den også , bare med pigment. Så ville blitt forbaust om den ikke går overens med andre polyesterbaserte produkter 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Området det er snakk om akkurat her er vel ca 3 x 4 cm som må dekkes med gelcoatsparkel. Noe mindre som må fylles med glassfibersparkel.

Har vært og handlet inn Biltemas korthårete glassfibersparkel. kommer til å fylle med denne til det er 2-3mm igjen, så fyller jeg det siste med gelcoatsparkel før våtsliping.

Behøver vel ikke rubbing/polering på det som blir under vannlinjen, og skal dekkes med primer/bunnstoff?

Du trenger ikke rubbe eller polere. Kan hende du kan droppe våtslipingen også og bare dra over med papir på kloss ca 120 - 240 kornig :)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...