Rydningen Startet 22.April.2018 Link til dette innlegget Startet 22.April.2018 Hei, Har sett etter et renoveringsobjekt i lang tid nå, og har kommet over en Furuholmen plattgatter, 25 fot, fra 1957 (se bildet). Har 0 erfaring med restaurering av eldre trebåter, og ønsker derfor generelle råd og tips, og evt. noen bemerkninger på bildene, hvis noen klarer å oppdage noe "obsobs". Skroget (furu med eikespant) har blitt slipt ned, natet og nagler sandblåst samt oljet. På taket er det lagt glassfiber som er malt. I følge forrige eier er det lite eller ubetydelig med råte i båten, har selv sett på båten og kan (nesten) konkludere med det selv. To bord må nok byttes pga. påkjørsel. Må hele bordet byttes, eller går det an å skjøte ved spanten? Båten har stått på land i 18 år, under presenning. Har mekanisk kompetanse i familien, men motor vil ikke bli prioritert nå pga. kost. Det får komme når den tid kommer. Står en volvo penta med 75hk fra 1972 i nå. Forrige eier har hatt den igang, så er nok ikke helt håpløst. Ønsket er nok å få byttet den ut med noe mer moderne. Er nok over gjennomsnittet praktisk anlagt når det kommer til tømmerarbeid/møbelsnekring osv, så det tror jeg skal gå fint. Første prioritet blir å gjøre det visuelt pent, pusse ned, fikse bord, innredning, sette inn vinduer, legge teak osv. Så kan jeg legge til at prisen på båten var 5000,- kroner. Går det an å ha forhåpninger til et sånn prosjekt? Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 22.April.2018 Link til dette innlegget Svart 22.April.2018 Regn med masse tid og masse penger. har hatt min furuholmen i noen år nå, og viste heller ingen ting om trebåt når ej kjøpte. sjekk nøye hekken for råte. Synest den er litt mørk under vannlinja, du kan prøve å stikke litt med en kniv for å sjekke mere. Sjekk med lys og kniv under benker også. klink på spant ser ganske opprusta/tært ut, sikkert samme med kjølbolter? regn tar fort knekken på trebåter. Overbygg av nyere dato ? en ekte furuholmen har vel mer avrundede vindu. har båten affeksjons verdi / noe historie / finnes tegninger ? hadde nok aldri begynt på ett slikt prosjekt, hadde nok sett etter en som var i litt bedre stand, trebåter er jo billige for tiden. Det her kan fort bli mer jobb en fornøyelse Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Ttor Svart 22.April.2018 Link til dette innlegget Svart 22.April.2018 Her må du nok regne med mange arbeidstimer. Har en Furuholmen for salg selv. Den ble 90% ferdig. Tok meg 10 år med sporadisk arbeid. Når jeg så slutten på arbeidet hadde familien forlengst vokst ut av den. Da kjøpte jeg meg en 35 fots cabincruiser og la hele trebåten på is. Den ligger på Finn, og den blir antagelig omtalt i neste utgave av båtmagasinet. Arbeidstimene får jeg ikke noe igjen for :-) Sitér dette innlegget Link to post
lectron Svart 22.April.2018 Link til dette innlegget Svart 22.April.2018 Ingenting med det overbygget som minner og noe Furuholmen har signert. Behold stå på viljen!, men finn et annet utgangspunkt. Der dukker mye kjekt opp fra tid til annen. Og husk.... Multiplisere selv hva du tror er realistiske overslag med Pi. Både i tid og penger. Sitér dette innlegget Link to post
Rydningen Svart 22.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2018 Furu skrev 46 minutter siden: Regn med masse tid og masse penger. har hatt min furuholmen i noen år nå, og viste heller ingen ting om trebåt når ej kjøpte. sjekk nøye hekken for råte. Synest den er litt mørk under vannlinja, du kan prøve å stikke litt med en kniv for å sjekke mere. Sjekk med lys og kniv under benker også. klink på spant ser ganske opprusta/tært ut, sikkert samme med kjølbolter? regn tar fort knekken på trebåter. Overbygg av nyere dato ? en ekte furuholmen har vel mer avrundede vindu. har båten affeksjons verdi / noe historie / finnes tegninger ? hadde nok aldri begynt på ett slikt prosjekt, hadde nok sett etter en som var i litt bedre stand, trebåter er jo billige for tiden. Det her kan fort bli mer jobb en fornøyelse Overbygget er satt på i nyere tid, ja. Likte designet forsåvidt, men er jo ikke en ekte «furuholmen» da. Har heller ikke tilgang til tegninger, historie osv. Vil nok bli aktuelt å se etter noe i litt bedre stand ja... Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 22.April.2018 Link til dette innlegget Svart 22.April.2018 lectron skrev 9 minutter siden: Og husk.... Multiplisere selv hva du tror er realistiske overslag med Pi. Både i tid og penger. tror ikke Pi holder......muligens Pi i kvadrat. har selv en liten trebåt 6m...... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Rydningen Svart 22.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2018 lectron skrev 6 minutter siden: Ingenting med det overbygget som minner og noe Furuholmen har signert. Behold stå på viljen!, men finn et annet utgangspunkt. Der dukker mye kjekt opp fra tid til annen. Og husk.... Multiplisere selv hva du tror er realistiske overslag med Pi. Både i tid og penger. Nei, du har rett i det, overbygget har kommet på i nyere tid. Mtp. kostnad klarer jeg ikke å se at det skal bli så ekstremt kostbart, når jeg i første omgang kun hadde prioritert det estetiske. Hadde estimert 10-20000kr vært realistisk? Ved motor/elektro-arbeid blir det selvfølgelig dyrt, og tidsbruken sier seg også selv. Sitér dette innlegget Link to post
lectron Svart 22.April.2018 Link til dette innlegget Svart 22.April.2018 Helt urealistisk budsjett. Kjøp heller Ttor sin for symbolsk mye mer. My spart i det :-) Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 23.April.2018 Link til dette innlegget Svart 23.April.2018 Mja, det kommer mye an på regnemåten. Hvis du tenker alternativ kost, hva du kunne tjent på det samme antall timer, så har lectro rett: Glem det. Hvis du tenker at timene er gratis, så kommer du nok langt med 200 båtpenger. Hvis du tenker konkret: Hvordan skal du få til et riktig overbygg når du ikke ha tegninger? Eller: Når du har plukka skroget reint, og så må ta ut hekken også, hvordan skal du holde skroget stabilt? Eller: Å legge inn moderne elsystem pluss motomrinstallasjon, hva vil det kreve av tilpasninger for muligheter for å få et funksjonelt/estetisk korrekt innredning? Når du har svaret på slike spørsmål, og jeg er sikker på at det er mange andre også, så synes jeg du kan vurdere om du skal brette opp eller selge unna. Sitér dette innlegget Link to post
lectron Svart 23.April.2018 Link til dette innlegget Svart 23.April.2018 (redigert) 5 hours ago, Nero II said: Mja, det kommer mye an på regnemåten. Hvis du tenker alternativ kost, hva du kunne tjent på det samme antall timer, så har lectro rett: Glem det. Hvis du tenker at timene er gratis, så kommer du nok langt med 200 båtpenger. Det stod 10 - 20 båtpenger :-) Jeg sier det ikke for å være ekkel eller negativ @Rydningen, men du risikerer å få en ganske negativ opplevelse. Har vært med på verre ting enn den, men det krever enormt med tid, riktig verktøy, riktige materialer og lokale evt telt(hall) ALT er i mitt hode lystbetont, men jeg tror du går inn i dette med andre forventninger enn hva som er realistisk. Ta en titt på prosjektet til Ttor. Han kan sikkert gi deg et hav av billledmateriell i tillegg om du går for den Redigert 23.April.2018 av lectron typo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 23.April.2018 Link til dette innlegget Svart 23.April.2018 Det går mye tid med til et prosjekt. Det ene fører med seg det andre, og det blir mer omfattende enn man så for seg. Og så kommer pausene i prosjektet. Plutselig er det et halvt år siden sist du orket å gjøre noe. Jeg vil tro jeg har brukt et par tusen timer på prosjektet mitt.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.