Jump to content

Hylse for forsterkning av hull i skrog...

Framtia

Recommended Posts

Bildet under viser en løsning jeg har tenkt å kopiere til min båt. For å kunne feste et dynemaastag til baugsprydet er det altså boret et hull gjennom baugen. Jeg antar det vil være lurt å gjøre plass til en hylse av noe slag slik at kreftene ikke kommer rett mot gelcoat. Tanken min er å bruke et tykkvegget syrefast stålrør som avrundes innvendig i åpningene. Røret skal limes fast. Er dette en grei måte, eller har noen alternative tips? 

Screenshot_20180422-203355.png

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Hva med å kjøpe noe 3M helikoptertape og legge etpar lag utenpå gelcoaten inni der? Man bruker det på karbonsykler for å beskytte mot steinsprut og lignende. Vil sikkert funke her òg om du bytter den ut når det blir slitt.

https://www.thansen.no/bil/olje-og-kjemi/spraymaling/lakkprodukter/3m-beskyttelsesfolie-klar/n437/pn1599

Redigert av Sun Flyer (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Må si jeg lukter lekkasjer og krakeleringer. Selv om du limer med Biltema Multibond Rapid. Har du vurdert å lage et beslag med bolter tvers gjennom (slik du antyder med røret) og lage avstandssykker som boltene går inni? Da kan du f.eks. ha tre gjennomgående bolter. Og hele braketten kan limes fast/gjøres vanntett mot skroget. Er det hulrom der du ikke kommer til under kjettingkassen?

Hulda skrev for 1 time siden:

Er det ikke myyye bedre å sveise en brakett, bolte gjennom med plate på innsiden.

så har jeg gjort det Framtia......og det sitter nederst i kjettingboksen.....skulle noe skje, så får jeg ikke lekkasje inn i båten

(gammel bild, innen jeg fikk rigget kutterfokken)

showphoto.aspx?photoid=266078

S/Y Gunga Din

Støtter Sjeldenupå her. Ville laget rørbiten med relativt tykt gods, og limt den inn med epoxy. Så kan du runde av gode radier til slutt uten å gå ut i gelcoaten.

Lagt til:

En rørbit kan du lage deg ved å vikle remser av glassfiberduk rundt et rør av papp eller plast i ønsket indre diameter. Du vikler til du har den godstykkelsen du ønsker. Da oppnår du høy glassprosent, og unngår luftblærer.

Redigert av Komodo (see edit history)

ankerbrønnen min er så trang at jeg klarer ikke en gang ta hånden ned dit et slikt feste innvendig må være. I tillegg er det innstøpt et ekstra skott der for å feste forstaget, så om man hadde gått inn i stevnen til ankerbrønnen ville man kommet til et område helt uten tilgang. Dessuten må jeg så langt ned for at staget skal passere foran ankeret, så det må bli en gjennomgående løsning på tvers med hylse. 

Har tro på at et rør av glassfiber limt fast vil være bedre enn et stålrør, så jeg er fristet til å prøve metoden foreslått av båtbygger Komodo :-)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...