Framtia Startet 22.April.2018 Del på Facebook Startet 22.April.2018 Bildet under viser en løsning jeg har tenkt å kopiere til min båt. For å kunne feste et dynemaastag til baugsprydet er det altså boret et hull gjennom baugen. Jeg antar det vil være lurt å gjøre plass til en hylse av noe slag slik at kreftene ikke kommer rett mot gelcoat. Tanken min er å bruke et tykkvegget syrefast stålrør som avrundes innvendig i åpningene. Røret skal limes fast. Er dette en grei måte, eller har noen alternative tips? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Hulda Svart 22.April.2018 Del på Facebook Svart 22.April.2018 Er det ikke myyye bedre å sveise en brakett, bolte gjennom med plate på innsiden. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 22.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2018 (redigert) Dessverre helt umulig å komme til på innsiden, og uansett en fordel å ha festet så langt nede som dette. Du ser dreneringshullene for ankerbrønnen lengre opp. Redigert 22.April.2018 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Sun Flyer Svart 22.April.2018 Del på Facebook Svart 22.April.2018 (redigert) Hva med å kjøpe noe 3M helikoptertape og legge etpar lag utenpå gelcoaten inni der? Man bruker det på karbonsykler for å beskytte mot steinsprut og lignende. Vil sikkert funke her òg om du bytter den ut når det blir slitt. https://www.thansen.no/bil/olje-og-kjemi/spraymaling/lakkprodukter/3m-beskyttelsesfolie-klar/n437/pn1599 Redigert 22.April.2018 av Sun Flyer (see edit history) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Hulda Svart 22.April.2018 Del på Facebook Svart 22.April.2018 Må si jeg lukter lekkasjer og krakeleringer. Selv om du limer med Biltema Multibond Rapid. Har du vurdert å lage et beslag med bolter tvers gjennom (slik du antyder med røret) og lage avstandssykker som boltene går inni? Da kan du f.eks. ha tre gjennomgående bolter. Og hele braketten kan limes fast/gjøres vanntett mot skroget. Er det hulrom der du ikke kommer til under kjettingkassen? Sitér dette innlegget Link to post
logos Svart 22.April.2018 Del på Facebook Svart 22.April.2018 På egen båt, Dufour 40, borret jeg meg inn i dregkassa foran, så lavt som mulig. Satte inn syrefast øyebolt med mutter og skive på innsiden. Festet et dynematau i øyebolten og opp i baugspydet. Løsningen på bilde tror også jeg vil kunne gi lekkasje og på sikt svikt i glassfiber rundt hullet. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 22.April.2018 Del på Facebook Svart 22.April.2018 Tanken høres grei ut sidan du ikkje kjem til på innsida, men eg ville ikkje brukt stål. Støyp deg ein rørbit av glassfiber og støp den fast. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Gunga Din Svart 22.April.2018 Del på Facebook Svart 22.April.2018 Hulda skrev for 1 time siden: Er det ikke myyye bedre å sveise en brakett, bolte gjennom med plate på innsiden. så har jeg gjort det Framtia......og det sitter nederst i kjettingboksen.....skulle noe skje, så får jeg ikke lekkasje inn i båten (gammel bild, innen jeg fikk rigget kutterfokken) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Komodo Svart 22.April.2018 Del på Facebook Svart 22.April.2018 (redigert) Støtter Sjeldenupå her. Ville laget rørbiten med relativt tykt gods, og limt den inn med epoxy. Så kan du runde av gode radier til slutt uten å gå ut i gelcoaten. Lagt til: En rørbit kan du lage deg ved å vikle remser av glassfiberduk rundt et rør av papp eller plast i ønsket indre diameter. Du vikler til du har den godstykkelsen du ønsker. Da oppnår du høy glassprosent, og unngår luftblærer. Redigert 22.April.2018 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Framtia Svart 23.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2018 ankerbrønnen min er så trang at jeg klarer ikke en gang ta hånden ned dit et slikt feste innvendig må være. I tillegg er det innstøpt et ekstra skott der for å feste forstaget, så om man hadde gått inn i stevnen til ankerbrønnen ville man kommet til et område helt uten tilgang. Dessuten må jeg så langt ned for at staget skal passere foran ankeret, så det må bli en gjennomgående løsning på tvers med hylse. Har tro på at et rør av glassfiber limt fast vil være bedre enn et stålrør, så jeg er fristet til å prøve metoden foreslått av båtbygger Komodo :-) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Hulda Svart 23.April.2018 Del på Facebook Svart 23.April.2018 For en vesentlig ulempe med stålrør er å blande/lime inkompatible materialer, blir sjelden suksess. Rør av samme materiale som skroget er holdbart. Med ref. til noen tusen baugpropelltunneler. Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 23.April.2018 Del på Facebook Svart 23.April.2018 Rør i glassfiber limt fast med epoxy høres lurt ut. Jeg ville kjøpt ferdig G10 (epoxy+glassfiber) rundbolt (rod) og borret hull gjennom + laget gode radier i endene. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 24.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2018 Det var et godt tips HaHa, ser det er masse slikt å få kjøpt på Alibaba, ebay f.eks. Trenger bare noen centimeter, kjenner du til noen som driver med slikt her hjemme? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
HaHa Svart 24.April.2018 Del på Facebook Svart 24.April.2018 Jeg ville hørt med instrumentverkstedet ved Fysisk institutt på Blinderen. http://www.mn.uio.no/fysikk/om/organisasjon/teknisk/instrumentverkstedet/ Jeg tror de tar oppdrag også utenfor universitetet. Jeg tror også at fysikere liker G10, så det er en viss mulighet for at de har et passende emne liggende. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.