Kapt Skuteløs Startet 23.April.2018 Link til dette innlegget Startet 23.April.2018 (redigert) Jeg kom over et genialt verktøy på youtube for å skifte cutlesslager, uten å fjerne aksling. Er det noen som veit hvor dette kan skaffes? Jeg har søkt litt på eBay, men finner det ikke. Redigert 23.April.2018 av MagneG (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KaRoBa Svart 23.April.2018 Link til dette innlegget Svart 23.April.2018 Derre er noe lignende https://strutpro.com/how-to-order/ Sitér dette innlegget Link to post
Kapt Skuteløs Svart 23.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2018 Ja, og det linkes til den samme videoen der, men jeg finner ingen pris. Sitér dette innlegget Link to post
KaRoBa Svart 23.April.2018 Link til dette innlegget Svart 23.April.2018 Hvis du åpner linken og går inn på siden for legge inn ordre kommer prisen opp. begynner på 349$ så vidt jeg kan se. Sitér dette innlegget Link to post
Kapt Skuteløs Svart 23.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2018 (redigert) OK Jeg fant også en hjemmesnekra en. Ikke umulig å få lagd til dette selv. Har bare ikke sett denne muligheten, jeg var sikker på at akslen måtte ut først. Verktøyet er kanskje velkjent her inne, men jeg har ikke sett det før Redigert 23.April.2018 av MagneG (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KaRoBa Svart 23.April.2018 Link til dette innlegget Svart 23.April.2018 En bedrift med utstyr for presisjonskutting av metall vil jeg anta kan lage et slikt verktøy raskt og ikke avskrekkende dyrt. Det man trenger er gjengestenger, noen mutter og skiver, to tilpasset plater for akseldiameter og hylsediameter samt delbar hylse tilpasset diameter på aksel. Sitér dette innlegget Link to post
Bertramsen Svart 23.April.2018 Link til dette innlegget Svart 23.April.2018 Tipper Komodo her på forumet kunne tryllet frem dette på en kveld eller 3. :) Sitér dette innlegget Fjalar.no - Startside med eget gratis annonsetorg Link to post
Komodo Svart 23.April.2018 Link til dette innlegget Svart 23.April.2018 He he, litt pussig. Stod akkurat ute i garasjen med stevnlageret til @VegJoh og grublet på hvordan jeg skulle få ut cutlesslageret på enklest mulig måte. Det spørs om det ikke blir en hjemmelaget avtrekker til det i morgen. Men dette er altså for den typen hvor cutlesslageret sitter rett inn i helen. Har en kompis som lagde seg en avtrekker av den typen som vises på filmen. Masse mikk-makk med kløyvne rør, gjengestenger osv. Min konklusjon på slikt verktøy er at det er bedre å få ut aksel og bytte lager. Mye raskere totalt sett enn å knote med slikt pirkeverktøy. Nå har det jo vært en rekke "gjør-det-selv" tråder om å bytte cutlesslager av den typen som sitter rett i stevnen også. Tror det må lønne seg å bruke et verktøy for å trekke det ut framfor å sage det opp i biter. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kapt Skuteløs Svart 24.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 Komodo skrev for 8 timer siden: Min konklusjon på slikt verktøy er at det er bedre å få ut aksel og bytte lager. Mye raskere totalt sett enn å knote med slikt pirkeverktøy. Akslingene mine sitter på V-gir, altså under motorene. Her er det trangt å komme til, så når tiden kommer skal jeg nok først få laget meg et slikt verktøy og prøve det Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 24.April.2018 Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 @MagneG se tråden @Komodo lagde et slik verktøy som passet til min båt i dag Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Kapt Skuteløs Svart 24.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 Suverent, engasjementet her på BP er unikt Metoden dere brukte lar seg ikke overføre til mitt lager og aksel. Cutlesslageret og aksel sitter på samme måte som i videoene jeg linket til i første innlegg, så jeg syntes dette ser ut til å være et genialt og enkelt verktøy. Slipper jeg i tillegg å ta ut akslen så sparer jeg meg for veldig mye banning, for ved denne girkassa er trangt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.